Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:43

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Momenteel ben ik elektra aan het aanleggen voor mijn nieuwe keuken.

Mijn groepenkast heeft 8x enkele groep, 1x kookgroep 2 fasen en 1x driefasen groep. 3x ALS voor de enkele groepen en 1x ALS voor de driefasen. Of/hoe de kookgroep op ALS zit zou ik nog naar moeten kijken.

Nu kom ik eigenlijk een enkele groep tekort met het nieuwe elektra schema. De kookgroep gebruik ik niet als zodanig en kan ik eventueel met 1 fasedraad + nuldraad inzetten om als enkele groep te gebruiken. Ik zou er de oven op gaan aansluiten, deze heeft een enkele fase / 2,5kW aansluitwaarden.

Mijn vraag: gaat dat goed?
Gaat die groep gewoon op tijd afslaan?

Ps. Ik heb eerder al 2 woonhuizen compleet nieuw in de elektra gestoken, dus ik ben bekend met de basics.

Pps. Als een nieuwe enkele groep de enige oplossing is, is dat prima. Maar als ik die paar tientjes en het omleggen van dingen in de groepenkast kan besparen heeft dat mijn voorkeur nu... Als dat tenminste veilig is.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:55
Een kookgroep is toch gewoon eigenlijk twee aparte groepen die gekoppeld zijn zodat je ze altijd tegelijk uitzet, en zijn verbonden met een soort bruggetje op de schakelaar. Kun je dat bruggetje niet eraf klikken zodat je twee groepen over hebt?

In elk geval kun je de groep ook gewoon als enkele groep gebruiken, de werking blijft hetzelfde en je zou de andere groep ook evt kunnen gebruiken maar dan vallen ze wel allebei uit als een van de twee problemen heeft. Mooi is anders.

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Waterbeesje schreef op zondag 3 november 2024 @ 21:48:
Momenteel ben ik elektra aan het aanleggen voor mijn nieuwe keuken.

Mijn groepenkast heeft 8x enkele groep, 1x kookgroep 2 fasen en 1x driefasen groep. 3x ALS voor de enkele groepen en 1x ALS voor de driefasen. Of/hoe de kookgroep op ALS zit zou ik nog naar moeten kijken.

Nu kom ik eigenlijk een enkele groep tekort met het nieuwe elektra schema. De kookgroep gebruik ik niet als zodanig en kan ik eventueel met 1 fasedraad + nuldraad inzetten om als enkele groep te gebruiken. Ik zou er de oven op gaan aansluiten, deze heeft een enkele fase / 2,5kW aansluitwaarden.

Mijn vraag: gaat dat goed?
Gaat die groep gewoon op tijd afslaan?

Ps. Ik heb eerder al 2 woonhuizen compleet nieuw in de elektra gestoken, dus ik ben bekend met de basics.

Pps. Als een nieuwe enkele groep de enige oplossing is, is dat prima. Maar als ik die paar tientjes en het omleggen van dingen in de groepenkast kan besparen heeft dat mijn voorkeur nu... Als dat tenminste veilig is.
Dat is geen enkel probleem. Ik heb een 2x16a kookgroep van 7,4kW. Ik heb het Perilex stopcontact gesplitst in de Perilex stekker, en daar 2 contra's aangehangen.

Zodoende heb ik groepje 1 van de kookgroep (L1, N1 + aarde) een 3.500 watt 4 pits inductiekookplaat, en op groepje 2 van de kookgroep (L2, N2 + aarde) een 2.150 watt combie-oven aan hangen. Het bruggetje in de meterkast van de kookgroep heb ik er op laten zitten, zodat de groep (kookplaat en oven) uitgeschakeld wordt mocht er iets mis gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/IoRErp8MZMw7hkNVVFHex12Y.webp

Ik woon in een huurhuis, dus ik ga niet de meterkast verbouwen, dit kostte mij zo'n 25 euro aan materiaal om te maken ;)

[ Voor 3% gewijzigd door RaZ op 03-11-2024 22:09 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Dat is inderdaad wat ik al dacht, Bedankt voor de bevestiging!
Overigens is de kookgroep schakelaar zelf een Hager MKS599. Die is niet zomaar te splitsen door een brug weg te halen, maar dat is voor mij geen probleem :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-09 03:46
Kookgroep tel je als 1 groep.
3 x ALS waarachter niet meer dan 4 groepen per ALS mogen.
Wat kom je te kort dan, 8 + 1 = 9 toch?
Je totaal aansluitbaar vermogen is veel belangrijker.
Hoe ben je afgezekerd 3x25A neem ik aan. Je maximaal aansluitbaar vermogen mag dan nooit meer dan 17,2 kW zijn. Ff nakijken wat je net beheerder hierover zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-09 22:09
Er zit geen groep voor de oven bij die 8 groepen. Vandaar dus de kookgroep ''misbruiken''.
Vermoedelijk zit de kookgroep met beide automaten achter 1 van de 3 2P aardlekschakelaars.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
amiaima schreef op zondag 3 november 2024 @ 22:27:
Kookgroep tel je als 1 groep.
3 x ALS waarachter niet meer dan 4 groepen per ALS mogen.
Wat kom je te kort dan, 8 + 1 = 9 toch?
Je totaal aansluitbaar vermogen is veel belangrijker.
Hoe ben je afgezekerd 3x25A neem ik aan. Je maximaal aansluitbaar vermogen mag dan nooit meer dan 17,2 kW zijn. Ff nakijken wat je net beheerder hierover zegt.
Zoals in de startpost, inderdaad 3x25 :)
Dat ik vervolgens voor 40kW apparatuur heb aangesloten maakt helemaal niets uit, zolang ik maar binnen de toelaatbare marge blijf met wat er tegelijk aan gaat ;)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:38
fredhuizinga schreef op zondag 3 november 2024 @ 21:53:
Een kookgroep is toch gewoon eigenlijk twee aparte groepen die gekoppeld zijn zodat je ze altijd tegelijk uitzet, en zijn verbonden met een soort bruggetje op de schakelaar. Kun je dat bruggetje niet eraf klikken zodat je twee groepen over hebt?

In elk geval kun je de groep ook gewoon als enkele groep gebruiken, de werking blijft hetzelfde en je zou de andere groep ook evt kunnen gebruiken maar dan vallen ze wel allebei uit als een van de twee problemen heeft. Mooi is anders.
Bruggetje moet je laten zitten, zodat het als 1 groep(enschakelaar) blijft werken. Je mag namelijk *niet* draden van meerdere apart afgezekerde groepen door 1 buis hebben. Als je aparte groepen hebt, of maakt door de brug te verwijderen, moeten de draden door gescheiden buizen worden aangelegd.

Kortom: lekker laten zitten die brug, en dan kun je die groep gebruiken om 2x max. 16A aan apparatuur aan te sluiten.

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Gameboy schreef op maandag 4 november 2024 @ 08:40:
[...]

Bruggetje moet je laten zitten, zodat het als 1 groep(enschakelaar) blijft werken. Je mag namelijk *niet* draden van meerdere apart afgezekerde groepen door 1 buis hebben. Als je aparte groepen hebt, of maakt door de brug te verwijderen, moeten de draden door gescheiden buizen worden aangelegd.

Kortom: lekker laten zitten die brug, en dan kun je die groep gebruiken om 2x max. 16A aan apparatuur aan te sluiten.
Nuttige aanvulling over 2 groepen en 1 leiding, voor wie mee leest en een heerlijke situatie heeft.
Gelukje dat bij mij de hele zekering nog niet is aangesloten (loos) dus zou geen probleem zijn als ik de gescheiden leidingen in acht neemt :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1