Aanbevelingen voor domein registratie met Dynamic DNS?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnbetonschaar
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-03 09:17
Ik wil graag mijn geregistreerde .nl domein verhuizen naar een andere hosting provider, omdat ik een beetje klaar ben met Strato waar mijn domein nu is geregistreerd.

Het probleem dat ik bij Strato heb, is dat ik ineens geen Dynamic DNS meer in kan stellen in combinatie met een eigen MX record (nodig om mail naar mijn eigen domein bij mijn e-mail provider af te leveren). Zo gauw ik Dynamic DNS aanzet worden alle ingestelde MX records gewist en kan ik geen nieuwe meer toevoegen. Strato documenteert nergens hoe hun Dynamic DNS dienst precies werkt, ik heb ergens uit een random reddit post een dyndns.strato.com URL moeten halen om het te laten werken (en voorheen deed het dat ook, echter nu dus niet meer in combinatie met MX records). Ik heb er weinig vertrouwen in dat de Strato klantenservice me hier mee verder zou kunnen helpen, want er is niet eens een mogelijkheid om per mail of contactformulier support te krijgen. Liever verhuis ik de hele boel.

Heeft iemand een aanbeveling voor een hosting provider waar ik a) mijn domein heen kan verhuizen, b) die Dynamic DNS aanbiedt, c) me verder vrij laat om alle DNS records inclusief MX in te stellen zonder beperkingen, en d) fatsoenlijke support heeft als ik een keer een probleem of vraag heb?

De kosten zijn van secundair belang, het hoeft niet zo goedkoop te zijn als Strato, zo lang het maar redelijk is en in verhouding staat tot de mogelijkheden en ondersteuning.

[ Voor 3% gewijzigd door johnbetonschaar op 04-11-2024 23:12 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbzokphp
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:39
Bij OVH werkt dit best goed. Of mijn.host biedt een API aan waarbij je een enkele DNS record kunt updaten. Dus dan kan het ook met een enkele request.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnbetonschaar
@dbzokphp OVH ziet er wel goed uit, daar ga ik eens verder op doorzoeken. Bij mijn.host zie ik nergens melding van dynamic dns ondersteuning.

Overigens ben ik er inmiddels door trial & error achter gekomen dat ik een 'mx=' argument aan de Strato DynDNS URL kan toevoegen, en die wordt vervolgens opgepikt als MX record. Volgens het dyndns v2 protocol zou dit een deprecated/ignored argument zijn maar niet bij Strato blijkbaar. Het lukt nog niet om ook een tweede MX record (als backup) toe te voegen helaas. Maar de mail komt ook aan met alleen het eerste MX record. Hoe dan ook is het nog steeds de intentie om te verhuizen want ik hou er niet van dit ik nergens terug kan vinden hoe het zou moeten werken

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gwabber
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:17
Je zou je DNS via cloudflare kunnen laten lopen. Dan hoef je niet over te stappen en kan cloudflare je dynamic DNS regelen. Cloudflare heeft een free tier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnbetonschaar
@gwabber dat is ook wel een goede tip eigenlijk, dan is het idee dat ik bij Strato alleen NS records hoef in te voeren die naar CloudFare verwijzen denk ik? Ik zie alleen weer niet makkelijk op hun site of Dynamic DNS ook onderdeel is van de free tier :-/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je hebt geen Dynamic DNS nodig met cloudflare. Je hebt een client of script nodig dat via de API het DNS-record update met je nieuwe IP-adres.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-05 12:02
Room42 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:45:
Je hebt geen Dynamic DNS nodig met cloudflare. Je hebt een client of script nodig dat via de API het DNS-record update met je nieuwe IP-adres.
Aanvullend: in sommige routers is dit onderdeel al ingebouwd.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnbetonschaar
Aha dat is nog beter zelfs :) En die API toegang heb je met de free tier ook gewoon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:01
Hier heb ik m'n domein bij TransIP gezet en daar kan ik via een script/API checken of m'n IP adres is gewijzigd en, zo ja, automatisch het A en AAAA record updaten.

