Muizenoverlast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-09 07:55
Sinds 4 jaar wonen wij in een jaren 20 rijtjeswoning. Vanuit de vorige bewoners wisten wij dat er wat overlast van muizen was, vandaar dat meerdere buren een kat hebben (wij een hond zonder jachtinstinct helaas). Twee jaar geleden hebben wij de vloer dichtgestort met schuimbeton voor comfort en tegen de muizen. De gemetselde funderingen waren namelijk voorzien van 3 openingen/bogen per kant, dus de muizen hadden de vrijheid om onder 15 huizen tegelijk te lopen. Daarnaast was er cement verdwenen tussen de keukenaanbouwen van ons en de buren, waardoor ik een mooi doorkijkje had. Ook dat gedicht. Probleem opgelost zal je denken. Ondertussen hebben wij onze overige maatregelen aangehouden (eten in de keuken in bakken etc).

Een jaar lang geen muizen gehad of gezien, geen keutels aangetroffen. Toen hebben we kort twee muizen gehad en nu sinds een paar maanden zitten ze er weer, maar we komen er niet van af.

We hebben een aanbouw keuken waar ze vooral zitten en hebben het idee dat ze via openingen vanuit de buren naar onze keuken komen. Onze keuken zit tegen de gedeelte muur met de buren en is aan een voorzetwand met balken en piepschuim als isolatie gemonteerd. Deze loopt niet door tot de vloer, maar tot net onder het werkblad van de keuken. Onder de keukenkastjes is opgevreten piepschuim te vinden en genoeg keutels. Ik kan er onder de keukenkastjes dus niet bij vanwege de plinthoogte. Soms zien we ze lopen in de keuken en we hoorden ze ook voor het eerst in het plafond van de keuken.

Het gekke is dat de buren aangeven geen muizen te hebben. Die verbaasde mij het meeste toen ik afgelopen maand de toilet aan het verbouwen was in het uiteinde van de aanbouw (deur vanuit keuken) waarbij ik zag dat de balken voor het dak op de gemetselde muur lagen en ik zo in het plafond van de buren kon kijken. Dit zal dus over de gehele diepte zo zijn, waardoor mijn vermoeden dat ze via de buren naar ons komen nog meer wordt bevestigd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nHO1OnhIFqVZZVHHhnBuuL8YIZ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YXWWNg7sNwCuLjLoPi9EGaxK.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben in het verleden wat ouderwetse klapvallen gebruikt met succes, maar dat is deze keer nog maar een keer gelukt. Pindakaas wordt er nu vanaf gegeten (terwijl ik probeer ze zo gevoelig mogelijk in te stellen), lokdoosjes zijn onaangevreten en diervriendelijke vallen met een hondenbrokje (die ze graag lusten omdat ze die geregeld pakken) met wat pindakaas wordt niet gegeten. Terwijl ze altijd op plekken staan waar ze het meest onder de keuken vandaan komen. Er hangt een muizenstekker in de keuken, maar dit doet volgens mij niets. Momenteel zie ik als enige oplossing de keuken er uit en een nieuwe keuken, achtermuur goed dicht stucen en alle gaten die er maar zijn opvullen.

Iemand nog goede tips voor mijn huidige situatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Iets van https://www.bol.com/nl/p/...3m-x-8cm/9300000165635572 tegen alle randen bevestigen zodat de muizen er niet doorheen kunnen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 26-09 18:30
dus als het niet mag, waarom stel je het dan voor?

[ Voor 67% gewijzigd door We Are Borg op 04-11-2024 19:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deurstopper
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
In het verleden ook last gehad van muizen en om te bepalen waar ze precies vandaan komen op div. plekken talkpoeder gestrooid. Zo binnen een paar dagen makkelijk de routes kunnen bepalen waar ze vandaan komen en af kunnen dichten met gaas en bijenbekjes.

Steam/Epic: Deurstopper

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-09 07:55
President schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:52:
Iets van https://www.bol.com/nl/p/...3m-x-8cm/9300000165635572 tegen alle randen bevestigen zodat de muizen er niet doorheen kunnen komen?
Dan zou dat achter de plint van de keukenkastjes moeten. Ik kan niet via de onderkant van de keukenkastjes bij de voorzetwand helaas. Daarnaast moet het ook onder een vaatwasser door, dus ben bang dat dit niet 100% zal dichten, maar wel een overweging waard.

Edit: De achterkant van de lades onder de gootsteen is ook 50% open vanwege leidingwerk, daar kijk ik tegen de bakstenen muur aan.

[ Voor 10% gewijzigd door mountaink op 04-11-2024 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 17:18

TheBorg

Resistance is futile.

Hoepla33 schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:53:
[mbr]dus als het niet mag, waarom stel je het dan voor?[/]
Maar waarom maak je het onbespreekbaar? Als niets meer lukt gaat een professional er ook mee aan de gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin2032
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 05-12-2024
TheBorg schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:03:
[...]

Maar waarom maak je het onbespreekbaar? Als niets meer lukt gaat een professional er ook mee aan de gang.
Had je het over muizengif? Dat mag je gewoon gebruiken.

Gewoon te koop bij o.a Welkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:51
de enige oplossing is alles hermetisch afsluiten, dat kan betekenen dat de enige oplossing is om de keuken (gedeeltelijk) tijdelijk te demonteren, erachter alles dichtzetten en dan weer terug te zetten.
Je kan er nu wel twee doodmaken(hoe weet je dat het er maar twee zijn?) maar er komen altijd andere.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capslock
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11-07 06:09
Ik heb destijds van alles geprobeerd, uiteindelijk gaas met beton/zandcement dicht gegooit. Daarvoor wel lijm voor muizen gebruikt. Had de hele groep gevangen genomen, en daarna alles dicht gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-09 14:47
Kevin2032 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:37:
[...]

Had je het over muizengif? Dat mag je gewoon gebruiken.

Gewoon te koop bij o.a Welkoop.
Waarschijnlijk muizen plak plankjes. Je mag dat niet gebruiken als particulier.
De plakplankjes voor kakkerlakken en ander gespuis zijn nog wel gewoon te koop, die zijn ook effectief voor muizen maar dat mag volgens de wet niet.
De muis met de koekenpan platslaan of een muzienval is geen enkel probleem.

Stap 1 is alles hermetisch afsluiten, daarna de huidige groep uitmoorden vangen.
Pagina: 1