Nadelen nieuwbouwhuis zonder warmtepomp?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnthonyD
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik heb de optie om een nieuwbouwwoning van hout te kopen (combi HSB met CLT. Energielabel A+++) waarbij geen warmtepomp wordt geleverd.
Het hele huis wordt verwarmd met elektrische radiatoren die in het stopcontact ingeplugd worden. (1 radiator per ruimte. Dus begane grond, alle slaapkamers en zolder.)
Zien jullie nadelen in deze manier van het hele huis verwarmen?

Bijvoorbeeld wordt het in de toekomst misschien erg prijzig indien geen saldering meer mogelijk is (want de zonnepalen generen in de winter veel te weinig stroom)?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
dat is COP1 verwarmen en erg onhandig als stroom veel kost en het koud is. Als het huis passief gebouwd is dan zou dat wat anders zijn maar dat noem je niet specifiek dus dat zal dan wel niet. Is er wel balansventilatie met WTW?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-07 20:47

duderuud

Sliden is koel

Dat wordt een forse stroomrekening zonder warmtepomp :X

Motor-Forum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:14
Je kunt overwegen een airco te installeren, dan kun je in elk geval met een betere COP verwarmen. Afhankelijk zijn van COP1 verwarming zou ik niet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Volgens het bouwbesluit mag het, die kachels zijn nml geen centrale verwarming. Of het zorgt voor het gewenste comfort en een gunstige stroomrekening is een tweede... je gaat 3-4x zoveel betalen als met een warmtepomp. Mocht je netaansluiting dankzij deze stroomvreters ook 3x35A zijn ipv 3x25A kost je dat nog dik 1000 euro per jaar extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnthonyD
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties. Ik was er al bang voor :/

Het is onbekend of het huis passief gebouwd is.

Er is een gemotoriseerde warmteterugwin-unit.
Het ventilatiesysteem is op basis van mechanische toevoer van gefilterde buitenlucht en mechanische afvoer van de binnenlucht.

Zou dit nog iets uitmaken? Of scheelt dit nauwelijks op de verwarmingskosten (nog steeds 3 à 4x zoveel tov wamtepomp)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:17

Umbrah

The Incredible MapMan

Ren. Vlieg. Het gebrek aan gemak (niet zomaar een thermostaat, stekkers), en de absurde hoeveelheid energie die het kost kan érg nadelig uitpakken, daarnaast heb je zoals eerder vermeld ook een hogere aansluiting.

Hoe wordt SWW geregeld? Radiatoren hebben, als je de kans hebt momenteel, ook nog eens meer nadeel dan vloerverwarming.

Dit zijn van die praktijken waar huurbazen doorgaans juist op aangesproken worden: nogmaals, naast alle ingeleverde gemak en comfort zaken heb je ook nog eens ~4x zo veel elektra nodig. Je hoort er vaker over dat projectontwikkelaars hier erg foute beslissingen in maken voor de koper:

https://nos.nl/nieuwsuur/...-verplicht-energiesysteem

Ook zaken als badkamer, keuken, kwaliteit van de ventilatie (sommige buurten wil je ook filters op je WTW), douche WTW merk je dat op bezuinigd wordt door ontwikkelaars.

Mocht je bezoek hebben, en je gebruikt meer warm water (uitgaande dat er ook een COP1 boiler is geplaatst), en meer verwarmde ruimtes hebben, en je gaat bijvoorbeeld tegelijk koken of een auto laden, heb je bovendien de kans dat je alsnog iets overbelast: sommige radiatoren gaan naar 2kW, dat is niet misselijk. Een warmtepomp geeft met dat vermogen al snel zo'n 8kW effectief aan warmte.

