Buren willen onze parkeerplek gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rexmedorum
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 28-04 10:13
Wij hebben een plek op het parkeerterrein voorbewaonders die we op wat bezoek na niet gebruiken. Onze buren hebben gevraagd of ze deze morgen gebruiken als ze de VVE bijdrage er voor betalen.

Voor ik een beslissing neem vraag ik me vooral af wat de kans is dat ik later gezijk ga krijgen als we ofwel berhuizen ofwel een auto kopen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Schrijf dit soort dingen altijd uit, want zoals je al aangaf: levenssituaties kunnen veranderen. Parkeerplekken/vergunningen is een onderdeel van de waarde bij aanschaf van een woning, dus laat bijvoorbeeld opnemen dat je de plek terug krijgt als je beslist te verhuizen, of een beroep op "wanneer" je zelf (een opzegtermijn zeg maar) de plek weer opneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertraaf
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 28-04 12:52
1. mag het wel officieel?
2. Als je het doet, alles vastleggen inclusief een opzegmanier voor jouw van bijv. 1 maand
3. Zie 2, parkeerplek is met eventuele verkoop woning of veranderde situatie heel handig om te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rexmedorum
geen idee of dit mag, ik vraag me eerlijk gezegd af of het het eventuele gedoe waard is

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:15

_Arthur

blub

En waar kan dat incidentele bezoek wel parkeren als je je eigen plek niet meer kan gebruiken?

Hoeveel zijn die VVE kosten voor de parkeerplek vs eventuele kosten van betaald parkeren van je bezoek?

[ Voor 36% gewijzigd door _Arthur op 04-11-2024 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:59

de Peer

under peer review

_Arthur schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:51:
En waar kan dat incidentele bezoek wel parkeren als je je eigen plek niet meer kan gebruiken?

Hoeveel zijn die VVE kosten voor de parkeerplek vs eventuele kosten van betaald parkeren van je bezoek?
Misschien kan hij dan 1 van zijn buren betalen voor diens plek als hij die niet gebruikt :+

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rexmedorum
het gaat over een insignificant bedrag, daar hoeven we het niet voor te doen. vooralsnog vrij parkere maar je weet nooit of dat zo blijft

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik voel alweer een Rijdende Rechter zaak aankomen als je gaat verhuizen of een auto gaat kopen. Mijn advies.....lekker van wegblijven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:15

_Arthur

blub

rexmedorum schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:03:
het gaat over een insignificant bedrag, daar hoeven we het niet voor te doen. vooralsnog vrij parkere maar je weet nooit of dat zo blijft
Als het tientjes werk is; waarom je daarvoor allerlei gedoe op de hals halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rexmedorum
MotorBeast schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:03:
Ik voel alweer een Rijdende Rechter zaak aankomen als je gaat verhuizen of een auto gaat kopen. Mijn advies.....lekker van wegblijven.
Dat is dus waar ik ook bang voor ben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:40
het gaat over een insignificant bedrag, daar hoeven we het niet voor te doen.
Wellicht dan gewoon gratis mondeling toezeggen? Dus dat zij het mogen gebruiken, omdat je het gunt zolang je het zelf niet gebruikt.

Hebben zij verder geen poot op te staan mocht je het weer willen gebruiken, noch kunnen bewijzen dat je het überhaupt toelaat?

Lijkt mij verder gewoon gezond verstand verder.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Dit hoeft helemaal geen gedoe te geven. Gewoon even een kort briefje dat je het gebruik van jouw parkeerplaats toestaat, maar dat je daar op elk moment van af kan zonder opgaaf van reden.

Ik snap de bangmakerij voor 'rijdende rechter taferelen' totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Heeft de VVE geen voorbeeld contracten?

Wij hadden voorbeeld contracten hiervoor namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox3214
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-04 22:55
Als je op langere termijn op de plek wilt staan, dan is het gebruikelijk dat er een contract wordt afgesloten. Ik heb in het verleden een parkeerplaats afgehuurd binnen een appartementen complex van een eigenaar die een VVE'r was. Daarbij heb ik gewoon keurig een huur contract afgesloten, en de eigenaar had ook toestemming van de VVE om te plek te verhuren aan mij.

Als je daar wilt staan voor een paar uurtje in het jaar is het natuurlijk een ander verhaal.

Daarbij zou ik aanraden bij het verhuur van je parkeer plaats altijd toestemming van je VVE op te vragen, en daarna een contract af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rexmedorum
Fox3214 schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:10:
Als je op langere termijn op de plek wilt staan, dan is het gebruikelijk dat er een contract wordt afgesloten. Ik heb in het verleden een parkeerplaats afgehuurd binnen een appartementen complex van een eigenaar die een VVE'r was. Daarbij heb ik gewoon keurig een huur contract afgesloten, en de eigenaar had ook toestemming van de VVE om te plek te verhuren aan mij.

Als je daar wilt staan voor een paar uurtje in het jaar is het natuurlijk een ander verhaal.

