CWWK Q670-4L bios programmeren met CH341a programmer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcootten
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:34
Goedemorgen mede-tweakers, ik ben op zoek naar iemand met ervaring in het flashen van bios chips met een CH341a programmer.

Ik was heel enthousiast begonnen aan een NAS build op basis van een CWWK Q670-4L moederbord (Chinees merk) en heb perongeluk een verkeerde bios update geflashed waardoor nu alle USB poorten het niet meer doen en het bord enkel nog boot naar Bios.

Volgens CWWK kan ik dit enkel herstellen door met een programmer de bios opnieuw te flashen.

Na het ontvangen van de programmer heb ik geprobeerd de bios te flashen met tools zoals Neoprogrammer en AsProgrammer, maar krijg geen connectie.

Mijn enige opties zijn iemand vinden met ervaring hierin, terug sturen naar China of 200 euro verlies accepteren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:01
Heb je een driver voor de CH341a chipset geïnstalleerd. Ik meen me te herinneren dat je die moet installeren om überhaupt met een CH341a device te verbinden. De eerste die ik vond toen ik zocht op CH341a en driver was https://github.com/YTEC-info/CH341A-Softwares

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcootten
Ja driver heb ik geïnstalleerd, CH341a apparaat wordt ook wel herkend door Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:24

SA007

Moderator Tweaking
Kan je niet de bios update tool booten van iets anders dan usb?
Vanaf sata ofzo? Misschien netwerk boot?

Wat is het type bios chip op het moederbord trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcootten
Ik kan geen bootdevice meer selecteren, en omdat de USB poorten niet meer werken kan ik ook geen prompt bedienen.

Het is een MX25L25673G chip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
Je zou ook nog een PCIe usb kaart kunnen proberen

[ Voor 7% gewijzigd door jbhc op 03-11-2024 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:24

SA007

Moderator Tweaking
Ik vond ook deze video, is met flashrom, andere tool maar zelfde proces, zelfde soort chip:
YouTube: Bricked Motherboard | External BIOS flashing with CH341A programmer
Misschien nog een helpzame tip bij?

Verder zijn SPI roms alleen te programmeren als de rest van het moederbord uit is, als er teveel op dezelfde spanningsrail van de chip hangt kan dat onmogelijk worden waardoor het alleen kan door de chip eraf te halen...

Verder een titelfix en een alias in PMG, daar zit veel meer kennis over bios'en en ze fixen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 22:21
Ik heb met een ch341a een bioschip met (onder linux) flashrom opnieuw geflashed.
Hoewel ff zoeken, was/is het achteraf een eitje.
Bordje moest ik wel instellen op zg "LPT" mode door pin 1+2 te jumperen.
(usb type 1a86:5512 idVendor=1a86, idProduct=5512)

Linux commando:
code:
1
sudo flashrom -p ch341a_spi romfile.bin

Ik vermoed dat jouw MX25L25673G opgepakt kan worden met autodetect of anders experimenteren met de '-c type' parameter.

Deze tube kan mogelijk helpen: YouTube: Fixing a dead QNAP TS-853u ¦ Flashing the Bios with a CH341a

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbejanvdw
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-01 12:18
marcootten schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:14:
Goedemorgen mede-tweakers, ik ben op zoek naar iemand met ervaring in het flashen van bios chips met een CH341a programmer.

Ik was heel enthousiast begonnen aan een NAS build op basis van een CWWK Q670-4L moederbord (Chinees merk) en heb perongeluk een verkeerde bios update geflashed waardoor nu alle USB poorten het niet meer doen en het bord enkel nog boot naar Bios.

Volgens CWWK kan ik dit enkel herstellen door met een programmer de bios opnieuw te flashen.

Na het ontvangen van de programmer heb ik geprobeerd de bios te flashen met tools zoals Neoprogrammer en AsProgrammer, maar krijg geen connectie.

Mijn enige opties zijn iemand vinden met ervaring hierin, terug sturen naar China of 200 euro verlies accepteren.
Hey Marco,

is het gelukt van jou om het te herstellen of heb je het teruggestuurd?

Ik had exact hetzelfde probleem. Ik heb het kunnen oplossen door de bios chip los te solderen, in de klem van een CH341 te steken, te flashen en dan terug te solderen. Het bord werkte erna terug. _/-\o_

Moest je het nog liggen hebben, kan je het nog altijd proberen!
Momenteel heb ik problemen dat hij geen harde schijven op de sata ziet... verder puzzelen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcootten
Ik heb hem terug gestuurd op eigen kosten en een nieuwe gekregen. Solderen is niet mijn sterkste punt dus daar wilde ik niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-08 01:31

Nessuno

io sono nessuno

Ik heb zo succes vol een Gigabyte bord voorzien van een nieuw bios, na dat deze via de software van gigabyte zich zelf dood geflashed had.

Na veel lezen en zoeken zijn soms de volgende stappen nodig voor je naar het bios kan schrijven.

Bios batterij er uit.
Cpu er uit
Geheugen er uit
Standaard alle overige componenten er uit (videokaart etc)
24 pin en 8pin mobo er in geprikt maar voeding in de 0 stand.

Deze logica ontging mij ook maar werkte wel, Kennelijk is er toch via div lanes het 1 en ander met elkaar verbonden.
Hier na kon ik zonder problemen het bios flashen.

Er voor kon ik wel lezen maar niet schrijven naar het bios.
Let ook goed op dat de clip echt goed op de chip zit!

Na rose e cient spin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-08 01:31

Nessuno

io sono nessuno

robbejanvdw schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:18:
[...]

Hey Marco,

is het gelukt van jou om het te herstellen of heb je het teruggestuurd?

Ik had exact hetzelfde probleem. Ik heb het kunnen oplossen door de bios chip los te solderen, in de klem van een CH341 te steken, te flashen en dan terug te solderen. Het bord werkte erna terug. _/-\o_

Moest je het nog liggen hebben, kan je het nog altijd proberen!
Momenteel heb ik problemen dat hij geen harde schijven op de sata ziet... verder puzzelen dus.
Das ook een optie, maar als je mijn vorige post leest was het waarsch op die manier wel gelukt.
En was desolderen niet nodig, wel een hele goede 2e optie voor als het niet lukt op mijn manier!

Na rose e cient spin

Pagina: 1