Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flobin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-11-2024
(Even vooropgesteld dat ik me realiseer dat je met een Windows machine waarschijnlijk meer power voor hetzelfde geld krijgt.)

Ik heb momenteel een Intel Macbook Pro van eind 2019 en het is tijd voor een upgrade.

Ik gebruik VectorWorks, Sketchup en Enscape. Dus 2D tekeningen, 3D modellen en realtime 3D rendering. Ik ga er van uit dat Enscape een beetje vergelijkbaar is met videogames qua vereisten.

Ik doe ook wat Photoshop-achtig werk en soms wat videobewerking, maar dat is niet zo belangrijk. Ik heb wel de neiging om meerdere programma's tegelijk te draaien.

Aangezien ik zowel op werk als thuis een externe monitor gebruik, denk ik dat ik voor een 14" Macbook ga. Die is wat lichter en ik neem hem vaak mee, en qua specs doet het niet veel onder voor de 16". Ik twijfel nogal tussen 14” M4 Pro met 14-core CPU, 20-core GPU en 48GB RAM, of de M4 Max met 14-core CPU, 32-core GPU en 36GB RAM. Dit is ook ongeveer mijn budget.

Zou het de hogere prijs waard zijn om de M4 Max te kopen in plaats van de M4 Pro, of zou de lagere hoeveelheid RAM me beperken? Ik ben van plan om deze laptop vijf jaar te houden, dus het is vooral een vraag voor de langere termijn.

Ik begrijp dat de Max betere bandbreedte heeft voor RAM (410 GB/s vs. 273 GB/s bij de Pro) maar ik weet niet of dat veel uitmaakt.

Overigens realiseer ik me dat het waarschijnlijk een wereld van verschil gaat worden met mijn huidige laptop, dus dat het waarschijnlijk beide niet een hele slechte keuze zal zijn.

Anyway, bedankt voor het lezen (en mogelijk advies)!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:13
Kijk goed naar de eisen die de 2D en 3D pakketten en wat ze het prettigst vinden.
sommige draaien graag op veel werkgeheugen.

En ook of ze Apple silicone ondersteunen voor betere prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjib
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 00:00
Ik heb precies dezelfde overweging externe monitor thuis en kantoor

M4 pro met 48GB
M4 Max met 36GB

Die 16inch lijkt me te groot en vind ook stom dat dit toetsenbord niet uitbreiden met numerieke toetsen.

Al een keuze gemaakt?

Ik gebruik Archicad ipv Vectorworks

Verder kom ik van Windows en ben wel benieuwd hoe sommige Windows software voor CNC machines werkt met emulator en die Apple chips

[ Voor 26% gewijzigd door tjib op 06-11-2024 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjib
Ik ga 30 dagen proberen en een M4 pro met 48GB gekocht

Mijn redenatie is dat single core speed belangrijkst is met CAD tekenen en dan is volgens mij de pro en Max ongeveer even snel.

Renderen doe ik incidenteel en kan ook ‘s nachts dus die extra GPU core zal ik dan niet missen

[ Voor 68% gewijzigd door tjib op 09-11-2024 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjib
Ook wil ik dan wine emulator gaan proberen met de Windows apps die ik nog gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VBald
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11-05 19:20
tjib schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:12:
Ik ga 30 dagen proberen en een M4 pro met 48GB gekocht

Mijn redenatie is dat single core speed belangrijkst is met CAD tekenen en dan is volgens mij de pro en Max ongeveer even snel.

Renderen doe ik incidenteel en kan ook ‘s nachts dus die extra GPU core zal ik dan niet missen
Hoe ga je het 30 dagen proberen? Ga je de MacBook dan weer terug sturen?
Omdat de laatste reactie twee weken geleden, is het mogelijk dat je al de MacBook hebt. Hoe bevalt het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjib
Ik heb hem gehouden. Archicad draait als een zonnetje. Maar ik mocht hem terugsturen dus had tijdelijk nog adapter en snoer nog niet uitgepakt. En voeding via mijn externe monitor gebruikt

Twee minpunten

Er is een anti aliasing functie op die op externe monitors in sommige apps tekst blurry maakt. Als dit de CAD app was had ik hem teruggestuurd

Archicad teamworks crasht als de laptop uit diepe slaap komt (accu leeg of handmatig in slaapstand zetten) de gewone lokale versie van Archicad heeft hier geen last van. Maar dit is misschien bij Windows laptop ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjib
De Windows emulator werkt maar is erg traag ik heb CNC zaag software met succes geïnstalleerd
Pagina: 1