Advies voor beste domotica oplossing

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulsp
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17-04 12:46
Beste tweakers,

Ik heb een Google Nest thermostaat en een Google TV apparaat. . Maar, we zijn nu verhuisd en hier werd al klik aan klik uit gebruikt voor het bedienen van 3 zonneschermen. De apparaten hiervoor zijn:
- Afstandbediening: akct-510
- Inbouw schakelaar voor zonwering: ASUN-650

Ook heb ik wat lampen die ik graag met home automation wil kunnen activeren (bijv. met mijn telefoon).

Kortom, wat zou voor mij de beste oplossing zijn? Wat van mijn wensen hierbij zijn als volgt:
- Het is een voordeel als ik zo min mogelijk ben gebonden aan een leverancier van apparaten. Zoals bij Klik aan Klik uit het geval is. Ik vind het daarom geen probleem om die te vervangen.
- Het zou mooi zijn als ik de inbouw schakelaar voor zonwering kan vervangen door een apparaat die ik zowel mechanisch kan bedienen als met een app.
- Mocht dat niet mogelijk zijn dan zou ik in ieder geval die lelijke plek in mijn muur willen herstellen waar nu de inbouw schakelaar voor de zonwering zit. Zie foto.
- Het liefst blijf ik zo dicht mogelijk bij de oplossing van Google, met zo min mogelijk extra apparaten die ik hiervoor nodig heb.

Ik heb al gekeken naar Home Assistent, maar het nadeel daarvan vind ik weer dat je ofwel een raspberry pi moet kopen en het mogelijk verouderd. Ook vind ik het een voordeel als ik zelf weinig aan onderhoud moet doen en het gewoon out-of-the-box werkt.
Klik aan klik uit vind ik niet ideaal omdat het redelijk slecht integreert met andere apparaten zonder aparte apparaten zoals de Smart Hub.

Nou al met al best wat wensen, dus ik hoor het graag jullie advies!

Foto inbouw schakelaar: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/piaJLTkN36Fz-chiBFGfI9dXQWE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xEKRkyJuSc2js6NFoO8t9uOa.jpg?f=fotoalbum_large

Groeten Paul

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:08
juist de argumenten die je geeft pleiten voor HomeAssistant (of iets vergelijkbaars) om niet merkgebonden te zijn. Juist HomeAssistant is open-source en heeft een levendige community dus zal niet snel verouderen (gaat juist erg hard vooruit). Of het over 10 jaar nog zo bestaat als nu is natuurlijk nooit te zeggen, maar hetzelfde geld voor de Google Nest & klik aan klik uit.

Juist met een open source platform, en breed gebruikte (ondersteunde) modules kun je die aan elkaar koppelen.
Ja; je hebt HW nodig (ik zou niet voor een PI gaan maar evt de hass-green/yellow of een Nuc achtige PC (zie https://www.home-assistant.io/installation/ of het HASS forum).

Qua lampen kun je dan snel stappen maken naar zigbee (hue / ikea / ..) die erg goed werken en integreren.
En voor rolluiken kun je snel naar bv een Shelly (kan nu ook): bijvoorbeeld: https://www.shelly.com/products/shelly-plus-2pm met een 2 polige schakelaar er boven.
- Het zou mooi zijn als ik de inbouw schakelaar voor zonwering kan vervangen door een apparaat die ik zowel mechanisch kan bedienen als met een app.
Dit kan prima zoals voorgesteld met de shelly:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2FpcUoaJHv767w4ObIn2qew1tc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7WC8iaQu5a3N1cwVGUF1eUIc.png?f=user_large

Nadeel als je Shelly rechstreeks, en Nest rechstreeks via apps aanstuurt is dat je voor alle integraties een eigen app nodig hebt, een platform zoals HASS, Domotics of anderen kan dit voor je centralizeren in 1 app (en automatiseringen indien nodig).

