Dakkapel condens aanhechting sporenkap?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xGROOVER
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:31
Beste,

Ik heb al een paar keer condens vanuit mijn dakkapel gehad. Dit dakkapel is nu ongeveer 1 jaar oud en is bevestigd op een nieuwbouw sporenkap. Ik ben opzoek naar hulp om de aanhechting juist af te werken. Ik heb het idee dat er een koudebrug aanwezig is. Ik denk niet dat ik het zelf op moet lossen maar de installateur, die zeggen dat ik er isolatie in moet stoppen en dan is het klaar. Ik had hier eerst zelf isolatie ingepropt maar wil het nu goed aanpakken zonder te proppen en hopelijk is het dan opgelost.. Waar ik voornamelijk over twijfel: is er damp folie nodig? En is het opgelost als ik het fatsoenlijk isoleer? Nu is er vanuit de glaswolrol die in de sporenkap een beetje getrokken, ik wil de recht afzagen en nieuwe isolatie fatsoenlijk laten aansluiten. Ik denk dat in de huidige staat de pir plaat niet overal aansluit op het glaswol. Ook zie ik tussen PIR en OSB op sommige plekken een naad. Hier condenseert het waarschijnlijk?

Ik ben voornamelijk opzoek naar het stuk waar nu geen folie zit, de bestaande folie van sporenkap is daar afgesneden. Rood omcirckelt 1e foto. Het stuk isolatie met kruis is nu niet / fatsoenlijk aanwezig.

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IGK2RSdgQqgK6dBHXg78V7xk5JQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M8sz5Wv5bEGU93fIXz6bEvao.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P6HvRVhNk6DaERSOwVToJ7OOSCs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m06TD1nMptthbVKEskBQuycZ.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YyzeIIb6oICK9HYr2tr77KOKfzg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pn4g431MITVnmwtgVURdmo3o.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TEFFnoyuNpPibRaW9b_8y9k860s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ajsiT4cT3bitZmkq19My46IT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door xGROOVER op 04-11-2024 09:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:35
achter die spaanplaat zat waarschijnlijk een dampdichte folie. die folie is nu dus onderbroken. alle vocht van binnenuit kan nu je isolatie in en daar condenseren, zeker als jij de dakbedekking kan zien. dat wordt 1 grote natte boel.
ja dampdichte laag zal dus moeten worden hersteld.
Als je dus de dampdichte laag zou doortrekken in de rode cirkel op je tekening tot de plek waar het PIR begint en daarachter glaswol stopt dan zou alles in orde moeten zijn. Op het vocht wat nu al in de constructie zit na. maar dat zou door het blauwe doek heen moeten kunnen verdampen, dat doek zou namelijk dampopen moeten zijn.
Naden in je isolatie hoort sowieso niet, maar als dat dampdicht is afgesloten kan er iig geen vocht meer in. je zou er wat isolatie in kunnen drukken. Als er dan daarna maar weer wel folie overheen gaat.

Of de leverancier van de dakkapel dit nou moet oplossen is dan de volgende vraag, wat staat er zijn offerte/wat is er afgesproken dat ze zouden doen. Ik vind dat je dit als bedrijf niet zo kan achterlaten want de kans dat je klant weet hoe je dit juist oplost en geen problemen maakt voor in de toekomst is vrij klein.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xGROOVER
No Hands schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:38:
achter die spaanplaat zat waarschijnlijk een dampdichte folie. die folie is nu dus onderbroken. alle vocht van binnenuit kan nu je isolatie in en daar condenseren, zeker als jij de dakbedekking kan zien. dat wordt 1 grote natte boel.
ja dampdichte laag zal dus moeten worden hersteld.
Als je dus de dampdichte laag zou doortrekken in de rode cirkel op je tekening tot de plek waar het PIR begint en daarachter glaswol stopt dan zou alles in orde moeten zijn. Op het vocht wat nu al in de constructie zit na. maar dat zou door het blauwe doek heen moeten kunnen verdampen, dat doek zou namelijk dampopen moeten zijn.
Naden in je isolatie hoort sowieso niet, maar als dat dampdicht is afgesloten kan er iig geen vocht meer in. je zou er wat isolatie in kunnen drukken. Als er dan daarna maar weer wel folie overheen gaat.

Of de leverancier van de dakkapel dit nou moet oplossen is dan de volgende vraag, wat staat er zijn offerte/wat is er afgesproken dat ze zouden doen. Ik vind dat je dit als bedrijf niet zo kan achterlaten want de kans dat je klant weet hoe je dit juist oplost en geen problemen maakt voor in de toekomst is vrij klein.
Bedankt voor je reactie, het dampdicht maken met het aansluiten op bestaand hoe kritisch is dat? Ik ga het nooit perfect krijgen denkik met de sporen die er lopen. Gaat het dan zo lopen zoals rood getekend?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/abWTOS6p92T-kg3cpoEeRRVG1S4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7iXA7Fhzxq4rNfYnfFtkv7we.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
xGROOVER schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:58:
[...]

