CV ketel slaat steeds af ruim voor ingestelde temperatuur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-05 12:22
Situatie:

Beneden vloerverwarming en op verdiepingen radiatoren waarvan die in de badkamer open staat.

Probleem:

CV gaat even aan bij warmte vraag van thermostaat maar stopt er na paar minuten alweer mee, ruim voor de ingestelde temperatuur.

Instellingen:

Ketel temp 55 graden
Vw in temp ~35 graden

Ketel ATAG244ECHP en deze heeft geen storingsmelding oid als hij weer stopt met stoken.

Andere relevante info:

VW 7 groepen
VW pomp staat op stand 2 (van de 3)
Bypass heb ik het idee dat die als de boel aan staat bij altijd warm is (staat op 0.2 bar)

Wat kan er hier aan de hand zijn?

[ Voor 16% gewijzigd door Dracula op 03-11-2024 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:58

Onbekend

...

Het lijkt erop dat hij z'n warmte niet kwijt kan.
Vaak heeft zo'n ding ook een maximale delta-T ingesteld staan dat het temperatuurverschil tussen aanvoer en afvoer niet te groot wordt.

Hoe warm wordt jouw aanvoerleiding, en welke temperatuur komt er terug? En hoe zijn de werkelijke temperaturen van de vloerverwarming?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Onbekend schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:02:
Het lijkt erop dat hij z'n warmte niet kwijt kan.
Vaak heeft zo'n ding ook een maximale delta-T ingesteld staan dat het temperatuurverschil tussen aanvoer en afvoer niet te groot wordt.

Hoe warm wordt jouw aanvoerleiding, en welke temperatuur komt er terug? En hoe zijn de werkelijke temperaturen van de vloerverwarming?
Temp die de vloer in gaat is rond de 35 en de retour ongeveer 26

Aanvoerleiding is ongeveer 53 graden aldus de pompschakelaar voeler die ee tussen zit.

Wat bedoel je met werkelijke temperatuur?

[ Voor 7% gewijzigd door Dracula op 03-11-2024 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:23
Waar hangt de thermostaat?
En wat meet je werkelijk (met een andere thermometer dan in de thermostaat) aan temperatuur.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Yaksa schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:13:
Waar hangt de thermostaat?
En wat meet je werkelijk (met een andere thermometer dan in de thermostaat) aan temperatuur.
In de woonkamer en er staat ook nog een co2 meter met ingebouwde temp sensor en die wijkt 0,2 graden af van wat de thermostaat laat zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:52
Heb je toevallig je CV temperatuur in de ketel op die 55 graden ingesteld?
Er wordt al een tijd geschermd met de aanvoer temp terug te zetten naar 60-50 graden om te kijken of je het warm houd met een warmtepomp. Maar dat houd dus in dat de CV ook afslaat bij die temperatuur.
In plaats van de aanvoer temperatuur te limiteren kun je mijn inszien (ik heb mijn wijsheid ook maar uit het CV tuning topic en youtube) beter het maximale vermogen van de ketel terug te schroeven.
Ik heb zelf deze aangehouden voor mijn ketel: YouTube: Instellen Remeha Calenta 40c cv-ketel...👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
MzKzM73 schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:52:
Heb je toevallig je CV temperatuur in de ketel op die 55 graden ingesteld?
Er wordt al een tijd geschermd met de aanvoer temp terug te zetten naar 60-50 graden om te kijken of je het warm houd met een warmtepomp. Maar dat houd dus in dat de CV ook afslaat bij die temperatuur.
In plaats van de aanvoer temperatuur te limiteren kun je mijn inszien (ik heb mijn wijsheid ook maar uit het CV tuning topic en youtube) beter het maximale vermogen van de ketel terug te schroeven.
Ik heb zelf deze aangehouden voor mijn ketel: YouTube: Instellen Remeha Calenta 40c cv-ketel...👍
Ja die staat op 55 idd. En zat al in cv tuning topic te kijken over vermogen van ketel aan passen alleen kon ik zo snel nog niet in de handleiding van mijn ketel vinden hoe dat moet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:51

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Dracula Is er "werkelijk" een probleem?
Als de ingestelde temperatuur bij de leidende kamerthermostaat bereikt wordt
is er in eerste instantie namelijk niets aan de hand.
In deellast wordt de ingestelde (maximale) keteltemperatuur hooguit tijdens het opwarmen
in hartje winter bereikt en soms overschreden.

De technische vraag betreffende het actuele afgiftevermogen bij lage (huidige) aanvoertemperatuur
kan je misschien niet beantwoorden, maar het minimale ketelvermogen (bovenwaarde) kan je opzoeken.
Het warmteverlies van jouw woning is waarschijnlijk lager dan dit minimale vermogen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:58
Minimum vermogen van die ketel is 6,8 kW

Om dat af te geven heb je 70m2 vloerverwarming nodig…

Maar mag hopen voor de TS dat hij niet nu al 6,8 kW nodig heeft om zijn huis warm te houden… dat is 18m3 /24 uur.

