Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob.nl
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 23-09 14:11
Hallo Tweakers,

Ik overweeg om een IR paneel (Könighaus Infrared Heater ceiling, Amazon.nl) te installeren boven mijn bank in de woonkamer en boven mijn werkplek boven. Deze zijn puur bedoelt als bijverwarming. Ik heb weinig ervaring met IR panelen als bijverwarming. Mijn plafonds zijn 230-240cm hoog.

Deze panelen zijn er van 300 tot 1200W. Ik zie dat deze panelen niet dimbaar zijn (is dat altijd??).

Wat is jullie ervaring voor deze toepassing?
Hoeveel Watt is het advies?
Kan ik deze panelen ook "Dimmen"? Dus dat een IR paneel van 1200W slechts voor 500W warmte geeft?

Wie heeft tips voor mij?

[ Voor 3% gewijzigd door Rob.nl op 04-11-2024 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grijsman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21-09 20:00
Ik had hier een 450 Watt paneel boven de bank hangen, wat ik nét wat te weinig vond. Dus daar een 600 Watt paneel naast gehangen, wat samen misschien net wat teveel is voor twee personen. 900 Watt had ook gekund. De afstand tot de bank zal ook meespelen.
Bij een werkkamer wordt warmte van boven tegen gehouden door het bureau waar je aan werkt. Handig op dan ook onder de werkplek een (kleiner) paneel te hangen.
Een gekleurde lamp is geschakeld met de panelen zodat je ziet dat hij nog aan is (mocht er geen thermostaat op zitten)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJZsHM3YiF-D6hagCqwZv1ydsgM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qX1ea3qgd7nai6CyTuCksVwj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob.nl
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 23-09 14:11
grijsman schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:46:
Ik had hier een 450 Watt paneel boven de bank hangen, wat ik nét wat te weinig vond. Dus daar een 600 Watt paneel naast gehangen, wat samen misschien net wat teveel is voor twee personen. 900 Watt had ook gekund. De afstand tot de bank zal ook meespelen.
Bij een werkkamer wordt warmte van boven tegen gehouden door het bureau waar je aan werkt. Handig op dan ook onder de werkplek een (kleiner) paneel te hangen.
Een gekleurde lamp is geschakeld met de panelen zodat je ziet dat hij nog aan is (mocht er geen thermostaat op zitten)

[Afbeelding]
Ik zie op je foto maar 1 paneel hangen. (BTW... Coole setup :9~ and goed idee om er een lamp bij te schakelen als het paneel aan is).

Ben benieuwd naar het paneel dat nu zichtbaar is op de foto (of kijk in niet goed :) )? Is dat het paneel van 600W? En is dat te veel of te weinig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grijsman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21-09 20:00
Rob.nl schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:54:
[...]

Ik zie op je foto maar 1 paneel hangen. (BTW... Coole setup :9~ and goed idee om er een lamp bij te schakelen als het paneel aan is).

Ben benieuwd naar het paneel dat nu zichtbaar is op de foto (of kijk in niet goed :) )? Is dat het paneel van 600W? En is dat te veel of te weinig?
Dit is het 450 Watt paneel, de oude situatie. Het 600 Watt paneel hangt (inmiddels) boven de stoel; mijn vriendin heeft de hele bank nodig :) (laptop, breien, drop)
Boven één bank had 900 Watt goed gewerkt, maar dit ene paneel hangt ook vrij laag boven de bank. Als het hoger hangt zal 1200 Watt wellicht beter werken (en de warmte iets breder uitstralen). Het is een hele aparte warmte-gewaarwording, zo'n I.R. paneel, heel mild en prettig en plaatselijk. De ruimte zelf wordt maar heel langzaam warmer; het verwarmt alleen wat er onder zit.