"Hoe kan ik mijn flatgenoot uitzetten na opzegtermijn

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabiandneo
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 04-11-2024
Hallo allemaal,

Ik heb echt hulp nodig om mijn flatgenoot uit mijn huis te krijgen. Ik heb haar sinds juli een kamer verhuurd, maar de situatie is onhoudbaar geworden. Haar kamer is een complete chaos en erg vies, wat ongedierte zou kunnen aantrekken. Ze houdt zich niet aan de schoonmaakafspraken en gebruikt mijn spullen zonder toestemming. Dit alles is extra lastig omdat ik hier ook met mijn kind woon, en ik wil geen negatieve invloeden in ons huis.

Ik heb haar een maand opzegtermijn gegeven om te vertrekken, maar ze weigert en zegt dat ik geen reden heb om haar eruit te zetten. In het contract staat dat zij met een maand opzegtermijn kan vertrekken, maar er staat niets over mijn rechten als hoofdhuurder om haar uit huis te zetten.

Wat kan ik doen als ze weigert te vertrekken na de opzegtermijn? Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand wat de beste aanpak is? Ik zou enorm geholpen zijn met advies.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:25
Wat voor contract heeft ze? Hospitaverhuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:03
Contract voor onbepaalde tijd? Hoe lang woont ze er al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:24
Wat is 'erg vies'? Iedereen komt erachter wanneer ze samen gaan wonen met andere volwassenen dat de definities van schoon niet hetzelfde zijn voor iedereen.

Hoe schoon ze haar kamer houdt is vooral aan haar zelf, mits het binnen de redelijke normen valt. Bijvoorbeeld, geen stank overlast, of dingen dermate vies laten worden dat het onherstelbaar is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:43
Hoe? Met een vonnis en een deurwaarder. Wie? Een huurrechtadvocaat of goede huurrecht jurist.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:30
Hoop dat je een goed contract op hebt gesteld, of een hele grote zak met geld hebt...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:13
Hoe weet je hoe haar kamer eruit ziet? Heb je toegang gekregen tot haar slaapkamer of heb je jezelf toegang verschaft?

- een kamer die chaotisch is: boeiend, dat gaat je niks aan. En jouw kind hoeft daar ook niks van te vinden. En jij ook niet, haar slaapkamer is haar ruimte

- erg vies; geen idee wat je vies noemt. Als het stinkt vanuit de kamer dan heb je een goed punt, maar als er gewoon schone papieren verpakkingen liggen of er ligt stof dan is er niks aan de hand. Voedselresten zijn uiteraard wel problematisch en moderne opgeruimd worden. Dat kan je met de huurder bespreken.

- schoonmaak afspraak; geen idee wat je hebt afgesproken. Zij wilde een dak boven haar hoofd en misschien is ze mondeling akkoord gegaan met afspraken of regels vanuit jou. Dat is lastig, want als je van tevoren hebt afgesproken dat ze na het eten haar bord moet afwassen en dit vervolgens op de tafel laat staan dan moet je daar over in gesprek gaan

- spullen van jou die ze gebruikt is erg algemeen, kan ik niet zoveel van vinden.

Je hebt een huurder in huis genomen, toen moest je van tevoren bedenken wat de voordelen, nadelen en mogelijke risico's waren. Het is niet alleen maar maandelijks extra geld binnen harken. Dit soort dingen horen erbij, zeker als iemand bij je in huis komt wonen. Geen idee of het om een ouder iemand gaat of iemand van net 19 waarbij je ook met ouders in gesprek kan gaan of een andere gemeenschappelijke kennis waardoor deze huurder bij je is gekomen. Maar zomaar even verwachten dat ze binnen een dag uit huis is dat gaat je sowieso niet lukken. Onderdak is een recht en je mag niet zomaar je sloten vervangen ofzo. Ga dus rustig met haar in gesprek.

En anders zul je een juridisch traject in moeten gaan wat tijd en geld zal gaan kosten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je zegt dat je zelf optreedt als verhuurder en dat je zelf ook huurt ("hoofdhuurder"). Onderverhuur mag vaak niet in huurcontracten.

Als je geen rechtsbijstandverzekering hebt en een laag inkomen kun je terecht bij een juridisch loket bij jou in de buurt. Neem de huurcontracten en bewijsmateriaal (foto's) mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:23
mrmrmr schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 21:07:
Je zegt dat je zelf optreedt als verhuurder en dat je zelf ook huurt ("hoofdhuurder"). Onderverhuur mag vaak niet in huurcontracten.
Wordt met onderverhuur niet bedoeld dat je de complete woning zelf weer verhuurt aan een ander?
In dit geval betreft het slechts 1 kamer.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:09
FredvZ schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 22:54:
[...]
Wordt met onderverhuur niet bedoeld dat je de complete woning zelf weer verhuurt aan een ander.
Onderverhuur van een enkele kamer lijkt te zijn toegestaan tenzij dat expliciet is verboden in het huurcontract dat de hoofdhuurder heeft.

Wellicht kan TS met onderstaande info iets: https://www.woonbond.nl/thema/huren-recht/huurbescherming/

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
FredvZ schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 22:54:
[...]

Wordt met onderverhuur niet bedoeld dat je de complete woning zelf weer verhuurt aan een ander.
De term onderverhuur wordt gebruikt voor zowel gedeeltelijke als gehele verhuur. zie hier. Van belang is of in het huurcontract met de eigenaar staat dat onderverhuur niet is toegestaan.

Deze links gaan over onderverhuur en over opzegging:
https://www.volkshuisvest...-huurcontracten/onderhuur
https://www.juridischloke...ren/huurwoning/onderhuur/

Veel hangt af van er precies in de contracten staat. Is het bijvoorbeeld een tijdelijk contract of een vast contract? TS heeft te weinig informatie gegeven om de vraag "wat te doen?" te kunnen beantwoorden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-05 11:40
Ik doe de aanname dat zij 1 kamer huurt van jou in het huis waar jij zelf woont.

Dan hebben we het over hospitahuur, de huidige opzegging kun je vergeten want die is niet geldig aangezien die de wet niet respecteert.

Je kan zonder reden opzeggen in de eerste 9 maanden, maar moet daarbij wel 3 maanden opzegtermijn aanhouden. hierbij ben je ook geen enkele vergoeding schuldig. Zorg wel dat je goed vastlegt dat je haar inderdaad schriftelijk de opzegging hebt gegeven. Dus leuk of niet, tenzij je er een zak met geld tegenaan wilt gooien zit je er nog minimaal 3 maanden aan vast (en je hebt de pech dat er net een nieuwe maand is begonnen. Dus nog bijna 4 maanden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik denk dat vier maanden best netjes is qua leergeld. Dit had een veel grotere shitshow kunnen zijn voor ts .

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:30
President schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 21:06:
Hoe weet je hoe haar kamer eruit ziet? Heb je toegang gekregen tot haar slaapkamer of heb je jezelf toegang verschaft?

- een kamer die chaotisch is: boeiend, dat gaat je niks aan. En jouw kind hoeft daar ook niks van te vinden. En jij ook niet, haar slaapkamer is haar ruimte

- erg vies; geen idee wat je vies noemt. Als het stinkt vanuit de kamer dan heb je een goed punt, maar als er gewoon schone papieren verpakkingen liggen of er ligt stof dan is er niks aan de hand. Voedselresten zijn uiteraard wel problematisch en moderne opgeruimd worden. Dat kan je met de huurder bespreken.

- schoonmaak afspraak; geen idee wat je hebt afgesproken. Zij wilde een dak boven haar hoofd en misschien is ze mondeling akkoord gegaan met afspraken of regels vanuit jou. Dat is lastig, want als je van tevoren hebt afgesproken dat ze na het eten haar bord moet afwassen en dit vervolgens op de tafel laat staan dan moet je daar over in gesprek gaan

- spullen van jou die ze gebruikt is erg algemeen, kan ik niet zoveel van vinden.

Je hebt een huurder in huis genomen, toen moest je van tevoren bedenken wat de voordelen, nadelen en mogelijke risico's waren. Het is niet alleen maar maandelijks extra geld binnen harken. Dit soort dingen horen erbij, zeker als iemand bij je in huis komt wonen. Geen idee of het om een ouder iemand gaat of iemand van net 19 waarbij je ook met ouders in gesprek kan gaan of een andere gemeenschappelijke kennis waardoor deze huurder bij je is gekomen. Maar zomaar even verwachten dat ze binnen een dag uit huis is dat gaat je sowieso niet lukken. Onderdak is een recht en je mag niet zomaar je sloten vervangen ofzo. Ga dus rustig met haar in gesprek.

En anders zul je een juridisch traject in moeten gaan wat tijd en geld zal gaan kosten..
Misschien moet je de OP nog eens lezen. Er staat bij dat de kamer zo smerig is dat het mogelijk ongedierte aan gaat trekken. Dat i.c.m. dat het rommelig/chaotisch is en dat ze zich niet aan schoonmaak afspraken houdt is w.m.b. context genoeg dat de onderhuurder er één grote ranzige bende van heeft. De TS gaat echt niet hele maal een topic openen op tweakers om z'n huurder eruit te gooien vanwege een laagje stof op een salon tafel.

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

MainframeX schreef op zondag 3 november 2024 @ 09:05:
[...]