De ketel hoort na zekere tijd af te slaan !

De vraag ga of er daadwerkelijk koel water retour gaat vanaf de verdeler… of dat de verdeler niet goed werkt en te warm water retour laat gaan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
dunklefaser schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:31:
@Dracula Is er "werkelijk" een probleem?
Als de ingestelde temperatuur bij de leidende kamerthermostaat bereikt wordt
is er in eerste instantie namelijk niets aan de hand.
In deellast wordt de ingestelde (maximale) keteltemperatuur hooguit tijdens het opwarmen
in hartje winter bereikt en soms overschreden.

De technische vraag betreffende het actuele afgiftevermogen bij lage (huidige) aanvoertemperatuur
kan je misschien niet beantwoorden, maar het minimale ketelvermogen (bovenwaarde) kan je opzoeken.
Het warmteverlies van jouw woning is waarschijnlijk lager dan dit minimale vermogen.
Vanmorgen was het binnen 18.5 graden, de thermostaat heb ik toen op 20 gezet, de kachel is even aangegaan voor misschien 5 minuten en ging toen weer uit.

Dit herhaalde zich meerdere keren maar we komen niet in de buurt van de 20 graden omdat ook de instroom temperatuur van de vloerverwarming niet echt oploopt omdat de ketel maar kort aan staat, komt niet hoger dan 25 a 28.

De temperatuur van de aanvoerleiding wordt wel ongeveer 55 graden maar dit is ook maar van hele korte duur.

Daarnaast is de by-pass ook altijd warm..../

Hoe weet ik dan dat hij wel ongever 35 a 38 graden wordt vraag je je misschien af? Omdat ik tijdens de eerste keer opstoken de thermostaat geruime tijd op 24 heeft gestaan met ook een paar radiatoren open.
Ronald schreef op zondag 3 november 2024 @ 12:11:
Minimum vermogen van die ketel is 6,8 kW

Om dat af te geven heb je 70m2 vloerverwarming nodig…

Maar mag hopen voor de TS dat hij niet nu al 6,8 kW nodig heeft om zijn huis warm te houden… dat is 18m3 /24 uur.

De ketel hoort na zekere tijd af te slaan !

De vraag ga of er daadwerkelijk koel water retour gaat vanaf de verdeler… of dat de verdeler niet goed werkt en te warm water retour laat gaan.
Zie hierboven, ik heb tijdens opstoken gezien dat de temp de vloer in de 35 aantikte en de retour een graad of 28 was, maar ook zoals hierboven gemeld gaat er kennelijk nogal wat warm water meteen retour over de by-pass waardoor de retour temp denk ik toch hoog is.

Vloer oppervlak is ongveer 60m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Helaas kan je de pompsnelheid van de atag niet aanpassen dus die staat altijd op standje vol knallen waarbij het verschil tussen aanvoer temp en retourtemp op de ketel zelf waarschijnlijk wel erg klein is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Oke hij ging weer twee tellen aan.

Aanvoer temp op ketel kwam op 38 en retour 28 en na minuut oid alweer uit. Zo wordt de vloer nooit warm.

Oke als ik de thermostaat een slinger geeft blijft hij langer aan en is de aanvoer 65 (heb ik verhoogd) en de afvoer 47.

[ Voor 30% gewijzigd door Dracula op 03-11-2024 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:58

Onbekend

...

Er moet zeker wat in het display staan volgens deze handleiding: https://atag.compano.com/...R%20A%20SERIE%20V0917.pdf

Wordt er ook geen sleutel-symbool weergegeven?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Zet je badkamer radiator volledig open, waarschijnlijk mis je een bypass in je systeem. Dan kan je de badkamer radiator als bypass gebruiken. Persoonlijk zou ik de vv ook iets hoger zetten, tenzij je dat niet prettig vind.

Edit:bypass stukje in ts gemist, maar probeer het eens.

Ook het vermogen van de ketel op de laagste stand zetten.

[ Voor 20% gewijzigd door plaspvd op 03-11-2024 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Onbekend schreef op zondag 3 november 2024 @ 18:13:
Er moet zeker wat in het display staan volgens deze handleiding: https://atag.compano.com/...R%20A%20SERIE%20V0917.pdf

Wordt er ook geen sleutel-symbool weergegeven?
Hij gaat gewoon uit en in de display staat alleen de druk staat in het scherm.
plaspvd schreef op zondag 3 november 2024 @ 18:24:
Zet je badkamer radiator volledig open, waarschijnlijk mis je een bypass in je systeem. Dan kan je de badkamer radiator als bypass gebruiken. Persoonlijk zou ik de vv ook iets hoger zetten, tenzij je dat niet prettig vind.

