Speaker spikes oplossing/alternatief

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDisturbed
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-04 08:08
Heeft iemand een goed alternatief, zonder dat ik honderden euro's kwijt ben, voor de spikes onder vloerstaanders?

Probleem is vooral dat we een schoonmaakster hebben die in het oude huis, ondanks dat we het meerdere malen hebben gezegd, de speakers verschoof waardoor de spikes extra puntjes en krassen maakten in de vloer omdat ze niet meer in de muntjes stonden. Nu we een nieuwe strakke gietvloer hebben wil ik dat risico niet meer lopen.

Ik had zelf al iets bedacht van een bakje om het muntje, zodat de spikes in ieder geval altijd op bescherming staan. Of dat het überhaupt een dieper ding is. Maar misschien hebben jullie een beter idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:30
Die bestaan gewoon. Google op “luidspreker spike voetjes”.
Deze bijv. : https://www.hifiklubben.n...0SdS2eEAQYBiABEgL8JvD_BwE

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:54

timovd

Voorsprong door techniek

Shocked schreef op maandag 4 november 2024 @ 08:42:
Deze bijv. : https://www.hifiklubben.n...0SdS2eEAQYBiABEgL8JvD_BwE
...en krassen maakten in de vloer omdat ze niet meer in de muntjes stonden
Je hebt z.g.n. "SuperSpikes" van Soundcare, maar die zijn erg prijzig. Wel minder dan 200,- voor één paar luidsprekers, dus technisch gezien niet "honderden euro's".

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:37
Voor die specialzaak high end systemen betaal je een vermogen. Voor dit soort dingen, aliexpress heeft heel veel keuze in voetjes en stands voor een paar eurootjes

Let er even op dat er wel een soort van verende/magnetische demping in zit, zodat de vloer niet gaat trillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Laatst online: 16:43
DutchDisturbed schreef op maandag 4 november 2024 @ 08:36:
Probleem is vooral dat we een schoonmaakster hebben die in het oude huis, ondanks dat we het meerdere malen hebben gezegd, de speakers verschoof
Blijkbaar zijn je speakers gewoon niet zwaar genoeg. :+
Nieuwe kopen die wat lomper zijn is de oplossing.

Nee, maar ff serieus: Een technische workaround is nooit een oplossing voor bewust menselijk ongewenst handelen. Hoezo doet die schoonmaakster na meerdere keren uitleggen nog steeds iets tegen jullie zin??

Leg gewoon uit waaróm je niet wilt dat die speakers verschoven worden (dus vanwege de putjes in de vloer).. Als ze dat niet snapt en die dingen nog steeds verplaatst is het eerder tijd voor een andere schoonmaakster.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Laatst online: 16:43
Shocked schreef op maandag 4 november 2024 @ 08:42:
Yep, maar in de topicstart beschijft ie dat ie die dus al heeft (“muntjes”), en dat de schoonmaakster die speakers met de spikes dus bewust náást die dopjes neerzet.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDisturbed
BrainCrash schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:05:
[...]
Blijkbaar zijn je speakers gewoon niet zwaar genoeg. :+
Nieuwe kopen die wat lomper zijn is de oplossing.
Hahaha beste reden ooit! Nee, ik moet eigenlijk eerst een upgrade van de versterker. Dan een nieuwe versterker voor beneden (we wonen over 2 lagen) en een paar boekenplankspeakers voor daarbij. Vandaar ook geen budget te over voor dit soort onzinnige dingen... Het is natuurlijk niet dat ze het bewust doet, maar ze doen natuurlijk veel verschillende woningen en komen bij ons maar om de week. Een ongeluk zit dan in een klein hoekje, maar met die scherpe punten zit je mooi met de gebakken peren...

Maar +-25 kilo per speaker is toch niet slecht? Ik merk alleen dat ze in het huidige huis dat ze erg veel bas geven en ik verwacht dat dat met de spikes wel iets minder zou worden. Toch? Daarnaast nog wat verder inrichten, kleed, gordijnen etc.
timovd schreef op maandag 4 november 2024 @ 08:49:
Je hebt z.g.n. "SuperSpikes" van Soundcare, maar die zijn erg prijzig. Wel minder dan 200,- voor één paar luidsprekers, dus technisch gezien niet "honderden euro's".
Ja zo iets bedoelde ik...! Al zit er een klein stukje plastic omheen zodat de box in ieder geval op het schijfje blijft. En ik hoopte daar iets minder voor te betalen haha

[ Voor 9% gewijzigd door DutchDisturbed op 04-11-2024 11:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !Aho
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07:27
Losse machinevoetjes of stelvoetjes zijn perfect hiervoor, en in heel veel varianten te vinden. Zelf heb ik rubberen voetjes met demping gebruikt en dat werkt uitstekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Penn Elcom maakt ook goede, eenvoudige, voetjes. Let bij zachte voetjes wel op of ze de vloer niet verkleuren.
DutchDisturbed schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:31:
Ik merk alleen dat ze in het huidige huis dat ze erg veel bas geven en ik verwacht dat dat met de spikes wel iets minder zou worden. Toch? Daarnaast nog wat verder inrichten, kleed, gordijnen etc.
Spikes helpen je daar niet bij. Wat wel goed helpt, is een nauwkeurige equalizer. Dat is het makkelijkst te bereiken door een receiver te kopen met een betere versie van Audyssey, zoals XT32. De doe-het-zelf-oplossing is een MiniDSP met een meetmicrofoon en Room EQ Wizard. Bass traps helpen ook, maar zijn zelden een optie. De budgetoplossing is om een sok in de basreflexpoort te stoppen.

