ventilatieroosters dichten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Op de BG hebben we op dit moment een aantal Duko ventilatieroosters boven de ramen.
Heerlijk voor tocht, koude voeten en nekken. Ook nodig voor de ventilatie...Tot nu!

We gaan een balansventilatiesysteem plaatsen, die pompt genoeg frisse lucht rond zodat de roosters niet meer open hoeven.

Als je de roosters dicht doet, komt er een klein plastic plaatje tevoorschijn die de kou tegen moet houden, uiteraard werkt dat voor geen meter.
Eigenlijk wil ik het rooster dus dichtmaken, alleen hoe?

Er zit een standaard rooster in:
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse1.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.m8rKQXdtOTsggdeZy3NZBgHaFj%26pid%3DApi&f=1&ipt=236c0e6f18b6ceecc4b598958750e3007f909bc06a85a9891490e5e69a18abaf&ipo=images

De opties die ik mezelf als heb voorgeschoteld:

1) Ramen vervangen en de roosters eruit is geen optie, dat weegt niet op tegen de winst
2) Niks mee doen en ermee leven
3) Pur erin
4) -insert jouw briljante optie hier

Kant en klare opties heb ik niet gevonden, wat ik snap want dit zal weinig opbrengen/afname hebben :P

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Beste antwoord (via DaWizza op 03-11-2024 15:25)

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-06 19:36
Rooster aan deze kant kan eruit. Ik heb overal g3 filterdoek ingepropt, ben je iig de tocht kwijt.
Daarna evt afplakken.
Buitenzijde plaatje isolatiemateriaal ervoor en die aftapen

diskeltische lurker

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:39
PUR is een beetje drastisch en niet ongedaan te maken.
Kan je het frontje niet demonteren en er dan een plaatje in zetten?

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:03
Ik heb deze roosters ook en je kan ze voor 99% dicht zetten met bv een tiwrap door het oogje in dat hendeltje links en die dan vast maken door een klein gleuvje aan de bovenkant.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-06 19:36
Rooster aan deze kant kan eruit. Ik heb overal g3 filterdoek ingepropt, ben je iig de tocht kwijt.
Daarna evt afplakken.
Buitenzijde plaatje isolatiemateriaal ervoor en die aftapen

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:17
DaWizza schreef op zondag 3 november 2024 @ 15:05:
2) Niks mee doen en ermee leven
Dit.

Kan je ook nog eens ventileren als de elektriciteit om wat voor reden langere tijd niet beschikbaar is in je woning.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
FredvZ schreef op zondag 3 november 2024 @ 15:15:
[...]

Dit.

Kan je ook nog eens ventileren als de elektriciteit om wat voor reden langere tijd niet beschikbaar is in je woning.
Meh, de minst gewenste versie :P

Batterij is ook aanwezig, geen stroom zal wel loslopen.

Ik ga voor de filterdoek optie tenzij er een betere optie voorbij komt.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Die ramen zijn al wel hr++?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
Yup. We hebben ook gedacht aan hr+++ (dan kunnen de roosters meteen weg) ivm de verhoogde subsidie volgend jaar, dat is nog steeds een berg geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:34

St@m

@ Your Service

DaWizza schreef op zondag 3 november 2024 @ 15:59:
[...]

Yup. We hebben ook gedacht aan hr+++ (dan kunnen de roosters meteen weg) ivm de verhoogde subsidie volgend jaar, dat is nog steeds een berg geld.
Dat is in ieder geval wat wij gaan doen (hr++ dan). 4! ventilatieroosters hier in de uitbouw. Dus maakt niet uit van welke kant de wind komt. Je zit zeker weten op de tocht.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Stalen plaat met gaatjes loshalen. (Als het goed is, is die geklemd met van die plastic dingetjes aan de achterkant)
Aan de achterkant folie op plakken.
Terug plaatsen.

[ Voor 30% gewijzigd door YakuzA op 03-11-2024 16:08 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
DaWizza schreef op zondag 3 november 2024 @ 15:59:
[...]

Ja en het schijnt dat goed hr++ vervangen door triple economisch ook niet meteen een goed plan is.

Als je nu tocht en bijv. Ook nog geluidsoverlast hebt bij die ramen dan is het voor comfort misschien wel een leuke keuze.
Maar om daar een paar K op stuk te slaan....

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:43
Fiterdoek, eventuel gewoon wasemkapfilters, scheelt al een hoop. Zo doe ik dat hier met de duko roosters (die overigens wel in gebruik zijn voor aanvoer,) binnenrooster zou je ook van dat radiatorfolie in kunnen stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:56
Ik weet niet of het binnenwerk er een beetje makkelijk uit te halen is.
Maar je zou het vol kunnen stoppen met glas/steenwol

En luchtdicht af tapen met aluminium tape.
Daarna rooster er weer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Als er wat wind staat op ventilatierooster komt er toch lucht naar binnen ondanks dat die gesloten is. Als er aan twee kanten van de ruimte roosters zijn, kan dat ook bij weinig wind het geval zijn. Het is dus niet omdat het plastic is dat het koud voelt. (lucht)dichtplakken is een vereiste. Let op dat vochtigheid moet kunnen ontsnappen. Daarnaast nog een beetje isolatiemateriaal dat niet in verbinding mag staan. Glaswol, PUR, PIR kunnen irriterende stoffen afscheiden en/of giftig/kankerverwekkend zijn. Die moeten dus afgesloten worden toegepast.

Duco zelf gebruikt "Akotherm dempingstof" en vlokkenschuim voor geluidsdemping en isolatie.

Uit nieuwsgierigheid, omdat ik ook een geval heb voor vervanging door wtw: hoe ga je het balansventilatiesysteem plaatsen? Is dat door/voor het hele huis? Met in/uitvoerbuizen? Met welk materiaal (merk en type)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:03
Hier ook roosters boven de slaapkamer ramen. In de zomer geen probleem, in de winter wel. Zetten we ze dicht dan worden de ramen nat, zetten we ze open dan wordt het behoorlijk fris in de slaapkamers. Voor mij geen probleem, maar voor de kinderkamers wel. Zeker als ze bij elkaar logeren en het bed recht onder het raam ligt.

Helpt dat filterdoek tegen de kou? Maar ventileert het dan wel genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:33
Hier zijn die roosters allemaal verdwenen. grootste reden was dat er erg veel geluid door naar binnen komt.
Nu zitten er diverse Sonairs (versie 3.0) in de woning. Poh, dat scheelt in de herrie! en de sonairs kunnen echt dicht. Ook zijn ze CO2 gestuurd, hoog CO2 gehalte... harder ventileren.

Misschien is dat iets voor je als je gaat wisselen met de ramen.

Kleine kanttekening: De roosters zijn 4 jaar geleden verdwenen, de sonairs zijn er pas meer recent ingekomen.
In de tijd dat er dus geen ventilatie in de ruimte was merkte we wel dat de centrale afzuiging regelmatig hard aanging (ook CO2 gestuurd). Dan moesten we een raam open doen om de zaak weer te kalmeren.
Wat ik wil zeggen, alle roosters dicht maken zonder fatsoenlijke (alternatieve) ventilatie methode gaat mogelijk niet goed. (qua binnenklimaat). en "af en toe" een raampje openen is dan niet voldoende.

[ Voor 43% gewijzigd door tcw82 op 04-11-2024 08:16 ]

Pagina: 1