Gootsteen aansluiten op verroeste metalen buis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-06 23:24

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Beste loodgieters,

Het lukt mij goed om PVC buizen te lijmen en nette bochten te maken, maar deze situatie vraagt om wat inzicht van een ervaren loodgieter / een 2de set ogen om naar te kijken.

Ik stel behoorlijk veel vragen hieronder, niet alleen omdat ik zelf geen expert ben, maar ook omdat ik het zekere voor het onzekere wil nemen, als het bij mijzelf thuis was, had ik makkelijker keuzes kunnen maken.
De situatie
Momenteel help ik mijn schoonzus met de verbouwing van haar eerste appartement.
Ze heeft echter een metalen afvoerpijp die maar een stukje boven het beton uit steekt en deze is volledig verroest van binnen en ook een gedeelte van buiten.

De vorige eigenaar van het appartement heeft het wat hobbymatig aangesloten, op de buis zat een 90 graden stuk van 40mm diameter, maar de buis lijkt door corrosie uitgezet te zijn of de bocht stond onder te veel spanning (de buis waarop hij aansluit ligt namelijk iets hoger dan dat de 90 graden hoek toestaat).

Daarnaast zit de afvoer onder het keukenkastje en is moeilijk te bereiken, ook als we de lade eruit halen, zit er nog een bodem in welke een grote plaat onder de gehele keuken door is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lrQWfc1vLTrVKTwm8oH0qzEXHgs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wbCzAUReXRsJh2ZM04xhjyZm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qj3gKJMoFaYxosrnVgk0FPhF58Q=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7VuGDE55zDFgaPkQXiyBLYDW.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aGQTDR7-MKMCpxEorxKHiy2lor8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/SaoomvXD2OWrpEWUf6aolMKK.png?f=fotoalbum_tile
Mijn vragen
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Hieronder zijn de ideeen die ik al gevonden heb, maar ik ben geen loodgieter en heb wat onzekerheden.
Overigens is er al een loodgieter langs geweest voor het aansluiten van de goot op de buis, maar 'we' zijn er van uit gegaan is dat de afvoer an-sich goed was.

Buis schoonmaken:

Vraag 1:
Is dit uberhaupt nog 'D.I.Y' of enigzins betaalbaar functioneel te maken, de schoonzus wil niet te veel geld investeren omdat er al verschillende nare verassingen geweest zijn.
Moet de hele buis eruit gebikt worden en dan een nieuwe plaatsen? Ik vermoed dat het niet de hoofdaansluiting op het riool is, het is immers een relatief kleine buis, wellicht gaat hij vanuit hier richting de badkamer.

Vraag 2:
Ik heb gelezen dat horizontale leidingen ten koste van de V.V.E, gaat dit dan ook om de afvoer van de gootsteen richting het riool als dit in de vloer zit?

Voor de rest van het verhaal ga ik er even van uit dat de buis nog wel gebruikt kan worden, gezien alle andere opties mij vrij kostbaar lijken.
Enige alternatief zou door de muur richting de badkamer gaan, maar ik zie nog niet hoe dat daar ergens op aangesloten zou gaan worden.

Vraag 3:
Hoe ver moeten we gaan met het schoonmaken van de buis, is er een manier om de buis schoon te maken zonder een gat in de bodem van het kastje te maken?

Ik heb een ronde/platte staalborstel gevonden welke in de boormachine kan, dat lijkt mij een stuk effectiever dan een schuurpapiertje. Maar dan zou ik wel een gat van ~50mm in de bodem van het kastje moeten maken.
Persoonlijk zie ik geen andere oplossing, in het ergste geval kunnen we er een dubbele bodem in maken, waarbij je de bovenste eruit kunt nemen.

Vraag 4:
De buis lijkt aan de buitenkant een soort plasticlaag te hebben, kunnen we het gedeelte wat boven het cement uit komt gewoon schuren? I.e. niets geven om het verwijderen van de beschermlaag, de beschermlaag is aan de buitenkant immers toch al beschadigd/komt roest doorheen.

Koppeling

Met schoonvader heb ik ook gesproken en het lijkt ons handig om de aansluiting niet over de buis, maar in de buis te maken.
Het idee is om een PVC reparatiemof van 40mm naar 36mm te gebruiken om deze IN de metalen buis te steken, zodat het niet langs de zijkanten er langsaf kan gaan.

