Cilinderbout verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Mijn vraag

Ik wil de cilinder bij mijn voordeur vervangen.ik krijg echter de oude cilinder er niet uit. Er zit geen beweging in de cilinderbout onder de nachtschoot.

Heeft iemand tips?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3V53sCiLjf3h3yrY2AK5yOQYH28=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N0TTYFEiFOXiFa67QXSI72Rg.jpg?f=fotoalbum_large

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- open draaien, proberen strakker te draaien heel licht heen en weer, maar geen beweging en als ik zo doorga sloop ik de kruiskop van de bout.

Beste antwoord (via groggy op 04-11-2024 18:40)

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Slagschroevendraaier! Kosten niet veel

https://www.toolmania.nl/...schroevendraaier-set.html

[ Voor 68% gewijzigd door Navi op 03-11-2024 21:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:19
Rozetten er afhalen en proberen wat kruipolie op de plek te krijgen waar de schroef in de cilinder zit.
En dan een poosje geduld hebben.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 10:45
Kun je iets in het gaatje boven de schroef steken? misschien dat dat is blokkeert, En wat als je het slot op slot draait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:02
Kruipolie, en een paar goeie tikken met de hamer op de schroevendraaier wil vaak nog eens helpen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +14 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Slagschroevendraaier! Kosten niet veel

https://www.toolmania.nl/...schroevendraaier-set.html

[ Voor 68% gewijzigd door Navi op 03-11-2024 21:45 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 06:46
Boven de schroef lijkt een popnagel, die zit toch niet voor de schroef ? Op de foto niet goed te zien, als die ervoor zit snap ik dat ie er niet uit wilt

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:07
De rest van het deurbeslag losmaken, er kan misschien wat spanning op staan doordat bv de cilinder een beetje klemt in de afdekplaat. En de juiste schroevendraaier gebruiken, zowel type als maat:

Afbeeldingslocatie: https://www.agcoauto.com/content/images/fastener/screws_phillips_pozidriv_comparison.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-09 09:07
Toen ik dit een paar jaar geleden voor de eerste keer zag, direct gekocht en moet zeggen dat dit me toch al meerdere keren uit de nood geholpen heeft. Zeker met bepaalde schroeven waarvan je weet dat de kans groot is dat ze kunnen afbreken, komt dit goed van pas.
Denk dat dit hier zeker zou kunnen helpen

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:52

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Kenhas schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:45:
[...]

Toen ik dit een paar jaar geleden voor de eerste keer zag, direct gekocht en moet zeggen dat dit me toch al meerdere keren uit de nood geholpen heeft. Zeker met bepaalde schroeven waarvan je weet dat de kans groot is dat ze kunnen afbreken, komt dit goed van pas.
Denk dat dit hier zeker zou kunnen helpen
Hoewel juist ook een slagschroevendraaier de kans weer groot maakt om de kop van een schroef af te slaan. Altijd mee opletten dus!

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:42

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wat is die "verstellsicherung" waar de sticker over spreekt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-09 15:39

pistole

Frutter

Volgens deze video moet je de sleutel in het slot steken. Gevonden door te zoeken op de tekst van het stickertje.
YouTube: Schließzylinder auswechseln ausbauen Haustür Deutsch HD Change Profi...

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-09 09:07
bartvl schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:46:
[...]

Hoewel juist ook een slagschroevendraaier de kans weer groot maakt om de kop van een schroef af te slaan. Altijd mee opletten dus!
Je moet er inderdaad natuurlijk niet als een halve gek beginnen op rammen ;) Heb ik geleerd na de eerste keer dat ik het gebruikte :+

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tfro71
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-09 16:14
IK heb precies hetzelfde probleem recent opgelost met zo'n schroef uitboorsetje.

Zo iets:
https://www.toolstation.n...chstr=Schroefverwijderaar

Algemeen verhaaltje waarvan het postelastiek nog echt schijnt te werken:
https://www.bevestigingse...-een-dolgedraaide-schroef

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
pistole schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:28:
Volgens deze video moet je de sleutel in het slot steken. Gevonden door te zoeken op de tekst van het stickertje.
YouTube: Schließzylinder auswechseln ausbauen Haustür Deutsch HD Change Profi...
Om het slot te verwijderen moet je inderdaad de sleutel iets omdraaien. Maar de schroef kun je ook zonder sleutel verwijderen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Laatst online: 26-09 13:33
JukeboxBill schreef op zondag 3 november 2024 @ 21:38:
Rozetten er afhalen en proberen wat kruipolie op de plek te krijgen waar de schroef in de cilinder zit.
Ooit heb ik een vastgeroeste trapas van een fiets losgekregen met wat koffie ontkalker. Soms kan wat hitte ook helpen, wel oppassen dat je niet je deur verbrand of erger...

Er zijn ook slag schroevendraaiers waarmee je meer kracht kan zetten zonder dat de kop lam draait:
https://www.hbm-machines....n-6Lit_tQIBIaAiMDEALw_wcB

Bij RVS bouten is er wel een groot risico op afbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Laatst online: 26-09 13:33
JukeboxBill schreef op zondag 3 november 2024 @ 21:38:
Ooit heb ik een vastgeroeste trapas van een fiets losgekregen met wat koffie ontkalker. Soms kan wat hitte ook helpen, wel oppassen dat je niet je deur verbrand of erger...

Er zijn ook slag schroevendraaiers waarmee je meer kracht kan zetten zonder dat de kop lam draait:

Bij RVS bouten is er wel een groot risico op afbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-09 13:50

M14

Met een hamer en drijver een paar ferme tikken op de kop van de bout geven, zodat deze los schrikt. Vaak komt een vastzittende dan wel los.