Bedankt voor je reactie, het dampdicht maken met het aansluiten op bestaand hoe kritisch is dat? Ik ga het nooit perfect krijgen denkik met de sporen die er lopen. Gaat het dan zo lopen zoals rood getekend?

[Afbeelding]
Eigenlijk is dat dus heel erg kritisch dus vandaar dat het zo slordig is dat en aannemer dit niet netjes in orde maakt. Elk naadje of kiertje dat er nog is laat vocht door dus hoe beter dat dicht zit hoe minder kans er is op problemen in de toekomst. Gelukkig is de buitenkant als het goed is heel erg dampopen op het grootste vlak dus als het goed is verdwijnt vocht daar wel weer.

Om dit goed te doen heb je dus een stuk dampdichte folie(of kilmaatfolie, maar dat is moeilijker te krijgen en een stuk duurder) en een rol luchtdicht tape( van Betrafol misschien) en veel geduld nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xGROOVER
No Hands schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:21:
[...]

Eigenlijk is dat dus heel erg kritisch dus vandaar dat het zo slordig is dat en aannemer dit niet netjes in orde maakt. Elk naadje of kiertje dat er nog is laat vocht door dus hoe beter dat dicht zit hoe minder kans er is op problemen in de toekomst. Gelukkig is de buitenkant als het goed is heel erg dampopen op het grootste vlak dus als het goed is verdwijnt vocht daar wel weer.

Om dit goed te doen heb je dus een stuk dampdichte folie(of kilmaatfolie, maar dat is moeilijker te krijgen en een stuk duurder) en een rol luchtdicht tape( van Betrafol misschien) en veel geduld nodig.
Dank voor je reactie, en met alleen fatsoenlijk isoleren zoals mijn installeur zei is het dan ook opgelost of moet er folie geplaatst worden? IK hoor wat je zegt maar ze doen het blijkbaar altijd zo en er staan meerdere dakkapelen van hun in deze nieuwbouw wijk

[ Voor 5% gewijzigd door xGROOVER op 04-11-2024 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:10
Onder de pir isolatie moet ook een damp dichte folie zitten. Die had de bouwer mooi kunnen aansluiten eventueel met jouw bestaande dak folie.

Je kijkt nu tegen de pir aan. Dus vraag mij af of die folie er wel zit. Of dat hij het direct op de osb heeft vastgezet. Zonder folie kan het vocht alsnog de isolatie die je er tussen wilt steken intreden. Dan krijg je het condensatiepunt in je isolatie en wordt het nat en dat wil je dus niet. Een folie voorkomt dus dat er vocht in je isolatie komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quintus
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-05 23:44

Quintus

Eg wel! Dus....

xGROOVER schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:40:
[...]

Dank voor je reactie, en met alleen fatsoenlijk isoleren zoals mijn installeur zei is het dan ook opgelost of moet er folie geplaatst worden? IK hoor wat je zegt maar ze doen het blijkbaar altijd zo en er staan meerdere dakkapelen van hun in deze nieuwbouw wijk
Fatsoenlijk isoleren is met in achtneming van het gebruik van de juiste folies. Dat er bij jou vocht te zien is geeft al aan dat het niet goed genoeg is. Ik zou het minimaal zo afwerken als No Hands aangeeft. Zo heb ik dat zelf ook al bij twee dakkapellen gedaan. Als je twijfelt over het soort folie aan de binnenzijde dan is klimaatfolie een wat duurdere maar veiligere oplossing. Vocht kan dan uit de dakcontructie maar er niet in.

Unknown

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
xGROOVER schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:40:
[...]

'We doen het altijd zo' is de grootste alarmbel in de bouw. In al die dakkapellen gaat het dus mogelijk verkeerd. Niet nu, niet over 3 jaar maar misschien wel over 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xGROOVER
Passie-m schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:49:
Onder de pir isolatie moet ook een damp dichte folie zitten. Die had de bouwer mooi kunnen aansluiten eventueel met jouw bestaande dak folie.

Je kijkt nu tegen de pir aan. Dus vraag mij af of die folie er wel zit. Of dat hij het direct op de osb heeft vastgezet. Zonder folie kan het vocht alsnog de isolatie die je er tussen wilt steken intreden. Dan krijg je het condensatiepunt in je isolatie en wordt het nat en dat wil je dus niet. Een folie voorkomt dus dat er vocht in je isolatie komt.
Heb het idee dat daar geen folie onder zit
Quintus schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:54:
[...]