Misschien moet je de OP nog eens lezen. Er staat bij dat de kamer zo smerig is dat het mogelijk ongedierte aan gaat trekken. Dat i.c.m. dat het rommelig/chaotisch is en dat ze zich niet aan schoonmaak afspraken houdt is w.m.b. context genoeg dat de onderhuurder er één grote ranzige bende van heeft. De TS gaat echt niet hele maal een topic openen op tweakers om z'n huurder eruit te gooien vanwege een laagje stof op een salon tafel.
Rommelig en chaotisch zijn geen reden om een huurder eruit te zetten. Schoonmaakrooster, wie eist bewijst... En dan moet je ook eerst nog iemand duidelijk in gebreke stellen etc etc etc als het al kan. Ianal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• President
MainframeX schreef op zondag 3 november 2024 @ 09:05:
[...]

Een gebruiker die net een account heeft aangemaakt en allemaal woorden gebruikt die meningen vormen en geen feiten. TS vindt het onhoudbaar, de huurder misschien niet. TS vindt het een complete chaos, dat heeft niks te maken met hygiëne. TS vindt het vies en denkt dat het ongedierte zou kunnen aantrekken, ook dat is puur een mening van iemand. Ik lees vooral frustraties bij TS waardoor alles niet zo zwart/wit zal zijn als dat TS het maakt. Ik snap dat ze zich hier allemaal druk om maakt met een kind, maar ook dat is een gevoel.

Ik woon al 10 jaar samen met mijn partner en die vindt sommige dingen ook 'chaotisch' of 'vies', maar daar heb ik een hele andere mening over. Dat mijn ontbijt bord met kruimels aan het eind van de ochtend nog op de eettafel staat; who cares. Maar het maakt mijn partner wel uit, die vindt het ook vies en een rommeltje en wordt dan boos.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:11

Fe2O3

Ja das roest

Enkeltje juridisch loket.

Dum de dum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Boudewijn schreef op zondag 3 november 2024 @ 09:09:
[...]

Rommelig en chaotisch zijn geen reden om een huurder eruit te zetten. Schoonmaakrooster, wie eist bewijst... En dan moet je ook eerst nog iemand duidelijk in gebreke stellen etc etc etc als het al kan. Ianal.
Het gaat hier om hospitaverhuur van een kamer (met hele andere rechten dan bij verhuur van een complete woning) en de 9-maandentermijn is nog niet verstreken. Dus zelfs vals zingen onder de douche kan al een legitieme reden zijn om iemand eruit te kukelen. Wel binnen de wetgeving dus TS iemand niet morgen op straat zetten, maar wel over een paar maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18-05 12:40
Sterkte ermee. Waarschijnlijk ben je erachter dat verhuren niet zo goed werkt, je kan er op gokken dat het met een ander beter gaat, maar ik vermoed van niet. ik had datzelfde met airbnb hier. Maarja, geld is geld.

In sommige topics heeft leegstand de voorkeur boven verhuren - bijvoorbeeld voor tijdelijk buitenland - dankzij ons systeem in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MainframeX
President schreef op zondag 3 november 2024 @ 09:44:
[...]

Een gebruiker die net een account heeft aangemaakt en allemaal woorden gebruikt die meningen vormen en geen feiten. TS vindt het onhoudbaar, de huurder misschien niet. TS vindt het een complete chaos, dat heeft niks te maken met hygiëne. TS vindt het vies en denkt dat het ongedierte zou kunnen aantrekken, ook dat is puur een mening van iemand. Ik lees vooral frustraties bij TS waardoor alles niet zo zwart/wit zal zijn als dat TS het maakt. Ik snap dat ze zich hier allemaal druk om maakt met een kind, maar ook dat is een gevoel.

Ik woon al 10 jaar samen met mijn partner en die vindt sommige dingen ook 'chaotisch' of 'vies', maar daar heb ik een hele andere mening over. Dat mijn ontbijt bord met kruimels aan het eind van de ochtend nog op de eettafel staat; who cares. Maar het maakt mijn partner wel uit, die vindt het ook vies en een rommeltje en wordt dan boos.....
Hoe ga je uberhaupt iemand zijn post op feiten controleren? Heb jij een glazen bol? Je hebt het gewoon maar te doen met de uiteenzetting van de TS. Wat je er verder in je eigen hoofd allemaal van maakt en bij zoekt maakt in dat geval niks uit. Overigens ontgaat je de context weer met je broodkruimel anekdote. Als men iets roept over ongedierte aantrekken, dan zijn we waarschijnlijk lang en breed de bordjes met broodkruimels fase overschreden.

Idempotent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MainframeX
Boudewijn schreef op zondag 3 november 2024 @ 09:09:
[...]

Nee hoor, klink als hospita verhuur (kan de TS uitsluitsel over geven), in dat geval moet de huurder binnen 3 maanden vertrekken, zonder opgaaf van reden.

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

MainframeX schreef op zondag 3 november 2024 @ 17:17:
[...]

Nee hoor, klink als hospita verhuur (kan de TS uitsluitsel over geven), in dat geval moet de huurder binnen 3 maanden vertrekken, zonder opgaaf van reden.
inderdaad in geval van hospitaverhuur kan dat wel ja, mits de huurtermijn onder de twaalf maanden blijft (inclusief die negen). Was nieuw voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabiandneo
Beste allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Om het even te verduidelijken: het gaat inderdaad om hospitaverhuur van een kamer in mijn woning. In het contract staat niets over een opzegtermijn van mijn kant als hoofdbewoner; het vermeldt alleen dat zij als onderhuurder met een opzegtermijn van één maand mag vertrekken.de contract was voor 6 maanden en ik heb toestemming van de landlord om te onderhuren .

Het is voor mij niet langer mogelijk om samen te wonen met een 25-jarige die de basisregels van hygiëne en samenleven niet begrijpt. Ze vergeet de verwarming koelkast , last kraan open, heeft open vuilnis zaken op haar kamer , verzameling van borden met resten v. eten. Ik heb al veel geduld gehad en vind een opzegtermijn van één maand een redelijke tijd voor haar om iets anders te vinden. Helaas weigert ze echter om te vertrekken.

Alle adviezen om dit op een correcte manier op te lossen zijn welkom!

[ Voor 14% gewijzigd door fabiandneo op 03-11-2024 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabiandneo
mrmrmr schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 23:29:
[...]

De term onderverhuur wordt gebruikt voor zowel gedeeltelijke als gehele verhuur. zie hier. Van belang is of in het huurcontract met de eigenaar staat dat onderverhuur niet is toegestaan.

Deze links gaan over onderverhuur en over opzegging:
https://www.volkshuisvest...-huurcontracten/onderhuur
https://www.juridischloke...ren/huurwoning/onderhuur/

Veel hangt af van er precies in de contracten staat. Is het bijvoorbeeld een tijdelijk contract of een vast contract? TS heeft te weinig informatie gegeven om de vraag "wat te doen?" te kunnen beantwoorden.
Het contract is een tijdelijk contract van zes maanden, van juli tot eind december. In het contract staat vermeld dat de huurder met een opzegtermijn van één maand kan vertrekken, maar er is niets geschreven over een opzegtermijn van mijn kant als hoofdbewoner.

Gezien de situatie en mijn ervaring met de huurder, wil ik het contract beëindigen met een opzegtermijn van één maand voor haar. Ik vind dit een redelijke tijd voor haar om iets anders te vinden, maar ze weigert te vertrekken.

Ik hoor graag hoe ik dit op een correcte manier kan aanpakken.

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:35

Grvy

Bot

fabiandneo schreef op zondag 3 november 2024 @ 17:44:
[...]

Het contract is een tijdelijk contract van zes maanden, van juli tot eind december.

Je wacht tot December en dealt met de consequenties van je eigen acties.. jeetje man.
Het is nog twee maanden, geef haar de tijd om iets anders te zoeken en ga niet zitten janken nu om die twee maanden.

Dit is een account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabiandneo
President schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 21:06:

Dank je wel voor je reactie, maar ik vind je antwoord ongepast. Ik heb deze situatie zorgvuldig en met geduld benaderd en heb duidelijke zorgen over basis hygiëne en leefregels die onze gezamenlijke leefomgeving beïnvloeden, vooral omdat mijn kind hier ook woont. Jouw reactie gaat voorbij aan de kern van mijn vraag en de zorgen die ik probeer aan te kaarten.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• appel001
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-05 13:44
Je zult je aan de wet moeten houden. Dit lijkt een opzegtermijn van 3 maanden. In jou geval zou je er dus goed aan doen om het contract op te zeggen, en daarbij eind december 2024? aan moeten houden. Indien het jaar niet gespecificeerd is, zul je of iets in onderling overleg moeten doen, of de 3 maanden aan moeten houden.

Wat jij of anderen vinden, is erg jammer, maar wettelijk gezien niet houdbaar. Daarbij, is de kans klein dat je voor die 2-3 maanden een hele procedure gaat opstarten en voor die tijd positief resultaat uit haalt. Maar het juridische pad staat je natuurlijk vrij, daar heb ik verder ook geen verstand van.

"Proeftijd en opzeggen huur

Bij hospitaverhuur gelden de eerste 9 maanden van het huurcontract als proeftijd. In die maanden kunt u als verhuurder zonder een reden te geven de huur opzeggen. De huurder heeft in die tijd dus geen huurbescherming.