Edit:bypass stukje in ts gemist, maar probeer het eens.
Badkamer staat helemaal open. De vloer kan max 45 hebben dus kan idd eventueel nog een tikje hoger zetten.

Moet misschien maar gaan kijken of het zin heeft om het vermogen van de ketel omlaag te gaan zetten oid hen anders ook geen idee meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Niet online
Vermogen omlaag zetten is vaak stap één voor je de maximale temperatuur van ketel gaat verlagen. Vloer tussen 40-45 proberen als aanvoer.
Bypass iets strakker zetten als je badkamer radiator volledig open staat, als je de badkamer radiator en vv dicht lopen, mag het pas over de bypass.

Met andere woorden bypass mag pas open lopen als alles dicht staat.

[ Voor 10% gewijzigd door plaspvd op 03-11-2024 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
plaspvd schreef op zondag 3 november 2024 @ 18:58:
Vermogen omlaag zetten is vaak stap één voor je de maximale temperatuur van ketel gaat verlagen. Vloer tussen 40-45 proberen als aanvoer.
Bypass iets strakker zetten als je badkamer radiator volledig open staat, als je de badkamer radiator en vv dicht lopen, mag het pas over de bypass.

Met andere woorden bypass mag pas open lopen als alles dicht staat.
Oke dus vermogen terugschroeven, ga er vanuit dat die nog op max staat, wat is dan verstandig? De helft of nog minder?

Vloer rond de 40 gaan zetten.

Bypass staat op 0.2 als ik verder draai is hij dicht.

Ketel stond op 55 maar had hem even naar 65 gedaan om te testen. Laten we voor nu maar even zo.

[ Voor 4% gewijzigd door Dracula op 03-11-2024 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Niet online
@Dracula allerlaagste stand en dan opbouwen indien nodig, waarschijnlijk is laagste stand voldoende. Zal ergens tussen 6 en 11 kw zijn uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
plaspvd schreef op zondag 3 november 2024 @ 20:15:
@Dracula allerlaagste stand en dan opbouwen indien nodig, waarschijnlijk is laagste stand voldoende. Zal ergens tussen 6 en 11 kw zijn uiteindelijk.
Het is een schaal van 0 tot 100% neem niet aan dat 0 gaat werken.

Vermogen max is 24kW dus rond 6 kW zou 25% zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Niet online
0 is laaglast uit mijn hoofd bij Atag. 25% is mooi start punt. Kijken of je lager kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
plaspvd schreef op zondag 3 november 2024 @ 21:52:
0 is laaglast uit mijn hoofd bij Atag. 25% is mooi start punt. Kijken of je lager kan.
Met lager proberen bedoel je denk ik kijken of het nog steeds warm wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Hmz de schaal loopt van 72 tot 0%.

Staat nu op 25 maar dan komt de aanvoer temp niet boven de 48 (staat op 65 op ketel) bij de vloerverwarming verdeler (op de temp
Sensor op de aanvoerbuis) dus dat lijkt mij dan wat te laag in vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
Even controleren of je mengverdeler met die temperaturen uit de voeten kan en zo ja, indien je het warm kan stoken op dat lage vermogen zou ik het even een paar dagen aankijken.
Zo nee, dan in kleine stapjes omhoog met het minimale vermogen. Die 65 graden CV aanvoer wil je eigenlijk onder blijven want dan stopt de ketel er weer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
MzKzM73 schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:20:
Even controleren of je mengverdeler met die temperaturen uit de voeten kan en zo ja, indien je het warm kan stoken op dat lage vermogen zou ik het even een paar dagen aankijken.
Zo nee, dan in kleine stapjes omhoog met het minimale vermogen. Die 65 graden CV aanvoer wil je eigenlijk onder blijven want dan stopt de ketel er weer mee.
Wat bedoel je hiermee? Of de mengverdeler wel water van ongeveer 35 a 40 graden de vloer in weet te krijgen?

En de aanvoer temp van de ketel op wat zetten dan? Rond de 60?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
Dracula schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:51:
[...]

Wat bedoel je hiermee? Of de mengverdeler wel water van ongeveer 35 a 40 graden de vloer in weet te krijgen?

En de aanvoer temp van de ketel op wat zetten dan? Rond de 60?
Niet alle mengverdelers kunnen overweg met een (veel) lagere aanvoer maar als je VV gewoon goed werkt nu dan moet het geen probleem zijn.

