Meterkast bedrading wijzigen voor installatie submeter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fahr
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-12-2024
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een warmtepomp, LG Therma V Split, 9kW. Deze is aangesloten op een aparte automaat van 25A (1 fase). Vanuit de meterkast naar de warmtepomp lopen draden van 4mm². De groep zelf zit op de aardlek met draden van 6mm².

Ik wil na de automaat een submeter plaatsen (DIN ding met modbus, rated 40A) om te kijken wat het exacte verbruik van de warmtepomp is. Hiervoor moet ik e.e.a. gaan sleutelen aan de meterkast. Ik heb de volgende vragen;

1. Moet de aansluiting van de aardlek naar de automaat per se met 6mm²? Ik heb thuis alleen 2.5mm² liggen, dus moet toch 4 of 6 gaan aanschaffen en dan liever maar 1 van de 2 als het ook met 4mm² kan.
2. De draad naar de warmtepomp zal verlengd moeten worden, dat wil ik doen buiten de meterkast in een opbouwdoos, omdat ik de ruimte in de meterkast nodig heb voor een aankomende kookgroep werk ik liever niet met rijgklemmen. Klopt het dat dit enkel van 4mm² naar 4mm² mag? Ik kan dus geen 6mm² uit de meterkast lasten lopen en dat klemmen met 4mm² in de opbouwdoos?
3. Om het e.e.a. wat netter en makkelijker te maken zou ik de automaat en de meter op de lagere DIN rail willen plaatsen naast de aarlekschakelaars. Mag dat? Of moet dat op een eigen DIN zitten? (alle overige groepen zitten op de DIN rail erboven).

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Fahr op 05-11-2024 10:29)

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Fahr schreef op zondag 3 november 2024 @ 16:40:
1. Moet de aansluiting van de aardlek naar de automaat per se met 6mm²? Ik heb thuis alleen 2.5mm² liggen, dus moet toch 4 of 6 gaan aanschaffen en dan liever maar 1 van de 2 als het ook met 4mm² kan.
Voor 25A is 2,5mm2 te dun. Ivm warmteontwikkeling in de groepenkast gebruik je liever 6mm2 dan 4mm2
2. De draad naar de warmtepomp zal verlengd moeten worden, dat wil ik doen buiten de meterkast in een opbouwdoos, omdat ik de ruimte in de meterkast nodig heb voor een aankomende kookgroep werk ik liever niet met rijgklemmen. Klopt het dat dit enkel van 4mm² naar 4mm² mag? Ik kan dus geen 6mm² uit de meterkast lasten lopen en dat klemmen met 4mm² in de opbouwdoos?
Wat bedoel je met "klemmen met"? De dunste draad moet de stroom aankunnen. Dikker mag altijd. Het onderdeel dat je gebruikt om te verbinden moet natuurlijk wel geschikt zijn voor die diktes en stroom.
3. Om het e.e.a. wat netter en makkelijker te maken zou ik de automaat en de meter op de lagere DIN rail willen plaatsen naast de aarlekschakelaars. Mag dat? Of moet dat op een eigen DIN zitten? (alle overige groepen zitten op de DIN rail erboven).
Positie in de groepenkast maakt niet uit zolang het maar goed gelabeld is.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Voor 25A is 2,5mm2 te dun. Ivm warmteontwikkeling in de groepenkast gebruik je liever 6mm2 dan 4mm2
Wat bedoel je met "klemmen met"? De dunste draad moet de stroom aankunnen. Dikker mag altijd. Het onderdeel dat je gebruikt om te verbinden moet natuurlijk wel geschikt zijn voor die diktes en stroom.
Positie in de groepenkast maakt niet uit zolang het maar goed gelabeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Let ook op dat aarde altijd laagste weerstand heeft. Dus als je die naar 4mm2 omzet, zorg dat de aanvoer maximaal 4mm2 is

Natuurlijk kan je ook alles in 6mm2 uitvoeren, zolang je rekening houdt met aardekabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fahr
Ricko1 schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:48:
Ja, dat 2.5mm² niet gaat dat weet ik. Ik zal dan 6 gebruiken in de meterkast.
Wat ik bedoel is 6mm² uit de meterkast voeren en dan in een lasdoos die 6mm² met een lasklem of dop vastmaken aan de bestaande 4mm². De vraag is of dat mag; 2 verschillende draaddiktes in 1 lasklem/dop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:16
De vraag is of dat mag; 2 verschillende draaddiktes in 1 lasklem/dop.

NEE.

Nu heb je wel veel meterkast componenten met dubbele klem en dan kan je wel in elk klemgat een andere draaddoorsnede steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fahr
leonbong schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:01:
De vraag is of dat mag; 2 verschillende draaddiktes in 1 lasklem/dop.

NEE.

Nu heb je wel veel meterkast componenten met dubbele klem en dan kan je wel in elk klemgat een andere draaddoorsnede steken.
Duidelijk, dan zal ik toch 6mm² en 4mm² aanschaffen en alles netjes doen.

Bedankt voor alle info, ik weet wat ik moet gaan regelen nu!
Pagina: 1