Fatsoenlijk isoleren is met in achtneming van het gebruik van de juiste folies. Dat er bij jou vocht te zien is geeft al aan dat het niet goed genoeg is. Ik zou het minimaal zo afwerken als No Hands aangeeft. Zo heb ik dat zelf ook al bij twee dakkapellen gedaan. Als je twijfelt over het soort folie aan de binnenzijde dan is klimaatfolie een wat duurdere maar veiligere oplossing. Vocht kan dan uit de dakcontructie maar er niet in.
Heb je hier toevallig foto's van?

[ Voor 35% gewijzigd door xGROOVER op 04-11-2024 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Passie-m schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:49:

Goeie toevoeging en goed punt inderdaad, ik ben uitgegaan van PIR met een cachering, maar als daar onder dat PIR niets dampdichts zit dan is het probleem ook daar natuurlijk aanwezig. Heeft de bouwer van de dakkapel ook maar iets van een opbouw van materialen met je gedeeld @xGROOVER

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xGROOVER
No Hands schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:58:
[...]

Goeie toevoeging en goed punt inderdaad, ik ben uitgegaan van PIR met een cachering, maar als daar onder dat PIR niets dampdichts zit dan is het probleem ook daar natuurlijk aanwezig. Heeft de bouwer van de dakkapel ook maar iets van een opbouw van materialen met je gedeeld @xGROOVER
Nee ik heb geen opbouw van materialen helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
xGROOVER schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:59:
[...]

Nee ik heb geen opbouw van materialen helaas
Ook niet in een offerte ergens? En anders detail tekeningen opvragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quintus
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-05 23:44

Quintus

Eg wel! Dus....

xGROOVER schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:57:
[...]

Heb het idee dat daar geen folie onder zit

[...]

Heb je hier toevallig foto's van?
Nee, ben altijd te laat met foto's :)

Ik zou een klimaatfolie pakken. Je blauwe folie een stuk vrij maken. De klimaatfolie om een lat draaien en vastzetten op het uiteinde van het blauwe dakfolie en zowel de PIR als het glaswol afsluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Edxcg6W4ItfHgECDs79gkzCf4Cs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FpMkhXhfNNy8jpJv3ZVL270I.png?f=fotoalbum_large

Unknown

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passie-m
Besef wel, als je zelf gaat lopen rommelen, de aannemer gaat zeggen dat je er aan hebt gezeten en het “eigen schuld” is.

Zou eerst kijken; wat is / was de afspraak. En wat staat er op papier en eens informeren wat je rechten eventueel zijn. Mocht er later alsnog schade ontstaan, en hij wijst naar jouw “oplossing”…

Als hij het plaatst, zou het wel zo netjes zijn van een (vakkundige) aannemer dat hij het ook juist aansluit. Want je kunt niet van een leek verwachten dat hij dat wel even (goed) doet. Daar huur je hem voor in toch. Is geen paar schoenen waar je nog even zelf de veters erin stopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinytinnie
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-05 10:32
Onze dakkapel boer (zal de naam hier weglaten) gaf daar redelijk duidelijke instructies voor, maar belangrijker: liet de folie eruit hangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-CYImSbYpROWu2jhUQqmwjWFFkM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/10zxmTJ3S1ShETq7QtCZIycx.png?f=fotoalbum_large
Dat is hoe ik het ook zou verwachten en ook dus hoe je het oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xGROOVER
Bedankt voor de reacties, is zo'n klimaatfolie ergens te krijgen voor kleinere stukken of altijd hele rol?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Passie-m
xGROOVER schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:17:
Bedankt voor de reacties, is zo'n klimaatfolie ergens te krijgen voor kleinere stukken of altijd hele rol?
Snelle Google zie ik iig diverse aanbieders per meter te bestellen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:30

AMDFreak

Intel is zo..

Mijn dakkapelenboer zei: Gebruik het rest isolatiemateriaal, en tape het af met vuilniszakken.. Gaat al 7 jaar goed..
Achteraf vind ik het wel een beunhazen wijze.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
AMDFreak schreef op maandag 4 november 2024 @ 17:06:
Mijn dakkapelenboer zei: Gebruik het rest isolatiemateriaal, en tape het af met vuilniszakken.. Gaat al 7 jaar goed..
Achteraf vind ik het wel een beunhazen wijze.
Haha beetje wel. Al is een dampscherm ook
Maar een stuk dik “plastic”
Pagina: 1