Probleem om TV (glasvezel all in 1) bij tv te krijgen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spethspeth
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 29-06 15:38
Mijn vraag
Mijn moeder heeft al langere tijd een probleem: ze heeft glasvezel 3 in 1 bij Caiway, en moet dus haar TV kastje op de een of andere manier met de router verbinden.

Ze woont niet bepaald in een standaard huis, het is een oude omgebouwde/uitgebreide boerderij met erg dikke muren en sowieso is het leggen van kabels en internet altijd al een probleem geweest. De ONT van de glasvezel zit niet in de meterkast, maar midden in het huis, en de TV waar het naartoe moet staat op een heel andere plek. Om een lang verhaal kort te maken: het leggen van een UTP kabel zal niet makkelijk gaan, dit moet langs meerdere grote deur- en raam kozijnen (door de muur kan niet) en dat zal er ook niet mooi uit zien.

Ik heb dit lange tijd voor haar opgelost door een powerline verbinding te gebruiken, maar dit is niet erg stabiel. Het TV signaal valt regelmatig uit, of gaat stotteren (ik denk omdat het een UDP signaal is en dus niet compenseert voor packet loss?), en sinds gisteren doet het het helemaal niet meer. Ik vermoed dat dit komt door de aard van de stroomkabels in het huis, deze zijn vrij oud en het systeem is erg complex waardoor het signaal nogal een omweg moet maken. Ik ben niet erg thuis in de details van powerline, dus corrigeer me als ik dit mis heb. Ik heb onlangs de powerline adapters al eens vervangen om te kijken of dit de zaak verbetert, maar dit heeft geen verschil gemaakt. Het indicatielampje op de powerline geeft een zwak signaal aan. Ik heb ook andere stopcontacten geprobeerd in de buurt van deze TV, maar dit maakt ook geen verschil. Er zitten ook verder geen adaptersnoeren e.d. tussen de powerline adapters.

Mijn vraag is: zijn er nog andere mogelijkheden om dit signaal van A naar B te krijgen? Kan het op de een of andere manier niet via wifi, met een repeater of iets dergelijks? Dit zal misschien ook niet perfect zijn, maar als het al beter is dan de huidige oplossing ben ik al blij.

De meest voor de hand liggende oplossing, de UTP kabel, zal gewoon heel moeilijk worden. Ja, ik weet dat dit waarschijnlijk het antwoord is, maar als het op de een of andere manier anders kan zal ik dat graag eerst proberen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
TP-Link TL-WPA7517 powerline adapters
Caiway router en TV kastje

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zie boven

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:42
Ligt er nog wel een COAX aansluiting naar de tv? Zoja kan MoCa een alternatief bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spethspeth
nooberke schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:09:
Ligt er nog wel een COAX aansluiting naar de tv? Zoja kan MoCa een alternatief bieden.
Nee, mijn moeder woont op het platteland waar uberhaupt geen coax aanwezig is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:50
Een beetje goede wifi oplossing kan ook een hoop hebben tegenwoordig. Ik neem aan dat Caiway/Delta daar ook wel adapters voor de TV ontvanger voor kan leveren (of even zelf zoeken, het zijn standaard apparaten).

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20-07 13:42
Met hierboven. Met een goede Wifi mesh zet kan je tegenwoordig heel goede, stabiele resultaten halen. Een van die mesh-punten in de buurt van je TV en van daaruit de kabel trekken.

[ Voor 28% gewijzigd door XelaRetak op 04-11-2024 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:03
Je hebt dit powerline adapter bij de TV geprobeerd op een ander stopcontact. Maar heb je het ook bij de andere kant geprobeerd? De powerline bij de router in een ander stopcontact?

Er zijn ook wifi repeaters / access points waarmee je een niet-wifi apparaat van wifi kan voorzien.

En verder kun je ook nog overwegen om de TV van Caiway op te zeggen. En digitenne nemen. Of, met een app op de TV of een chromecast, NLZiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:25
Caiway gebruikt, dacht ik, multicast voor tv. Multicast is waardeloos over wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-07 14:45
"gewoon" 2x superwifi punten scoren op marktplaats: https://www.marktplaats.n...-3-4-stuks-prijs-per-stuk
Staan er legio te koop voor redelijke bedragen. Dat zit bij mijn moeder en buurvrouw al een hele tijd prima in elkaar en zonder storingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

XelaRetak schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:31:
Met hierboven. Met een goede Wifi mesh zet kan je tegenwoordig heel goede, stabiele resultaten halen. Een van die mesh-punten in de buurt van je TV en van daaruit de kabel trekken.
Mesh kan niet toveren. Als die "erg dikke muren" het WIFi-signaal grotendeels tegenhouden doen ze dat met de mesh backhaul ook.

Maar goed, TS, gezien het een afwijkende situatie is, gaan vuistregels die opgaan voor een typische eengezinswoning niet op en hebben we meer informatie nodig.