[ Voor 17% gewijzigd door Umbrah op 03-11-2024 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:28

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Die projectontwikkelaar denkt ook ff een paar eurotjes te kunnen besparen, treurig. Krijg je wel een toilet? Of krijg je een gat in de tuin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:55
Phoe, een projectontwikkelaar die er zo in staat. Die lijkt niet te gaan voor de beste oplossing, maar enkel voor lage directe kosten.
Het kan dat iemand verder een prima product levert, maar er zou wel meer toelichting bij moeten zitten. Bijvoorbeeld wat de verwachtte meerkosten van deze oplossing zijn en hoe dat zich verhoud tot de directe besparing nu.
Zoals het nu wordt aangeboden zou ik zeer op mijn hoede zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Voor een woning van 40m2 lijkt me COP=1 een best goeie keuze. Voor een woning van 400m2 zou ik toch voor een warmtepomp gaan.

Kortom, waar hebben we het over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnthonyD
  • Niet online
@Dre het is een rijtjeshuis van circa 130m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13:26
Huis aansluiting elektra 3x40A zeker? dát is al lekker duur.

Doe maar een (bijv.) Vailllant Monoblok, boiler in de garage, vloerverwarming beneden, optioneel lage temperatuur radiatoren op de verdieping die ontworpen zijn voor koelen en verwarmen.
Doe je dan ook nog een (wand) fancoil unit om te koelen op de begane grond is het helemaal kompleet.
Gebruik je redelijk wat Sanitair Warm Water, stook je 20 graden, is de energie rekening rond de 1600 KWh/ jaar daarvoor.

[ Voor 13% gewijzigd door natural colour op 03-11-2024 17:46 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Laatst online: 07:59

ericplan

5180 Wp PV

Jammer dat het energielabel zo weinig zegt over een woning. Met veel zonnepanelen pakt het label goed uit, ook al is de isolatie matig. Maar diezelfde woning kan ook erg goed geïsoleerd zijn en maar één of twee panelen PV hebben. In zo'n woning hoef je met een A+++label nauwelijks te verwarmen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13:26
Gebouwd wordt met de laatste versie van het Bouwbesluit; woning wordt echt wel zeer goed geïsoleerd.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
ericplan schreef op zondag 3 november 2024 @ 17:49:
Jammer dat het energielabel zo weinig zegt over een woning. Met veel zonnepanelen pakt het label goed uit, ook al is de isolatie matig. Maar diezelfde woning kan ook erg goed geïsoleerd zijn en maar één of twee panelen PV hebben. In zo'n woning hoef je met een A+++label nauwelijks te verwarmen.
Dat is niet meer zo, dat zijn oude label toestanden, dit is een nieuw huis.

@TS, je kan natuurlijk zelf een warmtepomp laten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnthonyD
  • Niet online
Bedankt voor het meedenken allemaal en de bevestiging dat het veel duurder gaat uitpakken tov een warmtepomp.

Zouden de totale verwarmingskosten (energierekening) bij de volgende Rc waardes bij verwarmen met elektrische radiatoren nog redelijk zijn? Of blijft het vanwege de COP1 een gigantische kostenpost?

Buitengevels Rc waarde 4,83m2 K/W
Dakconstructie Rc waarde 6,3 m2 K/W
Vloer geïsoleerde betonnen systeemvloer 5 m2 K/W
Ramen: triple glas (u-waarde onbekend)

@No Hands Warmtepomp zelf aanschaffen kan, maar dan ben ik er helaas nog niet. Het lastige is dat er geen leidingen hiervoor in het nieuwbouwhuis liggen vanwege de elektrische verwarming. Daardoor lijkt het een lastig karwei (en dus aanzienlijke extra kosten) om het achteraf aan te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
AnthonyD schreef op zondag 3 november 2024 @ 18:15:
Bedankt voor het meedenken allemaal en de bevestiging dat het veel duurder gaat uitpakken tov een warmtepomp.

Zouden de totale verwarmingskosten (energierekening) bij de volgende Rc waardes bij verwarmen met elektrische radiatoren nog redelijk zijn? Of blijft het vanwege de COP1 een gigantische kostenpost?

