Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:04

Ravhin

no <root>...

Topicstarter
Hoi! Normaal kom ik hier zelf wel uit maar wat ik nu met mijn Synology aan mijn fiets heb hangen...
Hopelijk hebben jullie een idee.

Situatieschets:
  • DS 918+ met 4 schijven in SHR
  • 1 TB SSD als cache
  • Externe HDD met dagelijkse incremental backup van de belangrijke data
  • UPS met connectie naar NAS om uit te gaan drie minuten na power loss
De NAS is sinds kort onbereikbaar. Hij spint op, blauwe LED knippert en vervolgens reboot-ie weer. Stappenplan tot dusver:
  • Alle schijven er uit inc. cache. NAS is via http://<ip>:5000 bereikbaar (status: geel) en vraagt om disks
  • cache er in. NAS is via http://<ip>:5000 bereikbaar (status: geel) en vraagt om disks
  • NAS uit. Schijf 1 er in > boot loop
  • NAS aan. Web assistent laadt. Terwijl aan, schijf 1 er in > boot loop
  • NAS aan. Web assistent laadt. Terwijl aan, schijf 2 op plek schijf 1 er in > boot loop
  • met een Sharkoon HDD de eerste disk gecheckt. Ik kan de data niet inlezen maar er worden geen errors gevonden. M.a.w. (denk ik) die schijf die doet het gewoon. Het lijkt dus toch aan de NAS te liggen?
  • alle schijven er uit, reset button tot <piep>. opnieuw opstarten en Web assistent laadt. Schijf 1 er in terwijl-ie aan staat: reboot > boot loop
Ik heb diverse Synology en reddit fora afgelopen maar voor deze specifieke problemen heb ik geen oplossing gevonden. Ik zou het zonde vinden als ik al mijn data kwijt raak die niet in de backup zit.

Heeft iemand een idee hoe ik verder kan gaan in deze storingoplossing?

[ Voor 20% gewijzigd door Ravhin op 03-11-2024 13:10 . Reden: aanvullingen op storingzoeken ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:28
Meest waarschijnlijke is dat het aan de schijf of schijven ligt anders zou de web assistant nooit opkomen.

Je kunt gewoon alle schijven een voor een proberen of DSM wil starten.

DSM staat namelijk op elke schijf in een hidden systeem partitie in een mirror met elkaar.
Maar als DSM zelf corrupt is geraakt, heb je een kans dat geen van de schijven nog een werkbare DSM heeft want ze zijn elkaars mirror.
In dat geval zul je een andere lege schijf (zonder partities) erin moeten stoppen en DSM opnieuw installeren.

Als de boel dan weer draait zou je drie andere disken erbij kunnen plaatsen en dan zou de DSM die op die disken staat weer een kopie moeten worden van de nieuwe DSM die je net geïnstalleerd hebt.
Hij gaat wel piepen dan dat je volume corrupt is want je mist een disk uit de SHR set maar als de boel weer draait kun je die nieuwe disk weer vervangen door de laatste disk uit de shr set.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Topicstarter
Dat zou betekenen dat twee schijven defect zijn (heb er nl. twee getest) terwijl ik de oudste schijf wel kan benaderen met de Sharkoon Dock. Dat vind ik niet erg plausibel. Even wat beter gelezen. Ik snap wat je bedoelt - ik heb nu alleen geen nieuwe HDD liggen om dat te testen.

Waar baseer je op dat bij het opstarten van de web assistent alles met de syno in orde is?

Update: ik heb inmiddels ook een ticket aangemaakt bij Synology. Ik weet niet wat daar uit gaat komen maar ik zal dit draadje bijhouden met alle ontwikkelingen.

