NAS harddisk vervangen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FokkeMeerMoois
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 05-11-2024
Beste lezer,

Eén van de twee schijven van mijn Synology NAS, een DS216Play, is vastgelopen aldus het DSM versie 7.1.1 -42962 update 5.
De twee schijven, waarvan er nog 1 goed is, zijn van het merk WD, type RED 6TB WD60EFRX-68LDBN1uit 2016 (gefabriceerd sinds 2014).

Ik maak gebruik van Synologie Hybryd Raid......de schijf die het nog doet heeft 4,2 TB opgeslagen data.
De kapotte schijf (HDD2) wil ik nu vervangen zodat HDD1 naar de nieuwe HDD2 schijf wordt gekopieerd.

Vragen:
Kan ik nu een willekeurig merk type HDD terugplaatsen, uiteraard met een capaciteit van tenminste 6TB, of moet ik rekening houden met bepaalde eisen? (mijn voorkeur is 8TB)
Is het beter om toch voor WD te kiezen omdat HDD1 nog van dat merk is?
Is het belangrijk om een redelijk actueel op de markt gekomen schijf te kopen omdat die meer zijn doorontwikkeld en daardoor beter zijn en bijvoorbeeld langer meegaan?
Is het slim om alvast 2 schijven aan te schaffen omdat beide schijven evenveel draaiuren hebben gemaakt?

Hartstikke bedankt alvast voor je bijdrage!!!

Vrgr Fokke

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:21
Let op dat je een CMR schijf koopt en geen SMR, daar hebben NAS'sen vaak problemen mee. RED schijven zijn prima in mijn optiek ... Overigens geen ervaring met Synology, ik weet niet of die (ik neem aan Raid-1) van verschillende formaten aankan. Mijn aanname is dat je nog een backup hebt, anders dan je NAS. Zoals het oude Zuid-Hollandse spreekwoord zegt: "Een NAS is GEEN backup"

[ Voor 51% gewijzigd door Houtenklaas op 04-11-2024 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:48

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Je kunt vziw niet je volume herstellen door een ander formaat schijf toe te voegen. Ik zou lekker een zelfde type en formaat erin prikken en je NAS de boel laten rebuilden.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:10

JdM

Humbled

Je kunt er zeker wel een grotere disk in plaatsen. Deze zal echter de capaciteit niet volledig benutten als je daarna de oude overgebleven schijf erin laat in de SHR combinatie.
Vervang je beide schijven en voer twee rebuilds uit na elkaar, dan heb je na de tweede SHR rebuild de volledige capaciteit van de schijven beschikbaar.
Dus: Twee nieuwe schijven erin van een formaat wat je wil (minstens het formaat van de huidige schijf) en beide vervangen, want die nog draaiende schijf kan zoals je zelf al zegt ook de geest gaan geven.
3,5" WD-red zijn aangewezen NAS disks. Kijk ook naar de compatibility lijst op de syno website: https://www.synology.com/...category=hdds_no_ssd_trim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FokkeMeerMoois
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 05-11-2024
Beste mensen,
Dank voor jullie adviezen. Gaf mij richting zodat ik onder meer goed kon zoeken binnen de Synology gemeenschap. Waarom ik nu pas in die gemeenschap terecht kwam? Dat is om dat ik naar mijn NAS 8 jaar geen omkijken had. Jullie adviezen vond ik waardevol. Inmiddels 2 WD disks van 8TB en 256mb besteld. Getoetst aan comptabiliteit vereisten etc.....
Ik ga vrijdag de eerste installeren. Als de kopieerslag van schijf 1 naar 2 (de ex defecte) goed verloopt vervang ik daarna hdd1. Overigens....ik meen geleerd te hebben dat Synology Hybrid Raid in een NAS met twee schijven de schijven exact "spiegelt". Bij meer schijven wordt redundatie van gegevens iets interessanter.

Dank nogmaals!

Fokke

(Mocht de boel onverhoopt toch floppen.....kom ik graag nog op de lijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:59
Naar aanleiding van wat @JdM schreef, wilde ik hierop reageren, maar dat had je zelf gelukkig ook goed opgevat. Eén voor één de schijven wisselen en kopieren inderdaad.
Volgens mij is de Hybrid Raid ook inderdaad een spiegel van elkaar.
Pagina: 1