Zigbee netwerk voor 300-400 devices

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hdejongh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 14:53
Hallo,

Gewoon maar eens een open vraag:
We zijn een nieuw huis aan het bouwen welke ik helemaal wil weg automagiseren met home assistant.
Hiervoor ga ik onder andere gebruik maken van zigbee devices.
Zover ik nu kan overzien gaan het ongeveer 200 philips hue spots/lampen worden die permanent onder stroom staan.
In alle kamers daarnaast andere zigbee devices zoals afstandsbedieningen/sensors etc.
Ik schat dus in dat ik tussen de 300-400 devices moet gaan aansturen.

Ik zit er over te denken om 3 aparte zigbee netwerken te creeren met non overlapping channels en dus 100-125 devices per zigbee netwerk te gebruiken.

Ik twijfel of ik dan per 1 verdieping 1 netwerk moet maken (het huis wordt 3 verdiepingen) of juist alles moet mixen. (hierdoor is niet op eens 1 hele verdieping "uit" als ik een verstoring heb op 1 van de netwerken.

Ik ben benieuwd of er iemand is met ervaing over dit soort grotere zigbee netwerken en of er ook commerciele bedrijven zijn die mij kunnen helpen..

Alle feedback is welkom!

Bedankt!!

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-05 15:28
Waarom zou je 200 spots continue onder spanning willen (Hue)?
Als je nieuw aanlegt zou ik voor traditionele lampen gaan (vooral in die aantallen stukken voordeliger) en dan een zigbee dimmer er tussen (of ander) dat scheelt veel geld en veel zigbee modules.

Geen ervaring met dergelijke grote netwerken, maar lijkt me wel een risico uiteindelijk.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ClickTwice
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-05 15:10
Ik heb thuis een Qbus domotica systeem (bus doorheen het huis voor alle schakelaars en wat detectoren).
Gedurende de verbouwing heb ik dan de keuze gemaakt om overal Hue lampen te stoppen in plaats van een grote hoeveelheid dimmers en relais modules (al heb ik er wel enkele).

Momenteel draai ik ong. 150 lampen en wat motion detectors met 3 bridges van Philips Hue. Voor elk verdieping heb ik 1 bridge maar ze staan wel allemaal naast elkaar in de garage.

Afgelopen jaren geen outages gehad en vond het handig om ze per verdiep toe te wijzen. Kan er quasi niets negatiefs over zeggen gezien ik bijzonder blij ben met o.a. the Adaptive Lightning steering via HomeAssistant.
Enige aandachtspuntje is misschien het sluimerverbruik al is dit toch verwaarloosbaar naar mijn gevoel (ongeveer 0,15 watt per lampje).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-05 07:39
Als je het huis nog aan het bouwen bent, waarom Zigbee? Dan zou ik echt gaan nadenken over een bedraad systeem als je nog in de muren kan. En dat zeg ik als groot Zigbee fan!

Je hebt het al over 3 netwerken, en 300 tot 400 devices! Dan zou Zigbee niet mijn eerste keus zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:02

ThunderNet

Flits!

Ik zou hier voor een bedrade oplossing gaan. Kun je altijd nog automatiseren met knx / HA / etc. 300-400 devices gaat gewoon problemen opleveren qua drukte.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik zou het per verdieping doen. Kom er anders maar eens achter dat je ene zigbee-netwerk de oorzaak is van een probleem.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:57
k sluit mij aan bij club 'doe het bedraad'. Ik heb thuis ook 50 zigbee devices maar dat komt vooral omdat ik niet meer in de muren kan om netwerk en extra kabels in te plaatsen.

Ik denk persoonlijk dat je er in toekomst spijt van gaat krijgen als je dat nu niet meeneemt. Als het dicht zit kan je er zonder schade niet meer bij om het alsnog te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hdejongh
bedank voor jullie reacties.

Geen KNX (of een ander bus systeem) is een bewuste keuze. Het voelt voor mij als techniek 1.0 (al moet ik wel zeggen dat ik groot voorstander ben UTP vs Wifi:))

Ik heb momenteel in mijn huidige huis een zigbee netwerk met 125 devices zonder problemen (HA/Z2M icm SLZB-06 van SM light, echt een briljant ding), dus ik dacht daar er 3 van te gaan doen...