@No Hands Warmtepomp zelf aanschaffen kan, maar dan ben ik er helaas nog niet. Het lastige is dat er geen leidingen hiervoor in het nieuwbouwhuis liggen vanwege de elektrische verwarming. Daardoor lijkt het een lastig karwei (en dus aanzienlijke extra kosten) om het achteraf aan te leggen?
Lastig is nooit onmogelijk. Je huis wordt comfortabeler en meer waard. Je hoeft het niet allemaal in 1 keer te doen, maar uiteindelijk is het de beste oplossing. Er zijn zoveel huizen waar achteraf vloerverwarming en een warmtepomp wordt geplaatst. De benedenverdieping is het belangrijkst, op de slaapkamers is een COP1 kacheltje niet erg, dat heb je toch nooit aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:27

Weet je toevallig of er een soort centrale koker in je woning is? Dan kun je daar altijd leidingen doorheen (laten) leggen. Of, met een een fatsoenlijke steenboor kan je ook vaak keurige gaten maken voor een centrale aan en afvoerleiding. Een warmtepomp installateur draait zijn hand daar niet voor om.

Elke verdieping een vloerverwarmingsverdeler, Alle vloeren laten infrezen (of met een "warpsystem" achtig product aan de gang). Dat moet de wereld niet kosten. Het is niet gratis, maar je gaat een heel huis kopen, dat kost gewoon geld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
tcw82 schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:13:
[...]

Weet je toevallig of er een soort centrale koker in je woning is? Dan kun je daar altijd leidingen doorheen (laten) leggen. Of, met een een fatsoenlijke steenboor kan je ook vaak keurige gaten maken voor een centrale aan en afvoerleiding. Een warmtepomp installateur draait zijn hand daar niet voor om.

Elke verdieping een vloerverwarmingsverdeler, Alle vloeren laten infrezen (of met een "warpsystem" achtig product aan de gang). Dat moet de wereld niet kosten. Het is niet gratis, maar je gaat een heel huis kopen, dat kost gewoon geld.
Het is een houten huis, geen steenboor nodig, alleen vlinderboren, ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

No Hands schreef op zondag 3 november 2024 @ 17:59:
[...]
Dat is niet meer zo, dat zijn oude label toestanden, dit is een nieuw huis.

@TS, je kan natuurlijk zelf een warmtepomp laten plaatsen.
Ik heb een nieuw energielabel, maar had een hoop gezeik om op label A (appartement 1989) te komen. En het aantal panelen telde wel degelijk mee. Zonder panelen was ik lager uitgekomen.
En wat betreft isolatie, beter isoleren dan het bouwbesluit kan natuurlijk ook. Met positieve invloed op het label.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
ericplan schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:46:
[...]

Ik heb een nieuw energielabel, maar had een hoop gezeik om op label A (appartement 1989) te komen. En het aantal panelen telde wel degelijk mee. Zonder panelen was ik lager uitgekomen.
En wat betreft isolatie, beter isoleren dan het bouwbesluit kan natuurlijk ook. Met positieve invloed op het label.
Ja, zonnepanelen helpen wel maar veel panelen, dus beter label is niet meer zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-07 00:13

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik zou eens kijken of je achter de warmtevraag kunt komen van een dergelijk formaat tussenwoning met deze isolatiespecs.

Ik denk dat dat best wel laag gaat zijn. Om dan de aanschafprijs laag te houden strepen ze de warmtepomp weg.

Maargoed dan nog COP1 moet je eigenlijk niet willen. Maar het kan goed dat je met een 3kW airco de hele kiet warm stookt. Ik zou wel kijken of je daar ergens plaats voor hebt. Ook zijn er nog allerlei andere kleine lucht/water warmtepompen op de markt voor dit formaat huizen.

