Ervaringen met woonunits

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:43

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Topicstarter
Wij (gezin met 2 kinderen 1/4) zijn van plan komend jaar een forse verbouwing te gaan doen en daarbij te gaan wonen in een woonunit voor ongeveer een jaar.

Een stacaravan is afgekeurd vanwege te klein dus ben ik aan het kijken naar woonunit gebouwd op basis van containers. Deze kun je vinden voor ~2500 tot +100k. Elektrisch of gas, veel kleine of enkele grote containers, netjes afgewerkt of gewoon de leidingen dwars door de ruimtes. Er is veel keuze.

Ik ben benieuwd of hier ervaringsdeskundigen zijn met zo'n unit en misschien nog wat tips kunnen delen.

Ik vraag mij bijvoorbeeld af wat ervaringen met transport en plaatsing zijn. Hoe worden die units aan elkaar gekoppeld en hoe werkt het met dakbedekking? Wat voor ondergrond is aan te bevelen? Maar ook hoe bevalt het leven in zo'n unit? Te koud in de winter en te warm in de zomer? Of valt het wel mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:24
Niet "echt " in gewoond, wel voor werk 2 jaar in moeten verblijven...
Nadelen: met nat weer merk je dat er toch wat vochtigheid binnen komt.
De deuren slaan nogal als er wind op staat - maar dat kan ook aan onze variant liggen :)
Wij hadden 8 losse "units' en 4 units aan elkaar gekoppeld tot 1 woning.
( 1 unit = 6 x 4 meter ongeveer).

In toekomst zou ik alle units aan elkaar koppelen, en met verdieping werken.
Doordat wij vaak buitenom naar de andere unit moesten werden we nogal nat :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marc.r
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-04 21:27
Wij wonen sinds juli in een woonunit in onze tuin, vanwege dezelfde reden.

Normaal gezien zorgt de koper voor het transport en hijs werkzaamheden, bij ons is de kraan geplaatst door een 160 tons telescoopkraan, zo’n 40 meter de tuin in.

We hebben 3 units, totaal 72m2. 3 slaapkamers, badkamer en losse wc, prima voor een gezin met 2 kinderen, gemiddeld gezien is dit geen grote. Ik zou op zoek gaan naar een niet al te oude en goed geïsoleerde unit. De onze is volledig elektrisch en prima op temperatuur te houden. Ik heb er ook alvast 18 panelen op gelegd, door het salderen is het goedkope energie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rCXG4VDcyRDQJwo9SvRu0skXLAQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hoipTjGPIv5fGyGTFaw5scm7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanFe
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:35
Ik volg dit topic ook. Ons idee is ook om een grote verbouwing te gaan uitvoeren, waarbij we tijdelijk niet meer in onze woning zullen kunnen wonen. Wel een enorm erf, dus ruimte zat voor een stacaravan of woonunit. Tevens nog de optie om de huidige schuur van 7 x 10 eerst leefbaar te maken, maar deze is op dit moment niet geïsoleerd noch verwarmd. Wel een water + stroomaansluiting en een afvoer.

Dit zal echter wel ten koste gaan van ons budget voor de verbouwing van het huis. @marc.r , kan je meer vertellen over je woonunit? Heb je deze gekocht? Gehuurd? Marktplaats?

Snelle blik op marktplaats geeft behoorlijk uitgewoonde hokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-04 23:04
Al eens op deze website gekeken? Zij verhuren ook.
Lijken mij toch vrij grote stacaravans. In combinatie met een goede voor- of luifeltent heb je toch aardig wat leefruimte.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc.r
StefanFe schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:18:
Ik volg dit topic ook. Ons idee is ook om een grote verbouwing te gaan uitvoeren, waarbij we tijdelijk niet meer in onze woning zullen kunnen wonen. Wel een enorm erf, dus ruimte zat voor een stacaravan of woonunit. Tevens nog de optie om de huidige schuur van 7 x 10 eerst leefbaar te maken, maar deze is op dit moment niet geïsoleerd noch verwarmd. Wel een water + stroomaansluiting en een afvoer.

Dit zal echter wel ten koste gaan van ons budget voor de verbouwing van het huis. @marc.r , kan je meer vertellen over je woonunit? Heb je deze gekocht? Gehuurd? Marktplaats?