Daarbij zou ik aanraden bij het verhuur van je parkeer plaats altijd toestemming van je VVE op te vragen, en daarna een contract af te sluiten.
Uit intresse, over wat voor huur bedrag hebben we het? Geen idee wat redelijk is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:38

DirtyBird

Praktiserend denker

Wat een overtrokken gedoe. Als het niet om het geld gaat kun je ze toch gewoon toezeggen dat ze er mogen staan als de plek niet bezet is?
En je appt ze even als je graag wil dat ze de plek vrij laten/maken als je bezoek ontvangt.
En als je verhuist of een auto koopt app je even dat ze de plek niet meer kunnen gebruiken.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-04 11:23

Sick Nick

Drop the top!

Zou het niet doen, als ze er een tijdje aan gewend zijn en jij hebt het nodig ga je geheid drama krijgen als je ze vraagt hun auto te verplaatsen. Of misschien heb je binnenkort wel een auto die er moet staan. Als je genoeg plekken hebt met vrij parkeren voor je bezoek kunnen je buren lekker daar parkeren en hou jij je EIGEN plek vrij.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MotorBeast
Christoxz schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:06:
[...]

Wellicht dan gewoon gratis mondeling toezeggen? Dus dat zij het mogen gebruiken, omdat je het gunt zolang je het zelf niet gebruikt.

Hebben zij verder geen poot op te staan mocht je het weer willen gebruiken, noch kunnen bewijzen dat je het überhaupt toelaat?

Lijkt mij verder gewoon gezond verstand verder.
Allereerst is mondeling ook een overeenkomst en verder kan het wel eens zo zijn dat als dit langjarig gebeurt dit wel eens rechten kan geven. Genoeg van die ellende gezien met recht van overpad wat niet notarieel was vastgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:23
rexmedorum schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:14:
[...]

Uit intresse, over wat voor huur bedrag hebben we het? Geen idee wat redelijk is.
Volgens mij kun je op Funda ook parkeerplekken in je buurt opzoeken, te koop en te huur.
Dan zie je wat bij jou in de buurt een gangbare prijs is.

Gaat het om een woning in eigendom of huur je?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MotorBeast
Ojjorz schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:10:
Dit hoeft helemaal geen gedoe te geven. Gewoon even een kort briefje dat je het gebruik van jouw parkeerplaats toestaat, maar dat je daar op elk moment van af kan zonder opgaaf van reden.

Ik snap de bangmakerij voor 'rijdende rechter taferelen' totaal niet.
Ik sta daar toch echt heel anders in. Vandaag zijn de buren je vrienden. Morgen kan dit heel anders zijn. Helaas. Mensen zijn vreemde wezens. Ik begin er niet aan. Je kan alleen alweer ruzie krijgen als je met de mededeling komt dat je je plek weer terug wil. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 04-11-2024 12:19 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Voor alleen de VVE-bijdrage zou ik het niet doen. Kijk eens rond wat een garage/parkeerplaats huren of kopen in de buurt kost. Dan kun je daar vandaan een huurprijs bepalen. Je verhuurt je huis toch ook niet voor alleen de VVE-bijdrage? Je betaalt elke maand je hypotheek, daar is die parkeerplaats een onderdeel van.

[ Voor 29% gewijzigd door FirePuma142 op 04-11-2024 12:20 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:59

de Peer

under peer review

FirePuma142 schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:19:
Voor alleen de VVE-bijdrage zou ik het niet doen. Kijk eens rond wat een garage/parkeerplaats huren of kopen in de buurt kost. Dan kun je daar vandaan een huurprijs bepalen. Je verhuurt je huis toch ook niet voor alleen de VVE-bijdrage? Je betaalt elke maand je hypotheek, daar is die parkeerplaats een onderdeel van.
als je er per se een slaatje uit wilt slaan... dan kan dat. Maar dan ook niet vergeten dit als inkomsten op te geven bij de inkomstenbelasting.
Niet iedereen denkt zo commercieel, je kunt ook gewoon je buren helpen, tegen kostprijs omdat je er zelf geen gebruik van maakt. Vergelijking met een huis gaat hier echt niet op, dat is veel complexer ivm huurrecht etc. en het feit dat je huis dan 'slijt' op den duur. Dat is met een parkeerplaats niet.

[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 04-11-2024 12:54 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:40
MotorBeast schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:16:
[...]

Allereerst is mondeling ook een overeenkomst en verder kan het wel eens zo zijn dat als dit langjarig gebeurt dit wel eens rechten kan geven. Genoeg van die ellende gezien met recht van overpad wat niet notarieel was vastgelegd.
Ik zou niet helemaal begrijpen waarom er rechten bij zouden komen als je een overeenkomst hebt.