Wel heeft u als verhuurder een opzegtermijn van 3 maanden. Dit houdt in dat de huurder 3 maanden de tijd heeft om te verhuizen nadat u de huur heeft opgezegd. Voor huurders is de opzegtermijn hetzelfde als hun betaaltermijn: meestal een maand, maximaal 3 maanden. Zegt u het huurcontract van uw eigen woning op? Dan eindigt automatisch ook het contract met de hospitahuurder. "

Indien dit om Nederland gaat:
https://www.rijksoverheid...hospitakamer-wil-verhuren

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• appel001
fabiandneo schreef op zondag 3 november 2024 @ 17:55:
[...]

Dank je wel voor je reactie, maar ik vind je antwoord ongepast. Ik heb deze situatie zorgvuldig en met geduld benaderd en heb duidelijke zorgen over basis hygiëne en leefregels die onze gezamenlijke leefomgeving beïnvloeden, vooral omdat mijn kind hier ook woont. Jouw reactie gaat voorbij aan de kern van mijn vraag en de zorgen die ik probeer aan te kaarten.
De reactie is zeker wel gepast.

Jij als topic starter vraagt advies. Helaas lijkt dit weer een geval van: Topic- starter voelt zich benadeeld en wil graag dat wij op het forum achter je gaan staan en je gevoelens bevestigen.

Niemand onderkent ontkent dat je situatie erg vervelend is. Maar de situatie in Nederland is gewoon bij hospita-verhuur, dat er 3 maand opzegtermijn zit, in de eerste 9 maanden. Daarbij zal uit het contract ook moeten blijken dat het om hospita-verhuur gaat. Wat ik uit een eerder post gelezen heb, zit er een eind-datum op van december 2024? Als dat het geval is, zit je nog 2 maanden in de shit. Laten we hopen dat ze dan de kamer zo achterlaat als dat ze die gekregen heeft. En ook daar is, wie eist, bewijst.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

fabiandneo schreef op zondag 3 november 2024 @ 17:30:
...
Ik heb al veel geduld gehad en vind een opzegtermijn van één maand een redelijke tijd voor haar om iets anders te vinden. Helaas weigert ze echter om te vertrekken.
...
Geen idee uit welke tijd jij komt, hoe lang je er al woont... maar in veel plaatsen is het op dit moment erg lastig om een redelijke woning, huur en koop, te vinden voor een betaalbare prijs.

Maar de rest van het advies heb je al gekregen. Zit je tijd uit, en zie het als leergeld :|

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewoudb
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:43
Volgens mij staat hier e.a. beschreven
https://www.rijksoverheid...ontract%20als%20proeftijd.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• fabiandneo
Grvy schreef op zondag 3 november 2024 @ 17:46:
[...]

Je wacht tot December en dealt met de consequenties van je eigen acties.. jeetje man.
Het is nog twee maanden, geef haar de tijd om iets anders te zoeken en ga niet zitten janken nu om die twee maanden.
Jouw antwoord is onnodig onvriendelijk en helpt niet in deze situatie. Ik zoek constructief advies om op een correcte manier om te gaan met een lastige woonsituatie, niet verwijten. Als je geen nuttige bijdrage kunt leveren, reageer dan liever niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MainframeX
appel001 schreef op zondag 3 november 2024 @ 17:59:
[...]

De reactie is zeker wel gepast.

Jij als topic starter vraagt advies. Helaas lijkt dit weer een geval van: Topic- starter voelt zich benadeeld en wil graag dat wij op het forum achter je gaan staan en je gevoelens bevestigen.
De TS wordt ook benadeeld hier. Lees je de reacties uberhaupt wel? Zal ik anders even bij jou een kamer in je huis vol zetten met open vuilniszakken (en weet niet wat voor ranzige toestanden nog meer).

Het lijkt wel omgekeerde wereld bij sommige mensen hier.

Idempotent.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-05 22:06
MainframeX schreef op zondag 3 november 2024 @ 18:12:
[...]

De TS wordt ook benadeeld hier. Lees je de reacties uberhaupt wel? Zal ik anders even bij jou een kamer in je huis vol zetten met open vuilniszakken (en weet niet wat voor ranzige toestanden nog meer).

Maar maakt voor het contract of juridische positie niet uit, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appel001
MainframeX schreef op zondag 3 november 2024 @ 18:12:
[...]

Zeker op persoonlijk vlak erg vervelend. En als het samenwonen niet naar tevredenheid gaat geeft dat irritatie. En ja ik begrijp de situatie van een veilige gezonde woonomgeving willen voor jezelf, kind en wat al niet meer.

Maar als je huisgenoot het afval niet weg wil brengen? Tjah, dan zou je kunnen aanbieden te helpen. Samen een schoonmaakrooster te maken. Aftekenen wanneer je hier aan gehouden hebt etc. etc... De optie huisgenoot uit huis gooien is er gewoon niet. Je zou natuurlijk kunnen aanbieden om een hotel voor haar te regelen, en dat dan te betalen, maar als ze dat niet wilt, kom je ook niet verder.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MainframeX
Rolfie schreef op zondag 3 november 2024 @ 18:15:
[...]

Maar maakt voor het contract of juridische positie niet uit, toch?
Maakt voor de wet niks uit. De TS heeft helaas zure pech dat het contract tot december uitgezeten moet worden. Ik denk dat een jurist ook niet binnen 8 weken een ander resultaat kan opgoochelen waardoor TS eerder geholpen is.

Waar ik meer op af ga ik is de complete gebrek aan empathie en inlevingsvermogen bij sommige mensen die reageren. In dat geval denk ik dan "of je zegt gewoon niks?". Eerlijk, als je niks positiefs of behulpzaam toe te voegen hebt, houdt dan gewoon je mond. Niemand schiet daar wat mee op.

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
appel001 schreef op zondag 3 november 2024 @ 18:17:
[...]

Zeker op persoonlijk vlak erg vervelend. En als het samenwonen niet naar tevredenheid gaat geeft dat irritatie. En ja ik begrijp de situatie van een veilige gezonde woonomgeving willen voor jezelf, kind en wat al niet meer.

Maar als je huisgenoot het afval niet weg wil brengen? Tjah, dan zou je kunnen aanbieden te helpen. Samen een schoonmaakrooster te maken. Aftekenen wanneer je hier aan gehouden hebt etc. etc... De optie huisgenoot uit huis gooien is er gewoon niet. Je zou natuurlijk kunnen aanbieden om een hotel voor haar te regelen, en dat dan te betalen, maar als ze dat niet wilt, kom je ook niet verder.
Schoonmaak afspraken/rooster is dus al besproken en houdt ze zich niet aan. Je hebt de TS dus niet (goed) gelezen..

Idempotent.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kvanhemert
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16:43
Dat huurcontract loop al bijna ten einde, Om haar nu voor deze zaken eruit te zetten klinkt als een niet nodige actie. Laat diegene in de beperkte tijd die ze nu nog heeft even een andere woning zoeken want dat is in deze tijd al best moeilijk.

Als je haar sneller eruit wilt hebben bied je haar een coulance aan waarbij ze in de lopende huurmaand haar sleutel kan inleveren en ze de resterende weken in die maand aan huur kan terugkrijgen.

Ik snap dat de emotionele spanning op dit moment misschien hoog ligt maar iemand "op straat zetten" heeft serieuze consequenties voor de benadeelde.

Wettelijk gezien kan ik je niet opweg helpen maar sociaal gezien klinkt dit voor mij als een "nog even volhouden en 3 keer nadenken voordat je een volgend contract in elkaar zet".

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:57

Rmg

De enige juiste manier is aangegeven dat het contract niet verlengd gaat worden in december en dat je verwacht dat ze dan vertrekt.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

fabiandneo schreef op zondag 3 november 2024 @ 17:30:
Ik heb al veel geduld gehad en vind een opzegtermijn van één maand een redelijke tijd voor haar om iets anders te vinden. Helaas weigert ze echter om te vertrekken.

Alle adviezen om dit op een correcte manier op te lossen zijn welkom!
Het gaat er niet om wat jij redelijk vind, je bent een partij en staat er niet onpartijdig in. Het gaat om wat er in de wet staat.

En een maand om andere woonruimte te vinden is heel erg weinig.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• President
fabiandneo schreef op zondag 3 november 2024 @ 17:55:
[...]

Het spijt mij als ik ongevoelig overkom en misschien dat je de kamer puur verhuurt als goede daad, maar in het algemeen is een verhuurder iemand die geld wil verdienen aan zijn/haar ruimte. En geld verdienen betekent altijd een risico nemen, dus ik sta al snel aan de kant van de huurder in plaats van de verhuurder. Zeker als je als ouder een huurder in huis neemt dan weet je dat daar nog extra risico's bij komen kijken.

Nu heb je momenteel een rot gevoel, wat ik helemaal kan begrijpen. Het is niet wat je had verwacht dat het zou zijn. Dat is vervelend, zeker als je met je huurder daarover hebt gepraat. Blijkbaar is er wettelijk gezien ene bepaalde opzegtermijn, dus daar moet je je aan houden. Als jij echt, echt vindt dat die opzegtermijn niet gehanteerd zou moet worden dan moet je het juridisch gaan aanpakken waarbij je ook wel echt goed moet kunnen bewijzen waarin de huurder verzaakt. Dat ze jouw mes gebruikt, dat ze haar schoenen ergens laat slingeren of dat jij haar kamer niet netjes genoeg vindt zal daarbij weinig kans maken....

