Geluidsisolatie PIR dakkapel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• putterputter
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 29-11-2024
Recentelijk heeft de aannemer voor ons een dakkapel gemaakt op zolder, met PIR panelen als isolatie (Therma TR26 FM, Rd=6.45, 142mm dik) en Koramic Classic onderdakfolie (waterkerend, dampopen) aan de buitenkant, afgewerkt met Keralit gevelbekleding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JaUAYZG98-yX6zJaZKuBpYJPdFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CqGwrbAjecwyxRAdeQsmg7C1.jpg?f=fotoalbum_large

De geluidsisolatie is momenteel erg slecht en deze willen we graag verbeteren. Aan de zijkanten willen we een sandwich constructie maken van gips - Isomat KE (kunststof geluidsisolatiemat) - gips, en deze sandwich panelen rechtstreeks tegen het hout schroeven. Dezelfde sandwichpanelen willen we ook tegen het plafond van de dakkapel aan maken.

Bij het plafond twijfelen we nog om ook extra steenwol toe te voegen met een lage Rd waarde, met name om te voorkomen dat de loze ruimte een klankkast wordt. Het is niet voor de warmteisolatie, want die is nu al prima. Ik lees verschillende verhalen op internet over dat dit wel/niet mag, en het dan wel niet toepassen van klimaatfolie.

Zou steenwol nog zorgen voor extra geluidsreductie, en kan dit zonder mogelijk vochtproblemen te krijgen? Heb al een paar uur op internet zitten lezen, maar ik lees tegenstrijdige verhalen en kan de echte conclusie niet vinden. Ubakus heb ik ook al naar gekeken, maar daar kom ik nog niet uit zelf. Advies of tips zouden we enorm waarderen!

[ Voor 0% gewijzigd door putterputter op 04-11-2024 21:02 . Reden: typo ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Dat is het nadeel van pir. Geluid komt er goed doorheen… ik zie ook veel kieren nog tussen de platen. Soms wat pur. Maar ook bij sommige niks of netjes luchtdicht gemaakt met een kit/ tape.

Dit helpt naast dat het niet damp dicht is, ook niet mee met qua geluid van buiten. Elk kiertje is met geluid al een lek.

Qua wol, zou het wel iets kunnen helpen. Je moet alleen niet te dik gaan qua waar het condensatiepunt zit in de isolatie want dan krijg je wel vocht problemen. Maar denk dat paar cm op je plafond niet zo’n probleem is met een dikke laag pir op je dak. Je moet het alleen niet opsluiten want je dak is aan de bovenkant niet damp open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:58
Ik zou voor het dak houtvezel of isovlas pakken. Dat isoleert geluid veel beter dan steenwol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-04 22:43
In een soortgelijke situatie heb ik dunne steenwol tussen de balken gedaan, dat scheelde veel geluid. Een horizontale pir-plaat lijkt soms wel een trommel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racemichel
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-04 19:00
Hier precies dezelfde constructie. Heb 45mm steenwol tussrn de balken en klimaatfolie toegepast. Gipsplaat afwerking en ondanks de spotjes echt een wereldverschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:41
Vocht is nooit een probleem als je steenwol/houtvezel pakt en het afwerkt met klimaatfolie. Hoe dikker je wol hoe beter het geluid reduceert. je hebt massa nodig om te dempen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• putterputter
Super fijn om te horen dat dit veel gaat schelen! Houtwol of isovlas heb ik me nog niet in verdiept. Daar zal ik naast steenwol ook eens naar kijken. Idee is sowieso om niet te dik te gaan om het condensatiepunt niet te ver naar voor te trekken. Klimaatfolie is wat ik begrijp dus sowieso een goed idee om toe te voegen.

Goed opgemerkt van de kiertjes. Die zal ik zelf nog wat bij-purren of opvullen met kit inderdaad om te zorgen dat het helemaal dicht is tussen de platen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:15
putterputter schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:06:
Super fijn om te horen dat dit veel gaat schelen! Houtwol of isovlas heb ik me nog niet in verdiept. Daar zal ik naast steenwol ook eens naar kijken. Idee is sowieso om niet te dik te gaan om het condensatiepunt niet te ver naar voor te trekken. Klimaatfolie is wat ik begrijp dus sowieso een goed idee om toe te voegen.

Goed opgemerkt van de kiertjes. Die zal ik zelf nog wat bij-purren of opvullen met kit inderdaad om te zorgen dat het helemaal dicht is tussen de platen.
Gooi je nieuwe opbouw vooral eens in Ubakus. Dan weet je meteen tot hoe dik je kan gaan en of je wel of geen folie nodig hebt :)

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-04 17:56
putterputter schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:06:

Opvullen en aftapen ( dit had zo moeten worden opgeleverd) of eruit trekken en helemaal opvullen met houtvezelplaat.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-04 17:56
technopeuter schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:56:
[...]

Opvullen en aftapen ( dit had de dakkapelleverancier behoren te doen!) of eruit trekken en helemaal opvullen met houtvezelplaat.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• putterputter
technopeuter schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:56:
[...]

Opvullen en aftapen ( dit had zo moeten worden opgeleverd) of eruit trekken en helemaal opvullen met houtvezelplaat.
De naden tussen de platen aftapen met aluminiumtape neem ik aan dan, of andere tape?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
putterputter schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:05:
[...]

De naden tussen de platen aftapen met aluminiumtape neem ik aan dan, of andere tape?
Kan zeker. Of gewone tape voor de damp folie.

Je zou ook kunnen kitten rondom met een hybriseal 2ps die is flexibel sluit goed af. maar sowieso eerst even de gaten met pur afdichten er goed tussen en overtollige even gelijk aan afsnijden met de plaat en hout.

De wol in plafond kan volgens mij als ik het zo snel zie zonder problemen wel tot 5 cm dik. Maar helemaal opvullen zou niet eens hoeven dus.
Pagina: 1