Je overpad voorbeeld geef bijvoorbeeld al aan:
U kunt geen recht van overpad krijgen door verjaring als:
u de grond gebruikt met toestemming van de eigenaar
Any way, volgens mij is het allemaal anders als je een parkeer plaatst mag gebruiken van iemand. Ik zie dat als 'lenen'.

uiteraard beste van het onzekere nemen, en gewoon vast leggen.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

de Peer schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:52:
[...]

als je er per se een slaatje uit wilt slaan... dan kan dat. Maar dan ook niet vergeten dit als inkomsten op te geven bij de inkomstenbelasting.
Niet iedereen denkt zo commercieel, je kunt ook gewoon je buren helpen, tegen kostprijs omdat je er zelf geen gebruik van maakt. Vergelijking met een huis gaat hier echt niet op, dat is veel complexer ivm huurrecht etc. en het feit dat je huis dan 'slijt' op den duur. Dat is met een parkeerplaats niet.
De vergelijking met het huis gaat fantastisch op wat betreft de kosten. Gezien er een VVE-bijdrage geldt zal er toch onderhoud gepleegd moeten worden aan de parkeerplaats en de faciliteiten. En je betaalt toch echt elke maand een gedeelte van je hypotheek en de VVE-kosten voor je parkeerplaats. Dat je daar een vergoeding voor wenst (minimaal wat jij de kostprijs noemt) is niet zo zeer vanuit commercie gedreven, als wel vanuit een eerlijke vergoeding.

Niks met slaatjes of wat dan ook te maken. Geld weggeven doe ik wel aan goede doelen, niet aan de buren.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Als hun idee is; wij kopen er een auto bij - dan is dat een nieuwe stabiele situatie.
Mocht jij zelf je parkeerplek nodig hebben, komen zij in de knoei.
Zeker als dat over een jaar of 2, 3 is.

Tevens denk ik dat je VVE het niet zal toestaan, immers: het recht is voor iedereen gelijk. De buren zouden hem wat mij betreft prima kunnen lenen, maar ze hebben geen rechten en moeten verdwijnen als jij dat wenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik had ooit een huis (in het VK) met twee parkeerplaatsen; eentje voor de garage en eentje ernaast. Ik had echter geen auto ;) . De afspraak die ik toen met mijn buren heb gemaakt is dat ze de plek ernaast konden gebruiken als ze mij eerst om toestemming vroegen, geen vergoeding. Dat wil dus zeggen: geen rechten en alleen als ik ja zeg.

In de praktijk werd er echt wel eens eventjes geparkeerd zonder eerst toestemming te hebben, maar dat was ook nuttig, want dan zag de buurt dat de plek gebruikt werd. Maar formeel hadden ze geen gebruiksrecht.

Nu zat hier geen maandelijkse bijdrage bij, dus geen extra kosten. Ik weet niet hoe hoog die zijn, maar ik zou het zelf niet doen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-04 21:10
Je zal eerst moeten kijken wat hierover staat in de acte van splitsing. Ik heb zelf in een VVE gezeten waarin we onderling ongebruikte parkeerplaatsen wilden gebruiken maar dat was niet toegestaan volgens de acte van splitsing. Deze moest eerst aangepast worden. Als je het officieel verhuurt betekent het ook juridisch namelijk iets. Mocht er nog een hypotheek op de parkeerplaats rusten heeft de bank ook een mening over verhuur van een parkeerplaats.

In ons geval is er toen in onderling overleg tussen bewoners en VVE een soort gebruikersovereenkomst opgesteld waarbij ook is opgenomen dat er niet aan verdiend mocht worden. Via deze constructie kon de gebruiker van de parkeerplaats bij verhuizing van de eigenaar dus ook geen rechten ontlenen aan deze overeenkomst (denk aan: ja ik huur deze plaats al 3 jaar). Dit hebben we juridisch laten toetsen.

Zoek dit dus goed uit :) De VVE kan optreden als er in de splitsingsacte een verplichting staat tot 'eigen gebruik'.

[ Voor 7% gewijzigd door Korvaag op 04-11-2024 14:22 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nollekeuh
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:57
Gedoe, maar je kan het vastleggen. Als je het niet vastlegt heeft het geen zin om te speculeren over eventuele problemen. Dat is angst en de basis van een slecht leven waarin je elke relatie vermijd omdat er mogelijk ooit iets fout gaat. Je gaat eraan voorbij dat je dat voor een groot gedeelte zelf in de hand hebt.

Toch zou ik ten alle tijde de marktwaarde hanteren en een contract opstellen. Dit werkt het beste, omdat de afnemer zich dan ook bewust is van de waarde en de kosten en vaak zijn mensen dan bereid er serieuzer mee om te gaan. Ook wordt het hebben van een tweede auto (en alle kosten en gedoe) dan een risico van hen en niet van jou. Als je het voor weinig weggeeft, kan er juist gesteggel over ontstaan omdat 'het toch niets kost'. Mensen eigenen zich dan iets toe want je gebruikt het toch niet en gaan volledig voorbij aan het eigendomsrecht. Dan gaat het juist fout als je als verhuurder en huurder niet eenzelfde idee hebt bij hetgeen wat verhuurd wordt. In de loop der jaren kan namelijk de waarde veranderen voor de een of de ander en als je dan niet de marktwaarde hebt gehanteerd voelt dat slecht en moet je weer opnieuw om tafel met alle emotionele gevolgen van dien.

