BSOD bij zwaardere belasting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekitch
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-05 12:09
Beste Tweakers

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 233,69€ 233,69
1MoederbordenASRock A620I Lightning WiFi€ 145,30€ 145,30
1VideokaartenASUS Dual Radeon RX 7900 GRE OC Edition 16GB GDDR6€ 560,12€ 560,12
1BehuizingenCorsair 2000D RGB Airflow Wit€ 69,90€ 69,90
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zilver€ 30,-€ 30,-
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B6000Z30€ 109,90€ 109,90
1VoedingenCorsair SF750 (2024)€ 164,90€ 164,90
1SSD'sWD Black SN770 2TB€ 116,02€ 116,02
Totaal€ 1.429,83

Deze build vorige week in elkaar gezet en inmiddels zit de frustratie erg hoog :(
Installeren en driver updaten ging allemaal prima dus ik dacht we are good to go. Ik ga Diablo 4 downloaden en toen begon de ellende. 10sec in het opstarten kreeg ik een BSOD Critical Proces Died. Deze was zelfs zo erg dat ik heel windows niet meer aan de praat kreeg, Dus weer geheel schoon gestart (Volledige wipe en reinstall want reset werkte ook niet meer)

TOen gaan trouble shooten:
- NIet alle windows updates gedaan (zelfde crashes)
- AMD Adrenaline niet gedaan (zelfde crash)
- 1 geheugen reepje
- Andere geheugen reepje
- Win memory checks gedraaid (krijg geen resultaten bij opnieuw opstarten) maar heb er 1 gevolgd en gaf geen foutmeldingen tijdens de scan.
Nu draait hij zonder Grafische kaart en met maar 1 gehuegen reepje. Maar nog steeds de zelfde crash misschien ook wel logish in deze config maar de fout lijkt hetzelfde.

Waar ik ook last van had was dat het beeld maar op 1 helft van de monitor beschikbaar was en distorted. Dit was op te lossen door de DP kabel er in en eruit te halen.

Waar moet ik nu denken? Ik dacht het waren de AMD drivers (vond ik threats van) maar als ik die niet installeer doet ie het ook en ook zonder kaart ook. Geugen module lijken ok en allebei enkel testen lost het niet op. Is het dan het moederbord? Hoe kan ik dat nog testen, of gewoon een 2e moederbord kopen en kijken of het dan wel werkt?
Dan zou ik voo deze gaan ASUS ROG STRIX B650E-I GAMING WIFI.

Graag jullie hulp.

- Squeeek !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:45
Kan je mobo wel genoeg power leveren? De powerstages zijn niet heel overbemeten volgens mij.

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekitch
Vogels60 schreef op maandag 4 november 2024 @ 17:49:
Kan je mobo wel genoeg power leveren? De powerstages zijn niet heel overbemeten volgens mij.
hoe bedoel je kan mijn mobo wel genoeg power geven? 750 W zou voor dit systeem ruim voldoende moeten zijn.

- Squeeek !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:17
Ekitch schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:23:
[...]

hoe bedoel je kan mijn mobo wel genoeg power geven? 750 W zou voor dit systeem ruim voldoende moeten zijn.
gaat om het voedingsgedeelte voor de cpu op het moederbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekitch
freaky35 schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:25:
[...]

gaat om het voedingsgedeelte voor de cpu op het moederbord
zal eerlijk zijn dat ik dat niet heb gechecked, ik dacht met een lage TPW van de cpu aan de veilige kant te zitten.

Waar zou ik dat dan kunnen checken?

- Squeeek !!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Van de 83w dat een 7700 maximaal trekt gaat dat bord echt niet over zijn nek!

Op welke BIOS versie draait het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekitch
Uszka schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:20:
Van de 83w dat een 7700 maximaal trekt gaat dat bord echt niet over zijn nek!

Op welke BIOS versie draait het moederbord?
3.10 van oktober dit jaar. die had ik ook al geupdate

- Squeeek !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Wat zijn de cpu en gpu temps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:20
Staat het gebruikte geheugen in de QVL lijst?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekitch
heb ik niet gemeten, maar het van een koude start al het geval en er komt nog geen hitte af.
Ik kon starcraft 2 wel gewoon opstarten... alleen diablo 4 niet. Inmiddels is weer alles corrupted. Krijg weer Critical_Process_Died

IK heb inmiddels het geheugen vervangen door eentje die op de qvl lijst stond. Zelfde probleem nog steeds. Nu heb ik een nieuw moederbord en ga ik weer proberen te herinstalleren...
Yaksa schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:44:
Staat het gebruikte geheugen in de QVL lijst?
nee dus, maar met reepjes die er wel op stonden zelfde probleem

Kan het nog aan de hdd liggen?