[ Voor 10% gewijzigd door AtomicShockwave op 03-11-2024 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:58

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

pak met een L/L wp (airco) de woonkamer en dan heb je de grootste klapper al gemaakt en heb je niet veel meer nodig dan een gaatje in de muur. beng heeft als uitgangspunt van maximaal 25 kwh/m2 per jaar. dus reken je besparing maar uit :P eventueel lastig is het wel om aan de geluidsnormen voor wp's te voldoen, doe dus goed onderzoek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-07 18:44
gewoon doen, meteen een airco in de woonkamer klappen en ik denk dat je een heel eind de goede richting op bent.

lastige is dat de bouwer ergens het bouwbesluit aan zijn laars lapt door een maas in de wet te gebruiken. maar voor 1800 heb je een mooie 3,5kW unit in de woonkamer en verwarm je bij met de el. verwarming.

Doe ik ook bij mensen die in paniek bij me komen nadat iemand ze heeft wijsgemaakt dat IR-panelen een goede optie zijn als hoofdverwarming, simpele airco erbij en het werkt allemaal wel goed en relatief zuinig

hou wel in't achterhoofd dat 50% van de mensen op GoT met l/l verwarming overstappen naar een l/w warmtepomp ivm fijnere warmte. dus nisschien nu al vloerverwarming beneden invrezen?

[ Voor 3% gewijzigd door technopeuter op 03-11-2024 20:34 ]

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Hoe lager de warmtevraag van de woning, des te langer wordt de terugverdientijd van een warmtepomp. Bedenk dat cop=1 radiatoren goedkoop in aanschaf en onderhoud zijn.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
ericplan schreef op zondag 3 november 2024 @ 20:57:
Hoe lager de warmtevraag van de woning, des te langer wordt de terugverdientijd van een warmtepomp. Bedenk dat cop=1 radiatoren goedkoop in aanschaf en onderhoud zijn.
Dus eerste de warmtevraag eens opvragen/berekenen.

Ook ik heb onlangs COP=1 gekozen omdat de terugverdientijd voor COP>1 ver boven de 15 jaar lag. Waarbij de onderhoudskosten ook nog slecht voorspelbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
natural colour schreef op zondag 3 november 2024 @ 17:52:
Gebouwd wordt met de laatste versie van het Bouwbesluit; woning wordt echt wel zeer goed geïsoleerd.
Ja? Ik dacht ooit eens gelezen te hebben dat COP1 verwarming als hoofdverwarming verboden was bij nieuwbouw.

Gevonden, maar ging kennelijk alleen over een elektrische cv ketel

https://www.ew-installati...aarom%20niet%20toegestaan.

[ Voor 28% gewijzigd door Navi op 03-11-2024 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@Navi Het is een indirect verbod, gebaseerd op de primaire energiefactor. Dat getal geeft aan hoeveel fossiele brandstof er nodig is voor 1 kWh elektriciteit. De grens in het bouwbesluit ligt op 1,31 en de huidige primaire energiefactor is 1,47. Maar het aandeel renewables in de energiemix stijgt de laatste jaren zeer snel, dus het is niet onmogelijk dat deze factor onder de 1,31 zakt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
ericplan schreef op zondag 3 november 2024 @ 22:02:
@Navi Het is een indirect verbod, gebaseerd op de primaire energiefactor. Dat getal geeft aan hoeveel fossiele brandstof er nodig is voor 1 kWh elektriciteit. De grens in het bouwbesluit ligt op 1,31 en de huidige primaire energiefactor is 1,47. Maar het aandeel renewables in de energiemix stijgt de laatste jaren zeer snel, dus het is niet onmogelijk dat deze factor onder de 1,31 zakt.
Moet ik dit zo lezen dat als ik COP=1 elektrisch kacheltje gebruik met stroom uit een windmolen of een kerncentrale ik goed zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Navi schreef op zondag 3 november 2024 @ 21:48:
[...]

Ja? Ik dacht ooit eens gelezen te hebben dat COP1 verwarming als hoofdverwarming verboden was bij nieuwbouw.