Dus:

1. Contract
2. Marktwaarde hanteren
3. Onbepaalde tijd, maar opzegtermijn van 1 maand van jou kant. Dat geeft hen een beetje tijd om iets anders te zoeken en jou de mogelijkheid hem te gebruiken als het bijvoorbeeld nodig is voor een baanwissel.

Ik zou het echt niet anders doen. Jouw plek, jouw regels.

[ Voor 11% gewijzigd door Nollekeuh op 04-11-2024 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:01
Er aan verdienen is volgens mij ook niet de insteek van TS. TS betaald de VVE bijdrage en belast die uiteraard door naar de gebruikers (buren).

Je kunt het mondeling toezeggen en naar de goede burenrelatie kijken, maar dit gaat al snel over de langere termijn. of de buren moeilijk gaan doen op het moment dat jij verhuist kun je misschien nog wel inschatten. Wat er gaat gebeuren op het moment dat de buren verhuizen is veel lastiger. De nieuwe buurman zal wellicht de aanname maken dat het een fijn huis is mede vanwege die extra parkeerplek, als hij dat meeneemt in zijn beslissing het huis te kopen, zal hij daarna niet snel geneigd zijn om de parkeerplaats op te geven.

ik zou het sowieso vast leggen, maar als er voldoende parkeerplekken in de buurt zijn dan zal ik misschien toch niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rexmedorum
Lothlórien schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:21:
Er aan verdienen is volgens mij ook niet de insteek van TS. TS betaald de VVE bijdrage en belast die uiteraard door naar de gebruikers (buren).

Je kunt het mondeling toezeggen en naar de goede burenrelatie kijken, maar dit gaat al snel over de langere termijn. of de buren moeilijk gaan doen op het moment dat jij verhuist kun je misschien nog wel inschatten. Wat er gaat gebeuren op het moment dat de buren verhuizen is veel lastiger. De nieuwe buurman zal wellicht de aanname maken dat het een fijn huis is mede vanwege die extra parkeerplek, als hij dat meeneemt in zijn beslissing het huis te kopen, zal hij daarna niet snel geneigd zijn om de parkeerplaats op te geven.

ik zou het sowieso vast leggen, maar als er voldoende parkeerplekken in de buurt zijn dan zal ik misschien toch niet doen.
tja we wonen er net we zijn ons wel wezen voorstellen maar verder heel weinig contact met de buren dus lastig in te schatten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-04 17:19

Fordox

00101010

Ik zou in dit geval zeggen dat ze het in bruikleen mogen hebben, maar dat je het op papier van jouzelf houdt.
Misschien dat je dit bruikleen even op een papiertje wil schrijven met een kleine clausule dat het niet kan verjaren (als in; dat ze het niet kunnen toe eigenen omdat ze er al jaren gebruik van maken) en dat je het voor eigen gebruik uiteindelijk wel weer terug wil hebben.
Blijkbaar heet zo'n document een 'bruikleenovereenkomst'. Het is niet zozeer een heftig contract.
Misschien is het slim om het eerst mondeling overleggen en daarna op papier zetten wat jullie hebben afgesproken.

[ Voor 14% gewijzigd door Fordox op 04-11-2024 17:04 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:37
Is er naast deze ruimte op straat ook ruimte om gratis te parkeren? Zo nee, dan beperk je jezelf wel meteen bij het uitlenen van de plek. Want als er bezoek komt ga je dan de buren inlichten dat ze op die dag de auto niet mogen parkeren (en hopen dat ze dat onthouden)?

NB: Op plekken met hoge parkeerdruk is een eigen parkeerplek al snel 100-200 euro per maand waard. Vooral in een garage, maar zelfs bij eigen plekken in de buitenlucht. Ik zou voor een "niet significant bedrag" (zoals je noemt) jezelf niet gaan beperken door die plek permanent uit te lenen. Maar voor een commercieel marktconform verhuurbedrag is het wel interessant, mits VVE dat ook toestaat. Al denk ik dat het vaak ook gewoon gedoogd wordt of niet doorgegeven wordt. Kijk maar naar veel parkeergarage bij appartementenblokken in Utrecht, die staan vol met oldtimers en sportwagens die mensen nergens anders kwijt kunnen, op plekken van mensen zonder eigen auto ;) .. Maar goed, in Utrecht is een parkeerplek dan ook al snel 50K waard in koop, dus logisch dat verhuurbedrag ook snel oploopt.