Maximaal aanvoer temperatuur van de CV en het CV temperatuur setpunt (vanuit de modulerende thermostaat) zijn 2 verschillende dingen. CV setpunt wil te ketel naar toe maar mag niet verder dan het maximale aanvoer temperatuur (ten minste bij mijn Remeha).
Als het setpunt maar onder de max aanvoer temperatuur blijft, óf niet gehaald word door voldoende warmte afgifte blijft de ketel lekker doorkachelen. Let wel, ik ben er wellicht ten onrechte vanuit gegaan in mijn relaas dat je een modulerende thermostaat gebruikt. Bij een aan/uit thermostaat werkt dit allicht anders.

Mocht je het toch niet warm krijgen dan in kleine stapjes het maximale ketelvermogen iets hoger instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
MzKzM73 schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:00:
[...]

Niet alle mengverdelers kunnen overweg met een (veel) lagere aanvoer maar als je VV gewoon goed werkt nu dan moet het geen probleem zijn.

Maximaal aanvoer temperatuur van de CV en het CV temperatuur setpunt (vanuit de modulerende thermostaat) zijn 2 verschillende dingen. CV setpunt wil te ketel naar toe maar mag niet verder dan het maximale aanvoer temperatuur (ten minste bij mijn Remeha).
Als het setpunt maar onder de max aanvoer temperatuur blijft, óf niet gehaald word door voldoende warmte afgifte blijft de ketel lekker doorkachelen. Let wel, ik ben er wellicht ten onrechte vanuit gegaan in mijn relaas dat je een modulerende thermostaat gebruikt. Bij een aan/uit thermostaat werkt dit allicht anders.

Mocht je het toch niet warm krijgen dan in kleine stapjes het maximale ketelvermogen iets hoger instellen.
Thermostaat is idd geen modulerende maar een aan / uit variant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 01:11
Je stookt aan/uit, je ketel zal gewoon langzaam het vermogen opschroeven om aan die 55 graden te komen. Zodra de 55 graden bereikt is blijkt de ketel teveel vermogen te hebben en schiet deze door en slaat de ketel af, nog voor je vloer warm is.

Door vermogen te beperken duurt het langer voor de ketel zijn temperatuur bereikt en afslaat, ondertussen wordt je vloer gewoon warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
_JGC_ schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:25:
Je stookt aan/uit, je ketel zal gewoon langzaam het vermogen opschroeven om aan die 55 graden te komen. Zodra de 55 graden bereikt is blijkt de ketel teveel vermogen te hebben en schiet deze door en slaat de ketel af, nog voor je vloer warm is.

Door vermogen te beperken duurt het langer voor de ketel zijn temperatuur bereikt en afslaat, ondertussen wordt je vloer gewoon warm.
Helder, we gaan het testen.
De max waarde is 72% kennelijk op mijn ketel die max 24 kW kan doen.

Als ik op ongeveer 6 a 8 kW vermogen wil uitkomen zou ik denken 25%, een derde van 72% ongeveer. Maar of deze logica klopt……?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Als de retour vanaf de vloer snel warm wordt dan moet de oorzaak toch echt daar gezocht worden.
De bypass zou bij openstaande vloer zeker geen druppel door moeten laten

Die vloer moet in de eerste minuten echt heel veel vermogen op kunnen nemen want de vloer is dan nog koud… dus makkelijker transport vanuit het water.

Gaat er enorm veel debiet door die handdoek radiator? De meerderheid van de flow moet via de vloer… die radiator kan er scheet en een knikker af geven dus die moet beperkt flow door laten… niet een ongeremde bypass zijn

[ Voor 25% gewijzigd door Ronald op 04-11-2024 21:43 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Naast wat Ronald zegt, wat is de diameter en soort van de leidingen naar je verdeler?

Je hebt 7 groepen op die verdeler, dat kan vanalles zijn natuurlijk, maar als ik van 70 meter per lus uit ga (waarschijnlijk meer) zit je al op 5KW wat die vloer af kan geven, mogelijk zelfs 7KW (bij 7x100m). Als dan je bypass open gaat zit er of iets niet goed bij de verdeler, of staat je bypass sowieso open.

FYI: ik moet 6KW kwijt in een installatie die 3KW afgeeft bij 35 graden, daar helpt de truc om de ketel vast te zetten op 6KW, maar in jouw geval zou die vloer met gemak het vermogen kwijt moeten kunnen. Moet het alleen wel door de verdeler gaan en niet direct retour via de badkamer of je bypass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Ronald schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:41:
Als de retour vanaf de vloer snel warm wordt dan moet de oorzaak toch echt daar gezocht worden.
De bypass zou bij openstaande vloer zeker geen druppel door moeten laten

Die vloer moet in de eerste minuten echt heel veel vermogen op kunnen nemen want de vloer is dan nog koud… dus makkelijker transport vanuit het water.

