Deco opstelling i.c.m. KPN

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PraveenB
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-11-2024
Goedendag,

Ik heb de KPN Experiabox V10 en 3 Deco M4. Ik heb de Experiabox in de meterkast zitten en daarop bekabeld de eerste Deco op aangesloten. In de woonkamer naast de tv heb ik de 2de Deco via WiFi gekoppeld met de eerste Deco in de meterkast. Vanuit de Deco in de meterkast is de tv decoder bekabeld. Hetzelfde principe heb ik ook in de slaapkamer.
Eigenlijk zoals het eerste plaatje. Nu heb ik geregeld dat de Deco in de woonkamer en slaapkamer rood knippert. Ik kan met geen enkele mogelijkheid de Deco automatisch opnieuw laten koppelen. Ik moet dan de Deco uit de app halen en dan weer een nieuwe toevoegen. Als het op een andere manier kan dan hoor ik het graag. Maar het is erg vaag dat dit de laatste tijd gebeurt. Hiervoor in het begin had ik er geen last van.

Nu wil ik een andere methode gaan toepassen, zoals in het derde opstelling staat aangegeven. Kan ik dit ook op dezelfde manier doen? Of adviseren jullie mij een andere opstelling?? Ik kan de overige Deco's niet beraad aansluiten, zit in een huur appartement.

Mijn voornaamste reden dat ik de opstelling wil veranderen is om ervoor te zorgen dat de Deco's niet weer rood gaan knipperen en ik vanaf begin af aan alles moet gaan koppelen. Ik was zelfs stom geweest om het hele netwerk te verwijderen :-(

Graag jullie hulp en tips in een makkelijke taal, ik ben een leek hierin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AKbxVVkkJCtSoSNkWQou2oPi2cY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P5UFbAqO6qDNPBE7gZex9bEF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:51
Het aansluitschema is bedoeld voor een bekabelde opstelling, niet voor een draadloze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Het kan dus wel, maar dan moet je draden trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hightechsoul
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 07:37
Het Deco systeem is er erg veelzijdig in om verschillende configuraties te draaien. Ik heb zelf de Deco M5
De hoofdunit heb ik aangesloten op een eigen router waar dus DHCP op draait. De Deco draait dus als Access Point modus.

Tussen de eerste en tweede deco die heb ik nog kunnen aansluiten via Lan, echter de derde is dan weer draadloos omdat ik geen lan kabel naar de zolder heb lopen. Alleen de eerste verdieping

Begane grond = Router -> DECO1 (LAN)
1e verdieping = DECO1 -> DECO2 (LAN)
Zolder = DECO2 -> DECO3 (WIreless)

Zie printscreen vanuit mijn app

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xjmihlLXRbJZ28SxPckO0eP2PoY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jp3ebuXLFI4N2C3rgAD4yIJA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Hightechsoul op 05-11-2024 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PraveenB
Nog een andere vraagje, mijn deco is ingesteld als Wifi Router en niet als Access Point.
De hoofd deco is bekabeld aangesloten met de ExperiaBox. De overige deco's connecten via Wifi met de hoofd deco.

Wat is handig hierin, de deco's als Access Point gebruiken of laten als WiFi Router?

Daarnaast heb ik de ExperiaBov V10, voldoet die combinatie met elkaar? Ik had begrepen dat KPN ook een andere ExperiaBox heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Als je tv al op een Deco zit, dan kun je die hele Experiabox toch er uitgooien of in bridge zetten? Scheelt een onnodig apparaat. De eerste Deco is dan de Router. Zo heb ik m'n Deco M5's ook, loopt als een zonnetje.

[ Voor 4% gewijzigd door Cheesy op 08-11-2024 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:22

Reinier

\o/

Als AP instellen en per Deco instellen met welke andere Deco ze moeten verbinden. Niet als router instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PraveenB
Ik heb de experiabox inderdaad bekabeld aan een deco verbonden, maar heb nu de instelling veranderd naar Access Point.
Dan kan ik de ExperiaBox niet verwijderen, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PraveenB
Reinier schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:18:
Als AP instellen en per Deco instellen met welke andere Deco ze moeten verbinden. Niet als router instellen.
De hoofd deco is verbonden met de ExperiaBox.
De deco in de woonkamer is verbonden met die van de meterkast.
En die van de slaapkamer ook met de meterkast.
Zo stonden ze ingesteld als WifI router.