Ik kies er ook voor om nergens bedrade schakelaars te doen. Al laat ik wel overal lege buizentrekken just in case het een enorm drama wordt;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:57
hdejongh schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:39:
Al laat ik wel overal lege buizentrekken just in case het een enorm drama wordt;)
Slim, dan heb ik niks gezegd :> Succes met de bouw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:40
Ik neem aan dat je lang van plan bent te blijven wonen in je huis, dan wil je toch niet volledig afhankelijk zijn van iets als HA en Zigbee? Wie weet bestaat dit helemaal niet meer over 15 jaar, wat dan?
Ik wil ook niet weten hoeveel werk je hebt na bijvoorbeeld een stroomstoring, gegarandeerd dat zomaar 20% niet vanzelf terug komt als je de boel niet netjes hebt kunnen afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hdejongh
Knielen schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:31:
Ik neem aan dat je lang van plan bent te blijven wonen in je huis, dan wil je toch niet volledig afhankelijk zijn van iets als HA en Zigbee? Wie weet bestaat dit helemaal niet meer over 15 jaar, wat dan?
Ik wil ook niet weten hoeveel werk je hebt na bijvoorbeeld een stroomstoring, gegarandeerd dat zomaar 20% niet vanzelf terug komt als je de boel niet netjes hebt kunnen afsluiten.
ik hoop nog minimaal 30 jaar;). HA kan idd over 15 jaar weg zijn, zigbee lijkt me sterk. Maar het zou kunnen.
Het grote voordeel is dan dat ik dus alleen maar andere lampen in de fitting hoef te draaien en niet vast zit aan een bussysteem...Natuurlijk hebben we dan ook nog sensors die moeten vervangen worden maar dat zal dan vast ook wel kunnen..

Stroomstoring daar heb ik nu nog geen last van gehad, in het nieuwe huis krijg ik rond de 50kwh batterij pack inclusief offgrid setup. Dus de kans op stroom onderbrekingen zijn wat kleiner......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:42
Geen ervaring met een netwerk van dit formaat, maar voor zo ver ik weet zijn het vooral de devices (power-meter bijvoorbeeld) die het ZigBee netwerk spammen, die voor de problemen (kunnen) zorgen. Als je de netwerken toch wilt gaan verdelen tot de aantallen die je nu aangeeft, moet dat in theorie goed gaan, ik zit aan 120 devices op 1 netwerk zonder problemen nu.

Persoonlijk wil ik wel graag mijn HA kunnen overrulen met een fysieke knop. In de praktijk gebruik ik deze nooit, maar mocht er eens iets niet werken, dan is het wel lekker als je de verlichting toch kunt schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-05 15:28
Nogmaals; Misschien dat er mensen zijn met ervaring op zoveel devices, maar er zit natuurkundig ergens een grens aan het aantal users. En die heb jij niet in de hand. Met andere woorden:
1. Het werkt, gefeliciteerd geen probleem.
2. Je hebt problemen, die ga je niet kunnen oplossen zonder hoeveelheid communicatie te verminderen. En juist bij "standaard" devices kun je dat niet of zeer beperkt aanpassen.

zie o.a. https://www.7signal.com/n...ow-it-works-how-to-fix-it
Nu is zigbee minder intensief tov Wifi qua bandbreedte gebruik, maar nogmaals daar heb je geen controle over.
Daarnaast, hoe groeit het wifi gebruik de komende 20 jaar en andere 2.4 GHz gebruikers? (BLE / ..)

Zie ook bv:
https://community.home-as...lization-options/694783/2

Ik zou zelf de grens niet gaan opzoeken, maar uiteraard ben je daar vrij in, je zoekt advies bij deze mijne.
Juist omdat je veel Hue lampen wilt plaatsen, zou ik daar zoeken naar non-radio lampen die je middels meer gecentraliseerde (evt wired) modules aanstuurt om het aantal radio's (zenders/ontvangers) te reduceren.
Nog een achtergrond linkje met "iets" aan ervaring: https://haade.fr/en/blog/...igbee-wifi-2-4ghz-to-know

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladetNL
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-05 20:28
hdejongh schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:39:
bedank voor jullie reacties.

Ik heb momenteel in mijn huidige huis een zigbee netwerk met 125 devices zonder problemen (HA/Z2M icm SLZB-06 van SM light, echt een briljant ding), dus ik dacht daar er 3 van te gaan doen...
Vraagje tussendoor, wat is het voordeel van deze stick tegenover een zigbee2mqtt stick via usb op je HA sever?

Ik heb al ha draaiende, met zigbee2mqtt op een nas. Maar wil een 2e in onze 2e woning. Ben benieuwd naar je reactie 👍

Gr nick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:51
De beperking zit niet in Zigbee maar in de controller die je gebuikt en routers.
Een deCONZ stick heeft bijvoorbeeld een limit van 512.
Aangezien alle devices die altijd onder spanning staan ook als router functioneren zit daar in dit geval geen probleem.

Zigbee zelf heeft dacht ik een limit van 65535 devices.
Drie aparte Zigbee netwerken is niet zinvol.

Wat wel verstandig is om de 1.4Ghz band niet voor wifi te gebruiken als het enigszins kan.
Anders bijvoorbeeld niet kanaal 11 gebruiken en channel 25 voor je Zigbee gebruiken zodat die elkaar niet in de weg zitten.

[ Voor 26% gewijzigd door Ben(V) op 06-11-2024 23:37 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:05
BladetNL schreef op woensdag 6 november 2024 @ 22:19:
[...]

Vraagje tussendoor, wat is het voordeel van deze stick tegenover een zigbee2mqtt stick via usb op je HA sever?

