Synologie advies vraag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petros242
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07-11-2024
Mijn vraag:
Ik wil graag mijn Synology DS213+ vervangen en zoek een geschikt nieuw model.

Wat ik al heb gevonden of geprobeerd:
Na wat onderzoek lijkt de Synology DS220+ een goede optie te zijn.

Heeft iemand ervaring met de Synology DS220+?
Ik zoek een NAS met twee schijven (bij voorkeur SSD) voor het opslaan van foto’s, muziek en andere data. Daarnaast wil ik graag een website opzetten om mijn foto’s te kunnen delen.

Beste antwoord (via Petros242 op 04-11-2024 15:29)

• gbspeel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-05 11:10
Gezien het model dat je nu hebt, lijkt het er op dat je de NAS gebruikt zo lang de software-ondersteuning van Synology loopt.

Jouw voorstel doet voorkomen dat een gebruikte NAS volstaat. In dat geval zou ik zoeken in de categorie "tot 5 jaar oud", waar de DS220+ in valt. In V&A staan momenteel een DS720+ (€ 350, welke uitbreidbaar is) en een DS218+ (€ 240, nog 4 jaar ondersteuning, wel al extra geheugen).

De vraag is ook: wat is je budget? Een DS224+ (Docker en virtualisatie mogelijk) is voor om en nabij de € 340,- te koop. Een DS223 (doet ook wat je wil) kost rond de € 275,-. Met 9 a 10 jaar ondersteuning en gebruik gedurende de volledige software-ondersteuning lijkt me dat een betere investering dan tweedehands.

Als de schijven die je nu hebt nog goed zijn, kun je die (uiteraard na een back-up) overzetten in een nieuwe(re) NAS. Je draait dan gewoon door vanaf waar je gebleven bent, maar met nieuwere software. Zo'n upgrade heb ik zelf twee keer gedaan (andere modellen) en werd niet teleurgesteld.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Persoonlijk zou ik naar een x23 of x24 model kijken (jaar van uitgave) waardoor je ondersteuning in de toekomst langer is.
Kijk naar een '+' model als je ook wil virtualiseren. Gezien jouw wens kom je dan uit op een 223 of 223j of een 224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:17
De Synology ondersteunt 2,5" en 3,5" SATA devices.
Je kan zelf kiezen voor klassiek spinnend roest, of een SSD, zolang het maar de 2,5" SATA formfactor is.

Spinnend roest is wel goedkoper in prijs/GB

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• gbspeel
Gezien het model dat je nu hebt, lijkt het er op dat je de NAS gebruikt zo lang de software-ondersteuning van Synology loopt.

Jouw voorstel doet voorkomen dat een gebruikte NAS volstaat. In dat geval zou ik zoeken in de categorie "tot 5 jaar oud", waar de DS220+ in valt. In V&A staan momenteel een DS720+ (€ 350, welke uitbreidbaar is) en een DS218+ (€ 240, nog 4 jaar ondersteuning, wel al extra geheugen).

De vraag is ook: wat is je budget? Een DS224+ (Docker en virtualisatie mogelijk) is voor om en nabij de € 340,- te koop. Een DS223 (doet ook wat je wil) kost rond de € 275,-. Met 9 a 10 jaar ondersteuning en gebruik gedurende de volledige software-ondersteuning lijkt me dat een betere investering dan tweedehands.

Als de schijven die je nu hebt nog goed zijn, kun je die (uiteraard na een back-up) overzetten in een nieuwe(re) NAS. Je draait dan gewoon door vanaf waar je gebleven bent, maar met nieuwere software. Zo'n upgrade heb ik zelf twee keer gedaan (andere modellen) en werd niet teleurgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petros242
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07-11-2024
Bedankt voor het advies, ik denk dat ik voor de DS224+ ga en dan met gewone HD i.p.v. SSD dat is goed genoeg denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gbspeel
Extra tip: haal je huidige NAS van het internet af en gebruik 'm als back-up target voor je nieuwe NAS.

• BolleBibs
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08-03 13:37
Hallo,

Om nog in te haken op deze vraag;
Ikzelf ben helemaal nieuw met een NAS en ben ook van plan m'n data op te slaan met met een NAS.
-Het gaat hierbij om foto's/video's van mijn spiegelreflexcamera, puur als opslag
-Films/series opslag en streamen (via Plex)
-Foto's/video's direct uploaden vanaf m'n iPhone en opslaan op de NAS

Ik kom uit qua prijs op de DS224+, maar heb nog niet kunnen vinden of 2gb werkgeheugen hiervoor genoeg is. Zo niet, hoeveel word dan wel geadviseerd? Aangezien het uitbreidbaar is.
Enkele TB's zal genoeg zijn voor mij dus 2 slots zijn genoeg.
Wat heb ik nodig om media van mijn iPhone direct up te loaden?
Wat heb ik nodig om media van de NAS via de Plex app te kunnen kijken?
Qua snelheid met bovenstaande eisen lijkt mij een SSD genoeg ipv m2 opslag. Of toch anders?

Hopelijk hebben mensen ervaring/kennis om bovenstaande vragen te kunnen beantwoorden!
Bedankt alvast,
Stijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:27
2Gb is meer dan voldoende en harddisken zijn hiervoor ook meer dan snel genoeg, zowel m2 als ssd is onnodige overkill.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1