Snelle blik op marktplaats geeft behoorlijk uitgewoonde hokken.
Wij zijn ook begonnen via Marktplaats en er 2 bezocht maar trokken snel dezelfde conclusie als jou.

Uiteindelijk bij Multihome in Veghel terecht gekomen welke net de gebruikte units aan het ombouwen waren naar wat het nu is. Nieuwe wanden, badkamer, keuken enz. Dus heel erg mee getroffen.

Het voordeel van kopen is dat het redelijk kosten neutraal is, ze blijven goed van waarde en goed te verkopen.

[ Voor 5% gewijzigd door marc.r op 05-11-2024 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Topicstarter
@marc.r dat ziet er netjes uit. Heb je een indicatie van wat zoiets kost? Dat ze waardevast lijken te zijn is 1, maar je zult het toch moeten financieren.

Ik ben ook wel benieuwd hoe die units aan elkaar gekoppeld worden. Zowel aan de wanden als het dak.

Er staan wel een aantal op Marktplaats die ik interessant vind maar zit allemaal nog wel wat werk aan. Ik vind dat op zich geen probleem, als ik maar voor mij kan zien wat voor werk het is en dat lukt mij niet zo goed.
Yaksa schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:32:
Al eens op deze website gekeken? Zij verhuren ook.
Lijken mij toch vrij grote stacaravans. In combinatie met een goede voor- of luifeltent heb je toch aardig wat leefruimte.
Een stacaravan valt af, de woonruimte is beperkt en de slaapkamers zijn vaak net groot genoeg om in te slapen maar verder ook niet. Wij werken voornamelijk vanuit huis en ik gun m'n kinderen ook hun speelruimte in een eigen kamer.

Voor een vakantie wel te doen, niet voor een dik jaar.

[ Voor 40% gewijzigd door Beekforel op 06-11-2024 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:00
Wij hebben in een gehuurde gewoond.
Werd geplaatst 4 delen, totaal rond de 72m2.
En werd naderhand weer opgehaald.

Wel veel zelf meegeholpen met plaatsen en aansluiten.

Grootste uitdaging was de nuts voorzieningen, wij hadden ene kaal kavel en veel vertraging in de nuts oplevering terwijl we op tijd aangevraagd hadden.
Uiteindelijk de nuts gekregen 1 dag nadat de unit geplaatst was, en 5 dagen voor we erin verhuisden.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20-04 12:54
Zit voor werk ook "tijdelijk" in een unit.
Mijn ervaring is dat het in de winter wel te doen is, kleine ruimtes warmen snel op en schuimisolatie houd de warmte redelijk goed binnen.
De binnentemperatuur in de zomer kan wel tegenvallen... door dezelfde reden: warmt snel op & koelt slecht af + metalen buitenkant.
Wat helpt is schaduw of er iets op leggen, heb ooit gezien dat men er oude osb platen had opgelegd om de warmte buiten te houden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marc.r
Beekforel schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:53:
@marc.r dat ziet er netjes uit. Heb je een indicatie van wat zoiets kost? Dat ze waardevast lijken te zijn is 1, maar je zult het toch moeten financieren.

Ik ben ook wel benieuwd hoe die units aan elkaar gekoppeld worden. Zowel aan de wanden als het dak.

Er staan wel een aantal op Marktplaats die ik interessant vind maar zit allemaal nog wel wat werk aan. Ik vind dat op zich geen probleem, als ik maar voor mij kan zien wat voor werk het is en dat lukt mij niet zo goed.

[...]

Een stacaravan valt af, de woonruimte is beperkt en de slaapkamers zijn vaak net groot genoeg om in te slapen maar verder ook niet. Wij werken voornamelijk vanuit huis en ik gun m'n kinderen ook hun speelruimte in een eigen kamer.

Voor een vakantie wel te doen, niet voor een dik jaar.
De woonunit kostte ons €28K en was inclusief plaatsen en volledig aftimmeren maar exclusief kraankosten (€1500)

Kijk je op marktplaats dan vond je er destijds veel rondom de €20K en waren ouder, in slechte staat en weet ik hoeveel keer ge(de)monteerd. Wij zijn nu 2e eigenaar en dat merk je aan alles.