Gaat er enorm veel debiet door die handdoek radiator? De meerderheid van de flow moet via de vloer… die radiator kan er scheet en een knikker af geven dus die moet beperkt flow door laten… niet een ongeremde bypass zijn
Wat bedoel je met debiet (sorry ben een spoedcursus cv tuning aan het volgen ☺️), of die radiator vol openstaat of dicht?

*Edit, of wacht waterzijdig inregelen bedoel je van de radiator.

Ik snap er ook erg weinig van waarom de bypass door laat die is meteen vanaf begin warm….
_JGC_ schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:56:
Naast wat Ronald zegt, wat is de diameter en soort van de leidingen naar je verdeler?

Je hebt 7 groepen op die verdeler, dat kan vanalles zijn natuurlijk, maar als ik van 70 meter per lus uit ga (waarschijnlijk meer) zit je al op 5KW wat die vloer af kan geven, mogelijk zelfs 7KW (bij 7x100m). Als dan je bypass open gaat zit er of iets niet goed bij de verdeler, of staat je bypass sowieso open.

FYI: ik moet 6KW kwijt in een installatie die 3KW afgeeft bij 35 graden, daar helpt de truc om de ketel vast te zetten op 6KW, maar in jouw geval zou die vloer met gemak het vermogen kwijt moeten kunnen. Moet het alleen wel door de verdeler gaan en niet direct retour via de badkamer of je bypass.
Kunststof 22mm naar de verdeler. De bypass staat op 0.2 is niks aan veranderd sinds de installatie afgelopen zomer. Kan die bypass roet in het eten gooien / kan die niet in orde zijn?

Was al een enorme ellende met het leggen van de vvw en nu dit gelazer, wordt er niet heel vrolijk van helaas.

Het installatie bedrijf is ook echt ruk, er was een probleem met de “thermostaatknop” van de verdeler en ipv dat ze dat zelf oplosten moest de fabrikant langs komen. Wordt er een beetje moedeloos van, je denkt hij fijn vvw weg met de radiatoren in de woonkamer maar helaas alleen maar ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperbeun
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 02-03 13:17
Wat voor bypass klep (advo is er gemonteerd)? Je moet hem indraaien om te zorgen dat hij later open gaat (met meer druk als de kranen dicht lopen)

Je had het over 0.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik krijg bij koude vloer en 35 graden water 5,5-6 kW in slechts 4 14x2 10cm h-o-h groepen voor 50m2 … yup… aangelegd ver voor warmtepomp… maar met niet-mengverdeler lukt het gewoon.

Dat zakt opgewarmd zeker wel, maar houdt de boel warm.

Het systeem van TS zou echt heel veel beter moeten werken als dat van mij…

@Dracula debiet is volume per tijd. De bypass is er voor uitzondering, niet regel.

Als er geen voetventiel op de badkamer zit is dat samen met de bypass een grote concurrent voor de flow… waarvan bijna alles via de vloer zou moeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Ronald schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:16:
Ik krijg bij koude vloer en 35 graden water 5,5-6 kW in slechts 4 14x2 10cm h-o-h groepen voor 50m2 … yup… aangelegd ver voor warmtepomp… maar met niet-mengverdeler lukt het gewoon.

Dat zakt opgewarmd zeker wel, maar houdt de boel warm.

Het systeem van TS zou echt heel veel beter moeten werken als dat van mij…

@Dracula debiet is volume per tijd. De bypass is er voor uitzondering, niet regel.

Als er geen voetventiel op de badkamer zit is dat samen met de bypass een grote concurrent voor de flow… waarvan bijna alles via de vloer zou moeten
Dit zit er onder aan de radiator dus daarmee waterzijdig inregelen?

Wel lastig dat alle andere radiatoren bijna nooit open staan maar heel soms maar, dus hoe regel je die dan goed in?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cRy2Nd3eBg9J7Vlb9A4AKgDsupY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mXcBfNkf5PnYMbXroxDyGfeR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Dracula op 05-11-2024 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Opperbeun schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:16:
Wat voor bypass klep (advo is er gemonteerd)? Je moet hem indraaien om te zorgen dat hij later open gaat (met meer druk als de kranen dicht lopen)

Je had het over 0.2
Deze zit er:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uyjupX8bFpSvvgPbUxCrYiAhfKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YpNxWUqxEEqQCot3OvVGJQZp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hymstra
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:48
Zon bypass werkt precies andersom. Hoger is meer dicht. Je stelt het drukverschil in waarboven hij water door gaat laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
hymstra schreef op maandag 4 november 2024 @ 23:03:
Zon bypass werkt precies andersom. Hoger is meer dicht. Je stelt het drukverschil in waarboven hij water door gaat laten.
Andersom? Je bedoelt hoe hoger (dus naar 0.5) je hem instelt hoe langer het duurt voor hij open gaat?