Maar goed, geef duidelijk aan dat het huurcontract niet voortgezet wordt en dat je het ontbind. Kijk hoe ze daar op reageert en ga alvast juridische hulp zoeken als je denkt dat ze niet zal gaan vertrekken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:06
*knip*
Dergelijke adviezen geven we dus niet.

[ Voor 78% gewijzigd door tweakduke op 04-11-2024 10:47 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
fabiandneo schreef op zondag 3 november 2024 @ 18:12:
[...]

Jouw antwoord is onnodig onvriendelijk en helpt niet in deze situatie. Ik zoek constructief advies om op een correcte manier om te gaan met een lastige woonsituatie, niet verwijten. Als je geen nuttige bijdrage kunt leveren, reageer dan liever niet.
Nou ja, de manier is misschien wat direct, maar inhoudelijk is dit het enige kloppende advies. Over 2 maanden is het contract op, en zal ze dus vertrekken.

Voor die ene maand is een juridisch traject niet nuttig (zal langer duren), en zo te lezen een erg kleine kans van slagen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• fabiandneo
President schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:19:
[...]

Het spijt mij als ik ongevoelig overkom en misschien dat je de kamer puur verhuurt als goede daad, maar in het algemeen is een verhuurder iemand die geld wil verdienen aan zijn/haar ruimte. En geld verdienen betekent altijd een risico nemen, dus ik sta al snel aan de kant van de huurder in plaats van de verhuurder. Zeker als je als ouder een huurder in huis neemt dan weet je dat daar nog extra risico's bij komen kijken.

Nu heb je momenteel een rot gevoel, wat ik helemaal kan begrijpen. Het is niet wat je had verwacht dat het zou zijn. Dat is vervelend, zeker als je met je huurder daarover hebt gepraat. Blijkbaar is er wettelijk gezien ene bepaalde opzegtermijn, dus daar moet je je aan houden. Als jij echt, echt vindt dat die opzegtermijn niet gehanteerd zou moet worden dan moet je het juridisch gaan aanpakken waarbij je ook wel echt goed moet kunnen bewijzen waarin de huurder verzaakt. Dat ze jouw mes gebruikt, dat ze haar schoenen ergens laat slingeren of dat jij haar kamer niet netjes genoeg vindt zal daarbij weinig kans maken....

Maar goed, geef duidelijk aan dat het huurcontract niet voortgezet wordt en dat je het ontbind. Kijk hoe ze daar op reageert en ga alvast juridische hulp zoeken als je denkt dat ze niet zal gaan vertrekken
Bedankt voor je reactie. Ik begrijp dat het lijkt alsof ik over kleine dingen klaag, maar dat is hier echt niet het geval. Dit gaat niet om dingen zoals het per ongeluk laten slingeren van schoenen of het gebruiken van een mes. Mijn huurder verzamelt open vuilniszakken met etensresten in haar kamer, laat vuile borden en kopjes dagenlang staan, en vergeet regelmatig de kraan, verwarming en koelkastdeur dicht te doen. Ze drinkt veel en is vergeetachtig, wat me zorgen baart dat ze op een dag het gasfornuis aan laat staan. Dit zijn serieuze hygiëne- en veiligheidsproblemen, vooral met een kind in huis.

Daarnaast houdt ze zich niet aan de schoonmaakschema’s en slaat ze haar schoonmaakdagen over, waardoor ik extra werk heb en gedwongen ben om haar schoonmaakbeurten over te nemen. Dit vind ik volkomen oneerlijk en zwaar.

Bovendien kan ik niet eens met haar praten over deze problemen, want elke keer dat ik haar aanspreek, zegt ze dat het haar mentale gezondheid schaadt, waardoor ik me belemmerd voel om zelfs basisproblemen aan te kaarten. Dit maakt het extra moeilijk om de situatie leefbaar te houden.

Ik ben een alleenstaande moeder en kan mijn huur van 1900 euro niet betalen zonder de inkomsten van deze kamer. Ik maak helaas geen winst; het dekt slechts een deel van de huur. Ik heb geprobeerd om dit met geduld en compassie aan te pakken, maar de situatie is nu onhoudbaar. Mijn doel is zeker niet om winst te maken, maar om een veilige en leefbare omgeving voor mijn gezin te behouden. Ik wil duidelijk maken dat het voor mij nu noodzakelijk is om het contract te beëindigen omwille van onze veiligheid en het welzijn van ons huis.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Remzi1993
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17-05 17:26
Een huisjesmelker dreigde dat tegen mij te doen toen ik in Zaandam ergens een kamer huurde, gelijk langs het politiebureau geweest en die zeiden dat ze mij gelijk zouden helpen als dit zou gebeuren want alleen een uitspraak van een rechter kan je iemand uit huis zetten. De politie zei dat ze desnoods de sloten eraf halen want ik stond netjes ingeschreven op het adres en ik kon de huisbaas aanklagen voor alle schade voor de spullen (volgens het juridisch loket) enz..

Dus niet zo slim om dat als verhuurder te doen zonder uitspraak van de rechter.

[ Voor 6% gewijzigd door tweakduke op 04-11-2024 10:47 . Reden: quote aangepast ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:30
@fabiandneo geef een officiele opzegging door , dat mag de eerste 9 maanden nog, 3 maanden later stopt het contract. Op dit moment heb je dat nog NIET gedaan - dit moet namelijk schriftelijk!
Hospitahuur

Bij hospitahuur woont de verhuurder ook in de woning. De eerste 9 maanden van uw huurcontract is een proeftijd. Dat betekent dat uw verhuurder zonder reden uw huurcontract mag opzeggen.
Uw verhuurder heeft een opzegtermijn

Uw verhuurder moet u wel minimaal 3 maanden van tevoren schriftelijk laten weten dat hij de huur wil opzeggen. U heeft dan de tijd om een andere kamer te zoeken.

Zegt uw verhuurder de huur vlak voor het eind van de 9 maanden op? Dan duurt uw huurcontract door de opzegtermijn bijna een jaar.
Na de proeftijd

Na de proeftijd van 9 maanden moet uw verhuurder wel een reden geven als hij uw huur wil opzeggen. Gaat u niet akkoord? Dan moet uw verhuurder toestemming vragen aan de rechter. Die beslist of u wel of niet uw kamer uit moet.
Goed om te weten

Als uw huurcontract stopt, heeft u recht op een eindafrekening van de servicekosten.
---

Dan heb je nog gemeld dat het een tijdelijk contract betreft, LET OP:

https://www.juridischloke...opzeggen-door-verhuurder/
Uw verhuurder moet u herinneren aan de einddatum van uw tijdelijke contract. Dit mag per brief, mail of een app-bericht. U moet deze herinnering 1 tot 3 maanden vóór de einddatum krijgen. Anders verandert uw tijdelijke contract automatisch in een vast huurcontract.
Als jij dus niet meldt dat contract wegens tijdelijk contract op 31 december afloopt dan zit je vast aan een vast contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gooferd
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-05 10:50
Voor hospitakamers geldt een hogere bescherming dan bij een andere vorm van verhuur. De huurder moet minstens drie maanden van tevoren aangeven dat de huur eindigt. De eerste negen maanden geldt dan als een proefperiode. As verhuurder hoef je geen reden aan te geven. Ik begrijp dat er in dit geval een huurperiode van zes maanden en geen negen maanden, en het contract loopt eind december al ten einde. Voor mij is het onduidelijk wat dan het vroegste moment is waarop de hospita de woning moet verlaten.
Duidelijk is wel dat je de huurder niet zomaar uit het huis mag zetten na een periode van een maand. Daarvoor had je diegene eerder moeten verwittigen, en ja, schriftelijk.

Schrijf die brief zo snel mogelijk. Na de proeftijd moet je wel een reden voor opzegging opgeven.

[ Voor 7% gewijzigd door Gooferd op 04-11-2024 00:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
Dat van dat tijdelijk contract had je ook wel even gelijk mogen vermelden. Je kunt namelijk niet en de proeftijd van hospitahuur en een tijdelijk contract combineren, het is of het een of het ander.

Als het contract is ingegaan op 1 Juli of later dan valt het onder de nieuwe wetgeving en is het maar de vraag of het tijdelijke karakter geldig is, zo niet dan kun je die 6 maanden termijn op je buik schrijven maar misschien geldt het dan voor onbepaalde tijd en kun je toch aanspraak maken op de proeftijd van hospitahuur (ik weet niet of over dit specifiek vraagstuk al jurisprudentie is), is het tijdelijk karakter niet geldig (oftewel valt zij niet onder een specifiek aangemerkte doelgroep) en kun je door die fout toch geen aanspraak op de proeftijd van hospitahuur dan ben je verneukt en heeft je huurder nu al een vast contract.

Is het wel een geldig tijdelijk contract dan vervalt de 9 maanden proeftijd en ontstaat er na 6 maanden een contract voor onbepaalde tijd.

In beide gevallen echter is je reeds gedane opzegging nietig omdat je ofwel de 3 maanden termijn van hospitahuur niet respecteert, of je respecteert de 6 maanden termijn niet want die kan zij afmaken en jij kun deze niet tussentijds zomaar opzeggen.

