Borrelend geluid uit mechanische ventilatie zolder

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-05 12:10
Twee jaar geleden heb ik een nieuwbouwwoning gekocht waarbij een ventilatie-unit met warmteterugwinning zat. Dit is een ventilatie-unit van Orcon, de HRC-300-MaxComfort om precies te zijn. Zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11hWt409JUR8Blu12rMGH6xx-Jw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gRc0beOYwRm85lgEzLk42c3F.png?f=user_large

Sinds enkele weken hoor ik borrelend geluid uit de ventilatie-unit komen als deze op de hoogste stand staat (bijvoorbeeld bij douchen of koken). Het geluid lijkt vanaf de onderzijde te komen. Voorheen was dit niet zo.

Qua onderhoud kan er weinig aan gebeuren. De ventilatie-ventielen in de diverse woonkamers houd ik schoon en om de zoveel weken maak ik beide luchtfilters schoon en vervang deze om de 6 maanden.

Het onderhoudsschema ziet er als volgt uit:

ActieIntervalWie
Reinigen filters1x per 3 maanden Gebruiker
Vervangen filters1x per 6 maanden Gebruiker
Reinigen ventielen(en roosters) 1x per 6Gebruiker
Reinigen/onderhoud bedieningen1x per 6 maanden Gebruiker
Batterij Afstandsbediening15RF vervangen 1x per 2Gebruiker
Reinigen behuizing1x per 6 maanden Installateur
Reinigen vochtsensor1x per 2 jaar Installateur
Reinigen voorverwarmer1x per 2 jaar Installateur
Reinigen ventilatoren1x per 2 jaar Installateur
Reinigen condensafvoer 1x per 2 jaarInstallateur
Reinigen warmtewisselaar1x per 4 jaar Installateur
Reinigen binnenzijdetoestel 1x per 4 jaarInstallateur
Reinigen kanalen1x per 4 jaar Installateur

Als ik het slangetje van de condensafvoer losmaak zie ik niets druppen dus het komt echt vanuit de ventilatie-unit zelf. Omdat ik verder niet goed weet of het slim is de unit open te maken en eraan te rommelen ben ik benieuwd of onder de Tweakers wellicht iemand is die het borrelende geluid kan verklaren en er een oplossing voor heeft?

Het lijkt 's ochtends (met douchen) erger te zijn dan overdag maar dat moet ik nog even extra verifiëren. Is het nu al nodig om een onderhoudsbeurt in de plannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:21

Cr3ator

1 bar is geen bar

De unit produceert condenswater, dat moet netjes afgevoerd worden. De condensafvoerslang is verbonden met een deel vh apparaat wat op onderdruk staat. Als daar water in blijft staan, kan de unit dus gaan borrelen. Hangt hij wel waterpas?

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:06
Ik heb hetzelfde probleem. Na een tijdje begint de unit ook een rioolgeur de woning in te blazen omdat hij de sifon leegzuigt. Ik moet dus telkens water bijvullen om de zoveel weken :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Jim423 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:00:
Ik heb hetzelfde probleem. Na een tijdje begint de unit ook een rioolgeur de woning in te blazen omdat hij de sifon leegzuigt. Ik moet dus telkens water bijvullen om de zoveel weken :)
Droogsifon (met membraam) monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-05 12:10
Vandaag had ik het borrelende geluid weer niet. Moet wel zeggen dat ik eergisteren even wat met die condensslang heb zitten rommelen, maar het geluid kwam echt van binnen dus lijkt me niet dat dat de oorzaak was.

De ventilatie-unit hangt wel waterpas en een rioolgeur heb ik nog niet geroken dus hopelijk was dit een tijdelijk iets. Mocht het weer terugkomen dan zal ik eens kijken of een droogsifon wellicht een oplossing kan bieden (ik kende dat btw helemaal niet, dus thanks!)