Wat is dan de juiste waarde om in te stellen want er staat op de website van de vloerverwarmings verkoper dat 0.2 de standaard waarde is en die hoef je niet aan te passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hymstra
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:48
Dracula schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:11:
[...]

Andersom? Je bedoelt hoe hoger (dus naar 0.5) je hem instelt hoe langer het duurt voor hij open gaat?

Wat is dan de juiste waarde om in te stellen want er staat op de website van de vloerverwarmings verkoper dat 0.2 de standaard waarde is en die hoef je niet aan te passen
Yes, je stelt de drempelwaarde in qua drukverschil waarboven hij open gaat.

Normaliter is de weerstand in je leidingwerk/radiator/vloerverwarming minder dan die 0.2 en gaat er dus niets via die bypass. Maar het kan zijn dat in jouw systeem veel weerstand zit waardoor er nu altijd wat water via de bypass direct teruggaat naar je ketel. Dan zie je dus te hoge temperaturen die de ketel weer in gaan. Als je hem nu voor test eens op 0,5 zet dan zou er minder/geen water meer via de bypass moeten gaan. De temperatuur die de ketel dan in gaat zou lager moeten zijn.

De beste oplossing is om de weerstand in je systeem te verlagen, maar dat is vrij lastig. Om te kijken of dit dus echt aan de hand is zal je bovenstaande eens moeten proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
hymstra schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:41:
[...]

Yes, je stelt de drempelwaarde in qua drukverschil waarboven hij open gaat.

Normaliter is de weerstand in je leidingwerk/radiator/vloerverwarming minder dan die 0.2 en gaat er dus niets via die bypass. Maar het kan zijn dat in jouw systeem veel weerstand zit waardoor er nu altijd wat water via de bypass direct teruggaat naar je ketel. Dan zie je dus te hoge temperaturen die de ketel weer in gaan. Als je hem nu voor test eens op 0,5 zet dan zou er minder/geen water meer via de bypass moeten gaan. De temperatuur die de ketel dan in gaat zou lager moeten zijn.

De beste oplossing is om de weerstand in je systeem te verlagen, maar dat is vrij lastig. Om te kijken of dit dus echt aan de hand is zal je bovenstaande eens moeten proberen.
Heb hem nu op 0.5 staan en wordt niet meer warm(klein beetje lauw maar of dat van de leiding komt waar hij aan zit, is in elk geval niet heet meer) maar heb ik nu nog steeds het probleem dat de ketel stopt met verwarmen als de ingestelde temp op de thermostaat niet gehaald is / wordt.

Stond op 21 en thermostaat heeft 19.5 aan en ketel gaat uit.

Water voor de verdeler vvw was net aan 32 graden en water de vloer in op de verdeler ongeveer 22.

De atag 244 staat op 25% en de temp op 65.

[ Voor 6% gewijzigd door Dracula op 05-11-2024 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boriz27
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-05 08:24
Probeer eens de thermostaat belachelijk hoog te zetten (zoals 26 graden). Stopt de ketel dan ook snel?

Hiermee kun je uitsluiten of de thermostaat de warmtevraag stopt, of dat de ketel afslaat omdat ie "de warmte niet kwijt kan" (niet ver genoeg terug kan moduleren om de ingestelde CV water temperatuur niet te overschrijden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
boriz27 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 17:35:
Probeer eens de thermostaat belachelijk hoog te zetten (zoals 26 graden). Stopt de ketel dan ook snel?

Hiermee kun je uitsluiten of de thermostaat de warmtevraag stopt, of dat de ketel afslaat omdat ie "de warmte niet kwijt kan" (niet ver genoeg terug kan moduleren om de ingestelde CV water temperatuur niet te overschrijden).
Hoge thermostaat zorgt idd ervoor dat hij aan blijft.
Tevens heb ik de radiator in de badkamer dicht gedaan waardoor de aanvoer nu 58 is en retour 33 (op de ketel).

Als ik die radiator open zet schiet zowel de aan als afvoer ver omhoog.

Die moet ik dus waterzijdig in gaan regelen, alleen vraag ik mij af hoe ik dat moet doen als er maar 1 radiator open staat in de badkamer en soms 1 een beetje in de werkkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boriz27
Dan is mijn vemoeden dat de badkamer radiator de boel in de war gooit. Ik denk namelijk dat je retour te hard oploopt omdat teveel van het water door je badkamer radiator gaat.

Qua inregelen is er nog een soort workaround mogelijk: Zet de thermostaat aan zodat het water begint te lopen en draai dan rustig de badkamer radiator telkens een klein beetje (1/8e slag) open tot dat je de aanvoer warm voelt worden.

De onderkant van de radiator moet lauwwarm aanvoelen na een tijdje, als de bovenkant warm is. Dan heb je een redelijke delta-t over de radiator heen. Voor deze methode heb je niks nodig qua meetapparatuur. Daarna kun je eventueel met een permanent marker een stipje zetten op de knop zodat je weet wat de juiste stand is mocht iemand er weer aan draaien.

