Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tgc_9012
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-05 00:21
1. Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1zFW6oep132Hx3cS-YsIpVrDmrQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TILVe4fZE1PNXGknGkneVWsh.png?f=user_large

Oriëntatie = ZZO
Dakhelling = 45°

2. Beschikbare (dak)ruimte
Maximum 16 panelen

3. Schaduw
Geen schaduw

4. Jaarverbruik
5500 Kwh
Momenteel hebben wij geen EV, mogelijks in de toekomst wel.

5. Huidige elektriciteitsaansluiting
1-fase, geen plannen om naar 3-fase te gaan

6. Budget en doel
Budget is max. € 7.000. Doel is om de elektriciteitsfactuur lager te krijgen.

7. Wie gaat het project uitvoeren
Laten doen

8. Bijhouden van data
Ik wil graag eenvoudig kunnen zien hoeveel elektriciteit opgewekt wordt door de panelen en hoeveel elektriciteit verbruikt wordt..

9. Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8bmSsy-6EI_F2MhW-sTqaIjMcmE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LO1QdqOdOqNFjyRrprUi1klN.png?f=fotoalbum_large

10. Regio
Oost-Vlaanderen

Wij twijfelen tussen de twee offertes van firma 3. Enerzijds horen wij overal dat Solaredge een kwalitatief systeem is maar anderzijds zou dit geen nut hebben indien er geen schaduw is. Daarenboven vertelt men mij dat door de aanwezigheid van optimizers bij Solaredge de kans op defecten groter is wegens meer elektronica die stuk zou kunnen gaan. De verkoper van firma 3 legde ook uit dat Solardedge een semi-parallelsysteem is waardoor de impact van 1 defect paneel op het gehele vermogen kleiner zou zijn dan bij een serie-systeem.

Wat zouden jullie kiezen? Of zijn de andere twee firma's een betere keuze?

[ Voor 5% gewijzigd door tgc_9012 op 04-11-2024 14:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:58
En eventuele accu voor de Growatt XH later zou een stuk voordeliger moeten zijn dan de solaredge accu.

Het prijsverschil is wel klein, puur op materialen zit er meer dan €400 tussen de Growatt en solaredge.

Bij mijn pa hebben we daadwerkelijk een defect paneel. De optimizer draait 1 paneel segment in bypass… wat een string omvormer ook zou doen. Dit is een zeldzaam defect… maar in dit geval weten we dus welk paneel door solaredge. Het zou in een serie minder opvallen.

Ik heb geen uitgesproken voorkeur voor een van beide opties van 3.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Gaat de boel niet heel erg aftoppen? Ik heb 17 Jinko's op een Goodwe 5000 maar die liggen NO en ZW verdeeld en daar tik ik al af en toe de max aan. Jij hebt alles op 1 dakvlak. Volgens mij moet je toch naar 3 fase en een zwaardere omvormer hebben. Ik zou even checken in Sunny Web Design of PV Calc.

Ik zou gewoon een string pakken. Heb ik ook en heb zelfs schaduw. Werkt top.