Ik denk dat het beste advies voor jou nu is om zo snel mogelijk een advocaat/jurist met huurrecht specialisatie in de arm te nemen, die vol inzicht in jouw exacte situatie gaat krijgen, want als jij nu op het verkeerde contract gokt dan kun je door het volgen van een onjuiste procedure zomaar eindigen met een vast contract en dan kan het nog heel duur worden om een oplossing te bereiken. Je zult niet de eerste zijn die de eigen huur opzegt om het samenwonen met een hospitahuurder te beëindigen maar alsnog geld moet betalen aan de huurder.

Ook zijn er manieren om wegens slecht huurderschap een huurcontract te beëindigen, maar dat vergt helaas ook tijd en geduld. Je zult waarschuwingen moeten geven voor dingen die echt niet door de beugel kunnen en termijnen om de situatie te wijzigen en pas als dat allemaal niets veranderd en de situatie is inderdaad redelijkerwijs onhoudbaar kun je via een rechter het contract laten ontbinden.

Ook is het goed om te weten dat elke geldige opzegging die door een huurder niet wordt geaccepteerd alleen maar verder kan gaan voor een rechtbank, daar zit geen legale tussenweg tussen.

Dus nogmaals: Zoek zo rap mogelijk een advocaat/jurist die jou hierin gaat helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Gooferd schreef op maandag 4 november 2024 @ 00:05:
... Voor mij is het onduidelijk wat dan het vroegste moment is waarop de hospita de woning moet verlaten. ...
Je mag hopen dat de hospita niet weg zal moeten.
Groningerkoek schreef op maandag 4 november 2024 @ 00:34:
...
Dus nogmaals: Zoek zo rap mogelijk een advocaat/jurist die jou hierin gaat helpen.
Dat lijkt me een goed advies
fabiandneo schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:49:
... Ik wil duidelijk maken dat het voor mij nu noodzakelijk is om het contract te beëindigen omwille van onze veiligheid en het welzijn van ons huis.
Het is goed dat je hebt geprobeerd met je huurder over de problemen te praten en het uit te leggen. Je mag haar ook duidelijk maken dat je er niet niet over kan praten, omdat het gewoon een een probleem is, en dat je daarbij ook rekening wil houden met de mentale gesteldheid, maar dat dat niet betekent dat er niet over gesproken zal worden.

Als je echt denkt dat het gedrag gevaarlijk is, kan je overwegen een melding in het kader van de Wet verplichte ggz te doen bij de gemeente (en zelf even kijken of je (tijdelijk) elders kan gaan wonen). Ik vermoed dat de kans klein is dat de huurder op die manier voor het einde van het contract het huis uit gaat—tenzij er dus echt gevaar is voor jou, je kind (als je elders bent gaan wonen, lijkt dat natuurlijk plausibeler) of de huurder, en het niet op kan worden gelost zonder dat de huurder uit huis gaat. Er kunnen dan misschien ook alternatieve mogelijkheden worden gevonden om de situatie veilig te maken voor jullie.

[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 04-11-2024 01:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
fabiandneo schreef op zondag 3 november 2024 @ 17:44:
Het contract is een tijdelijk contract van zes maanden, van juli tot eind december. In het contract staat vermeld dat de huurder met een opzegtermijn van één maand kan vertrekken, maar er is niets geschreven over een opzegtermijn van mijn kant als hoofdbewoner.

Gezien de situatie en mijn ervaring met de huurder, wil ik het contract beëindigen met een opzegtermijn van één maand voor haar. Ik vind dit een redelijke tijd voor haar om iets anders te vinden, maar ze weigert te vertrekken.

Als je wil dat de kamerhuurder vertrekt moet je tijdig aangeven dat het contract niet verlengd wordt. Dat moet minstens een maand van tevoren als dit een correct contract is*. In de praktijk kan dat neerkomen op 2 maanden. Een uitzettingsprocedure wegens niet nakomen afspraken (zoals overlast) duurt waarschijnlijk langer en er kan een stap naar de rechter nodig zijn. Daar zijn kosten mee gemoeid.

Een huurder kan tegenwoordig moeilijk een andere betaalbare huurlocatie vinden, een termijn van 1 maand is daardoor kort.

Je kan de huurder een aanwijzing geven dat die per direct moet stoppen met het veroorzaken van overlast. Ook dient de huurder de ruimte in de goede staat achter te laten. Dat is doorgaans uitgeschreven in het contract. Bij niet-nakoming kunnen kosten verhaald worden. Er zijn soms ook nog boetebedingen in een contract. Dreigen met kosten kan nadelig werken. Van een kale kip kun je ook niet plukken.

Er zijn formele procedures die gevolgd moeten worden. Dat vereist o.a. duidelijke teksten die daaraan voldoen.

* Er zijn sinds 1 juli nieuwe regels voor verhuur. Daarin is de mogelijkheid tot tijdelijk verhuren beperkt. Een tijdelijk contract mag alleen onder bepaalde voorwaarden. Is niet aan die voorwaarden voldaan, dan is het tijdelijke karakter van het contract mogelijk niet geldig.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:55
[...]

Ik ben een alleenstaande moeder en kan mijn huur van 1900 euro niet betalen zonder de inkomsten van deze kamer. Ik maak helaas geen winst; het dekt slechts een deel van de huur. Ik heb geprobeerd om dit met geduld en compassie aan te pakken, maar de situatie is nu onhoudbaar. Mijn doel is zeker niet om winst te maken, maar om een veilige en leefbare omgeving voor mijn gezin te behouden. Ik wil duidelijk maken dat het voor mij nu noodzakelijk is om het contract te beëindigen omwille van onze veiligheid en het welzijn van ons huis.
Ik neem aan dat je zelf ook intussen ook bezig bent met het zoeken van een andere woonruimte die je wél kunt betalen?
Een huis huren dat je eigenlijk niet kunt betalen in ook geen gezonde leefomgeving voor jou en je kind.
Ik weet niet uit welke regio je komt, maar €1900 per maand is wel echt serieus geld.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:00
En dan mag TS t/m december alle kosten voor het vervangend onderdak van de huurder ophoesten als zij wel fatsoenlijke juridische hulp zoekt.
Denk daarbij aan eerst een tijdje hotel (€100 per nacht is niks meer tegenwoordig) en als TS dan "geluk" heeft vind ze dan nog ergens een peperdure kamer die net iets goedkoper is dan het hotel. Ook opslag en transport (2x) van de spullen komt er nog bij.
Oh ja, er volgt natuurlijk ook nog een veroordeling in de juridische kosten voor TS.
Ik denk dat met jouw idee het minstens €5000 gaat kosten voor TS. En dat is nog zonder kosten van de eigen advocaat.

[ Voor 6% gewijzigd door tweakduke op 04-11-2024 10:48 . Reden: quote aangepast ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabiandneo
MaD_co schreef op maandag 4 november 2024 @ 06:50:
[...]

Ik neem aan dat je zelf ook intussen ook bezig bent met het zoeken van een andere woonruimte die je wél kunt betalen?
Een huis huren dat je eigenlijk niet kunt betalen in ook geen gezonde leefomgeving voor jou en je kind.
Ik weet niet uit welke regio je komt, maar €1900 per maand is wel echt serieus geld.
Dit zijn de prijzen in Amsterdam, dit is de realiteit. In 4 jaar heb ik al met 4 verschillende studenten mijn woning gedeeld, en het is een verrijking geweest. Dit is een uitzondering.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
fabiandneo schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:07:
[...]

Dit zijn de prijzen in Amsterdam, dit is de realiteit. In 4 jaar heb ik al met 4 verschillende studenten mijn woning gedeeld, en het is een verrijking geweest. Dit is een uitzondering.
In Amsterdam wonen is geen recht. Als je geen €1900 kan betalen zonder die kamer te verhuren, moet je wellicht daarbuiten gaan zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:11
Wispe schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:14:
[...]

In Amsterdam wonen is geen recht. Als je geen €1900 kan betalen zonder die kamer te verhuren, moet je wellicht daarbuiten gaan zoeken.
Mja, dat is waar, maar wel een hele simpele oplossing zonder de complete context te kennen. TS kan zomaar goede redenen hebben waarom buiten A'dam geen optie is.

Ja, het is goed om te noemen om TS er in elk geval over na te laten denken, maar wellicht dat er ook andere lange-termijn mogelijkheden zijn. Misschien op zoek naar een huurder die meer voor lange termijn wil gaan (en dan wel een soort-van-proeftijd om problemen zoals nu ervaren te voorkomen).

Daarnaast is de suggestie 'andere woning zoeken' niet heel zinnig voor het acute probleem wat TS nu heeft. Nu ben ik zeker geen expert op het gebied van huren, dus veel zinnige suggesties heb ik hier niet, maar wat nog te overwegen is:
https://www.amsterdam.nl/...-en-woonoverlast-418b3-kp
...een belletje met gemeente Amsterdam om deze casus voor te leggen. De mensen daar hebben dagelijks met dit soort problemen te maken en kunnen wellicht advies geven.

