Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:13
Ik gebruik momenteel nog steeds mijn Xperia 5ii en twijfel of ik dit jaar wil upgraden. Helaas is er dit jaar geen 5vi-release en is de 1vi veel te duur, dus ik zou gedwongen worden om naar alternatieve merken te kijken. Ik heb een hekel aan de bloatware van Samsung en pogingen tot ecosystem-lock-in, waardoor ik in feite beperkt ben tot Google Pixel of Motorola Edge (waarschijnlijk Pixel 9 Pro versus Edge 50 Ultra).

De ondersteuningsduur van de Pixels is een groot pluspunt, maar ik ben sceptisch over de Tensor-chip omdat ik voornamelijk Microsoft-apps draai (MS Launcher, Edge-browser, CoPilot). Biedt de Tensor-chip überhaupt voordelen voor apps buiten het Google-ecosysteem? De Tensor-chips zijn blijkbaar vrij inefficiënt in algemeen gebruik, dus dat zou betekenen dat ik batterijduur op zou offeren voor langere softwareondersteuning.

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:06

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Veneficus schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:13:
Ik gebruik momenteel nog steeds mijn Xperia 5ii en twijfel of ik dit jaar wil upgraden.
Wat is de twijfel? Werkt het toestel niet meer goed of traag?
Helaas is er dit jaar geen 5vi-release en is de 1vi veel te duur, dus ik zou gedwongen worden om naar alternatieve merken te kijken. Ik heb een hekel aan de bloatware van Samsung en pogingen tot ecosystem-lock-in, waardoor ik in feite beperkt ben tot Google Pixel of Motorola Edge (waarschijnlijk Pixel 9 Pro versus Edge 50 Ultra).
Deze snap ik niet helemaal. Er zijn nog genoeg andere merken, OnePlus, Xiaomi, Nothing. Toegegeven bloatware technisch is Xiaomi ook niet de beste optie, maar Nothing bijvoorbeeld wel. Weinig meegeleverde apps en nagenoeg stock Android.
De ondersteuningsduur van de Pixels is een groot pluspunt, maar ik ben sceptisch over de Tensor-chip omdat ik voornamelijk Microsoft-apps draai (MS Launcher, Edge-browser, CoPilot). Biedt de Tensor-chip überhaupt voordelen voor apps buiten het Google-ecosysteem? De Tensor-chips zijn blijkbaar vrij inefficiënt in algemeen gebruik, dus dat zou betekenen dat ik batterijduur op zou offeren voor langere softwareondersteuning.
De Tensor chip is een ARM chip en die werkt dus exact hetzelfde als andere ARM chips, apps zullen dus net zo goed draaien op zo'n chip dan willekeurig elk andere chip. Wat je zelf al wel gevonden hebt, is dat ze in het verleden behoorlijk inefficient waren, maar als ik de review van Pixel 9 moet geloven, is dat inmiddels behoorlijk verbeterd: review: Google Pixel 9 en 9 Pro (XL) - Heeft Google het eindelijk voor elkaar?. Prijstechnisch zou de Pixel 8a ook nog een goede optie zijn trouwens: review: Pixel 8a - Google concurreert vooral met zichzelf.

Verder betreft dit aankoopadvies, dus verhuis je topic even naar de juiste plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

rens-br schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:56:

Deze snap ik niet helemaal. Er zijn nog genoeg andere merken, OnePlus, Xiaomi, Nothing. Toegegeven bloatware technisch is Xiaomi ook niet de beste optie, maar Nothing bijvoorbeeld wel. Weinig meegeleverde apps en nagenoeg stock Android.
Ik zou de Nothing image van Android vooral vergelijken met die van Sony in plaats van 'stock', aangezien niemand het er over eens kan komen wat het inhoudt en deze variant ironisch genoeg niet eens meer bestaat als commerciele variant. Tevens heeft @Veneficus al ervaring met de Sony image.

De Tensor chip is een ARM chip en die werkt dus exact hetzelfde als andere ARM chips, apps zullen dus net zo goed draaien op zo'n chip dan willekeurig elk andere chip. Wat je zelf al wel gevonden hebt, is dat ze in het verleden behoorlijk inefficient waren, maar als ik de review van Pixel 9 moet geloven, is dat inmiddels behoorlijk verbeterd: review: Google Pixel 9 en 9 Pro (XL) - Heeft Google het eindelijk voor elkaar?.
In de gelinkte grafiek zit de Pixel 9 nog steeds onder de lijn, en dat voor een iPhone prijs. Om dan een Pixel 8 (die daar weer onder zit) aan te raden is wel discutabel imho

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veneficus
[...]

