Itho Cool Cube; kan ik HT-circuit koppelen aan LT-circuit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:15
Mijn vraag:
zou ik de LT-zone en de HT-zone van de Cool Cube aan elkaar kunnen koppelen?

Achtergrond:
wij hebben sinds 2016 een Cool Cube, (hybride CV met 2,5 kW warmtepomp) met de LT (lage temperatuur) zone voor de vloerverwarming beneden (max. 35 graden) en de HT zone voor de radiatoren boven (max. 55 graden). Om ons gasverbruik te verlagen heb ik vrijwel alle radiatoren boven op 14 graden afgesteld (zitten digitale thermostaatkranen op); dat kan prima omdat we boven eigenlijk vooral slapen. Alleen in de badkamer en mijn werkkamer willen we het graag een stuk warmer hebben. Op mijn werkkamer staat nu een infraroodpaneel onder mijn bureau (dat werkt prima) en de CV-ketel (want HT-circuit) slaat nu vooral aan om 's ochtends en 's avonds de badkamer op te warmen naar 19-20 graden (design-radiator en RTL-vloerverwarming). Dat kost relatief veel gas.

Als het HT-deel in serie kan worden geschakeld met het LT-deel, dan stroomt er warm water van max. 35 graden door de radiator en vloer van de badkamer; dat wordt dan weer geschakeld door de digitale thermostaat op de radiator. Het zal wellicht niet genoeg zijn om het daar altijd op 20 graden te krijgen, maar daar kan ik tzt nog een infraroodpaneel bijplaatsen.

Mogelijk probleem:
Door het in-serie schakelen zou de totale lengte van het watercircuit wat toenemen. Beneden ligt al >600 meter vloerverwarmingslang, dus ik denk dat het HT-circuit daar relatief gezien vrij weinig aan toevoegt, minder dan 100 meter. Zie ik iets over het hoofd? Zijn er andere redenen om dit niét te doen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanSchets
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01-10 19:35
Ik heb een vergelijkbaar systeem, alleen dan de Base Cube en niet de cool Cube.
In de gebruikershandleiding staan de mogelijkheden goed beschreven. De OpenTherm thermostaat van de LT zone kun je koppelen aan de het HT zone, zodat die ook verwarmd wordt wanneer het LT circuit draait.

Wat daarbij de beste oplossing is weet ik niet..

Zelf wil ik mijn huidige Honeywell thermostaten vervangen voor een Tado X systeem en vraag me nu af of het wel of juist niet voordeliger is om beide circuits aan elkaar te koppelen..
Dus of ik beter een Tado thermostaat voor LT kan aanschaffen, beide zones koppelen en tado radiatorknoppen. Of de 2 zones appart van elkaar laten draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:15
JanSchets schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 20:10:
Ik heb een vergelijkbaar systeem, alleen dan de Base Cube en niet de cool Cube.
In de gebruikershandleiding staan de mogelijkheden goed beschreven. De OpenTherm thermostaat van de LT zone kun je koppelen aan de het HT zone, zodat die ook verwarmd wordt wanneer het LT circuit draait.

Wat daarbij de beste oplossing is weet ik niet..

Zelf wil ik mijn huidige Honeywell thermostaten vervangen voor een Tado X systeem en vraag me nu af of het wel of juist niet voordeliger is om beide circuits aan elkaar te koppelen..
Dus of ik beter een Tado thermostaat voor LT kan aanschaffen, beide zones koppelen en tado radiatorknoppen. Of de 2 zones appart van elkaar laten draaien?
Ik zal morgen eens die gebruikershandleiding gaan zoeken 👍🏼