Maar heel eerlijk gezegd denk ik dat er weinig anders op zit dan afwachten tot het contract afgelopen is. Hooguit nog even extra uitzoeken of de huurder dan inderdaad weg moet zijn, of dat er een stilzwijgende verlenging ofzo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:48

Jorissie87

No diggity

Remzi1993 schreef op zondag 3 november 2024 @ 23:44:
[...]

Een huisjesmelker dreigde dat tegen mij te doen toen ik in Zaandam ergens een kamer huurde, gelijk langs het politiebureau geweest en die zeiden dat ze mij gelijk zouden helpen als dit zou gebeuren want alleen een uitspraak van een rechter kan je iemand uit huis zetten. De politie zei dat ze desnoods de sloten eraf halen want ik stond netjes ingeschreven op het adres en ik kon de huisbaas aanklagen voor alle schade voor de spullen (volgens het juridisch loket) enz..

Dus niet zo slim om dat als verhuurder te doen zonder uitspraak van de rechter.
Een vriend van me heeft in Arnhem in een appartement gezeten. Zijn huurbaas was een bekende "positiviteitsgoeroe" die nogal een ongeleid projectiel was. Die vriend heeft op een gegeven moment geconstatteerd dat hij teveel huur betaalde conform regelgeving dus heeft een terugvordering geeist. Het hek was vervolgens van de dam. Zijn huisbaas wilde hem kostte wat kost weghebben wat wettelijk gezien niet kon natuurlijk. Wat volgde was een maandenlange periode waarin hij gewoon weggepest werd. Post verdween, internetkabels in het trappenhuis doorgeknipt, een lekkage in het appartement erboven bewust niet gerepareerd (en misschien zelfs wel bewust veroorzaakt) etc. Politie kon/wilde niets doen en die vriend van mij heeft uiteindelijk eieren voor zn geld gekozen en is vertrokken. In theorie ben je in NL goed beschermd maar ik ben ervan overtuigd dat wanneer een huisbaas je weg wil hebben dat dit altijd wel gaat lukken.

AMD Ryzen 9 5900X | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X570 Aorus Elite | 32GB@3600Mhz | NH-D15 | 970 EVO 1TB | MX500 1TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 278217

*knip*

Daar is de TR voor, we houden het vriendelijk.

[ Voor 87% gewijzigd door tweakduke op 04-11-2024 10:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 278217

feedback via DM aan de betreffende moderator

[ Voor 88% gewijzigd door We Are Borg op 04-11-2024 13:33 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:08
Wispe schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:14:
[...]

Wat heeft ze nou aan deze reactie? Ze is op zoek naar een (legale) manier om een problematische huurder uit haar huis te krijgen, niet naar wat jij vindt van haar woonsituatie. Dat blijft toch altijd verwonderlijk op tweakers, dat je je hele leven moet gaan verdedigen als je een simpele vraag wilt stellen.

Overigens is je mening ook nog eens niet echt terecht, er zijn zoveel mensen die een huis huren of er eigenaar van zijn dat ze alleen niet kunnen dragen. Deze dan (langdurig) delen/verhuren is dan een prima, legale oplossing. Ik hoop dat als jij ooit voor wat voor reden in eenzelfde situatie terechtkomt mensen wat meer compassie hebben.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04:19
Zinloos1 schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:14:
[...]

Wat heeft ze nou aan deze reactie? Ze is op zoek naar een (legale) manier om een problematische huurder uit haar huis te krijgen, niet naar wat jij vindt van haar woonsituatie. Dat blijft toch altijd verwonderlijk op tweakers, dat je je hele leven moet gaan verdedigen als je een simpele vraag wilt stellen.

Overigens is je mening ook nog eens niet echt terecht, er zijn zoveel mensen die een huis huren of er eigenaar van zijn dat ze alleen niet kunnen dragen. Deze dan (langdurig) delen/verhuren is dan een prima, legale oplossing. Ik hoop dat als jij ooit voor wat voor reden in eenzelfde situatie terechtkomt mensen wat meer compassie hebben.
Dat is gewoon een valide opmerking. TS moet blijkbaar haar woning verhuren om het huis te kunnen betalen en heeft dat ook al vaker gedaan met andere studenten. En dan nu helemaal verbaasd zijn dat je een huurder er niet uitkrijgt. Je treedt gewoon op als professionele verhuurder en nu gaat het een keer niet goed en dan hup, zo de wet overboord en kijken hoe de huurder er zo snel mogelijk uit gaat. Zo werkt dat dus niet, want je hebt ook plichten.

Misschien is het punt wat gemaakt wordt om te verhuizen helemaal niet zo gek. Als dat nou wel een hele gekke opmerking is, dan blijf TS toch lekker daar wonen? Maar dan kan je wel eens te maken krijgen met een lastige huurder, dat is onderdeel van de sport. Dat je dat met je kind doet in je eigen woning? Ieder zijn ding I guess?
Maar dan is dit dus de reality check.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rolfie
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik begrijp dat het lijkt alsof ik over kleine dingen klaag, maar dat is hier echt niet het geval. Dit gaat niet om dingen zoals het per ongeluk laten slingeren van schoenen of het gebruiken van een mes. Mijn huurder verzamelt open vuilniszakken met etensresten in haar kamer, laat vuile borden en kopjes dagenlang staan, en vergeet regelmatig de kraan, verwarming en koelkastdeur dicht te doen. Ze drinkt veel en is vergeetachtig, wat me zorgen baart dat ze op een dag het gasfornuis aan laat staan.
Zijn inderdaad geen fijne dingen, maar niet direct een redenen om direct je contract te ontbinden.
Dit zijn serieuze hygiëne- en veiligheidsproblemen, vooral met een kind in huis.
De vraag is alleen of dit voldoende is om maar uit te zetten, omdat het even tegen zit. Het issue met het gasfornuis is ook op te lossen, icm een elektrische kookplaat.
Daarnaast houdt ze zich niet aan de schoonmaakschema’s en slaat ze haar schoonmaakdagen over, waardoor ik extra werk heb en gedwongen ben om haar schoonmaakbeurten over te nemen. Dit vind ik volkomen oneerlijk en zwaar.
Soms is het ook hard werken om als verhuurder op te treden. Maar dat is een risico en eigenschap van je keuze om een huurder in huis te nemen.
Bovendien kan ik niet eens met haar praten over deze problemen, want elke keer dat ik haar aanspreek, zegt ze dat het haar mentale gezondheid schaadt, waardoor ik me belemmerd voel om zelfs basisproblemen aan te kaarten. Dit maakt het extra moeilijk om de situatie leefbaar te houden.
Klinkt als een mogelijke zwakkere in de samenleving, een rechter zou dit misschien ook weer mee kunnen nemen in een beslissing bij een mogelijke juridische uitzetting.
Ik ben een alleenstaande moeder en kan mijn huur van 1900 euro niet betalen zonder de inkomsten van deze kamer. Ik maak helaas geen winst; het dekt slechts een deel van de huur. Ik heb geprobeerd om dit met geduld en compassie aan te pakken, maar de situatie is nu onhoudbaar. Mijn doel is zeker niet om winst te maken, maar om een veilige en leefbare omgeving voor mijn gezin te behouden.
Klinkt als wel de lusten, maar niet de lasten. Huurders hebben enorm veel rechten die hij als verhuurder niet hebt. Als jij dit dus niet goed aanpakt, heb jij gewoon een enorm groot probleem, wat je heel veel tijd en geld zal kosten. Je kunt hier niet snel even mee omgaan. Je moet als verhuurder dit gewoon verdomde goede regelen.

Je kunt niet alleen de lusten accepteren, maar je zal ook de lasten moeten accepteren hierbij. Hiervoor had je vooraf moeten nadenken, over ook eventueel een lastige huurder. Zeker als jij kinderen thuis hebt.

Dat jij een hoge huur hebt, en een verhuur nodig hebt om de lasten te betalen, maakt daarin niet uit.
Beetje lullig om te zeggen, maar verhuren is een (groot) risico, waar je niet zomaar aan moet beginnen.
Ik wil duidelijk maken dat het voor mij nu noodzakelijk is om het contract te beëindigen omwille van onze veiligheid en het welzijn van ons huis.
Je zal hier alleen wel de juiste juridische stappen voor moeten nemen. Zomaar iemands huur contract opzeggen, omdat het anders loopt dat je had verwacht, kan niet zo maar, zoals hier al mede is gedeeld.
Je bent gewoon een professionele verhuurder, en zal je zaakjes dus ook professioneel moeten regelen, en anders op de blaren zitten.

Nu is er hier ook nog wel wat twijfel over wat er exact in het contract staat, of wat voor een verhuur het nu precies is.

Heb jij zelf dit contract opgesteld, of is dit door een jurist/specialist gedaan?
Aangezien je het over hospita huur hebt, met 6 maanden, want volgens de wet volgens mij niet mogelijk is.

Als ik bij Amsterdam kijk voor hospita verhuur, spreekt men daar zelfs specifiek over.. De vraag is dus ook, wat voor een exact contract heb je nu gebruikt, en wat is de juridische status hiervan.
Dit zal je heel snel echt door een (huur) specialist moeten laten bepalen, in het ergste geval heeft ze namelijk een vast huur contract, omdat je huidige contract niet meer rechtsgeldig is.