Gevonden, maar ging kennelijk alleen over een elektrische cv ketel

https://www.ew-installati...aarom%20niet%20toegestaan.
Dat is alleen verboden als het een centraal verwarmingstoestel is. Elektrische radiatoren zijn niet centraal maar per ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
ericplan schreef op zondag 3 november 2024 @ 20:57:
Bij het verwarmingssysteem van een woning is kijken naar terugverdientijd naar mijn idee zinloos.
Je moet je huis kunnen verwarmen, je wil dat je huis comfort biedt.
Elektrische radiatortjes zijn dan een bijzonder slechte oplossing. Er moet dus iets anders komen en dat kost geld, maar dat hoort gewoon bij een huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

No Hands schreef op maandag 4 november 2024 @ 07:37:
[...]
Bij het verwarmingssysteem van een woning is kijken naar terugverdientijd naar mijn idee zinloos.
Je moet je huis kunnen verwarmen, je wil dat je huis comfort biedt.
Elektrische radiatortjes zijn dan een bijzonder slechte oplossing. Er moet dus iets anders komen en dat kost geld, maar dat hoort gewoon bij een huis.
Mijn appartement met lage warmtevraag wordt sinds 2019 met elektrische radiatoren verwarmd. In de landen om ons heen is elektrisch verwarmen met radiatoren ook heel gewoon. Dat is uiterst comfortabel en praktisch. En als je niet naar terugverdientijd wil kijken, dan kijk je naar TCO, total cost of ownership. Ander model, maar ook dat pakt bij lage warmtevraag gunstig uit voor elektrische radiatoren. Nog gunstiger wordt de situatie als je End of Life erbij betrekt. Elektrische radiatoren gaan nooit allemaal tegelijk kapot. Bij EoL van een radiator moet je één nieuwe radiator kopen met geringe kosten. Bij EoL van je warmtepomp zit je direct weer op een flinke investering. Decentrale systemen hebben soms voordelen.

Overigens is er in dit appartement dit stookseizoen nog geen radiator aan geweest. Binnentemperatuur is nu 19,7 graden.

[ Voor 0% gewijzigd door ericplan op 04-11-2024 11:09 . Reden: Typo ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
ericplan schreef op maandag 4 november 2024 @ 08:12:
[...]

Mijn appartement met lage warmtevraag wordt sinds 2019 met elektrische radiatoren verwarmd. In de landen om ons heen is elektrisch verwarmen met radiatoren ook heel gewoon. Dat is uiterst comfortabel en praktisch. En als je niet naar terugverdientijd wil kijken, dan kijk je naar TCO, total cost of ownership. Ander model, maar ook dat pakt bij lage warmtevraag gunstig uit voor elektrische radiatoren. Nog gunstiger wordt de situatie als je End of Life erbij betreft. Elektrische radiatoren gaan nooit allemaal tegelijk kapot. Bij EoL van een radiator moet je één nieuwe radiator kopen met geringe kosten. Bij EoL van je warmtepomp zit je direct weer op een flinke investering. Decentrale systemen hebben soms voordelen.