Als je goed gehoor hebt kun je ook de knop opendraaien totdat je het water hoort suizen in de leiding en dan beetje proefondervindelijk draaien totdat de onderkant van de radiator lauw blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
boriz27 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:01:
Dan is mijn vemoeden dat de badkamer radiator de boel in de war gooit. Ik denk namelijk dat je retour te hard oploopt omdat teveel van het water door je badkamer radiator gaat.

Qua inregelen is er nog een soort workaround mogelijk: Zet de thermostaat aan zodat het water begint te lopen en draai dan rustig de badkamer radiator telkens een klein beetje (1/8e slag) open tot dat je de aanvoer warm voelt worden.

De onderkant van de radiator moet lauwwarm aanvoelen na een tijdje, als de bovenkant warm is. Dan heb je een redelijke delta-t over de radiator heen. Voor deze methode heb je niks nodig qua meetapparatuur. Daarna kun je eventueel met een permanent marker een stipje zetten op de knop zodat je weet wat de juiste stand is mocht iemand er weer aan draaien.

Als je goed gehoor hebt kun je ook de knop opendraaien totdat je het water hoort suizen in de leiding en dan beetje proefondervindelijk draaien totdat de onderkant van de radiator lauw blijft.
Ga ik proberen te doen op die manier.

Maar is het niet raar dat als ik de badkamer radiator helemaal dicht draai de kachel nog steeds stopt ruim voor de ingestelde temperatuur ooit bereikt is?

Vandaag weer, binnen 19 graden en thermostaat op 20.5. Kachel gaat even aan, thermostaat staat op 19.5 (schommelt kennelijk beetje) en pats kachel weer klaar met stoken en verder gebeurt er niets meer.

Stond misschien 5 minuten aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Overigens zit er bij die badkamerradiator op het onderblok onder het kapje een schroef die je dichter kunt zetten om de doorstroming te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:44
Heeft het eerder wel goed gewerkt? En zo ja, wat was er toen anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
olafmol schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:58:
Heeft het eerder wel goed gewerkt? En zo ja, wat was er toen anders?
Woon hier pas paar maanden en vvw is nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
_JGC_ schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:56:
Overigens zit er bij die badkamerradiator op het onderblok onder het kapje een schroef die je dichter kunt zetten om de doorstroming te beperken.
Ja er zit idd een voetventiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:44
Dracula schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:59:
[...]

Woon hier pas paar maanden en vvw is nieuw.
Ok dus het heeft voor zover jij weet nooit goed gewerkt? Is het dan een idee om de installateur die dit heeft aangelegd terug te laten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
olafmol schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:00:
[...]

Ok dus het heeft voor zover jij weet nooit goed gewerkt? Is het dan een idee om de installateur die dit heeft aangelegd terug te laten komen?
De vvw installateur? Die is te hopeloos voor woorden helaas, die konden niet eens de “thermostaat” kraan op de verdeler vervangen die niet werkte.

Die zeggen sorry wij kunnen alleen installeren… maar goed zie ben ik bang weinig andere opties meer want dit schiet ook totaal niet op zo.

Kan het de kamerthermostaat zijn die nog roet in het eten gooit? Is een simpele aan uit draai thermostaat.

[ Voor 10% gewijzigd door Dracula op 06-11-2024 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05 07:49

Wimmel

Hello

Dracula schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 17:56:
[...]

Hoge thermostaat zorgt idd ervoor dat hij aan blijft.
Als ik dit lees krijg ik het gevoel dat de thermostaat zijn werk niet goed doet en de warmtevraag te vroeg stopt.

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boriz27
Dracula schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:45:

Maar is het niet raar dat als ik de badkamer radiator helemaal dicht draai de kachel nog steeds stopt ruim voor de ingestelde temperatuur ooit bereikt is?

Vandaag weer, binnen 19 graden en thermostaat op 20.5. Kachel gaat even aan, thermostaat staat op 19.5 (schommelt kennelijk beetje) en pats kachel weer klaar met stoken en verder gebeurt er niets meer.

Stond misschien 5 minuten aan.
Dat is inderdaad vreemd. Dan stopt de thermostaat te vroeg. Cheap ass workaround: zet de thermostaat op 21.5 of wat je ook nodig hebt dat ie op het juiste moment stopt?

Eventueel kijken of er een correctie mogelijk is in de thermostaat zelf (in de handleiding zoeken) of anders proberen te vervangen. Op marktplaats staan er een hoop als je goedkoop iets wil testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo05101985
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 06-05 13:12
Welke thermostaat is er in gebruik?
Regelkarakteristiek thermostaat: hystarese of pwm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
boriz27 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:19:
[...]