[ Voor 4% gewijzigd door Rolfie op 04-11-2024 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Kweet niet hoor, maar de toestand waar TS nu in zit vind zij niet prettig. Wellicht ook te lang doorgemoddert met de klachten. Lijkt mij dat het nu opzeggen van de huur, in achtneming met het wettelijk bepaalde, de oplossing is, en gewoon nog even die 3 maanden doorslikken. Daarna kan je gewoon weer verder..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Groningerkoek
RCBL schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:25:
Kweet niet hoor, maar de toestand waar TS nu in zit vind zij niet prettig. Wellicht ook te lang doorgemoddert met de klachten. Lijkt mij dat het nu opzeggen van de huur, in achtneming met het wettelijk bepaalde, de oplossing is, en gewoon nog even die 3 maanden doorslikken. Daarna kan je gewoon weer verder..
Maar welke 3 maanden?

Als er een tijdelijk contract ligt dan vervalt de proeftijd met bijbehorende regelgeving van hospitahuur, jurisprudentie is daarin zeer duidelijk.

En we weten nog niet eens of het tijdelijk contract geldig is, laat staan of de proeftijd weer geldt bij een ongeldige bepaling ten aanzien van bepaalde tijd. Met alle kennis die ik nu heb van de situatie sluit ik niet eens uit dat er al sprake is van een contract voor onbepaalde tijd met huurbescherming. Dan zou TS nog naar de rechtbank kunnen om te proberen aan te tonen dat de intentie van beide partijen onomstreden is en er toch een bepaalde tijd moet worden aangehouden, maar vaak slaagt zo'n verzoek niet. We hebben hier echt veel te weinig info om TS van gericht advies te voorzien.

Als TS 6 maanden had gewild, dan had ze gewoon een contract voor onbepaalde tijd moeten geven en was er geen enkele twijfel over hoe en wanneer op te zeggen, en had ze de huurder een keer mondeling kunnen waarschuwen om de rotzooi op te ruimen en als het er de volgende dag nog zou liggen dan gelijk opzeggen en dan zou het nu al opgelost zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Groningerkoek op 04-11-2024 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
RCBL schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:25:
Mits dit juridisch mogelijk is. TS spreekt over een tijdelijk contact, wat eigenlijk niet meer mogelijk is, dus het een contact voor onbepaalde tijd is geworden.
Dan is opzeggen dus niet mogelijk, en is een lastige, lange en waarschijnlijk kostbare procedure de enige oplossing.

Alles valt en staat, eigenlijk met wat staat er precies in het contract. Al het andere is bijzaak.
En ik ben bang, met de informatie die hier nu allemaal staat, dat het er niet zo goed uit ziet voor TS.

[ Voor 6% gewijzigd door Rolfie op 04-11-2024 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Groningerkoek schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:45:
[...]

Maar welke 3 maanden?

Als er een tijdelijk contract ligt dan vervalt de proeftijd met bijbehorende regelgeving van hospitahuur, jurisprudentie is daarin zeer duidelijk.

En we weten nog niet eens of het tijdelijk contract geldig is, laat staan of de proeftijd weer geldt bij een ongeldige bepaling ten aanzien van bepaalde tijd. Met alle kennis die ik nu heb van de situatie sluit ik niet eens uit dat er al sprake is van een contract voor onbepaalde tijd met huurbescherming. Dan zou TS nog naar de rechtbank kunnen om te proberen aan te tonen dat de intentie van beide partijen onomstreden is en er toch een bepaalde tijd moet worden aangehouden, maar vaak slaagt zo'n verzoek niet. We hebben hier echt veel te weinig info om TS van gericht advies te voorzien.

Als TS 6 maanden had gewild, dan had ze gewoon een contract voor onbepaalde tijd moeten geven en was er geen enkele twijfel over hoe en wanneer op te zeggen, en had ze de huurder een keer mondeling kunnen waarschuwen om de rotzooi op te ruimen en als het er de volgende dag nog zou liggen dan gelijk opzeggen en dan zou het nu al opgelost zijn.
Er is een tijdelijk contract van 6 maanden, er is in het algemene geval van hospitaverhuur een proeftijd van 9 maanden, maar jij maakt erna 4 maanden een onbepaalde tijd contract van... Probeer je bewust ts op de kast te jagen ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
42erik schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:16:
[...]

Er is een tijdelijk contract van 6 maanden, er is in het algemene geval van hospitaverhuur een proeftijd van 9 maanden, maar jij maakt erna 4 maanden een onbepaalde tijd contract van... Probeer je bewust ts op de kast te jagen ofzo?
Nee ik probeer TS te bewegen om een jurist/advocaat met specialisatie huurrecht in te schakelen omdat haar situatie zeer specifiek en lastig is.

- Bij een contract bepaalde tijd vervalt de 9 maanden proeftijd. Hierin is jurisprudentie extreem duidelijk.
- TS geeft nergens aan dat er een correct contract voor bepaalde tijd is, dit contract valt onder de nieuwe wetgeving en moet aan veel meer voorwaarden voldoen dan al haar voorgaande contracten.

Dan komt de vraag: Als het contract voor bepaalde tijd niet correct is en dus voor onbepaalde tijd, wordt dan de proefperiode weer geactiveerd of heeft TS haar kans gemist? Ik zie daar zo snel geen jurisprudentie over.

Maar zeg het maar als jij het weet...

[ Voor 4% gewijzigd door Groningerkoek op 04-11-2024 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Groningerkoek schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:22:
[...]

Nee ik probeer TS te bewegen om een jurist/advocaat met specialisatie huurrecht in te schakelen omdat haar situatie zeer specifiek en lastig is.

- Bij een contract bepaalde tijd vervalt de 9 maanden proeftijd.
- TS geeft nergens aan dat er een correct contract voor bepaalde tijd is, dit contract valt onder de nieuwe wetgeving en moet aan veel meer voorwaarden voldoen dan al haar voorgaande contracten.

Dan komt de vraag: Als het contract voor bepaalde tijd niet correct is en dus voor onbepaalde tijd, wordt dan de proefperiode weer geactiveerd of heeft TS haar kans gemist?

Maar zeg het maar als jij het weet...
Hoe kan het contract onder nieuwe wetgeving vallen als je zelf al opmerkt dat die 1 juli pas ingegaan is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
niet nodig

[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 04-11-2024 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
42erik schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:25:
[...]

Hoe kan het contract onder nieuwe wetgeving vallen als je zelf al opmerkt dat die 1 juli pas ingegaan is?
Dat is toch niet zo moeilijk, de huur is ook pas in Juli aangevangen.

Als je niet leest dan beter ook geen juridisch advies geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Als ik de info moet geloven die op de rijksoverheid website staat ( link )

Dan kent hospitaverhuur niet het concept van een tijdelijk contract. De eerste 9 maanden zijn een proef periode waarin de verhuurder kan aangeven dat die het niet verlengt word. En omdat je als verhuurder een 3 maanden opzeg termijn hebt betekend dat dus als je later bent de verhuurder er langer dan een jaar zit en dus een vast huurcontact heeft.
Proeftijd en opzeggen huur
Bij hospitaverhuur gelden de eerste 9 maanden van het huurcontract als proeftijd. In die maanden kunt u als verhuurder zonder een reden te geven de huur opzeggen. De huurder heeft in die tijd dus geen huurbescherming.

Wel heeft u als verhuurder een opzegtermijn van 3 maanden. Dit houdt in dat de huurder 3 maanden de tijd heeft om te verhuizen nadat u de huur heeft opgezegd. Voor huurders is de opzegtermijn hetzelfde als hun betaaltermijn: meestal een maand, maximaal 3 maanden. Zegt u het huurcontract van uw eigen woning op? Dan eindigt automatisch ook het contract met de hospitahuurder.

Zegt u de huur vlak voor het einde van de 9 maanden op, dan blijft uw huurder dus een jaar in uw kamer wonen. Als u niet (op tijd) opzegt, krijgt de huurder automatisch een huurcontract voor onbepaalde tijd.

Na de proeftijd van 9 maanden geldt de normale huurbescherming. U moet dan een wettelijke reden hebben om de huur op te zeggen. En om dit voor elkaar te krijgen, moet u naar de rechter.
Maar het beste kan de TS dit navragen bij de correct instanties. Het kan zijn dat wij met zijn allen hier het verkeerd interpreteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Groningerkoek schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:29:
[...]

Dat is toch niet zo moeilijk, de huur is ook pas in Juli aangevangen.

Als je niet leest dan beter ook geen juridisch advies geven.
Ik heb anders nergens een precieze begin- en einddatum gelezen.

Sowieso ben ik geen juridisch advies aan het geven hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
beter dan niet reageren

[ Voor 90% gewijzigd door We Are Borg op 04-11-2024 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Groningerkoek schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:36:
[...]

Hospitahuur kent ook tijdelijke contracten maar dan vervalt de proeftijd.
Ik ga er even vanuit dat de teksten op de rijksoverheid de geldende regels zijn. Daar haal ik niet uit dat er een tijdelijk contract kan bij hospitaverhuur.

Maar beste advies is om dit te vragen aan iemand die ook het juridische aspect kent. Misschien dat @fopjurist hierin kan helpen.

Er is nu te veel discussie over wat nu klopt en hoe de regels nu precies zijn dat helpt de TS niet in deze situatie. Die wil gericht antwoorden hebben die conform de wet zijn zodat ze weet welke stappen ze moet nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
geforce5_guy schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:32:
[...]