Overigens is er in dit appartement dit stookseizoen nog geen radiator aan geweest. Binnentemperatuur is nu 19,7 graden.
Ik ben bekend met jouw situatie maar een appartement is meestal heel wat anders dan een tussenwoning. In een appartement kan ik me in sommige situaties de mogelijkheid van verwarmen met elektrische verwarming wel voorstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 08:34
Deze nieuwe woning is zeer goed geïsoleerd. Ik zou de radiatoren laten hangen als bijverwarming voor zeer koude dagen en dan een Airco erbij nemen dat is voor de woonkamer ruim voldoende.
Eventueel nog een Airco boven.
De elektrische verwarming in de badkamer zou ik vervangen voor een infrarood verwarming.
Voordeel van airco's: heel zuinig, verwarmt zeer snel, relatief goedkoop, redelijk makkelijk te installeren en kan in de zomer ook koelen (warmte in de zomer blijft in een goed geïsoleerd huis ook heel lang hangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
vogelmans schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:38:
Deze nieuwe woning is zeer goed geïsoleerd. Ik zou de radiatoren laten hangen als bijverwarming voor zeer koude dagen en dan een Airco erbij nemen dat is voor de woonkamer ruim voldoende.
Eventueel nog een Airco boven.
De elektrische verwarming in de badkamer zou ik vervangen voor een infrarood verwarming.
Voordeel van airco's: heel zuinig, verwarmt zeer snel, relatief goedkoop, redelijk makkelijk te installeren en kan in de zomer ook koelen (warmte in de zomer blijft in een goed geïsoleerd huis ook heel lang hangen).
Wat @ericplan zegt, kijk naar de totale kosten over een periode (TCO, total cost of ownership).
Voor mijn geval was de conclusie dat de totale kosten van warmtepomp (COP=3) over een periode van tien jaar hoger waren dan de totale kosten van elektrische radiatoren (COP=1). Of, met andere woorden, de afschrijving op de warmtepomp was hoger dat de energiebesparing door de betere COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Prisma16 schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:09:
[...]
Wat @ericplan zegt, kijk naar de totale kosten over een periode (TCO, total cost of ownership).
Voor mijn geval was de conclusie dat de totale kosten van warmtepomp (COP=3) over een periode van tien jaar hoger waren dan de totale kosten van elektrische radiatoren (COP=1). Of, met andere woorden, de afschrijving op de warmtepomp was hoger dat de energiebesparing door de betere COP.
Waarbij we, voor het gemak, even vergeten of er buiten wel plaats is voor een warmtepomp wat betreft geluidseisen. Bij elektrische radiatoren zonder extra systemen eenvoudig per ruimte te regelen en een snelle opwarmcurve. Geen (broeikas)gassen. De juiste keus is niet zo simpel en zwart-wit.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 08:34
ericplan schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:15:
[...]

Waarbij we, voor het gemak, even vergeten of er buiten wel plaats is voor een warmtepomp wat betreft geluidseisen. Bij elektrische radiatoren zonder extra systemen eenvoudig per ruimte te regelen en een snelle opwarmcurve. Geen (broeikas)gassen. De juiste keus is niet zo simpel en zwart-wit.
De warmtepomp van een (goede) airco kan zonder probleem aan de achtergevel worden gehangen. Ik woon in een rijtje en in mijn rij hangen meerde warmtepompen, geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:48

de Peer

under peer review

_JGC_ schreef op zondag 3 november 2024 @ 16:53:
Volgens het bouwbesluit mag het, die kachels zijn nml geen centrale verwarming. Of het zorgt voor het gewenste comfort en een gunstige stroomrekening is een tweede... je gaat 3-4x zoveel betalen als met een warmtepomp. Mocht je netaansluiting dankzij deze stroomvreters ook 3x35A zijn ipv 3x25A kost je dat nog dik 1000 euro per jaar extra.
3x 35A is nergens voor nodig. Dat moet gewoon prima kunnen met 3 x 25A, desnoods met load balancing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:48

de Peer

under peer review

vogelmans schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:45:
[...]

De warmtepomp van een (goede) airco kan zonder probleem aan de achtergevel worden gehangen. Ik woon in een rijtje en in mijn rij hangen meerde warmtepompen, geen enkel probleem.
'zonder problemen' zou ik niet stellen. er moet wel écht goed gekeken worden naar geluidsproductie en resonantie (trillingen) en dat is nogal situatieafhankelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
de Peer schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:49:
[...]