Dat is inderdaad vreemd. Dan stopt de thermostaat te vroeg. Cheap ass workaround: zet de thermostaat op 21.5 of wat je ook nodig hebt dat ie op het juiste moment stopt?

Eventueel kijken of er een correctie mogelijk is in de thermostaat zelf (in de handleiding zoeken) of anders proberen te vervangen. Op marktplaats staan er een hoop als je goedkoop iets wil testen.
Probleem is dat hij alleen door blijft stoken als de thermostaat een goede slinger krijgt
Neo05101985 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:45:
Welke thermostaat is er in gebruik?
Regelkarakteristiek thermostaat: hystarese of pwm
Is een standaard honeywell ronde thermostaat.

Niks geen fancy modulerende gebeuren oid gewoon aan / uit.

Ketel ondersteund wel opentherm dus dat is ook een optie alleen geen idee of modulerende thermostaat nou zoveel meer brengt als aan / uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boriz27
Met een goed afgestelde ketel is het voordeel van een modulerende thermostaat niet zo groot. Versus een slecht afgestelde ketel wel redelijk groot. De meeste ketels zijn slecht afgesteld dus over het algemeen is modulerend wel handig.

Kan geen kwaad om voor een paar tientjes een remeha isense op de kop te tikken van marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
boriz27 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:46:
Met een goed afgestelde ketel is het voordeel van een modulerende thermostaat niet zo groot. Versus een slecht afgestelde ketel wel redelijk groot. De meeste ketels zijn slecht afgesteld dus over het algemeen is modulerend wel handig.

Kan geen kwaad om voor een paar tientjes een remeha isense op de kop te tikken van marktplaats.
Ja die zag ik al paar keer voorbij komen in verschillende topics.

Maar zag ook al meerdere opmerkingen voorbij komen dat aan / uit met vvw goed genoeg zou zijn.

Als de ketel aan staat is aanvoer ongeveer 50 en retour 33

Ketel zelf staat op 25% vermogen en 65 graden temp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boriz27
Laatste vraag die ik heb, als de warmte te vroeg af slaat, is het vlammetje dan ook weg in het display van de thermostaat?

Indien ja stopt je thermostaat de warmtevraag gewoon te vroeg. Dan zit er niks anders op dan vervangen ben ik bang, want aan een honeywell round kun je niet veel afstellen. In ieder geval, dan zou ik niet anders weten. Misschien dat iemand anders nog een idee heeft....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
boriz27 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:55:
Laatste vraag die ik heb, als de warmte te vroeg af slaat, is het vlammetje dan ook weg in het display van de thermostaat?

Indien ja stopt je thermostaat de warmtevraag gewoon te vroeg. Dan zit er niks anders op dan vervangen ben ik bang, want aan een honeywell round kun je niet veel afstellen. In ieder geval, dan zou ik niet anders weten. Misschien dat iemand anders nog een idee heeft....
Ja vlammetje is weg als hij stopt idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Inmiddels komen we steeds een beetje verder.

Stoken gaat nu redelijk, hij slaat niet steeds meer af, anders dan de 3 of 6x per uur schakel momenten (was 6 en heb er 3 van gemaakt)

Ziet er nu zo uit, gister weinig tot geen temp schommelingen en thermostaat iets lager dan gebruikelijk omdat we delen van de dag weg waren) :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KDqe5H8HFnF1-WuoWasEZMGHD6c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pfSkqb7edc6xQiX5t0kuFVwa.png?f=fotoalbum_large

Vandaag wat meer verbruik omdat ik hem gister dus wat lager had gezet, misschien iets te laag maar heb nu ook boven een paar radiatoren een beetje open gezet om wat van de ergste “kou” een beetje uit kantoor en 1 andere kamer te krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/stYvUUElD5QXzV1grs_Z4OvrNSc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OiMMLiBHqVZb96k0OJIIp4p8.jpg?f=fotoalbum_large

De ketel staat nu op 25% met temp op 65.

Aanvoer op ketel is ongeveer 52 en retour 33

Vvw staat op 36 a 38 en de radiatoren die open zijn staan redelijk ingesteld, we op gevoel maar verschil aanvoer en afvoer is zeker merkbaar (aanvoer goed warm, afvoer lauw/warm).

Alleen of ook alle lussen in de vloer mooi warm worden is nog een vraagteken, twijfel soms een beetje of op sommige plekken het allemaal wat warmer aanvoelt als elders. Weet ook niet exact te lengte van de lussen helaas en heb ook geen flowmeters.

Vraag me af of het nog zinvol is een andere, modulerende, thermostaat te plaatsen of het zo te laten.

[ Voor 5% gewijzigd door Dracula op 11-11-2024 15:10 ]

Pagina: 1