PS: Wat voor plek is het eigenlijk? Een plek in een garage? Een plek achter een slagboom? Als het een 'droge plek' is zie je ook nog wel eens dat mensen daar (mits VVE het toestaat) andere zaken neerzetten. Bijvoorbeeld reservefietsen, of meubels die je even niet kwijt kan. Zolang het maar binnen de witte lijntjes past ;) .. Bedenk dus goed wat je ermee doet (rijm niet intended ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door Valorian op 04-11-2024 17:14 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:23
Als je er nog maar net bent komen zou ik er voorlopig niet aan beginnen en voor nu even afpoeieren door te zeggen dat je misschien een auto krijgt. Best onbehouwen om met zo'n vraag de deur binnen te vallen.
Eerst eens wat meer informatie inwinnen.
Jammer dat je verder geen relevante informatie geeft ondanks de vragen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Laatst online: 10-04 09:05
En anders gewoon maandelijks opzegbaar met redelijke opzegtermijn, bijv 6 weken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
- onderschat de waarde van een parkeerplaats niet,of je nu koopt (tot 50k) of huurt (100 pm).
- je woont er net en kent deze betreffende buren niet, dat van je geeft een vinger en ze pakken een hand.
- ook zonder auto is een parkeerplaats handig voor motorfiets, bakfiets, spullen, scooter etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-04 23:17
Waarom willen die buren jouw parkeerplaats hebben?
Hebben ze er aan eentje niet genoeg?
Ik zou het nooit doen, jouw parkeerplaats is onderdeel van je woning.
Bovendien is het nog maar de vraag of dit überhaubt is toegestaan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-04 22:03
Ik zou er geen trek in hebben. Nu kun je ten alle tijde beschikken over je parkeerplaats, ook als iemand ongepland langs komt. Straks kun je gaan bellen/appen omdat iemand langs komt en moet je maar hopen dat ze reageren of tijd hebben hun auto te verplaatsen.

Die paar euro zijn mij de irritatie niet waard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Slecht plan. Je woont er net.

Voor je het weet zet de buurman er een aftandse aanhanger, caravan of 'opknap' auto neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:28
Sethro schreef op maandag 4 november 2024 @ 17:30:
En anders gewoon maandelijks opzegbaar met redelijke opzegtermijn, bijv 6 weken.
Slecht plan, zonder het eerst juridisch te toetsen. De wet gaat boven wat er in een overeenkomst staat. Ik zou heel voorzichtig zijn in dit soort situaties, helemaal met een betaling. Dan spreek je namelijk over een geleverd iets waar een vergoeding tegenover staat. Dat is een heel stuk minder vrijblijvend.

M.a.w. TS pas op dat het accepteren van een vergoeding niet gepaard gaat met wettelijke plichten.

Mijn 2 cent, de buren wisten dat ze 1 plek hadden bij de aankoop van de woning. Dat is dan ook hun probleem. Incidenteel kan je hem best beschikbaar stellen. Maar zonder verdere band met de buren gaat het al snel om persoonlijk gewin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-04 21:52
In onze VvE gebeurt hetzelfde. Enkele oudere bewoners hebben geen auto meer en verhuren de plaats aan bewoners met 2 Autos. Gaat om €15-20/maand, geen contract en geen opzegtermijn voor beide partijen (ja, de betaalde maand uitzitten).
Nooit problemen mee gehad. Gaat al 20 jaar goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-04 22:34

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

rexmedorum schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:28:
[...]

tja we wonen er net we zijn ons wel wezen voorstellen maar verder heel weinig contact met de buren dus lastig in te schatten
Oh dan helemaal nog niet doen. Eerst maar even iedereen een beetje leren kennen en niet bang zijn dat als je nu nee zegt je een slechte relatie krijgt met die buren.

“Wij hebben erover nagedacht en besloten om het niet te doen.”

Ik vind het persoonlijk enigzins brutaal van de buren om zo snel deze vraag neer te leggen bij jullie, dat kan niet anders dan dat je hier vast aan komt zitten.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technewbie
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10-03 00:38
Ik was in de veronderstelling dat een parkeerplek openbaar was. Zelf bezit ik geen auto. Maar één aqngrenzende buur heeft dus 2 bestelbussen, 1 boedelbak. En soms staat hun paardenwagen ervook. Naast de autos van hun ouders en bezoek die een paar keer per week langs komen. We wonen gewoon in een rijtjeshuis. Ze nemen dus al jaren bijna alle parkeerplekken in. Maar nu begrijp ik dat dit gewoon asociaal gedrag betreft of begrijp ik dit verkeerd?

[ Voor 9% gewijzigd door Technewbie op 05-11-2024 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:50
Gebeurd vaak genoeg, zolang jij het maandelijks eenzijdig kunt opzeggen geen probleem toch?

Soms moet je dingen niet ingewikkelder maken dan het is.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:50
Ramon 73 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 05:50:
Gaat om €15-20/maand, geen contract en geen opzegtermijn voor beide partijen (ja, de betaalde maand uitzitten).
Weet niet waar het is, lijkt me erg goedkoop. Minstens zoveel vragen als een reguliere parkeervergunning.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:17

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Wat een indekkerij hier zeg van sommigen... Dit is toch hét schoolvoorbeeld van het alom gewenste 'noaberschap', en veel reacties hier zeggen meteen "niet aan beginnen, komt trammelant van, Rijdende Rechter, VUUR BRAND MOORD!!!111één!"... sjonge jonge zeg. Typisch Tweakers weer. En als het andersom is, dan is het "ga gewoon ff een biertje drinken met je buurman"...