3x 35A is nergens voor nodig. Dat moet gewoon prima kunnen met 3 x 25A, desnoods met load balancing.
Ik zeg niet dat het nodig is, maar als tijdens het ontwerp uit een berekening komt dat 3x25A zonder loadbalancing te weinig is, gaat de aannemer gewoon voor 3x35A. Hij hoeft tenslotte de rekening niet te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 12:31
Is de warmtewering wel goed geregeld? Als je bijna passief zit, kan je met erg weinig energie het huis warm houden, maar heb je in de zomer wel een erg goed doordachte zonnewering nodig om oververhitting te voorkomen.
In dat opzicht kan een warmtepomp die kan koelen aangewezen zijn, je kan achteraf moeilijk de ramen verplaatsen, screens en rolluiken toevoegen, .... Ook een strategisch geplaatste loofboom (in de zomer veel schaduw dus koelte, in de winter geen blad dus volop profiteren van de zon) neemt jaren tijd voor die meewerkt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-07 15:13
Je zou nog kunnen overwegen om in de beneden verdieping vloerverwarming neer te leggen. Al sluit je die niet aan, stel dat je deze over 5 jaar toch wilt verwarmen met een warmtepomp dan ligt deze alvast onder je kostbare vloer beneden.

En ja, met een airco is prima te verwarmen. Zou wel voor een zo klein mogelijke unit gaan. Airco's kunnen traploos regelen maar hebben altijd een minimale stand van 25%. Dan springen ze niet de hele tijd aan en uit waardoor je gelijkmatiger de warmte hebt.

Zou misschien ook meteen denken aan een warmtepomp boiler. Deze zijn qua prijs ook prima te doen en ook hiermee gaat je warmwater productie van COP1 naar COP3. Reken uit wat je terugverdientijd is en maar op basis daarvan een keuze :)

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:43
No Hands schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:30:
[...]

Ik ben bekend met jouw situatie maar een appartement is meestal heel wat anders dan een tussenwoning. In een appartement kan ik me in sommige situaties de mogelijkheid van verwarmen met elektrische verwarming wel voorstellen.
Ik heb eens in de winter mijn evohome systeem gelogd met domoticz, en ik kan het in mijn huis ook prima voorstellen om met elektrische radiatoren te stoken op de bovenverdieping.
Het valt heel erg mee hoe vaak slaapkamers onder de ingestelde waarde komen.
Ik heb overdag boven alles op 17 graden staan en snachts op 15.
Sochtends slaat alleen onze kamer even een half uurtje aan als het vriest buiten.
(we slapen met de draai kiep deur open)

Boven zit de hele dag boven de setpoint, en op een zonnige dag kan ik zien dat de kamers opwarmen op basis van zonintreding.

Beneden is het een ander verhaal, daar heb ik toch graag 20,5 graden, en dat zie ik niet gebeuren zonder gas-cv, airco of warmtepomp. daar COP1 gaan stoken is zonde van het geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
FRANQ schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:20:
[...]

Ik heb eens in de winter mijn evohome systeem gelogd met domoticz, en ik kan het in mijn huis ook prima voorstellen om met elektrische radiatoren te stoken op de bovenverdieping.
Het valt heel erg mee hoe vaak slaapkamers onder de ingestelde waarde komen.
Ik heb overdag boven alles op 17 graden staan en snachts op 15.
Sochtends slaat alleen onze kamer even een half uurtje aan als het vriest buiten.
(we slapen met de draai kiep deur open)

Boven zit de hele dag boven de setpoint, en op een zonnige dag kan ik zien dat de kamers opwarmen op basis van zonintreding.

Beneden is het een ander verhaal, daar heb ik toch graag 20,5 graden, en dat zie ik niet gebeuren zonder gas-cv, airco of warmtepomp. daar COP1 gaan stoken is zonde van het geld.
Ja exact dit, boven gaat het snel goed. Daar is minder warmte nodig en de warmt evan binnenshuis stijgt meestal wel naar boven.
Beneden, nou je zegt het goed, COP1 stoken is daar zonde in alles wat geen appartement is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:43
No Hands schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:23:
[...]