Wil je zeggen dat ik de deco van de woonkamer en slaapkamer nu opnieuw moet instellen??
Ik woon in een appartement, dus heb alleen last van de afstanden die het signaal moet afleggen en de muren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PraveenB
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KacLchkrndQQyQMMN-_K4EWj6g4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qrTz37vCNiRgY1nlXJmcoBkp.jpg?f=fotoalbum_large

Zo staat het in de app als Acces Point. Is dat goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-09 22:42
PraveenB schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:29:
[Afbeelding]

Zo staat het in de app als Acces Point. Is dat goed?
Dat ziet er goed uit.

Als je wifi trager wordt in de woonkamer of slaapkamer met deze opstelling kan het helpen de deco dichter bij de hoofd-deco te zetten.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PraveenB
Ik zag in de app ook een instelling voor "snelle roaming", deze staat uitgeschakeld. Moet dat zo blijven?

Ik ben nieuw hierin en probeer het allemaal te begrijpen.
Volgend jaar krijgen we onze nieuwe woning en alle kamers hebben dan een loze leiding om de netwerk kabels door te trekken vanuit de meterkast en zal dan de huidige, of een ander model van TP Link, bekabeld aansluiten op elke verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:22

Reinier

\o/

Ziet er goed uit zoals je het nu hebt. Geen rode ledjes meer?
In de Experiabox kun je trouwens de wifi nog uitzetten, kan ook helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PraveenB
Reinier schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:48:
Ziet er goed uit zoals je het nu hebt. Geen rode ledjes meer?
In de Experiabox kun je trouwens de wifi nog uitzetten, kan ook helpen.
Ik heb de afgelopen periode vaker dat de Deco rood begon te knipperen en geen verbinding had. Ben benieuwd of de aanpassing van Wifi Router naar Access Point dit gaat veranderen.
Ik ben ook van plan om de Experiabox 12 aan te vragen bij KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tremmal
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-03 17:23
Goedemorgen, kom via google bij dit bericht en heb een soortgelijke vraag. Kan iemand checken of 1 of beide van onderstaande schetsen kan qua aansluiten? Alvast bedankt!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/drLKdyFYoKCBaxVGCMqHg3g9ARw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AQ6sasBF79QyJt63vzgbMR7C.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Plaatje links werkt soms (afhankelijk van je switch in je provider router, sommige EB wel sommige EB niet)
Plaatje rechts werkt zeker (mits compatible switch)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tremmal
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-03 17:23
Bedankt. Ik heb TP link switch met 5 poorten. Enig idee of er de decos rechtstreeks op de switch aangesloten moeten worden? Dus mag je niet router -> switch -> switch -> deco aansluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-09 22:42
tremmal schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 20:51:
Bedankt. Ik heb TP link switch met 5 poorten. Enig idee of er de decos rechtstreeks op de switch aangesloten moeten worden? Dus mag je niet router -> switch -> switch -> deco aansluiten?
Een van de grote voordelen van Ethernet: Je kan zoveel switches gebruiken als je nodig hebt.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbrand1985
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12-09 00:16
Tp link deco x95 naar kpn
Glasvezel gelijk in je deco x95
Ga naar meer ,
Klik op geavanceerd dan naar iptv/vlan

Vlan ID :6
Vlan prioriteit :1

Iptv id :4
Iptv prioriteit :5

Kies poort waar de kabel iptv naar ontvangen gaat ook welke

Opslaan, nu naar internet verbinding ook onder kopje meer.

Zie je ipv4 en ipv6 bij alle 2 op PPPoE
Onderin internet instellingen Klik er op.
Type internetverbinding
Zet op PPPoE en je modem werkt.
Pagina: 1