Paar vragen:
- ONT staat middenin woning. Wat voor router en/of WiFi-oplossing zit daar aan vast?
- die dikke muren - hoeveel dempen ze exact? Meet de RSSI van de WiFi (in dBm, of als het echt niet anders kan in Windows percentages) aan kant van de WiFi-AP en meet het aan andere kant van muur. Dat kan helpen om (on)mogelijkheden te bepalen.
- je zegt "door de muur kan niet" - waarom exact niet? Meestal zijn gaten in dikke bakstenen muren juist behoorlijk makkelijk (althans, zolang ze niet meer dan pakweg 1m20 dik zijn, maar dat zou heel uitzonderlijk zijn).
- om de Powerline-suggesties voor te zijn: is er randaarde aanwezig zowel bij ONT als bij TV?
- hoe loopt elektra door de woning? Door leidingen? Boven verlaagd plafond? of ook los langs de muur?
- is er sprake van een kelder of kruipruimte?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-07 17:41
Ramon 73 schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:41:
"gewoon" 2x superwifi punten scoren op marktplaats: https://www.marktplaats.n...-3-4-stuks-prijs-per-stuk
Staan er legio te koop voor redelijke bedragen. Dat zit bij mijn moeder en buurvrouw al een hele tijd prima in elkaar en zonder storingen.
Hou er rekening mee dat je die schotels niet kunt updaten als je niet bij KPN klant bent.
En met de recente firmware heeft KPN eea afgeschermd.
Het werkt op zich verder prima met Caiway.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Oude boerderijen hebben vaak het voordeel dat de zolder eigenlijk een grote ruimte is met hooguit simpele wandjes erin. Kortom kan je geen kabel bovenlangs leggen of eventueel zelfs buitenom. Het hoeft niet de kortste weg te zijn zolang je maar binnen de 100 meter blijft.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-07 17:41
Kan je moeder niet overstappen naar Delta (gaat binnenkort toch gebeuren),
en dan een monteur inplannen die de boel komt aansluiten?
Ik weet niet of dit dan bij Delta service hoort of dat er extra kosten aanzitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
EverLast2002 schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:01:
Kan je moeder niet overstappen naar Delta (gaat binnenkort toch gebeuren),
en dan een monteur inplannen die de boel komt aansluiten?
Ik weet niet of dit dan bij Delta service hoort of dat er extra kosten aanzitten.
Dat hoort er uiteraard niet bij, een monteur gaat niet hakken/breken/boren bij het aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
dion_b schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:47:
[...]

Mesh kan niet toveren. Als die "erg dikke muren" het WIFi-signaal grotendeels tegenhouden doen ze dat met de mesh backhaul ook.
Door aan beide kanten van de muur een AP te hangen kom je soms ook al een heel end, maar zoals je terecht opmerkt is dat wel afhankelijk van de specifieke situatie. Het is wel heel eenvoudig te testen zonder hakken en breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:24
spethspeth schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:08:
Mijn vraag
Ik vermoed dat dit komt door de aard van de stroomkabels in het huis, deze zijn vrij oud en het systeem is erg complex waardoor het signaal nogal een omweg moet maken.
Zijn de lasdozen wel bereikbaar? Dan kan je eventueel alle lassen in de elektra doorlopen en waar nodig de lasdoppen vervangen door Wago's.

Alternatieve routes voor de UTP-kabel:
- buitenom: bij de tv een gat in de buitenmuur en dan ingegraven langs de gevel naar de meterkast.
- via de kelder/kruipruimte, indien aanwezig
- via de zolder, bovenverdieping
- door de vloer van de eerste verdieping, indien aanwezig en bereikbaar

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07 13:25
spethspeth schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:11:
[...]

Nee, mijn moeder woont op het platteland waar uberhaupt geen coax aanwezig is
Volgens mij begrijp je de vraag niet helemaal. Platteland of midden in de stad heeft er niets mee te maken of er in huis al een coax-kabel kan liggen naar de TV toe.

Heeft de TV (op deze locatie) ooit wel goed gewerkt? Wat was de TV-aansluiting voordat er glasvezel lag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spethspeth
dion_b schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:47:
[...]

Maar goed, TS, gezien het een afwijkende situatie is, gaan vuistregels die opgaan voor een typische eengezinswoning niet op en hebben we meer informatie nodig.

