Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04:59
Beste medetweakers,

Ik ben op zoek naar een airco (lucht/lucht warmtepomp), om te koelen en te verwarmen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer, en zijn specs van de leveranciers vaak lastig te vinden. De situatie:
  • Huis uit 1979 met vloerverwarming op begane grond. We verwarmen alleen beneden.
  • We verstoken nu nog 900 m3 p.j. voor verwarmen, koken en warm water
  • Onze zonnepanelen wekken p.j. 1000 kwh meer op per jaar dan we verbruiken, en we hebben nog 2 jaar een vast contract zonder terugleverkosten. Oftewel; salderen en die 1000 kwh gebruiken is het plan
  • In onze nieuwe uitbouw op ZZW hebben we grote glazen pui, en een lichtkoepel: ik denk dat het warm kan worden in de zomer
Daarom is mijn idee: een airco plaatsen, gasvebruik minimaal halveren, en in zomer koelen, en die 1000 kwh overopwek er doorheen werken. Daarmee in komende twee jaar de helft van de kosten van de airco terugverdienen.

Mijn idee is de airco op een smal wandje te plaatsen in het midden van de woonkamer. Helaas is de deurpost net te hoog en is er maar 27cm ruimte boven: te weinig voor een binnenunit denk ik. Daarnaast moeten de slangen aan de linkerkant, aangezien rechts een inbouwkast zit waar niet meer aan gesleuteld mag worden van de vrouw.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GIUERniTtkcD58o1kh6m30PWFlg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pv7hDgi4Xbutt6SydB1LiksD.png?f=user_large
In de gang gaat de slang dan naar de kruipruimte, naar de buitenunit in de voortuin.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_q8uWDWDXiDePwxo6IMl3LHyoVs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fGqY00P2nEROd5nMJVbojpnX.png?f=user_large

Waar zit ik mee:
  • De slangen moeten links. Daarmee vallen sommige types af. Ik heb een mooie offerte voor een Daikin Sensira FTXC35 maar dat kan volgens mij niet zonder te pielen met slangen aan de rechterkant van de binnenunit. Op zolder heb ik een MHI airco, maar ook bij die twijfel ik of de slangen wel links kunnen.
  • Omdat ik wil verwarmen is een goede SCOP waarde fijn. Maar ook het verwarmingsvermogen. Ik keek eerst naar de opgaaf van de fabrikant, maar ik heb recent geleerd dat ik naar het pdesign vermogen moet kijken en bij welke temperatuur die waarde gegeven wordt. Een LG die ik op het oog had scoort hier weer niet goed, en ik lees in het l/l warmtepomp topic dat sommige mensen hun huis niet warm krijgen met de LG airco.
  • Een kleine unit heeft de voorkeur. Vooral eentje die niet diep is en dus weinig uitsteekt
  • Geluid van de buitenunit is ook belangrijk aangezien het om een rijtjeswoning gaat. Unit komt 3m van erfgrens.
Hebben jullie nog goede suggesties? Ik neig nu toch naar de LG, omdat deze voordelig zijn, stil zijn en een goed beoordeelde app hebben (in tegenstelling tot de app voor mijn MHI airco op zolder...).

[ Voor 3% gewijzigd door marteltor op 03-11-2024 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:05
In ieder geval bij MHI maar waarschijnlijk bij alle merken kan je de invoer kiezen aan welke kant of zelfs in het midden. Of te wel ze passen door de achterkant van de binnenunit naar de andere kant.

Mijn zus heeft een LG en die start en stopt steeds met een hinderlijke PFFT. Mijn MHI hoor je soms wel een beetje de fan op 'revven' maar voor de rest hoor je niets.

Je leidingen worden lang, overweeg je condenswater domweg in de kruipruimte te laten weg lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
Nanuk schreef op zondag 3 november 2024 @ 21:54:
In ieder geval bij MHI maar waarschijnlijk bij alle merken kan je de invoer kiezen aan welke kant of zelfs in het midden. Of te wel ze passen door de achterkant van de binnenunit naar de andere kant.

Mijn zus heeft een LG en die start en stopt steeds met een hinderlijke PFFT. Mijn MHI hoor je soms wel een beetje de fan op 'revven' maar voor de rest hoor je niets.

