Hoe omgaan met hoogteverschil i.c.m. onderdorpel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:44
Onze voor- en achterdeur hebben een houten onderdorpel in het kozijn. Met daarbij een flinke afstap naar buiten toe. Zie foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/drF3fNjiFE56Le_YUVwUIFDnDc4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6J4OeuZZ0yQU2MQXK6BvsotJ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RjOHtQCk0IC6QdC2kLCvoHhjFg0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KpaS4nQMyAR5CTJ7JKAtzSW1.jpg?f=user_large

De flinke afstap is echt vreselijk onhandig met kinderwagen / dreumes, dus dat zou ik graag makkelijker willen. We gaan de tuin nog aanpakken, waarmee ook de bestrating opgehoogd wordt. Maar je kan natuurlijk niet tegen je onderdorpel aanleggen, dan rot die binnen de kortste keren weg (lijkt me).

Is er een andere oplossing, om toch minder hoogteverschillen tussen binnenvloer en bestrating te krijgen? Of is het maximaal haalbare net onder de onderdorpel bestraten?
Goed om te weten: we willen ook nog een keer de voordeur vervangen, dus wellicht is daar dan iets met het kozijn mogelijk. Achter (die met kat in beeld) blijft het in principe zo.

Ik ben benieuwd naar jullie (creatieve) ideeën :)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Koop gewoon een drempelhulp of oprijplaat?
Is in alle vormen en maten leverbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door DJMaze op 03-11-2024 11:05 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
DJMaze schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:02:
Koop gewoon een drempelhulp of oprijplaat?
Is in alle vormen en maten leverbaar.
Dat is inderdaad een optie die ik ook had bedacht, maar ik was wel benieuwd of er ook iets structuurs te bedenken was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:13
Schuin rampje voor de deur leggen. Kan je zelf bv van hout maken.
Zodra je klaar bent met de kinderwagen kan het weer weg. Voor het vocht kan je aan de 2 zijkanten een extra blokje aan de kant van de deur tegen het rampje zetten. Dan blijkt er altijd een spleet van een cm om te ventileren

Lost In Music

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik vind het een vrij minimaal afstapje eigenlijk?

Het makkelijkste is een wigvormig stuk hout, in de lak met een stukje traanplaat er op. Met een paar lange pennen kun je die tussen de stenen door vast prikken.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:26
Voor mij voelt dit ook een beetje als problemen zoeken die eigenlijk niet echt een probleem zijn - hier zijn alle wandelwagentjes enzovoorts net de deur uit, maar even de voorwieltjes omhoog wippen om een drempel te pakken is nog wel de minst vreemde maneuvre die ik er mee heb uitgehaald de afgelopen jaren.

Maar goed, stukje traanplaat met iets dat er een hellinkje van maakt is een goede suggestie. Voor het geld hoef je het niet per se te laten: https://www.hornbach.nl/p...1-5-mm-aluminium/7297014/

Misschien ook in het midden dan nog een zelfde balkje schroeven als links en rechts, ter ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 12:29
Ik heb een volledige tree voor mijn voordeur, en ook eentje tussen voortuin en straat. In mijn ouderlijk huis was er anderhalve tree. Daar is geen enkele kinderwagen (ook niet de tweelingbuggy met 2 kinderen en de nodige accessoires) of dreumes door gehinderd geweest, en als er incidenteel eens met kruiwagens heen en weer moet gesleurd worden knutsel je er snel een oprijplaat van hout voor.

Hier is de drempel zo klein, dat het een grap lijkt dat je je daar druk over maakt.

Heb je al een kind dat bijna stapt? Zo ja, het moment dat die met veel plezier zichzelf steviger leert stappen door met twee (en even later een) handje aan het kozijn op en neer stapt stuurt je maar een filmpje naar de grootouders en denk je lachend terug aan hoe je je daar druk over maakte :*)

[ Voor 4% gewijzigd door naftebakje op 04-11-2024 12:28 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
Leuk dat iedereen komt met hetzelfde antwoord, maar ik was dus vooral nieuwsgierig naar een mogelijk structurele oplossing. Maar blijkbaar was dat nog niet duidelijk genoeg.

Uiteraard is het geen echt probleem. Kinderwagen gaat er prima in en uit. Maar als tweaker ben je altijd op zoek naar optimalisaties om je leven nét iets makkelijker te maken ;)

Maar goed, dan laten we het lekker zo. En knutsel ik evt. een plankje als het echt nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:09
Je kan een heel grote tegel of betonnen inrit-element op een centimeter voor het kozijn leggen.

Of een staalplaat van een paar millimeter dik als een soort damwand verticaal in de grond doen en daar de huidige tegels tegenaan leggen met wat extra zand eronder.

Als er maar een ventilatiekier voor het hout is en die niet vol met zand raakt.

En minder hoge drempel is ook met loopfietsen, stepjes en skeelers nog nuttig.

[ Voor 23% gewijzigd door bredend op 04-11-2024 15:08 ]

Pagina: 1