Gewoon doen TS, en er natuurlijk wel even bij zeggen/vragen "joh wat spreken we af over wat er gebeurt als ik verhuis of een auto koop?"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 14:07
Technewbie schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 07:33:
Ik was in de veronderstelling dat een parkeerplek openbaar was. Zelf bezit ik geen auto. Maar één aqngrenzende buur heeft dus 2 bestelbussen, 1 boedelbak. En soms staat hun paardenwagen ervook. Naast de autos van hun ouders en bezoek die een paar keer per week langs komen. We wonen gewoon in een rijtjeshuis. Ze nemen dus al jaren bijna alle parkeerplekken in. Maar nu begrijp ik dat dit gewoon asociaal gedrag betreft of begrijp ik dit verkeerd?
Waar ze het hier over hebben zijn parkeerplekken die onderdeel zijn van een VVE vaak een appartementencomplex die plek zit vaak bij de koop in

Denk dat de parkeerplekken bij jou openbaar zijn maar goed dan nog is het asociaal gedrag om er zo veel neer te pleuren :) maar dat is een ander verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08:24

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

rexmedorum schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:28:
[...]
Wat anderen ook al zeggen: eerst even afwachten of het klikt, pas na een tijdje weet je wat je aan je buren hebt (en zij aan jou). Goed nabuurschap moet ook een beetje groeien: voor buren die er net twee dagen wonen wil ik best een pakje aannemen, maar ik geef ze niet de sleutel om mijn huisdieren te voeren. Omgekeerd verwacht ik dat ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 13:37
Falcon schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 07:04:
[...]

Oh dan helemaal nog niet doen. Eerst maar even iedereen een beetje leren kennen en niet bang zijn dat als je nu nee zegt je een slechte relatie krijgt met die buren.

“Wij hebben erover nagedacht en besloten om het niet te doen.”

Ik vind het persoonlijk enigzins brutaal van de buren om zo snel deze vraag neer te leggen bij jullie, dat kan niet anders dan dat je hier vast aan komt zitten.
Tsja, "een brutaal mens heeft nu eenmaal de halve wereld" is niet voor niets een bekend spreekwoord. Deze buurman weet waarschijnlijk ook dat als hij langer wacht er een redelijke kans is dat een andere buurman met meerdere auto's hem voor is met dit idee / deze vraag ;)

Maar eens, ik zou het vooralsnog ook even afwijzen als ik TS was. Er lijkt geen incentive om hier geld op te verdienen dus het zou dan alleen maar gaan om een stukje goodwill / burenrelatie. Dan zou ik ook opteren voor het behoud van flexibiliteit rond die plek.

@TS: Hou het verder gewoon zakelijk zoals @Falcon hierboven ook benoemd. Je hoeft geen beweegredenen op te geven voor je keuze, het is jouw plek en het staat je vrij om die leeg te laten staan als dat zo uitkomt. Wat je vooral wilt voorkomen is dat je nu een soort coulance geeft en hem laat parkeren je je straks bezwaard voelt om aan de buurman te vragen er niet meer te gaan staan omdat je bezoek krijgt, een bakfiets wilt stallen, et cetera. Dat zou de omgekeerde wereld zijn maar niet ongebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Technewbie schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 07:33:
Dit begrijp je prima. Daarom is een systeem van parkeervergunningen veel eerlijker. Dan wordt de, blijkbaar schaarse, openbare ruimte beter verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-04 21:52
hoevenpe schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 07:37:
[...]

Weet niet waar het is, lijkt me erg goedkoop. Minstens zoveel vragen als een reguliere parkeervergunning.
Maastricht, rand van de stand, ver buiten het centrum. Straatparkeren is zelfs gratis. "Binnen" parkeren is alleen zinvol om:
A. verzekerd te zijn van een plekje
B. auto staat overdekt, droog & vorstvrij
C. beschermd tegen autobranden (elke week wel 1 á 3x raak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Laatst online: 10-04 09:05
BlackMonkey schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 01:44:
[...]

Slecht plan, zonder het eerst juridisch te toetsen. De wet gaat boven wat er in een overeenkomst staat. Ik zou heel voorzichtig zijn in dit soort situaties, helemaal met een betaling. Dan spreek je namelijk over een geleverd iets waar een vergoeding tegenover staat. Dat is een heel stuk minder vrijblijvend.

M.a.w. TS pas op dat het accepteren van een vergoeding niet gepaard gaat met wettelijke plichten.