Ja exact dit, boven gaat het snel goed. Daar is minder warmte nodig en de warmt evan binnenshuis stijgt meestal wel naar boven.
Beneden, nou je zegt het goed, COP1 stoken is daar zonde in alles wat geen appartement is.
Ja wilde even bevestigen dat het dus wel goed gaat boven.

@AnthonyD
Je kan het een winter aankijken en kwh meters tussen de stekkers te zetten.
(bijvoorbeeld shelly Plug S)
Dan kan je inzichtelijk maken waar en hoeveel je stookt, en dat eventueel zelfs uitrekenen met graaddagen.
Met die info kan je een goede keuze maken voor een warmtepomp systeem.

Zoals @No Hands al aangaf, veel mensen stappen over naar lucht/water.
Ik zou dus zeker adviseren vloerverwarming te leggen.
De kosten daarvan zijn te overzien.
Comfort van vloerverwarming is gewoon erg hoog.

je moet daarbij niet denken aan de hoge temperatuur vloerverwarming bij ouders thuis.
bij mijn ouders kon je in de winter nauwelijks 10 minuten op de vloer staan zonder sloffen voordat je koortsaanvallen kreeg. :D :+ (tikkie overdreven, maar lekker was het niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuker
  • Laatst online: 07:31
In HSB wordt veelal infrarood verwarming toegepast. Is dat hier niet mogelijk?

Zie bijvoorbeeld https://ekowoodhouses.nl/...-hoe-werkt-het-nu-precies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
heuker schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:45:
In HSB wordt veelal infrarood verwarming toegepast. Is dat hier niet mogelijk?

Zie bijvoorbeeld https://ekowoodhouses.nl/...-hoe-werkt-het-nu-precies
Dat is ook gewoon COP1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuker
  • Laatst online: 07:31
Zeker, COP is 1 maar de werking is niet 1 op 1 te vergelijken met een WP of CV met 'traditionele' VVW of radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 18-07 12:31
heuker schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:00:
Zeker, COP is 1 maar de werking is niet 1 op 1 te vergelijken met een WP of CV met 'traditionele' VVW of radiatoren.
Infraroodverarming is perfect te vergelijken met "traditionele" VVW: het is even confortabel maar veel duurder.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-07 23:13

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

vogelmans schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:45:
[...]

Let op hè, we hebben het hier over een houten huis. Tevens heeft het meer met de bevestigingsmaterialen te maken dan de airco zelf. En een airco niet ophangen maar op de grond bevestigen. Beter iets meer leiding dan gebrom aan de muur.

Denk verder dan alleen jezelf, kijk ook hoe het bij de buren uitkomt…

Mr. T.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Er wordt hier veel gespeculeerd. Laten we maar even wachten tot TS met meer details over de woning komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nyrOKOczfbeCYpiUlsFVjDwewmg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Ft7u9sDIKcKr5o2RWQsHK8vQ.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AnthonyD
  • Niet online
Vandaag (pas) bericht ontvangen van de ontwikkelaar:
Hij geeft aan dat de energie voor het verwarmen niet door de zonnepanelen wordt opgewekt (ook niet meegenomen in de BENG berekening), dus je moet het afnemen van het netwerk.
Ik dacht dat elektriciteit voor verwarmen normaliter wel wordt meegenomen in de BENG berekening?

Tevens geeft hij aan dat vanwege de enorme goede isolatie de woning snel verwarmt. Hierdoor zijn volgens hem de radiatoren ook niet heel groot en gebruiken ze dus ook niet veel energie.
Maar ik vind de snelheid van verwarmen minder relevant dan hoeveel energie het kost om de woning warm te houden. Daar krijg ik geen antwoord op.

Er blijven te veel onzekerheden en onduidelijkheden over de energiekosten dus heb besloten de woning niet te kopen.

Allen nogmaals dank voor de geleverde input!
Pagina: 1