Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvanzelst1
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:11
Afgelopen donderdag ben ik, tezamen met een aantal andere collega's aangezegd. Per 1 november zijn we vrijgesteld van werk en hebben we tevens een voorstel gekregen over hoe het ontslag verder af te ronden (met inachtneming de 3 maanden opzegtermijn vanuit de werkgever).
1 punt hierbij is de transitievergoeding. Zoals het er nu instaat is dat de transitievergoeding is berekent tot 1 november (het moment waarop we vrijgesteld zijn van werk). Maar mijn vraag is of de transitievergoeding niet tot 1 februari berekent zou moeten worden.
Hopelijk heeft iemand van jullie hier meer ervaring/kennis mee.

Bij voorbaat dank voor jullie hulp en inzichten

Overigens op websites zoals de Rijksoverheid en UWV staan dit soort gevallen nooit duidelijk uitgelegd.

Beste antwoord (via mvanzelst1 op 09-11-2024 09:53)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Dit lijkt me wel een Vast Stellings Overeenkomst.

Waar mee opgepast moet worden omdat @mvanzelst1 er best wel wat rechten mee kan kwijt raken.

Regel advies, juridisch, die kosten kunnen oplopen maar 3 maanden salaris van een groep mensen is ook veel geld.
En communiceer dat naar de werkgever, zoals @P_de_B schreef, maak het onderdeel uit van de onderhandelingen, want dat is het, een onderhandeling - of de rechter.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Loonkosten zijn aftrekbaar van de transitievergoeding, maar alleen als je een langere opzegtermijn afspreekt. In jullie geval wordt de contractuele opzegtermijn gehanteerd? Dan geldt m.i. dat de transitievergoeding berekend moet worden tot 1 februari.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvanzelst1
P_de_B schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:33:
Loonkosten zijn aftrekbaar van de transitievergoeding, maar alleen als je een langere opzegtermijn afspreekt. In jullie geval wordt de contractuele opzegtermijn gehanteerd? Dan geldt m.i. dat de transitievergoeding berekend moet worden tot 1 februari.
In mijn geval wordt er inderdaad gebruikt gemaakt van de contractuele opzegtermijn. Als werknemers zijn we het er allemaal over eens dat het 1 feb moet zijn, maar de advocaat van werkgever houdt stug vol dat het 1 november moet zijn. Vandaar dat we info proberen in te winnen voordat we dit met een arbeidsrechtjurist gaan overleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

mvanzelst1 schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:56:
[...]

In mijn geval wordt er inderdaad gebruikt gemaakt van de contractuele opzegtermijn. Als werknemers zijn we het er allemaal over eens dat het 1 feb moet zijn, maar de advocaat van werkgever houdt stug vol dat het 1 november moet zijn. Vandaar dat we info proberen in te winnen voordat we dit met een arbeidsrechtjurist gaan overleggen.
Ik denk dat je je antwoord al wel hebt en het gewoon tijd is om een jurist of twee te polsen, intake etc. En wellicht dat er iemand lid is van een vakbond of een rechtsbijstandverzekering heeft voor arbeidsgeschillen?
Advocaten praten naar de hand die betaald dus die van je werkgever kan je niet voor waar aannnemen, het gaat over geld.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Proberen ze een VSO af te spreken of gaan ze voor een ontslagvergunning? Als ze een VSO proberen af te sluiten kun je sowieso juridische bijstand proberen te bedingen als extra vergoeding.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Dit lijkt me wel een Vast Stellings Overeenkomst.

Waar mee opgepast moet worden omdat @mvanzelst1 er best wel wat rechten mee kan kwijt raken.