Mijn 2 cent, de buren wisten dat ze 1 plek hadden bij de aankoop van de woning. Dat is dan ook hun probleem. Incidenteel kan je hem best beschikbaar stellen. Maar zonder verdere band met de buren gaat het al snel om persoonlijk gewin.
Vraag je juridisch bij iedere scheet? Durf je wel de deur uit zonder juridisch advies? Is allemaal niet zo spannend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:00
Prisma16 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:40:
[...]

Dit begrijp je prima. Daarom is een systeem van parkeervergunningen veel eerlijker. Dan wordt de, blijkbaar schaarse, openbare ruimte beter verdeeld.
Zucht, lees eerst eens voordat je reageert.
Het gaat hier NIET over openbare ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:12
Ik zou het absoluut niet doen. Levert alleen maar problemen op als je er vanaf wilt of als je wel gasten hebt en de buren zijn niet thuis maar de plek is wel bezet.

En dat voor waarschijnlijk een zeer laag bedrag, terwijl de prijs van een parkeerplaats vrij hoog ligt.

Toevallig zelf de vraag eens gehad omdat ik twee plaatsen heb. En hoe aardig ik de buren ook vindt, het is gewoon onhandig als je eens gasten hebt, of er komt toch een tweede auto o.i.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• majoor
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 02-03 15:07
Dit topic is weer een mooi voorbeeld van "opinions are like assholes, everybody has one".
Het meeste "gezeik" zal je krijgen als de situatie niet duidelijk is tussen jullie en je buren..

[ Voor 36% gewijzigd door majoor op 05-11-2024 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Wel grappig. Juist de verschillende reacties hier maakt dat je er niet aan moet beginnen. Zeker als je je buurman niet eens goed kent. De een reageert zo, de ander weer zo, de een denkt zo, de ander weer zo. Hoe weet jij hoe hij reageert als je je plek nodig hebt en/of weer terug wil? Niet. Ik ben na jaren wel wijzer geworden helaas en ga niet meer uit van het zogenaamde goede van de mensen. Helaas, zie de wereld ook liever anders. En ik zou geen contracten willen met mijn buren. Kan je straks gaan procederen als ze het niet nakomen. Leuk.

Succes met je beslissing!

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 05-11-2024 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:52

hamsteg

Species 5618

majoor schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:25:
Dit topic is weer een mooi voorbeeld van "opinions are like assholes, everybody has one". Doe dus vooral wat je zelf denkt dat het beste is...
Gewoon goede buren zijn? Als die plek meerderheid vrij staat, waarom niet een paar regels op papier. Dit is geen huurhuis waar je gebruiksrechten aan kunt ontleden, zo'n bijzondere en gevaarlijke constructie is dit niet.

Daarna VVE informeren dat het gebruiksrecht tijdelijk van bewoner A naar bewoner B gaat (en ook de te betalen vergoeding) waarbij het eigenaarschap bij A blijft. Nette opzegtermijn erin voor beide kanten, 2 weken en laatste termijn betalen naar ratio, er kunnen geen rechten aan het tijdelijk gebruik ontleedt worden. Geen automatische verlenging maar een jaarlijkse aanvraag <hoe jij dat wilt, onder een etentje :) >. Na opzegtermijn heeft A weer de onvoorwaardelijk gebruiksrechten (en betaalverplichting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:28
Sethro schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:44:
[...]

Vraag je juridisch bij iedere scheet? Durf je wel de deur uit zonder juridisch advies? Is allemaal niet zo spannend
Tuurlijk niet, maar zoals anderen hier melden kan een parkeerplaats best wat waarde vertegenwoordigen. Dan mag je er best wat langer over nadenken, zoals de TS ook doet. Denk niet dat zijn idee was advies te zoeken in de trant 'ik heb d'r geen verstand van, maar zal wel loslopen'. Je loopt juridisch gezien gewoon de kans op gezeik. Dat loop je natuurlijk altijd, maar er lijkt hier netto voor de TS praktisch nul voordeel uit te halen. Bij een burenrelatie is het, zoals het woord al zegt, een relatie. Die werkt beide kanten op. Echter kent TS de buren nog niet eens. Naar mijn mening een belangrijk verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Goed regelen, en ook duidelijk maken wat er wel (en vooral NIET) gestald mag worden..

nette auto prima..

aanhanger, caravan, aftandse roestbak / hobby project, doen ze maar op hun EIGEN plaats...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox3214
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-04 22:55
rexmedorum schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:14:
[...]