Het is een stalen frame wat boven op de hoeken, onder het bitumen, aan elkaar is gemaakt met grote bouten. Aan de binnenzijde afgewerkt met timmerpanelen en nette schroeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m6CgOjVxsZYoa8dvIT0Ce3Yk51E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tfq33zSRtxetsrqB6tJtWb86.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/guXEZWjzIfM1n__fMc6HKjJKzbo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5K91WyewQxDF8V89psKkIVPT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door marc.r op 06-11-2024 18:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Topicstarter
@marc.r ah, dus gewoon bitumen op het dak. Helder.

28k vind ik voor wat je laat zien wel meevallen eigenlijk. Maar ik blijf Marktplaats nog wel een tijdje volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baskos
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
Zelf inmiddels ruim twee jaar bewoner van een tijdelijke unit, in totaal bijna 100 m2. Bestaat bij ons uit een stacaravan van 24 m2, waarin we drie slaapkamers hebben gebouwd, een unit van 6x3,5 in het midden waar een halletje is, een washok en de badkamer, en tot slot 3 units van 6x3 waarin we de woonkamer en een speelkamer hebben voor onze twee kinderen. Moet zeggen dat de ruimte die we hebben prettig is, helemaal omdat we aanzienlijk langer erin zitten dan gehoopt (de verbouwing liep "geheel onverwachts..." flink uit).

Wat betreft verwarming hebben wij alles op gas, en stoken heel soms in de winter met een elektra kachel bij. Moet dan wel vriezen anders hoeft het niet. Verder is inderdaad vocht een nadeel, enkel glas, en dunne wanden van de stacaravan.

Onze drie onderdelen zijn dus los van elkaar, maar zijn wel aan elkaar verbonden middels haken, dakbedekking en her en der wat aftimmeren icm pur. Daarmee is het goed te doen.

Wat betreft transport, we hebben de onderdelen los van elkaar gekocht en hier naar toe laten brengen, en met een vrachtauto met kraan op de plek laten zetten. Voordeel van de stacaravan is dat er wielen onder zitten, waardoor je die er goed tegen aan kan zetten. Vervolgens alles op stoeptegels omhoog gezet, en gelijk qua hoogte aan elkaar. Daardoor wat hoogte ook onder de units, en daar loopt ons leidingwerk voor bijv verwarming, elektra en water. Uiteraard alles aangesloten op de aansluitingen van het huis dat we aan het verbouwen zijn.

Groot voordeel is dat ik elke dag op de bouw kan zijn, en makkelijk overleg met de aannemer, opruimwerkzaamheden kan doen, etc. Daarnaast hebben we geen dubbele lasten, en wisten we zeekr wat ons budget was na verkoop van de oude woning. Nadelen zijn er ook, qua comfort is het niet alles, energiekosten zijn hoger want isolatie is niet al te best, en het is gehoriger. Nog een maand of 5 te gaan, en dat is ook lang zat. Dan hebben we er ruim 2,5 jaar in gewoond, en 3 winters in doorgebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kezzza
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-04 09:11
@Baskos heb jij ook gekocht, of huur je al 2 jaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12:57
kezzza schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 07:55:
@Baskos heb jij ook gekocht, of huur je al 2 jaar?
Hij schrijft zelf:
...We hebben de onderdelen los van elkaar gekocht...
Gekocht dus. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvroos
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22-04 21:05
Wij zijn ook op zoek naar mogelijkheden voor tijdelijke woonunit. Gebruikt via marktplaats horen we vaak negatieve ervaringen over, met name transport en plaatsing komt nogal wat bij kijken.
Zitten nu op het volgende spoor. Willen 2 wooncontainers aanschaffen. Iemand ervaringen mee of tips voor de betaalbare leverancier.

Bijvoorbeeld zoiets https://www.marktplaats.n...s-levering-woonunit-10x3m

Deze is rechtstreeks in Polen te bestellen, wie heeft zoiets aangedurfd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:33
jeroenvroos schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 07:49:
Wij zijn ook op zoek naar mogelijkheden voor tijdelijke woonunit. Gebruikt via marktplaats horen we vaak negatieve ervaringen over, met name transport en plaatsing komt nogal wat bij kijken.
Zitten nu op het volgende spoor. Willen 2 wooncontainers aanschaffen. Iemand ervaringen mee of tips voor de betaalbare leverancier.