[ Voor 11% gewijzigd door Ravhin op 03-11-2024 15:18 . Reden: Lezen is moeilijk 🙃 ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:00
@Ravhin
Ik heb 918's rare dingen zien doen omdat de voeding niet meer 100% was.

heb je de mogelijkheid om zo'n voedingen te bemachtigen en daarmee even te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Topicstarter
Ik heb de voeding gecheckt qua lampje en ik had geen knipperlicht- dat zou moeten betekenen dat-ie goed moet zijn. Desalniettemin een goed advies - ik ga kijken of ik ergens er aan kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
Ravhin schreef op zondag 3 november 2024 @ 18:29:
Ik heb de voeding gecheckt qua lampje en ik had geen knipperlicht- dat zou moeten betekenen dat-ie goed moet zijn. Desalniettemin een goed advies - ik ga kijken of ik ergens er aan kan komen.
Nee, dat lampje wil niet zeggen dat er een nette 12Volt uit komt
Zelfs met een voltmeter zie je soms een 12Volt spanning, maar met een scope erop zie je dikke rimpel, spikes en andere problemen.
Even testen met een andere voeding, en je kan dat in elk geval uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:47
Sluit me aan bij @Ben(V) , meest waarschijnlijke is iets met je schijf/schijfconfiguratie. Heb dit eerder zelf ook wel eens aan de hand gehad. Als je ergens nog een disk hebt liggen die niet in de SHR opstelling zit (een spare dus) is dit makkelijk te testen door die even in te bouwen en DSM te installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:28
Ravhin schreef op zondag 3 november 2024 @ 15:14:
Dat zou betekenen dat twee schijven defect zijn (heb er nl. twee getest) terwijl ik de oudste schijf wel kan benaderen met de Sharkoon Dock. Dat vind ik niet erg plausibel. Even wat beter gelezen. Ik snap wat je bedoelt - ik heb nu alleen geen nieuwe HDD liggen om dat te testen.

Waar baseer je op dat bij het opstarten van de web assistent alles met de syno in orde is?

Update: ik heb inmiddels ook een ticket aangemaakt bij Synology. Ik weet niet wat daar uit gaat komen maar ik zal dit draadje bijhouden met alle ontwikkelingen.
Als de webassistant in de lucht is, is de Nas door zijn hardware bootproces heen en wil hij DSM opstarten.
Als dat niet lukt is er een kritisch DSM bestand corrupt geraakt.
De oorzaak is vaak ongecontroleerd uitschakelen van de Nas door bijvoorbeeld een netspanning storing.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Topicstarter
Dank jullie wel, het klinkt alsof er een oplossing is!
Ik ga kijken of ik op 't werk een oude rustdisk mag lenen - ik heb hem alleen nodig voor de overgang.

Ergens in de schuur heb ik nog een Synology voeding liggen. Geen idee of die sterk genoeg is - ik gok 60W.

[ Voor 25% gewijzigd door Ravhin op 04-11-2024 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Topicstarter
Probleem is inmiddels via een omweg opgelost.
  • Andere HDD gevonden en deze in het systeem gezet (na deze eerst met een sharkoon en een Mac te testen of-ie het nog wel deed). Dit gat niet het gewenste (lees: ik start op) resultaat.
  • 60W voeding getest maar dit was ook geen succes
  • DS923+ gekocht en afgelopen zaterdag binnen gekregen. De voeding was exact hetzelfde als de DS918+... >:)
  • de 100W voeding van de 923+ gepakt en aan de 918+ gehangen en... d:)b uiteindelijk had @reinier68 toch gelijk _/-\o_
Idee is dat ik nu ga migreren van de 918+ naar de 923+ en dan de 918+ maar in de verkoop gooi. Hij doet het prima - je moet er alleen zelf een voeding bij kopen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
adapters zijn te koop voor ca 60 euro (100 watt versie)
zie pricewatch :-)

En als ik het me goed herinner, kan je ook de kabel van de defecte power supply afknippen, en een standaard voeding ( van 12V, 10 Ampere ) aansluiten. Bovenste 2 pinnen zijn +12, onderste 2 pinnen de ground.

[ Voor 33% gewijzigd door reinier68 op 09-12-2024 15:26 ]

Pagina: 1