Ben wel benieuwd: wat staat er bij jou in je MX record, is dat een IP adres of domeinnaam? Indien domeinnaam, dan is het vreemd dat dat automatisch gewist wordt als Dynamic DNS je A-record update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnbetonschaar
vanaalten in "Aanbevelingen voor domein registratie met Dynamic DNS?"Ben wel benieuwd: wat staat er bij jou in je MX record, is dat een IP adres of domeinnaam? Indien domeinnaam, dan is het vreemd dat dat automatisch gewist wordt als Dynamic DNS je A-record update.
Een domeinnaam (ik gebruik FastMail). Dit is ook een recente wijziging want voorheen gebeurde dit niet. Ofwel er is iets veranderd in de Strato management interface, ofwel in de DynDNS client die in Unifi is ingebouwd.

Op de engelstalige support pagina's voor dynamic DNS claimt Strato dat als de client alleen een A-record wil updaten via dynamic DNS, dat de MX record dan 'op de Strato server blijft'. Maar in mijn Unifi dyndns client configuratie staat helemaal niks over MX records dus die zal daar zeker niks voor doorsturen. De nederlandstalige Strato support pagina's zeggen er helemaal niks over.

Ik ben er dus al achter dat als je die dyndns v2 server URL in Unifi aanpast door er een mx=... argument tussen te proppen op exact de juiste plek, Strato dat overneemt als MX record. Maar het lukt me niet om records voor beide FastMail servers toe te voegen dus. Op zich werkt het nu wel maar ik zou graag ook een record voor de backup mail server hebben, want tijdens de periode dat (zonder dat ik dat wist) die MX records ineens verdwenen waren, is al mijn mail letterlijk in een zwart gat gegaan, geen spoor meer van terug te vinden. Best wel problematisch dus ik zou graag meerdere MX records kunnen toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnbetonschaar
Update voor het geval iemand die op Strato zit en hetzelfde probleem had als ik dit topic tegenkomt:

Inmiddels heb ik het met wat trial & error voor elkaar om de Unifi DynDNS client zo te configureren dat er 2 mail servers worden doorgestuurd op een manier die Strato begrijpt, zodat ik mijn MX records goed kan zetten via dynamic DNS.

De mail servers moeten aan de Strato dyndns server URL worden toegevoegd met een mx= argument, waarbij de low/high prio servers gescheiden zijn met een URL-escaped komma (dus niet gewoon een komma want dan werkt het niet, maar %2C

In de Unifi network dyndns configuratie stel je 'dyndns' als server type in, je strato domein naam als 'hostname' en als 'username', het wachtwoord dat je in de Strato management interface hebt ingesteld voor DynDNS (dit is een apart wachtwoord en niet hetzelfde als je Strato account wachtwoord), en dan een server URL die er uitziet als dit:

[code]dyndns.strato.com/nic/update?mx=in1-smtp.messagingengine.com%2Cin2-smtp.messagingengine.com&hostname=[/code]

Hier zijn de 2 mail servers die van FastMail, als je een andere mail provider gebruikt moet je daar iets anders invullen. Hopelijk heeft iemand er iets aan!

Ik ga vermoedelijk vroeger of later alsnog de DNS naar CloudFare verplaatsen want in zijn algemeenheid ben ik niet kapot van Strato, maar in ieder geval is mijn originele probleem nu verholpen

Edit: ok scratch dat, na een refresh zijn de MX records alsnog weer verdwenen en geeft de USG een foutstatus dat de update URL dus alsnog niet correct is 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door johnbetonschaar op 11-11-2024 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biertjuh?
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-05 15:51
Eerder in dit topic is het al genoemd, kijk eens goed naar OVH.
Zelf ben ik eind vorig jaar naar hen overgestapt omdat TransIP weer eens duurder werd.

Bij OVH heb je een API waarmee je kan werken, maar als ik het goed begrijp uit het control panel bij hen kan je ook aangeven dat een bepaald record een ander record moet volgen (volgens mij een A record wat de waarde van een dynamisch record volgt). Ik weet niet of je een synology NAS hebt, maar dan zou je dus het A record door OVH kunnen laten vullen met de waarde die onder je synology DDNS naam draait.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LukasDice
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12-05 11:43
Ikzelf had voor mijn.host gekozen om via de API dynamic DNS te doen. Laatst heb ik een programmaatje geschreven om dit te automatiseren op mijn homeserver, mochten anderen dit nuttig vinden: https://github.com/ldobbelsteen/mijn-host-ddns
Pagina: 1