[ Voor 165% gewijzigd door TBTL op 06-11-2024 09:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je oplossing zit hem in de schoonmaakster beter opvoeden cq een consequentie in het vooruitzicht stellen als ze de boel verschuift.
Praktischere / sneller oplossing: https://www.gamma.nl/asso...-bruin-20-stuks/p/B107822

Schroefje er uit, spike er op en klaar ben je. Heb je meteen een stukje extra trillingsdemping.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:10

franssie

Save the albatross

DutchDisturbed schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:31:
[...]

<> en ik verwacht dat dat met de spikes wel iets minder zou worden. Toch? Daarnaast nog wat verder inrichten, kleed, gordijnen etc. <>
Nee met spikes wordt dat juist erger, want spikes koppelen je luidspreker aan je vloer. Daarom staan die van mij (ik heb een houten vloer) op rubberen voetjes die weer op tegels staan die weer op rubberen voetjes staan.
Dubbel ontkoppeld.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:23
franssie schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:29:
[...]

Nee met spikes wordt dat juist erger, want spikes koppelen je luidspreker aan je vloer. Daarom staan die van mij (ik heb een houten vloer) op rubberen voetjes die weer op tegels staan die weer op rubberen voetjes staan.
Dubbel ontkoppeld.
Ik gebruikte altijd ijshockey-pucks hiervoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDisturbed
franssie schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:29:
[...]

Dubbel ontkoppeld.
Ik heb weer iets om me in te verdiepen blijkbaar? Ik dacht kleiner contactoppervlak, minder trillingen doorgeven. En hogere druk ivm het kleinere oppervlak, dus minder kans op vibraties? Maar dat is te simpel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:10

franssie

Save the albatross

DutchDisturbed schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:33:
[...]

Ik heb weer iets om me in te verdiepen blijkbaar? Ik dacht kleiner contactoppervlak, minder trillingen doorgeven. En hogere druk ivm het kleinere oppervlak, dus minder kans op vibraties? Maar dat is te simpel?
Zoals altijd is het internet verdeeld hierover. Ik heb beide gehad en zonder spikes klinkt het strakker bij mij, maar dat kan natuurlijk ook per woning verschillen.
Spikes vroeger wel gebruikt bij een boekenkastluidspreker op een voet, dat hielp wel om de resonanties in de speaker tegen te gaan, echter stond die dus ook op een (dikkere) tegel met daaronder rubber om het geluid uit de vloer te houden.
Oop een betonnen vloer zou het niet veel verschil moeten opleveren denk ik. Maar koop wat van die plak rubbers bij de bouwmarkt en probeer eens. Lekker cello concert aanzetten (ik ben fan van Jorrane hiervoor) en je hoort het wel, of niet :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• !Aho
DutchDisturbed schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:33:
[...]

Spikes zijn heel stijf met heel weinig demping, dus geven de trilling juist wel door. Als je de trilling niet wil doorgeven kun je beter voetjes van triillingsdempend materiaal gebruiken. Vandaar dat rubber voetjes veel effectiever zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nutty
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
De oplossing is heel simpel en effectiever dan spikes.
Plaats onder de luidspreker een (betonnen) trottoir tegel.
Ziet er niet uit, maar reuze effectief. 1 is al voldoende, maar meer is nog beter.
De beste methode om je luidspreker te ontkoppelen van de ondergrond.
Wat je wilt is dat luidsprekerboxen niet bewegen. Suggesties zoals het plaatsen van rubber voetjes, zijn niet 'audiofiel verantwoord' en is niet wat je wilt.

[ Voor 22% gewijzigd door nutty op 13-11-2024 17:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Met een massa ontkoppel je niet, daarvoor heb je een veer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !Aho
En idealiter ook wat demping :D
Met een veer kan extra massa helpen om de resonantiefrekwentie te verlagen, dus dat kan soms toch wel nuttig zijn. Dus een rubber mat, daarop een tegel en daarop je speakers kan prima werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:16

Grozno

acts without consequence!

nutty schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:40:
De oplossing is heel simpel en effectiever dan spikes.
Plaats onder de luidspreker een (betonnen) trottoir tegel.
Ziet er niet uit, maar reuze effectief. 1 is al voldoende, maar meer is nog beter.
De beste methode om je luidspreker te ontkoppelen van de ondergrond.
Wat je wilt is dat luidsprekerboxen niet bewegen. Suggesties zoals het plaatsen van rubber voetjes, zijn niet 'audiofiel verantwoord' en is niet wat je wilt.
Ah ja, net als dat ze in de auto-industrie doen. De motor ligt op stoeptegels onder de klep en de ophanging bestaat uit bakstenen. Trillingsvrij achter het stuur! :+

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Pagina: 1