Beste medetweakers,
Ik ben op zoek naar een airco (lucht/lucht warmtepomp), om te koelen en te verwarmen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer, en zijn specs van de leveranciers vaak lastig te vinden. De situatie:
Mijn idee is de airco op een smal wandje te plaatsen in het midden van de woonkamer. Helaas is de deurpost net te hoog en is er maar 27cm ruimte boven: te weinig voor een binnenunit denk ik. Daarnaast moeten de slangen aan de linkerkant, aangezien rechts een inbouwkast zit waar niet meer aan gesleuteld mag worden van de vrouw.
In de gang gaat de slang dan naar de kruipruimte, naar de buitenunit in de voortuin.
:strip_exif()/f/image/fGqY00P2nEROd5nMJVbojpnX.png?f=user_large)
Waar zit ik mee:
Ik ben op zoek naar een airco (lucht/lucht warmtepomp), om te koelen en te verwarmen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer, en zijn specs van de leveranciers vaak lastig te vinden. De situatie:
- Huis uit 1979 met vloerverwarming op begane grond. We verwarmen alleen beneden.
- We verstoken nu nog 900 m3 p.j. voor verwarmen, koken en warm water
- Onze zonnepanelen wekken p.j. 1000 kwh meer op per jaar dan we verbruiken, en we hebben nog 2 jaar een vast contract zonder terugleverkosten. Oftewel; salderen en die 1000 kwh gebruiken is het plan
- In onze nieuwe uitbouw op ZZW hebben we grote glazen pui, en een lichtkoepel: ik denk dat het warm kan worden in de zomer
Mijn idee is de airco op een smal wandje te plaatsen in het midden van de woonkamer. Helaas is de deurpost net te hoog en is er maar 27cm ruimte boven: te weinig voor een binnenunit denk ik. Daarnaast moeten de slangen aan de linkerkant, aangezien rechts een inbouwkast zit waar niet meer aan gesleuteld mag worden van de vrouw.
:strip_exif()/f/image/pv7hDgi4Xbutt6SydB1LiksD.png?f=user_large)
In de gang gaat de slang dan naar de kruipruimte, naar de buitenunit in de voortuin.
:strip_exif()/f/image/fGqY00P2nEROd5nMJVbojpnX.png?f=user_large)
Waar zit ik mee:
- De slangen moeten links. Daarmee vallen sommige types af. Ik heb een mooie offerte voor een Daikin Sensira FTXC35 maar dat kan volgens mij niet zonder te pielen met slangen aan de rechterkant van de binnenunit. Op zolder heb ik een MHI airco, maar ook bij die twijfel ik of de slangen wel links kunnen.
- Omdat ik wil verwarmen is een goede SCOP waarde fijn. Maar ook het verwarmingsvermogen. Ik keek eerst naar de opgaaf van de fabrikant, maar ik heb recent geleerd dat ik naar het pdesign vermogen moet kijken en bij welke temperatuur die waarde gegeven wordt. Een LG die ik op het oog had scoort hier weer niet goed, en ik lees in het l/l warmtepomp topic dat sommige mensen hun huis niet warm krijgen met de LG airco.
- Een kleine unit heeft de voorkeur. Vooral eentje die niet diep is en dus weinig uitsteekt
- Geluid van de buitenunit is ook belangrijk aangezien het om een rijtjeswoning gaat. Unit komt 3m van erfgrens.
[ Voor 3% gewijzigd door marteltor op 03-11-2024 21:53 ]