[ Voor 25% gewijzigd door soepah op 05-11-2024 11:31 ]

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulsp
Bedankt voor je uitgebreide antwoord soepah! Nog een vraagje over die shelley oplossing. Als ik kijk naar het plaatje heeft het een omhoog en omlaag knop. Hoe kan ik daarmee 3 verschillende zonneschermen individueel bedienen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:59
paulsp schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:09:
Bedankt voor je uitgebreide antwoord soepah! Nog een vraagje over die shelley oplossing. Als ik kijk naar het plaatje heeft het een omhoog en omlaag knop. Hoe kan ik daarmee 3 verschillende zonneschermen individueel bedienen?
Op elk zonnescherm een individuele Shelly. Ik neem aan dat elk zonnescherm nu ook een eigen losse knop heeft? Bij elke knop voeg je dan een Shelly toe ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Powerplay enabled | 1x Sessy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
@paulsp Van de door @soepah aangehaalde Shelly bestaat inmiddels een nieuwe variant (de 'Gen3'): https://www.shelly.com/products/shelly-2pm-gen3-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulsp
Nee het is nu een kaku kastje voor 3 zonneschermen. Er zit nu geen knop op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulsp
Is zoiets een optie?
https://www.bol.com/nl/nl...3-e2qxg/9200000099291663/

Zo ja werkt het dan met 1 Shelley?

[ Voor 13% gewijzigd door paulsp op 12-11-2024 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:20
@paulsp De vraag is wat je wilt, Die Gira is geen Domotica maar "gewoon" een domme schakelaar. Dat zal zeker werken maar is niet wat je initieel vroeg.
Met de Shelly's en home assistant kan je alles voor elkaar krijgen wat je wilt. Zelfs meer want je kunt de zonneschermen zelfs volledig automatisch aansturen; licht sensor, wind sensor en tijdsensor. Dan gaan ze automatisch naar beneden als je de parameters voor jezelf goed hebt gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulsp
Het zou mooi zijn als ik naast de bediening van de Shelly ook nog meer de hand kan schakelen. Is dat mogelijk?

En wat is anders de manier om een lasdoos met Shelly netjes dicht te maken?

[ Voor 3% gewijzigd door paulsp op 12-11-2024 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
paulsp schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:44:
Het zou mooi zijn als ik naast de bediening van de Shelly ook nog meer de hand kan schakelen. Is dat mogelijk?

En wat is anders de manier om een lasdoos met Shelly netjes dicht te maken?
tuurlijk kan dat. Om het mooi dicht te maken (als ik het goed zie, zit er gewoon een ronde inbouwdoos in de muur) kan je deze + deze erop plaatsten.

Voor een fysieke knop, er zijn zat zigbee knoppen die je ervoor kan gebruiken zoals bijvoorbeeld deze. Voordeel hiervan is dat je die kan plaatsten waar je maar wilt. Er vanuit gaande dat je Home-Assistant of vergelijkbaar systeem hebt draaien met Zigbee antenne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulsp
En is het dan mogelijk om met 1 Shelly 3 zonneschermen te bedienen? Dan hoef ik maar een lasdoos en opening in muur te hebben.

En zijn die zigbee knoppen nou ipv de Shelly of heb je ze daarnaast ook nodig?

[ Voor 24% gewijzigd door paulsp op 12-11-2024 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
Het is niet anders dan nu. Ik zou zelf 3 plaatsten voor meer controle maar als alles nu via deze ene KaKu wordt aangestuurd hoef je dat niet te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:08
als je alle 3 gelijktijdig schakelt, dan kan dit @paulsp mits de draden ook op 1 plek uitkomen.
Simpel gezegd; als de outputs van de KAKu het nu kunnen vanaf 1 plek, dan kan de Shelly dat ook.

Indien je dat met 3 losse units wilt is dat ook een optie maar heb je inderdaad meer ruimte nodig (past niet in 1 inbouw doos) dus of gat groter maken of een opbouw kiezen.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Pagina: 1