We gaan een aantal verschillende maten kopen, want het is de vraag wat de uiteindelijke binnenmaat is na het fatsoenlijk schoonmaken van de buis.

Vraag 5:
Hoe kunnen we dit uberhaupt een beetje (luchtdicht/waterdicht) koppelen? De verroeste buis is niet glad van binnen dus ik verwacht dat de koppeling niet helemaal aan gaat sluiten, losse/dunne rubbertjes heb ik ook niet veel vertrouwen in.

Vraag 6:
Gezien alles gelijmd is kunnen we niet de 90 graden hoeken van de buis af halen, de enige optie is om deze af te zagen, maar dan wordt de buis korter, de buis komt van de gootsteen aan, zo'n drie meter verderop.
Een idee was om de buis ~30cm korter te zagen en een mof van 40mm naar 40mm lijmen om een nieuw stuk buis aan te koppelen, zodat we daar weer de hoeken op kunnen zetten.
Persoonlijk heb ik liever dat het een geheel is, omdat het dan wellicht minder snel verstopt, of is dit helemaal geen probleem?

Vraag 7:
Is het aan te bevelen om een T-stuk te gebruiken boven de koppeling met de metalen buis, met afsluitdop?
Het lijkt mij handig om de buis te kunnen bereiken/ontstoppen gezien ik mij kan voorstellen dat hij eerder verstopt raakt door de roestafzettingen.
Of zou dat een overbodige luxe zijn?

Vraag 8:
De hoek is niet echt 90 graden, wellicht is 67,5 graden beter, maar waar haal je in een 'PVC 40mm T-Stuk van 67,5 graden'?
Of moet het dan echt een T-Stuk 45 graden + bocht van 15 graden worden, we hebben maar een goede 20cm ruimte onder het kastje.
(Dit is eigenlijk ook de grootste twijfel om uberhaupt een T-stuk te nemen zoals in vraag hierboven beschreven.)

Eind:

Bedankt voor het lezen en uw overweging om te antwoorden, dit wordt gewaardeerd.

Daarnaast, mochten er opmerkingen zijn van ervaren loodgieters over items die ik niet gevraagd heb, dan wordt dat ook gewaardeerd, wellicht zijn er alternatieven of ideen waar ik niet over na gedacht heb.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-06 23:36

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Je kunt hier voor nu wel met een warmgestookte PVC mof iets op frommelen denk ik. Maar verder zou ik niet gaan.

Want dit is dus een appartementencomplex met een VVE? En dat zit helemaal vol met dit soort verroeste leidingen?

Het is dan toch niet aan de appartement eigenaar om dit lokaal op te lossen? Want als dit overal zit, is het wel even een ander project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:02
Ik zou inderdaad ook iets zoeken wat erin past, en dat met kit en krimpkous afdichten.

Maar misschien de moeite waard om iets verder te denken, als het niet al bijna is doorgeroest, dat kan dat halverwege de buis in de vloer natuurlijk ook zo zijn. Dat is een lekkage die je niet wilt hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:16
@Accretion
Eerste stap, splitsingsakte bij het appartement lezen en het bijbehorende model reglement. Hierin staat precies wat individueel is en wat van de VVE.
Bijna altijd zijn dit soort afvoeren van de VVE. Dus zal de VVE het mogen/moeten oplossen.

Was als blijkt dat het van je schoonzus is en niet van de VVE, of ze willen niet helpen, dan pas kan je over oplossingen gaan nadenken.

PS: heb je meer info/foto's? Vooral overzicht foto's. En is de woning op de begane grond? Of zitten er nog buren onder.

PPS; vraag rond in het complex, ik gok dat deze constructie op meer plekken zit. Dus wellicht heeft iemand anders het al opgelost.

[ Voor 24% gewijzigd door chrisborst op 03-11-2024 12:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-06 18:45
Voor nu pvc er op monteren met een flexibele koppeling. Zorgen dat het staal iets glad is zodat het rubber goed kan dichten, geen losse blokken metaal er op.

https://www.bouwmaat.nl/b...-30-mm/product/0000560241

En dan vervolgens met de VVE in gesprek over een definitieve oplossing. Die roest vorming zal ook in andere delen van het riool stelsel zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
djluc schreef op zondag 3 november 2024 @ 13:35:
Voor nu pvc er op monteren met een flexibele koppeling. Zorgen dat het staal iets glad is zodat het rubber goed kan dichten, geen losse blokken metaal er op.