Ik ga er even vanuit dat de teksten op de rijksoverheid de geldende regels zijn. Daar haal ik niet uit dat er een tijdelijk contract kan bij hospitaverhuur.

Maar beste advies is om dit te vragen aan iemand die ook het juridische aspect kent. Misschien dat @fopjurist hierin kan helpen.

Er is nu te veel discussie over wat nu klopt en hoe de regels nu precies zijn dat helpt de TS niet in deze situatie. Die wil gericht antwoorden hebben die conform de wet zijn zodat ze weet welke stappen ze moet nemen.
Stap terug, heeft huurder eigenlijk door dat er een nieuwe wet is? Als die met december gewoon vertrekt hoeft het helemaal geen juridische kwestie te worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
42erik schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:13:
[...]

Eh nee, er zijn in de nieuwe geen tijdelijke mogelijk
Eh Ja.

De nieuwe regels staan tijdelijke verhuur van zowel zelfstandige als onzelfstandige woonruimten toe en daarbij is geen uitzondering vermeld aangaande hospitahuur.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Omdat de huurovereenkomst na 1 juli 2024 is afgesloten, is de nieuwe wetgeving van toepassing.

Je hebt een huurovereenkomst afgesloten voor bepaalde tijd voor hospitaverhuur. De huurder mag de overeenkomst voortijdig opzeggen met een opzegtermijn van een maand. Jij kunt alleen opzeggen tegen een datum na afloop van de minimumduur met een opzegtermijn van drie maanden. De opzegging moet 'tegen een voor de betaling van de huurprijs overeengekomen dag', dus als de huurprijs op de eerste van de maand moet worden betaald, kun je nu opzeggen tegen 1 maart. Omdat het hospitaverhuur is, hoef je in de eerste negen maanden na het ingaan van de huurovereenkomst geen geldige reden op te geven. Dit staat in artt. 7:271 en 7:232 lid 3 BW.

Je hebt opgezegd maar met een te korte termijn. Ingevolge art. 7:271 lid 7 BW wordt dat gezien als een opzegging tegen de eerstvolgende geldige datum, dus als de huurprijs op de eerste van de maand moet worden betaald, en je hebt al in oktober opgezegd met een opzegtermijn van een maand, is dat een opzegging per 1 februari.

Nu de huurder heeft aangegeven niet met de beëindiging in te stemmen, moet je naar de rechter (art. 7:272 BW). Een advocaat is niet verplicht. Dit win je met twee vingers in je neus.
Groningerkoek schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:22:
[...]

Bij een contract bepaalde tijd vervalt de 9 maanden proeftijd. Hierin is jurisprudentie extreem duidelijk.
In de jurisprudentie is bepaald dat de verhuurder tijdens de minimumduur niet mag opzeggen. Zie bijvoorbeeld ECLI:NL:RBROT:2020:5800:
Ten aanzien van een huurovereenkomst betreffende onzelfstandige woonruimte die is afgesloten voor de bepaalde duur van minder dan vijf jaar (zoals in dit geval) impliceert het bepaalde in artikel 7:271 lid 1 BW jo. artikel 7:228 BW dat tussentijdse opzegging door de verhuurder niet mogelijk is. De kantonrechter is voorshands van oordeel dat dit ook geldt in het geval van hospitaverhuur als bedoeld in artikel 7:232 lid 3 BW.
Opzegging na de minimumduur is wel mogelijk, en daarvoor is geen reden nodig als dat nog binnen de termijn van negen maanden valt.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:29

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:De discussie kan scherp gevoerd worden, maar laten we het wel gezellig houden. Ik heb een berg weggehaald wat uiteindelijk het topic geen goed doet. Soms is het beter om iets te laten en 'weg te lopen' ipv door te reageren :)

Graag weer ontopic en constructief verder

[ Voor 87% gewijzigd door We Are Borg op 04-11-2024 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remzi1993
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17-05 17:26
Jorissie87 schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:27:
[...]

Een vriend van me heeft in Arnhem in een appartement gezeten. Zijn huurbaas was een bekende "positiviteitsgoeroe" die nogal een ongeleid projectiel was. Die vriend heeft op een gegeven moment geconstatteerd dat hij teveel huur betaalde conform regelgeving dus heeft een terugvordering geeist. Het hek was vervolgens van de dam. Zijn huisbaas wilde hem kostte wat kost weghebben wat wettelijk gezien niet kon natuurlijk. Wat volgde was een maandenlange periode waarin hij gewoon weggepest werd. Post verdween, internetkabels in het trappenhuis doorgeknipt, een lekkage in het appartement erboven bewust niet gerepareerd (en misschien zelfs wel bewust veroorzaakt) etc. Politie kon/wilde niets doen en die vriend van mij heeft uiteindelijk eieren voor zn geld gekozen en is vertrokken. In theorie ben je in NL goed beschermd maar ik ben ervan overtuigd dat wanneer een huisbaas je weg wil hebben dat dit altijd wel gaat lukken.
Inderdaad, ik heb later ook eieren voor mijn geld gekozen omdat in theorie je goed beschermd bent maar in de praktijk eigenlijk niet. Huisbazen kunnen inderdaad heel ver in gaan. Maarja, gelukkig is dat niet het geval hier. Hier gaat het eigenlijk om hospitaverhuur omdat de huurder en verhuurder in 1 huis samen wonen.

Bij hospitaverhuur zijn de regels iets anders en meer in het voordeel van de verhuurder, ergens ook logisch want je woont in iemand anders zijn huis. Ik kan de topic starter echt aanraden om even langs het juridisch loket te gaan en de opzegging of het niet verlengen goed op papier te zetten en gedocumenteerd af te geven (desnoods maak je een foto dat je de brief op de kamerdeur plakt of iets dergelijks). Dan kan het niet fout gaan lijkt mij en als de huurder niet weg wilt gaan dan moet je naar de kantonrechter. Gelukkig is dat niet duur, rond de 260 euro in totaal (eigen bijdrage rechtsbijstand, deurwaarderskosten en griffierecht). Vaak kan je de kosten ook nog eens verhalen op diegene de die rechtszaak verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het beëindigen van het huurcontract is niet het primaire doel; het gaat erom een onveilige situatie te beëindigen. Gezien de financiële situatie is het zelfs prettiger als het huurcontract kan doorlopen (al zal het vermoedelijk sowieso niet lastig zijn om snel een vervangende huurder te vinden).

Indien er sprake is van bijvoorbeeld verslaving (de huurster drinkt veel) en haar gedrag daadwerkelijk gevaar oplevert, kan, zoals eerder besproken, ook een melding in het kader van de Wet verplichte ggz overwogen worden. In de tussentijd kan de verhuurster samen met haar kind een andere oplossing zoeken om de veiligheid te waarborgen. Na die melding moet relatief snel een beslissing worden genomen. Dat hoeft natuurlijk zeker niet te betekenen dat dit ook het uit huis gaan van de huurster tot gevolg zal hebben, maar het doel zou wel zijn de onveilige situatie te beëindigen. Het kan natuurlijk ook dat het gevaar niet zo groot is dat die wet toegepast kan worden.

[ Voor 17% gewijzigd door begintmeta op 04-11-2024 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 23:59

Vliegvlug

Flight Simple

fopjurist schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:14:

Je hebt opgezegd maar met een te korte termijn. Ingevolge art. 7:271 lid 7 BW wordt dat gezien als een opzegging tegen de eerstvolgende geldige datum, dus als de huurprijs op de eerste van de maand moet worden betaald, en je hebt al in oktober opgezegd met een opzegtermijn van een maand, is dat een opzegging per 1 februari.

Nu de huurder heeft aangegeven niet met de beëindiging in te stemmen, moet je naar de rechter (art. 7:272 BW). Een advocaat is niet verplicht. Dit win je met twee vingers in je neus.
Met een beetje geluk gaat de huurster wel gewoon.
Ze heeft aangegeven niet binnen een maand te willen opstappen zoals verhuurster vraagt maar gezien het feit dat het een tijdelijk contract betreft tot eind december gaat de huurster daar waarschijnlijk vanuit. Dan snap ik dat je niet opeens een maand eerder weg wilt.
Misschien is het voor haar juist een meevaller als ze hoort dat ze pas één of twee maanden later eruit hoeft. Kan ze zich er ook wat langer op instellen, gezien de opmerking van TS over haar mentale gezondheid kan dat helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17:50
fabiandneo schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 20:23:
Wat kan ik doen als ze weigert te vertrekken na de opzegtermijn?
Het zouden dan acties moeten zijn die heel snel tot resultaat leiden, want anders is het niet meer de moeite waard, omdat het huurcontract een paar weken later sowieso afloopt.
Via de rechter is vrij kansloos op zo'n korte termijn.
Als ze iets strafbaars doet, kan de politie misschien iets betekenen. Maar ik vrees dat slordigheid daar niet onder valt.
*knip*
Dat stellen we dus niet voor.

[ Voor 19% gewijzigd door tweakduke op 04-11-2024 23:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
@fabiandneo, heeft ze eigenlijk aangegeven niet binnen de maand te gaan, of helemaal niet te gaan? Oftewel, is ze wel van plan eind december te gaan?
Pagina: 1