Poe! Dat was 3 jaar geleden in Amsterdam, ik betaalde daar voor 200 euro en nog iets per maand voor.
Denk dat we nu in Amsterdam (afhankelijk van de locatie) tussen de 230/250 per maand zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:47
Even heel plat. Wie wordt er beter/slechter van

Wel doen
Buren: beter
Jij: slechter want marginaal geld en kans op gedoe toekomst

Niet doen
Buren: zelfde
Jij: beter want je behoud je plek, behalve dat je als iemand die moeilijk doet gezien kan worden;)

Ik zou het wel weten

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 06-11-2024 20:00 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 28-04 21:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou eerst eens aan de buren vragen waarom ze die plaats graag willen :)

Iets zegt me dat ze hem van de vorige bewoner mochten gebruiken, en nu netjes vragen of ze dat weer mogen. Hoeft allemaal geen probleem te zijn, mits je idd aangeeft dat je zelf wellicht in de toekomst gebruik wilt maken en het dan logischerwijs over is voor ze.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 28-04 23:04
laurens0619 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 19:59:
Even heel plat. Wie wordt er beter/slechter van

Wel doen
Buren: beter
Jij: slechter want marginaal geld en kans op gedoe toekomst

Niet doen
Buren: zelfde
Jij: beter want je behoud je plek, behalve dat je als iemand die moeilijk doet gezien kan worden;)

Ik zou het wel weten
Hoe moeilijk kan je in het leven staan denk ik dan. Zeg gewoon dat ie er voor nu kan staan als jij er niet bent. Maar, dat als je het zat bent je dit zonder opgaaf van reden kan intrekken. En dat je dan verwacht dat de buurman dit gewoon accepteert. Ik zou dan geen betaling accepteren, t kost je niks.

Je kan ook de buren niks gunnen omdat je risicomijdend bent. Veel gezelliger wordt het dan in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:47
DeKever schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:11:
[...]

Hoe moeilijk kan je in het leven staan denk ik dan. Zeg gewoon dat ie er voor nu kan staan als jij er niet bent. Maar, dat als je het zat bent je dit zonder opgaaf van reden kan intrekken. En dat je dan verwacht dat de buurman dit gewoon accepteert. Ik zou dan geen betaling accepteren, t kost je niks.

Je kan ook de buren niks gunnen omdat je risicomijdend bent. Veel gezelliger wordt het dan in ieder geval niet.
Die reactie had ik kunnen verwachten ;)
Weetje wat pas ongezellig is? Als je gedoe krijgt als je die plek toch terug wilt…

Bij deze dingen gaat vaak “its a slippery slope” op.
Mijn ervaring is dat je buren niet dingen moet gunnen als je er niet 100% achter staat en aangezien TS hier een topic van maakt denk ik dat er een vorm van terughoudendheid in zit.

Daarnaast gebruik de TS de plek wel alleen incidenteel. Moment gaat komen dat buurman er staat en bezoek er niet kan parkeren.

Niet doen imho, relatie met je buur is belangrijker dan een parkeerplekje

[ Voor 25% gewijzigd door laurens0619 op 06-11-2024 20:27 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVOTWEAKERS
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23-04 09:52
“Hi Buren,

Bedankt voor jullie vraag, fijn dat jullie dat even vragen! We maken op dit moment inderdaad weinig gebruik van de plek, dus we vinden het geen probleem als jullie hem gebruiken. Een bijdrage aan de VVE of een gezellig avondje met de buurvrouw is helemaal prima.

Zo kunnen jullie de plek goed benutten en hoeft hij niet leeg te staan. Ik hoop dat dit zo een mooie oplossing voor jullie is!

Groetjes,
Rexmedorum”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-04 10:32

twi

Wij hebben eenzelfde situatie, en onze buren hebben geen auto. Ik zou er (als ik hen was) niet aan beginnen om die uit te lenen. Voornamelijk omdat ik het fijn zou vinden om mijn bezoek er te laten parkeren. Zijn het niet familie of vrienden, dan wel een klusjesman, leverancier of boodschappenbezorgdienst. Moet je bij elk ad-hoc verzoek dan gaan bellen? Ga je jouw bezoek elders laten parkeren wanneer je buren dan niet thuis zijn? En hoe lang wordt het uitlenen zo gewaardeerd dat ze elke keer braaf hun auto (of die van hun bezoek) laten verplaatsen? Zo'n luxe wordt al snel een vanzelfsprekendheid.

Afhankelijk van de situatie spelen er ook nog dingen mee als, levert het jou comfort op doordat je parkeerplaats grenst aan de toegang tot je tuin? Het parkeerterrein hier is vrij krap, en het is heel fijn voor (a) onszelf als er een lege parkeerplaats is wanneer we laden/lossen en (b) voor onze directe buren zodat ze fijn in/uit kunnen stappen als onze auto er niet staat. Hoe vrolijk worden zij er van als ze weten dat je de parkeerplaats voor vrijwel niets aan andere bewoners hebt uitgeleend?

Om nog maar niet te spreken hoe het zit met aansprakelijkheid bij schade, bij ongelukken (met bijvoorbeeld op jouw parkeerplaats achtergelaten objecten), of aan het wegdek zelf. Als het goed is zal er in jouw akte staan dat je zelf verantwoordelijk bent voor het onderhouden van je parkeerplaats. "Verkoop" je dat er dan ook bij, en moet je dan in de gaten houden of ze na het autowassen de parkeerplaats wel netjes en schoon achterlaten, of het onkruid wieden?

[ Voor 10% gewijzigd door twi op 06-11-2024 20:47 ]

Pagina: 1