Bijvoorbeeld zoiets https://www.marktplaats.n...s-levering-woonunit-10x3m

Deze is rechtstreeks in Polen te bestellen, wie heeft zoiets aangedurfd?
Deze moeten toch ook getransporteerd en geplaatst? Wat is daar anders aan?

Als je op MP wat koopt dan kun je zelf gaan bekijken wat je koopt en dan een transporteur vragen om ze te brengen en op de plek te takelen, dat heb je zelf in dehand hoe dat gaat.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:59
No Hands schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:23:
[...]

Deze moeten toch ook getransporteerd en geplaatst? Wat is daar anders aan?

Als je op MP wat koopt dan kun je zelf gaan bekijken wat je koopt en dan een transporteur vragen om ze te brengen en op de plek te takelen, dat heb je zelf in dehand hoe dat gaat.
Natuurlijk moet er ook bij de professionele aanbieders transport en plaatsing geregeld worden. Alleen bij die professionele aanbieders kun je dat helemaal aan die professionals over laten om te regelen. Voor hun is het dagelijks werk en zij kennen waarschijnlijk ook de partijen die het werk kunnen uitvoeren.

Bij een unit die je van een particulier over koopt, zul je zelf aan de slag moeten met het vinden van een transportbedrijf en met een partij die de plaatsing kan voorbereiden en afronden (afvlakken terrein, evt iets van stelcon platen leggen zodat het allemaal niet de modder in zakt, aansluitingen op in elk geval elektriciteit, water en riolering regelen etc).

Het zelf nog vanalles moeten regelen rond transport en plaatsing maakt de totaalprijs voor die goedkope gebruikte unit ook een stuk minder transparant dan een all-in prijs die door een professionele partij genoemd kan worden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-04 23:25
Hier ook ervaringsdeskundige... 2 jaar lang met zijn drieën in een gekochte woonunit van circa 60 m2 gewoond tijdens onze omvangrijke renovatie.

Kostentechnisch was het de allerbeste keuze die we konden maken. 1000 euro transport en kraankosten en na 2 jaar 1000 euro bijgelegd op de aankoopprijs. Deel van het transport was via een bevriende loonwerker.

Wij hebben alles zelf in eigen beheer voorbereid, riool, water, en elektra. Funderingen voor de units en het transport naar onze lokatie. Kraanwerk hier was voor ons, de verkopende partij wilde het kraanwerk over hun huis zelf organiseren. Wel nog wat aanvullende zaken geregeld zoals rijplaten enz. Plaatsing was mogelijk met een zware autolaadkraan.

Belangrijke dingen die me zo zijn bijgebleven:
  • zorg voor een goede basis, betere units zijn weliswaar duurder maar zijn goed waardevast
  • Wij hebben destijds bewust gekozen voor full electric units met verwarming via airco units en electrische bijverwarming. Die zijn minder complex en makkelijker overal plaatsbaar
  • Units zijn geen echte huizen, vooral de vloeren hebben echt de neiging om koud te worden
  • Stel je vooraf in dat het allemaal maar tijdelijk is en dat je het met een groter doel doet
  • Voor de kinderen is er minder ruimte , ook qua spelen, dat merk je pas weer als je ruimer gaat wonen.
Mocht je nog meer vragen hebben dan stuur gerust een dm... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edejong25
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 08-04 16:06
Wij zijn pas verhuisd en verwachten ons eerste kindje. Nu wonen we echt op onze droomlocatie, alleen willen we in de toekomst het lieft toch verbouwen, zodat we er echt ons droomplekje van kunnen maken. Ik lees hier dat er mensen met kinderen in een woonunit hebben gewoond. Vanaf welke leeftijd adviseren jullie dit? Ik zie mezelf nog niet helemaal met een baby van een paar maanden in een woonunit wonen ivm de praktische zaken. Hoe hebben jullie dit ervaren? Hebben jullie bijvoorbeeld gewacht tot de kinderen een bepaalde leeftijd hadden?
Pagina: 1