Zekeringkast afgezekerd met 25A stoppen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:32
Ik wil een monoblock WP kopen 230V kopen, dus ben aan het checken of mijn zekeringkast dit aan kan.
Thuis heb ik krachtstroom voor mijn keramische kookplaat en voor de zonnestroom omvormer in de schuur. Maar ik zie nu dat praktisch al mijn stoppen 25A zijn (staat 25/500 op de stop). Betekent dit dat mijn hoofdaansluiting hoger is, bv 3x35A?

Zal in ieder geval even bellen met Enexis maandag, maar ik betaal volgens mij voor 3x25A.

Zie ook onderstaande foto van de zekeringkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGefebtSKNDUKlGy5VM1IqiPeVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bc2SSHhPI9G37pNw4QeYbv5h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-Y4jw4Lnfb8E1NYAu6UNfN4wIM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/coFS37ErAqs5IBplWpoYzXfg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door VivaAtloni op 03-11-2024 18:17 ]

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Beste antwoord (via VivaAtloni op 03-11-2024 18:26)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Waar zie je dat dit "25A" stoppen zijn? Bij smeltpatronen kun je dat namelijk niet aflezen aan de buitenkant. Wat je ziet is dat de smeltpatroonhouder geschikt is voor 25A/500V, niet het patroon zelf.

De enige manier om (zonder ze er uit te halen) een idee te krijgen van de maximale stroomsterkte is de kleur van de verklikker in het midden, en zover ik kan zien aan je foto zijn die bovenste twee rijen gewoon 16A zekeringen. Die onderste drie mogelijk 20 of 35.

Edit: extra foto bijgekomen, inderdaad je leest de houder niet de zekering zelf.

De "3x25" waar jij voor betaalt zal overigens onder de meter in die afgesloten, verzegelde kast zitten.

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeR op 03-11-2024 18:24 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Waar zie je dat dit "25A" stoppen zijn? Bij smeltpatronen kun je dat namelijk niet aflezen aan de buitenkant. Wat je ziet is dat de smeltpatroonhouder geschikt is voor 25A/500V, niet het patroon zelf.

De enige manier om (zonder ze er uit te halen) een idee te krijgen van de maximale stroomsterkte is de kleur van de verklikker in het midden, en zover ik kan zien aan je foto zijn die bovenste twee rijen gewoon 16A zekeringen. Die onderste drie mogelijk 20 of 35.

Edit: extra foto bijgekomen, inderdaad je leest de houder niet de zekering zelf.

De "3x25" waar jij voor betaalt zal overigens onder de meter in die afgesloten, verzegelde kast zitten.

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeR op 03-11-2024 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:32
CyBeR schreef op zondag 3 november 2024 @ 18:21:

Klopt ik heb er een aantal van de bovenste rij uitgedraaid en zijn 16a.

Onder de aardlek zitten 3 stoppen met een blauw kopje. Als ik google zijn dit 20A zekeringen. Klopt dat?
Zo ja, kan ik dan ook 1 van de zekeringen in de bovenste rij upgraden naar 20A?

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:54
Tuurlijk, alles kan, bij smelt zekeringen moet je dan de ring in de houder vervangen. Een zwaardere zekering is namelijk dikker.

Overigens zou ik zelf liever een nieuwe meterkast met automaten bestellen dan hier nog iets aan veranderen...

/Edit: is trouwens niet selectief normaal wil je twee stappen naar beneden, dus van 25A hoofdzekering wil je niet naar 20 maar naar 16A groepen

[ Voor 23% gewijzigd door hfolkers op 03-11-2024 19:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:06
Wat een ouwe troep, tijd om dit eerst te upgraden. Net als alles aan je woning heeft ook een groepenkast onderhoud nodig en soms groot onderhoud.
Verder eens met @CyBeR

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-06 19:49

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

No Hands schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:44:
Wat een ouwe troep, tijd om dit eerst te upgraden. Net als alles aan je woning heeft ook een groepenkast onderhoud nodig en soms groot onderhoud.
Verder eens met @CyBeR
mjah. Mee eens. Je wil hier niet nu even 1 groep bij maken, en bij de volgende investering alsnog vastlopen omdat alles vol zit met smeltzekeringen.

Als je dit venieuwd door moderne schakelautomaten win je zo ontzettend veel ruimte dat je voor de toekomst ook goed zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

VivaAtloni schreef op zondag 3 november 2024 @ 18:36:
[...]

Klopt ik heb er een aantal van de bovenste rij uitgedraaid en zijn 16a.

Onder de aardlek zitten 3 stoppen met een blauw kopje. Als ik google zijn dit 20A zekeringen. Klopt dat?
Zo ja, kan ik dan ook 1 van de zekeringen in de bovenste rij upgraden naar 20A?
Kan het, in de zin dat het fysiek past: mogelijk, als de houder aan de kast-kant ook voor 25A gemaakt is. Maar het is niet de bedoeling want je bedrading is gemaakt voor 16A, en hoger afzekeren (zeker in zo'n oude installatie, trouwens) is een best groot brandgevaar.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 03-11-2024 21:08 ]

Pagina: 1