En dan vervolgens met de VVE in gesprek over een definitieve oplossing. Die roest vorming zal ook in andere delen van het riool stelsel zitten.
de enige correcte "niet PicoBello BV" oplossing

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
chrisborst schreef op zondag 3 november 2024 @ 12:55:
@Accretion
Eerste stap, splitsingsakte bij het appartement lezen en het bijbehorende model reglement. Hierin staat precies wat individueel is en wat van de VVE.
Bijna altijd zijn dit soort afvoeren van de VVE. Dus zal de VVE het mogen/moeten oplossen.
Hmm, dat is wel de beste, 'goedkoopste' oplossing en voor mij het makkelijkste.
Laat VvE maar een bedrijf langs komen dat leidingen restaureert/vervangt.

Ik ging d'r persoonlijk een beetje van uit dat alleen de hoofdleiding van de VvE is en dat iedereen binnen het appartement zijn eigen leidingen 'beheerd', als iemand zijn keuken wil verplaatsen, laat de VvE dan al het leidingwerk doen?
Was als blijkt dat het van je schoonzus is en niet van de VVE, of ze willen niet helpen, dan pas kan je over oplossingen gaan nadenken.
Ja, ik wil i.i.g tijdelijk een oplossing maken, zodat ze de wasbak weer kan gebruiken.
Maar het liefst op een redelijke manier, ik verwacht namelijk dat het een gevalletje 'niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing wordt'.
PS: heb je meer info/foto's? Vooral overzicht foto's. En is de woning op de begane grond? Of zitten er nog buren onder.
Ja, het is anderhalf uur rijden en pas toen ik thuis kwam bedacht ik mij, shit, ik had ook een foto moeten maken van de buizen onder de afvoer en achter de plint. Dus nee, ik heb verder niet echt goede fotos.

De buis gaat onder de gootsteen door de bodem van het kastje achter de stootplaat/plint gaat hij horizontaal richting het putje en dan met twee 90graden bochten het putje in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_8oRB7G-K_RVy2IyLz5R9hUlAc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uYGdqhUTmr005bBgF3mbMmlC.png?f=user_large

Tweede rode punt is een andere aansluiting, alleen deze is voor bijvoorbeeld een wasmachine en ziet er nog een stuk beter uit.
PPS; vraag rond in het complex, ik gok dat deze constructie op meer plekken zit. Dus wellicht heeft iemand anders het al opgelost.
Ook een goed punt inderdaad.

[ Voor 4% gewijzigd door Accretion op 03-11-2024 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
AtomicShockwave schreef op zondag 3 november 2024 @ 12:44:
Je kunt hier voor nu wel met een warmgestookte PVC mof iets op frommelen denk ik. Maar verder zou ik niet gaan.
Hmm, ja precies, de buitenkant is makkelijker te schuren door een stuk schuurpapier eromheen te slaan, dat kan zonder gat in de bodem van de kast.
Ik heb nog wel zo'n bocht liggen van druk PVC, misschien dat ik die er op kan forceren zonder dat hij uitelkaar barst.
jeroen3 schreef op zondag 3 november 2024 @ 12:50:
Ik zou inderdaad ook iets zoeken wat erin past, en dat met kit en krimpkous afdichten.

Maar misschien de moeite waard om iets verder te denken, als het niet al bijna is doorgeroest, dat kan dat halverwege de buis in de vloer natuurlijk ook zo zijn. Dat is een lekkage die je niet wilt hebben.
D'r in heeft eigenlijk gevoelsmatig wel de voorkeur, kitten wordt lastig en lijkt mij hier niet fatsoenlijk te hechten.
djluc schreef op zondag 3 november 2024 @ 13:35:

Ja, dit is wel een optie, in theorie kan dat het goed dicht maken.

Ik denk dat ik gewoon een aantal van die dingen inkoop en dan terplekke test wat het beste werkt.
Veel winkels zullen het ook prima vinden als je het ongebruikt terugbrengt.
Pagina: 1