Paar vragen:
- ONT staat middenin woning. Wat voor router en/of WiFi-oplossing zit daar aan vast?
Een Genexis Platinum 7840. Dit wifi signaal bereikt de kamer waarin de tv staat maar zwakjes. Om toch enigszins wifi in het andere gedeelte van het huis te hebben heb ik ooit een utp kabel onder een tapijt gerund met daaraan nog een wifi hotspot die wel redelijk bereik heeft. Dit is erg moeilijk uit te leggen zonder tekening, dus hierbij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8PyLRlqxWOhMKkoxRxi4AC-oKA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OlKZkzSb12UdrKKPrUXNJ7ig.png?f=fotoalbum_large

De afstand hemelsbreed tussen de ONT en de TV is ongeveer 8, 9 meter
Niet afgebeeld: bij de ONT staat nog een TV, deze heeft wel gewoon ontvangst, maar dit is niet echt het woongedeelte, dat is rechtsboven.
- die dikke muren - hoeveel dempen ze exact? Meet de RSSI van de WiFi (in dBm, of als het echt niet anders kan in Windows percentages) aan kant van de WiFi-AP en meet het aan andere kant van muur. Dat kan helpen om (on)mogelijkheden te bepalen.
Dit zou ik later even moeten doen, maar kort gezegd: de router zit op een ongemakkelijke plek net om een hoek, het signaal van de hoofdrouter bereikt het gedeelte rechtsboven niet of slecht (gewoon internetnetten gaat hier ook niet goed op, constant disconnects), vandaar dat ik de extra hotspot heb aangelegd.
- je zegt "door de muur kan niet" - waarom exact niet? Meestal zijn gaten in dikke bakstenen muren juist behoorlijk makkelijk (althans, zolang ze niet meer dan pakweg 1m20 dik zijn, maar dat zou heel uitzonderlijk zijn).
Zie foto: de UTP kabel kan niet onderaan langs de plint, want hij moet meteen langs 4 deuren die direct aan een houten vloer liggen (dan zou of de hele vloer eruit moeten, of hij moet bovenlangs bij het kozijn, maar dit zou er erg lelijk uit zien denk ik). Dus dan zou er geboord moeten worden, in dit geval door de muur bovenlangs bij de deuren. Dan moet dus een meterslang gat dwars door die muur vanaf de ONT naar rechtsboven, vervolgens komt hij bij de deur tussen de 2 gedeelten uit, waar hij de hoek om moet, het andere gedeelte in, en daar dan ook weer door de muur (of de muur weer uit en langs de plint).

Er is al eens een monteur geweest om een UTP kabel naar het gedeelte linksonder aan te leggen, hij zei dat het vrijwel onmogelijk is om de kabel in de muur weg te werken, en hij hem dus langs de plint gelegd heeft. Dat was in die richting nog wel mogelijk, maar naar rechtsboven is dat vanwege de deuren lastig. Het kan wel, maar dan zit ik met een hele rits van die kabelhoudertjes langs een mooi houten deurkozijn. Onder de vloer kan ook niet, dat is parket wat er dan in zijn geheel uit zou moeten en er zit volgens mij ook vrijwel geen speling tussen dat parket en de ondervloer. Vandaar dat ik een andere oplossing zoek.
- om de Powerline-suggesties voor te zijn: is er randaarde aanwezig zowel bij ONT als bij TV?
- hoe loopt elektra door de woning? Door leidingen? Boven verlaagd plafond? of ook los langs de muur?
Randaarde: ja bij beide. De stroom loopt volgens mij door PVC buizen die in het plafond verwerkt zitten en die uitkomen op leidingen in de muren die naar de stopcontacten lopen, al kan het ook wel zijn dat er directe leidingen van de meterkast lopen (dit is allemaal niet eenvoudig toegankelijk en ik heb er ook geen tekeningen van, het is allemaal in een grijs verleden aangelegd). Er zit een meterkast bij de TV rechtsboven op het plaatje, daar zitten een aantal groepen op. De groep in de kamer waar de ONT in staat is een andere groep dan in het gedeelte rechtsboven.
- is er sprake van een kelder of kruipruimte?
Niet in het gedeelte waar de ONT zit, onder het gedeelte rechtsboven zit een kruipruimte waar vaak water in staat, daar lopen ook geen leidingen door.

De suggestie die hierboven werd gedaan om de kabel via buiten aan te leggen vond ik eigenlijk wel een goeie trouwens, misschien is dat toch wel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spethspeth
Vloris schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:44:
[...]

Volgens mij begrijp je de vraag niet helemaal. Platteland of midden in de stad heeft er niets mee te maken of er in huis al een coax-kabel kan liggen naar de TV toe.

Heeft de TV (op deze locatie) ooit wel goed gewerkt? Wat was de TV-aansluiting voordat er glasvezel lag?
Ah ja ik snap je, de vorige TV aansluiting glasvezel was een schotelverbinding, deze ging inderdaad via een losse coax kabel recht naar boven naar het dak (rechtsboven op het plaatje in mijn eerdere post), maar die kabel is ooit weggehaald en loopt voor mijn doeleinden hier ook niet in de goede richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Je kan toch prima buitenom een UTP trekken? Daar waar de glasvezel binnenkomt naar buiten en dan net naast de tuindeuren weer naar binnen en verder langs de plint. Of om het huis heen naar achter de TV.

2 Unifi AP's erbij ophangen (bij de tuindeuren en waar nu de hotspot staat) en dan heb je de boel prima voor elkaar.

[ Voor 12% gewijzigd door Drardollan op 04-11-2024 14:47 ]

Pagina: 1