In dit geval kom je er niet goed bij met kruipolie. Het enige wat dan nog over blijft is los draaien met een linkse 'tap': geen echte tap pakken, maar zo'n ding wat bedoelt is om schroeven/bouten met een kapot gedraaide kop los te krijgen.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2024 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:35
Zoals genoemd goede kruiskopbit en een slagschroevendraaier. Kost je de kop niet en lost dit probleem zo op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 06:03
Ik sluit me aan bij kamp "slagschroevendraaier".
Afhankelijk van de locatie ook te leen bij mij.
anders te koop hier: https://www.toolstation.n...aaier-bits-5-delig/p41773
of hier:
https://www.hbm-machines....3ixiQNEAQYAyABEgK-gPD_BwE
of hier:
https://www.elektramat.nl...3ixiQNEAQYASABEgL5mvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:26
phYzar schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:37:
De rest van het deurbeslag losmaken, er kan misschien wat spanning op staan doordat bv de cilinder een beetje klemt in de afdekplaat. En de juiste schroevendraaier gebruiken, zowel type als maat:
Voordat we met slagschroevendraaiers en koevoet de deur gaan verminken inderdaad eerst al het beslag eraf. Handgrepen los en zoveel mogelijk zaken eromheen los/weg om de spanning eraf te halen die wellicht de cilinder wat scheef trekt in de deur en daarmee de schroef blokkeert :) .

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• groggy
  • Niet online
Bedankt allemaal superfijn! Ik heb een slag schroevendraaier gekocht bij de Hornbach. Daarmee heb ik denk ik voornamelijk de bout wat laten schrikken. Want ik heb niet het idee gehad dat de bout is bewogen, maar daarna kon ik voorzichtig met de boormachine de bout eruit draaien.

Nogmaals iedereen bedankt voor alle reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:24
Wow, weer wat geleerd. Ik kende de term “slagschroevendraaier” maar dacht daarbij altijd alleen aan de behoorlijk prijzige elektrische varianten. Nooit over nagedacht dat er ook gewoon simpele handmatige zijn die in oraktijk hetzelfde doen. Ga er ook meteen een kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:19

Theo

moederbord

groggy schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:40:
Bedankt allemaal superfijn! Ik heb een slag schroevendraaier gekocht bij de Hornbach. Daarmee heb ik denk ik voornamelijk de bout wat laten schrikken. Want ik heb niet het idee gehad dat de bout is bewogen, maar daarna kon ik voorzichtig met de boormachine de bout eruit draaien.

Nogmaals iedereen bedankt voor alle reacties.
Het is mogelijk mosterd en maaltijd, maar nadat je de schroef hebt laten schrikken met de slagschroevendraaier kun je beter niet de boormachine gebruiken. Met een gewone/losse schroevendraaier heb je wat meer gevoel en controle waarmee je voorkomt dat de je bitje doordraait en de schroef nog verder stuk maakt. En wanneer je met een handschroevendraaier wél doorschiet dat is dat ook veel minder erg dan met een boormachine.

Met een schroef waarvan de kop behoorlijk beschadigd is dan is het stappenplan:
De slagschroevendraaier gebruik je om de schroef te laten schrikken, of zodat deze in beweging kan komen.
Daarna de handschroevendraaier om de schroef in beweging te krijgen.
Een boormachine kun je enkel gebruiken wanneer de schroef niet meer vast zit, en je zonder moeite kan draaier.

Een kapotte schroefkop en boormachines zijn een hele slechte combinatie, en zorgen er vaak voor dat je schroeven daarna mag uitboren..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Niet online
Theo schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 06:28:
[...]

Het is mogelijk mosterd en maaltijd, maar nadat je de schroef hebt laten schrikken met de slagschroevendraaier kun je beter niet de boormachine gebruiken. Met een gewone/losse schroevendraaier heb je wat meer gevoel en controle waarmee je voorkomt dat de je bitje doordraait en de schroef nog verder stuk maakt. En wanneer je met een handschroevendraaier wél doorschiet dat is dat ook veel minder erg dan met een boormachine.

Met een schroef waarvan de kop behoorlijk beschadigd is dan is het stappenplan:
De slagschroevendraaier gebruik je om de schroef te laten schrikken, of zodat deze in beweging kan komen.
Daarna de handschroevendraaier om de schroef in beweging te krijgen.
Een boormachine kun je enkel gebruiken wanneer de schroef niet meer vast zit, en je zonder moeite kan draaier.

Een kapotte schroefkop en boormachines zijn een hele slechte combinatie, en zorgen er vaak voor dat je schroeven daarna mag uitboren..
Dankjewel, weer wat geleerd. Om te voorkomen dat de boormachine het bitje doordraait heb ik de boormachine op laag vermogen gezet en heb ik steeds het vermogen een tandje opgevoerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-09 14:55
Naast de geboden oplossingen mis ik hier toch echt het orginele authentieke tweakers advies:
Niet prutsen en vervang de complete deur, liefst met de kozijnen er bij. Dan ben je voor een lange tijd klaar!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

barry86 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:19:
Naast de geboden oplossingen mis ik hier toch echt het orginele authentieke tweakers advies:
Niet prutsen en vervang de complete deur, liefst met de kozijnen er bij. Dan ben je voor een lange tijd klaar!
Niet zo moeilijk doen; gewoon verhuizen.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:35
Gewoon lekker met het handje doen, het gaat om 1 schroefbout van een cm. of 5. Het is een amerikaans ding om overal powertools in te zetten. Bij verkeerd gebruik maken ze vooral veel kapot.
Pagina: 1