Hypotheek overgangsrecht verhuizen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinchento
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-04 21:36
Beste Tweakers,

Ik heb het één en ander al gezocht op internet en hier op het forum en ik meen het antwoord al te hebben, maar ik heb toch graag duidelijk antwoord op mijn specifieke situatie.

Het betreft een vraag met oog op verhuizen en het meenemen van de huidige hypotheek. Hieronder mijn situatie:
  • Huidige hypotheek afgesloten in 2011, looptijd 30 jaar voor €200K
  • Bestaat uit 2 delen, deel 1 Bankspaar voor €150K en deel 2 Aflossingsvrij €50K
  • Opgespaard in bankspaar €40K
  • Nieuw huis €600K
  • Overwaarde €100K
Klopt het dan dat ik kan uitgaan van de volgende situatie/berekening/logica?
Ik wil namelijk de huidige hypotheek 'meeverhuizen' om de hypotheekrenteaftrek te behouden qua aflossingsvrij-deel (doel: zo laag mogelijke maandlasten),

Ik begreep dat het opgespaarde bankspaarbedrag dan gebruikt kan worden om het hypotheekbedrag naar beneden te krijgen en tegelijkertijd de huidige hypotheek als aflossingsvrij op te voeren i.c.m. hypotheekrenteaftrek?

Dat zou dan betekenen: €600K minus overwaarde à €100K = €500K
Vervolgens €500K minus het opgespaarde bankspaarpotje à €40K = €460K
Nieuwe hypotheek wordt dan 2-delig, met de volgende vragen:
  • Aflossingsvrij €200K o.b.v. overgangsrecht
  • Wat is voor dit deel de looptijd en/of einddatum? Is dat nog steeds dan 2011 + 30 jaar = 2041? Hypotheekrenteaftrek: ja, t/m 2041 Of krijgt dit deel dan een startdatum van bijv. 2025, met een looptijd van 30 jaar waarvan nog 16 jaar genoten kan worden van de hypotheekrenteaftrek?
  • Annuïtair/lineair €260K o.b.v. huidig recht
  • Het nieuwe deel zal dan zijn bijv. vanaf 2025: looptijd 30 jaar, dus t/m 2055. Hypotheekrenteaftrek: ja, t/m 2055

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:28
@vinchento hier een vergelijkbare situatie: de oude hypotheek bestond ook uit een spaar- en een aflossingsvrij gedeelte. Eerst was het idee de spaarhypotheek mee te nemen naar de huidige woning, maar dat hebben we uiteindelijk niet gedaan.

De huidige hypotheek is als volgt opgebouwd:
1. een aflossingsvrij gedeelte, voor het totaalbedrag (vroegere spaar- en aflossingsvrije hypotheek, minus de aflossing op die laatste), looptijd 30 jaar, HRA tot 30 jaar na oorspronkelijke startdatum
2. een annuitair deel, looptijd 30 jaar, HRA 30 jaar
3. een aflossingsvrij gedeelte volgens de nieuwe regels, looptijd 30 jaar, geen HRA

Op het aflossingsvrije deel in jouw geval is hetzelfde van toepassing als op 1, looptijd 30 jaar vanaf nu en hypotheekrenteaftrek tot 2041.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:52
Waarom leg je deze vraag niet direct bijj de hypotheekverstrekker? heb je meteen een definitief antwoord van degene die het moet regelen voor je :)

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinchento
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-04 21:36
antidote schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:46:
@vinchento hier een vergelijkbare situatie: de oude hypotheek bestond ook uit een spaar- en een aflossingsvrij gedeelte. Eerst was het idee de spaarhypotheek mee te nemen naar de huidige woning, maar dat hebben we uiteindelijk niet gedaan.

De huidige hypotheek is als volgt opgebouwd:
1. een aflossingsvrij gedeelte, voor het totaalbedrag (vroegere spaar- en aflossingsvrije hypotheek, minus de aflossing op die laatste), looptijd 30 jaar, HRA tot 30 jaar na oorspronkelijke startdatum
2. een annuitair deel, looptijd 30 jaar, HRA 30 jaar
3. een aflossingsvrij gedeelte volgens de nieuwe regels, looptijd 30 jaar, geen HRA

Op het aflossingsvrije deel in jouw geval is hetzelfde van toepassing als op 1, looptijd 30 jaar vanaf nu en hypotheekrenteaftrek tot 2041.
Dank!
LuisjeNL schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:18:
Waarom leg je deze vraag niet direct bijj de hypotheekverstrekker? heb je meteen een definitief antwoord van degene die het moet regelen voor je :)
Wist eigenlijk al op voorhand dat een dergelijk antwoord zou komen en je hebt gelijk, maar dat zou weer resulteren in een persoonlijk gesprek met afspraak enz. Geen zin in en gemak dient de mens, en laten we eerlijk zijn; als iedereen dat zou doen, had een forum als dit dan nog bestaansrecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:52
Maar een persoonlijk gesprek moet je toch doen, ik ken nog geen bank die zonder enig overleg een handtekening onder een hypotheek zet. Dus de vergelijking die je maakt vindt ik niet terecht.

Genoeg opties overigens om het vanuit je luie stoel via een videogesprek te doen. Goed, het kan zijn dat de gewenste bank dat misschien niet heeft.

Lichtpuntje...