- Squeeek !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekitch
ok werkte ook niet... ik raak een beetje door mijn opties heen.

- Squeeek !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-05 15:24

Saven

Administrator

Het is een kwalitatief goede voeding, maar wie weet heb je net de verkeerde loterij gewonnen en een slechte/kapotte voeding ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekitch
Saven schreef op donderdag 7 november 2024 @ 08:50:
Het is een kwalitatief goede voeding, maar wie weet heb je net de verkeerde loterij gewonnen en een slechte/kapotte voeding ontvangen?
Ja dat denk ik inmiddels ook, maar hoe los ik het dan op. Las ook nog dat een vuiltje onder de cpu de oorzaak kan zijn, maar ik heb ff geen thermal pasta liggen.

Heb het systeem inmiddels met mijn 1060ti draaien dus power zal wel niet het probleem zijn. of 1 van de kabels is faulty...

pffff

- Squeeek !!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:20
@Ekitch : Als het Windows 24H2 is kan het ook dit zijn:

https://www.pcworld.com/a...sh-after-2024-update.html
https://www.tomshardware....s-you-tweak-your-registry

Ik heb er zelf ook last van gehad. Geen WD SSD, maar wel dit soort random bluescreens. De register fix onderaan werkte voor mijn systeem (SK Hynix SSD).

Voor jouw SSD (wat dus wel een WD is) werkt een firmware upgrade en/of de register fix.

[ Voor 16% gewijzigd door Korvaag op 07-11-2024 18:08 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Ja dus :P maar dan wel in combinatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ekitch
Korvaag schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:05:
[...]

Ja dus :P maar dan wel in combinatie.
HELD dat lijkt het te zijn!!! D4 start op en crashed niet.

Nu is de vraag ga ik nog 1 keer voor een clean install.
En omdat ik nu van mobo ben geswitched is het dan verstandig om koelpasta opnieuw erop te doen?
Mijn rock 2 had preaplied en heb hem zo goed mogelijk weer erop gezet maar het is natuurlijk nooit meer zo goed als ze eerste keer.

- Squeeek !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Als je hebt zou ik het doen. Als je het niet hebt zou ik even controleren hoe heet ie wordt. De 7700 heeft een beperkt TDP en de pasta verspreidt zich nog wel iets door de druk maar frequentie en temps zeggen meer dan vermoedens :)

Clean install. Ach. Doe een SFC /scannow en kijk daarna hoe alles draait. Mijn OS heeft een bluescreen of 4 overleefd. Je kan pech hebben zoals je een keer had, maar herinstalleren kan altijd nog. Aan de andere kant: als je nog weinig/niets hebt geinstalleerd is een Windows reset vanuit control panel ook zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekitch
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nx1qrb6N9nL2mSmx_LBn5J8rDeI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/azTGhxguK7r9smdtoXmpWaKg.png?f=user_large
hz en temp met 5 min d4. denk dat het dan wel los loopt

- Squeeek !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekitch
Korvaag schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 18:18:
Als je hebt zou ik het doen. Als je het niet hebt zou ik even controleren hoe heet ie wordt. De 7700 heeft een beperkt TDP en de pasta verspreidt zich nog wel iets door de druk maar frequentie en temps zeggen meer dan vermoedens :)

Clean install. Ach. Doe een SFC /scannow en kijk daarna hoe alles draait. Mijn OS heeft een bluescreen of 4 overleefd. Je kan pech hebben zoals je een keer had, maar herinstalleren kan altijd nog. Aan de andere kant: als je nog weinig/niets hebt geinstalleerd is een Windows reset vanuit control panel ook zo gedaan.
of is 71 graden al veel?

- Squeeek !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Dat hangt van je belasting af. Ik zie hier geen cores op 100% dus ik weet niet wat je aan het doen bent, maar je moet ff zorgen dat je je CPU 100% belast via Cinebench ofzo, of CPU-Z. Het gaat even om een indicatie.

Mijn 7700X draait op 7700-settings qua TDP en hier is de CPU in idle momenteel 37 graden en met een 100% Cinebench load gaat ie naar 60. Dat is dan wel weer met een AIO en een kleine undervolt.

Kom je onder 100% load niet boven de 80 graden dan zou ik het wel geloven. Spike je naar 90-95 graden (wat overigens technisch geen issue is) dan kan je beter de pasta opnieuw aanbrengen. Indicatietemperaturen overigens. Tis allemaal niet zo zwart/wit.

[ Voor 4% gewijzigd door Korvaag op 08-11-2024 19:51 ]

Pagina: 1