Wat is de twijfel? Werkt het toestel niet meer goed of traag?
Laatste Android security patch is van 1 oktober 2022. En er zijn wat nieuwe features in de nieuwere Android versies die ik wel prettig vind, zoals taal per app kunnen instellen op systeemniveau.
[...]

Ik heb het niet zo op de Chinese merken. Lenovo/Motorola is de enige die ik daarvan overweeg.
[...]

De Tensor chip is een ARM chip en die werkt dus exact hetzelfde als andere ARM chips, apps zullen dus net zo goed draaien op zo'n chip dan willekeurig elk andere chip. Wat je zelf al wel gevonden hebt, is dat ze in het verleden behoorlijk inefficient waren, maar als ik de review van Pixel 9 moet geloven, is dat inmiddels behoorlijk verbeterd: review: Google Pixel 9 en 9 Pro (XL) - Heeft Google het eindelijk voor elkaar?. Prijstechnisch zou de Pixel 8a ook nog een goede optie zijn trouwens: review: Pixel 8a - Google concurreert vooral met zichzelf.

[mbr]Verder betreft dit aankoopadvies, dus verhuis je topic even naar de juiste plek.[/]
Niet helemaal eens, mijn aankoopoverweging is puur de context rond de vraag over de Tensor chip...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 28-05 13:38
Tensors zijn vooralsnog gewoon custom configuratie Samsung Exynos chips, toch?

Ik zou niet inzien waarom daar uberhaupt nadelen aan zitten voor MS apps in het Adroid ecosysteem. Waar haal je die gedachte of informatie vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
XelaRetak schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:11:
Tensors zijn vooralsnog gewoon custom configuratie Samsung Exynos chips, toch?

Ik zou niet inzien waarom daar uberhaupt nadelen aan zitten voor MS apps in het Adroid ecosysteem. Waar haal je die gedachte of informatie vandaan?
Ik heb het niet over nadelen, maar of andere apps dan van Google er wel een voordeel van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 28-05 13:38
Veneficus schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:18:
[...]

Ik heb het niet over nadelen, maar of andere apps dan van Google er wel een voordeel van hebben.
Net zoveel voordeel als ze hebben van een Samsung Exynos, Qualcomm Snapdragon etc... (je moet marketingpraatjes wel in de marketing context lezen)

Om daar even op voort de borduren, want je geeft zelf niet echt aan welke voordelen je bedoelt...

https://store.google.com/...-tensor-pixel-smartphone/

Alle hier genoemde voordelen bestaan bijvoorbeeld ook in het Samsung ecosysteem, onder een iets ander naampje met een Exynos danwel Snapdragon CPU.

[ Voor 40% gewijzigd door XelaRetak op 04-11-2024 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
XelaRetak schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:35:
[...]

Net zoveel voordeel als ze hebben van een Samsung Exynos, Qualcomm Snapdragon etc... (je moet marketingpraatjes wel in de marketing context lezen)

Om daar even op voort de borduren, want je geeft zelf niet echt aan welke voordelen je bedoelt...

https://store.google.com/...-tensor-pixel-smartphone/

Alle hier genoemde voordelen bestaan bijvoorbeeld ook in het Samsung ecosysteem, onder een iets ander naampje met een Exynos danwel Snapdragon CPU.
Ze geven in die link een rijtje toepassingen waarbij gebruik gemaakt wordt van AI-modellen die in-device draaien. De vraag is dus concreter: kunnen andere (niet-Google) apps óók modellen draaien op die chip, of is dat bijvoorbeeld afgeschermd of beperkt? Zijn niet-Google apps bijvoorbeeld gebonden aan API's die ze alleen maar gebruik laten maken van Google's eigen algoritmes?
"Take better photos and videos – The most visible examples of machine learning in action on your phone can be found in your photos and videos. With Tensor G4’s cutting-edge computational photography and image processing, your phone can now render more dynamic images, capture more details during zoom, and process sharper, higher-quality photos and videos."
Leuk, maar is dat beperkt tot de native camera app van Google? Of kunnen andere camera apps hun eigen algoritmes hierop draaien? Of moeten die dan gebruik maken van Google's algoritmes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Veneficus schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:18:
[...]

In dat geval kan ik kort zijn: nope. Tensor is geen bijzondere SOC, biedt geen uitzonderlijke functionaliteiten, prestaties of andere zaken die bijvoorbeeld een Snapdragon of MediaTek niet zou hebben. Zo voegt Google zelf backwards compatibility toe aan apps voor oudere toestellen die eerst absoluut niet dezelfde functionaliteit zouden krijgen. De apps zijn zonder te porten ook op andere toestellen te draaien.

Het enige unieke wat een Pixel heeft op dat vlak is de Titan M2 chip, maar echt missen zal je het waarschijnlijk niet.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Pagina: 1