Regel advies, juridisch, die kosten kunnen oplopen maar 3 maanden salaris van een groep mensen is ook veel geld.
En communiceer dat naar de werkgever, zoals @P_de_B schreef, maak het onderdeel uit van de onderhandelingen, want dat is het, een onderhandeling - of de rechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvanzelst1
Dank allen alvast voor jullie hulp!
Het lijkt erop dat ze voor een VSO gaan (we krijgen namelijk ieder een vergoeding voor juridische hulp).
Ik weet nu ieder geval beter wat er vanuit wetgeving geregeld is en ook hoe we gericht met een jurist in overleg kunnen.
We zijn zeker wel van plan om met een jurist in overleg te treden.
Ik laat jullie in ieder geval tzt de uitkomst nog weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Let er goed op dat een VSO van de werkgever een eerste voorstel is. Je hoeft hier niet mee akkoord te gaan en je kunt een tegenvoorstel doen. Een VSO is voor de werkgever veel eenvoudiger dan een ontslagvergunning, dus daar mag wel wat tegenover staan. Op zich krijg je met een aantal maanden vrijstelling van werk natuurlijk ook al iets, maar niet geschoten...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:54
mvanzelst1 schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:23:
Afgelopen donderdag ben ik, tezamen met een aantal andere collega's aangezegd. Per 1 november zijn we vrijgesteld van werk en hebben we tevens een voorstel gekregen over hoe het ontslag verder af te ronden (met inachtneming de 3 maanden opzegtermijn vanuit de werkgever).
1 punt hierbij is de transitievergoeding. Zoals het er nu instaat is dat de transitievergoeding is berekent tot 1 november (het moment waarop we vrijgesteld zijn van werk). Maar mijn vraag is of de transitievergoeding niet tot 1 februari berekent zou moeten worden.

Overigens op websites zoals de Rijksoverheid en UWV staan dit soort gevallen nooit duidelijk uitgelegd.
Transitievergoeding is op basis van de duur van de overeenkomst, dus inclusief de opzegtermijn en moet in dit geval dus berekend worden over de periode tot en met 31 januari 2025.

(overigens is het berekend)

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Keeper
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Keeper

<3 Ruby

Recent hier ook (min of meer) mee te maken gehad, en ik kan alleen maar aanraden een arbeidsrechtjurist in te schakelen. Ja dat kost geld, maar dit wordt grotendeels door je werkgever vergoed (gangbaar is 750-1000 euro), wat je zelf ook al aangeeft. En in mijn geval is mijn uiteindelijke VSO ook gunstiger geweest dan als ik ze niet had ingeschakeld, dus het geld meer dan waard.

Als voor jou en je collega’s eigenlijk dezelfde situatie geldt, is het helemaal een goed idee waarschijnlijk, aangezien de bulk van het werk dan maar 1x gedaan hoeft te worden, en jullie waarschijnlijk wel allemaal recht hebben op die vergoeding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11-09 17:17
mvanzelst1 schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:23:

Heb je een contract voor onbepaalde tijd?

Als je werkgever nog moet beginnen met de UWV ontslagprocedure dan ben je vrijwel altijd beter af: zelfs al 'wint' de werkgever dan nog moet hij minimaal één maand opzegtermijn in acht nemen (proceduretijd bij het UWV mag je aftrekken van de opzegtermijn met een minimum van één resterende maand).

Vaak helpt het om te communiceren 'dat je met het afwachten en doorlopen van de UWV procedure, welke ongeveer 12 weken duurt, financieel beter af bent dan de huidig aangeboden VSO en je daarom juridisch advies gaat inwinnen. Want dit voorstel is niet redelijk en nog niet eens het wettelijk minimum'.

Werkgevers zitten doorgaans niet op zo'n procedure te wachten. Soms krijg je daarom al meteen een verbeterd voorstel terug. Maar ik kan je alleen maar aanraden een jurist/advocaat mee te laten kijken, dat loont vrijwel altijd.

7:673BW is overigens duidelijk:
De transitievergoeding is voor elk jaar dat de arbeidsovereenkomst heeft geduurd gelijk aan een derde van het loon per maand en een evenredig deel daarvan voor een periode dat de arbeidsovereenkomst korter dan een jaar heeft geduurd.
Kortom: de duur van de arbeidsovereenkomst, die eindigt in hun voorstel op 1 februari en je berekent dus ook tot die datum.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mvanzelst1
Ik ben inmiddels in gesprek met een advocaat die het een en ander door zal kijken.
Dank allemaal voor de hulp tot op heden! Ik laat jullie de uitslag nog weten.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• mvanzelst1
Beste allen,

zoals beloofd zou ik nog terugkomen op het resultaat.
Inmiddels heb ik mijn vso getekend. De transitievergoeding is inderdaad aangepast naar de daadwerkelijk einddatum (en niet datum van aanzegging).
De advocaat heef mij wel gedeeltelijk kunnen helpen, maar we hadden niet al de informatie van de werkgever ontvangen (zoals dat er al een verzoek bij het UWV was gedaan), waardoor wij op het verkeerde spoor werden gezet.
Persoonlijk ben ik blij dat dit nu een gesloten hoofdstuk is en ik kan me weer richten op de toekomst.
Bedankt allemaal voor jullie hulp en input!

Groet.
Pagina: 1