Je leidingen worden lang, overweeg je condenswater domweg in de kruipruimte te laten weg lopen.
Thanks! Net even de handleiding bekeken van onze SRK/SRC25ZS die we op zolder hebben hangen en inderdaad, kan ook links. Het is me dan echt een raadsel waarom daar niet voor gekozen is door de installateur vorig jaar |:( Nu gaan op zolder de leidingen door een muur en dan alsnog naar links.

Voor wat betreft de afvoer: ik dacht eerst inderdaad laten weglopen. Het is zandgrond dus stroomt wel weg. Maar vocht in kruipruimte is geen voordeel en ik heb op de rioolpijp al een aftakking zitten die ik niet gebruik. Daarop aansluiten is eenvoudig.

Ik reken op 9 meter leiding naar de buitenunit. Niet ideaal, maar dan hangt de unit wel in het midden van de woning, wat me beter lijkt dan 6 meter leiding en aan het uiteinde van een 10m langer woning hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07:41
Waarom is 9 meter niet ideaal? Meeste buitenunits zijn voorgevuld voor een leiding lengte van maximaal 10m.

Ik heb zelf een AUX opgehangen omdat die unit voornamelijk wordt gebruikt voor koelen, en maar een klein beetje voor verwarmen. Hij hangt op zolder en koelt in de zomer de zolder en de slaapkamers van de etage eronder. In de winter verwarmd hij alleen de zolder (en de slaapkamer die daar aanwezig is).

Aux wordt hier op het forum als ondergeschikte Chinese meuk uitgekotst, maar ik ben er blij mee. Hij is spotgoedkoop, fluisterstille binnen en buitenunit (buitenunit hangt aan m'n slaapkamermuur naast het raam), en doet het overall boven verwachting.

Wat ik wel zie is dat hij verwarmen minder netjes moduleert dan koelen. Koelen is makkelijker dan verwarmen, dus bij verwarmen zijn de verschillen tussen de merken groter. Ik merk aan z'n pendelgedrag dat hij dit minder mooi doet dan de MHI's op m'n werk. Toch bevalt hij dusdanig goed dat de volgende airco (woonkamer) zeer waarschijnlijk ook een AUX wordt. AUX heeft meerdere kleuren binnenunits die er best netjes uit zien naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:10
Vloerverwarming inruilen voor airco’s is een grote achteruitgang in comfort.

Ik heb geen airco kunnen vinden die ook maar in de buurt komt van het geluidsniveau van moderne lucht/water pompen (61 voor de meeste buitenunits VS 54 dB geluidsvermogen bij de bron is gigantisch)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
Ronald schreef op maandag 4 november 2024 @ 08:41:
Vloerverwarming inruilen voor airco’s is een grote achteruitgang in comfort.
Goed punt.
De main driver achter dit plan is de temperatuur tijdens de zomer onder controle houden. Ik kan een paar duizend euro uitgeven aan een elektronisch rolluik boven de 4m brede lichtkoepel, of ik hou de temperatuur op een andere manier onder controle, e.g. airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
DaanTriple7 schreef op zondag 3 november 2024 @ 23:26:
Waarom is 9 meter niet ideaal? Meeste buitenunits zijn voorgevuld voor een leiding lengte van maximaal 10m.
ik dacht de meesten met 5m gevuld werden. Mijn idee was: meer leidingwerk = slechtere efficientie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:24
marteltor schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:01:
Goed punt.
De main driver achter dit plan is de temperatuur tijdens de zomer onder controle houden. Ik kan een paar duizend euro uitgeven aan een elektronisch rolluik boven de 4m brede lichtkoepel, of ik hou de temperatuur op een andere manier onder controle, e.g. airco.
Passief/isoleren is natuurlijk altijd beter dan actief koelen of verwarmen, als de optie er is tegen een redelijke prijs. Schermen van welke vorm ook tegen actieve instraling door zonlicht zou ik sowieso naar kijken voor met airco aan de slag te gaan.

De airco draait hier in de zomer misschien een handvol dagen, in de wintermaanden staat die basically 3 a 4 maanden lang 24x7 aan.

Het klopt zeker dat dit minder comfortabel is dan vloerverwarming, vooral qua geluid en geen warme voeten.
Pagina: 1