Ik heb al ha draaiende, met zigbee2mqtt op een nas. Maar wil een 2e in onze 2e woning. Ben benieuwd naar je reactie 👍

Gr nick
Ik heb zo’n zelfde stick maar gebruik hem met ZHA icm HA. Grote voordeel vind ik dat ze aangesloten worden via netwerk (UTP) en je ze dus overal in huis kan plaatsen, mijn HA servertje staat niet op de ideale plek daarvoor. Via WiFi kan ook. Je kan het zelfs remote via WireGuard configureren. En je kan ze ook nog eens voeden via PoE. Dus dan maar 1 kabel nodig in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lukei
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-05 17:07
Wij hebben ook een nieuw huis gebouwd en achteraf zou ik nooit meer voor Zigbee gaan. Achteraf zou ik waarschijnlijk voor iets als Loxone icm de tree cable zijn gegaan zodat niet alles naar de meterkast hoeft en prijzen zijn ook heel erg te overzien. Helaas, er is geen weg meer terug.

powerball makes the world diverent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:23

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik vraag me af welk ziekenhuis je bewoont dat je 200 individueel stuurbare lampen nodig hebt. Maak je het niet te complex en daarmee te duur? Stel dat je in een kamer 10 gu10 spots hebt, is het dan nodig om ze individueel te sturen? Of kun je ook toe met een enkele Zigbee-led-driver die een hele string domme gu10's aanstuurt?

In alle eerlijkheid: 400 devices voor een woning klinkt gewoon als nog niet zo goed uitgedacht.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladetNL
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-05 20:28
PluueeR schreef op donderdag 7 november 2024 @ 01:08:
[...]

Ik heb zo’n zelfde stick maar gebruik hem met ZHA icm HA. Grote voordeel vind ik dat ze aangesloten worden via netwerk (UTP) en je ze dus overal in huis kan plaatsen, mijn HA servertje staat niet op de ideale plek daarvoor. Via WiFi kan ook. Je kan het zelfs remote via WireGuard configureren. En je kan ze ook nog eens voeden via PoE. Dus dan maar 1 kabel nodig in mijn geval.
Maar via POE heb je weer een switch nodig die hem voed. Dat vind ik dan weer een nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:05
Het hoeft niet via PoE. je kan hem ook via USB voeden, maar wel via ethernet (of WiFi) aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ook al naar Dali gekeken? Je zou dat kunnen overwegen vanwege stabiliteit maar vooral ook voor de kwaliteit van het licht. Hue is wat dat betreft redelijk maar kan echt veel beter. En het hoeft niet duurder te zijn.

Verder is KNX minder modern maar er zijn wel hele mooie schakelaars en goede sensoren voor. En je hoeft geen batterijen te wisselen. Verder is het een heel robuust en snel systeem.

KNX is een open standaard en kun je dus overal aan koppelen. Zou je ook alleen daarvoor kunnen inzetten eventueel met Dali gateway.

[ Voor 67% gewijzigd door Sethro op 07-11-2024 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-05 13:51

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

100 hue lampen hier, en ditto zigbee devices, verdeeld over 3 zigbee netwerken (langzaam aan het migreren naar 2). Draait allemaal als een tierelier.

Ik snap Hue wel. Dat werkt gewoon, solide, mooie verlichting. Ja, het is aan de prijs, een Godsvermogen, maar oh wat werkt het goed!

Wel zou ik qua sensoren etc kijken of je zoveel mogelijk bedraad kan krijgen, ik loop jaarlijks een rondje door het huis om CR2032 te vervangen. Lekker ... :)

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:51
Kabels treken voor 300 devices lijkt mij nooit een zinvolle exercitie, dit kan prima met een enkel Zigbee netwerk.
Daar is het juist voor ontworpen in tegenstelling tot bijvoorbeeld zwave en wifi is al helemaal een ramp voor veel devices.

[ Voor 35% gewijzigd door Ben(V) op 13-11-2024 21:36 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-04 14:05
Ik lees dat je bewust voor geen bedraad systeem hebt gekozen, en ik begrijp je beslissing. Maar sta je wel stil bij de gevolgen wanneer er iets niet goed gaat? Wanneer bijvoorbeeld 1 device je netwerk verstoort en je komt er niet zo snel achter welke dat is? Je coördinator crasht? Het batterijtje van je lichtschakelaar is op? Allemaal heel vervelende dingen als je 'snachts na een gezellig avondje stappen thuis komt lijkt mij.

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hdejongh
Hartelijk bedankt voor alle reacties (die ik duidelijk heb gemist).

Na rijp beraad heb ik er voor gekozen om toch maar kabels te trekken.
Dus alle ruimtes zijn nu voorzien van buskabels. Wel wordt er overal overheen gestuct.
Tevens zijn alle stroomkabels voor de lampen naar een centrale ruimte getrokken voor het geval dat.

Kortom als mijn projectje met zigbee mislukt dan kan ik zonder al teveel moeite toch terug naar een KNX oplossing e.d.

Over een paar maanden is het zover en dan kan ik gaan programmeren (de aannemer is over 2,5 maand klaar) en we verwachten over een 6 maanden er te gaan wonen.
Pagina: 1