Beste Tweakers,
Ik heb het één en ander al gezocht op internet en hier op het forum en ik meen het antwoord al te hebben, maar ik heb toch graag duidelijk antwoord op mijn specifieke situatie.
Het betreft een vraag met oog op verhuizen en het meenemen van de huidige hypotheek. Hieronder mijn situatie:
Ik wil namelijk de huidige hypotheek 'meeverhuizen' om de hypotheekrenteaftrek te behouden qua aflossingsvrij-deel (doel: zo laag mogelijke maandlasten),
Ik begreep dat het opgespaarde bankspaarbedrag dan gebruikt kan worden om het hypotheekbedrag naar beneden te krijgen en tegelijkertijd de huidige hypotheek als aflossingsvrij op te voeren i.c.m. hypotheekrenteaftrek?
Dat zou dan betekenen: €600K minus overwaarde à €100K = €500K
Vervolgens €500K minus het opgespaarde bankspaarpotje à €40K = €460K
Nieuwe hypotheek wordt dan 2-delig, met de volgende vragen:
Ik heb het één en ander al gezocht op internet en hier op het forum en ik meen het antwoord al te hebben, maar ik heb toch graag duidelijk antwoord op mijn specifieke situatie.
Het betreft een vraag met oog op verhuizen en het meenemen van de huidige hypotheek. Hieronder mijn situatie:
- Huidige hypotheek afgesloten in 2011, looptijd 30 jaar voor €200K
- Bestaat uit 2 delen, deel 1 Bankspaar voor €150K en deel 2 Aflossingsvrij €50K
- Opgespaard in bankspaar €40K
- Nieuw huis €600K
- Overwaarde €100K
Ik wil namelijk de huidige hypotheek 'meeverhuizen' om de hypotheekrenteaftrek te behouden qua aflossingsvrij-deel (doel: zo laag mogelijke maandlasten),
Ik begreep dat het opgespaarde bankspaarbedrag dan gebruikt kan worden om het hypotheekbedrag naar beneden te krijgen en tegelijkertijd de huidige hypotheek als aflossingsvrij op te voeren i.c.m. hypotheekrenteaftrek?
Dat zou dan betekenen: €600K minus overwaarde à €100K = €500K
Vervolgens €500K minus het opgespaarde bankspaarpotje à €40K = €460K
Nieuwe hypotheek wordt dan 2-delig, met de volgende vragen:
- Aflossingsvrij €200K o.b.v. overgangsrecht
- Wat is voor dit deel de looptijd en/of einddatum? Is dat nog steeds dan 2011 + 30 jaar = 2041? Hypotheekrenteaftrek: ja, t/m 2041 Of krijgt dit deel dan een startdatum van bijv. 2025, met een looptijd van 30 jaar waarvan nog 16 jaar genoten kan worden van de hypotheekrenteaftrek?
- Annuïtair/lineair €260K o.b.v. huidig recht
- Het nieuwe deel zal dan zijn bijv. vanaf 2025: looptijd 30 jaar, dus t/m 2055. Hypotheekrenteaftrek: ja, t/m 2055