Spoofing: dit is echt advanced!?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:15

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Ik werd net gebeld, zaterdagavond.

Door de RegioBank, timide meisje. Of het klopte dat er een bepaald bedrag van mijn rekening gehaald mocht worden. Wat dit raar maakt:

- ze wist de laatste 3 cijfers van mijn rekeningnr.
- ze belde met een 030-nummer wat ook op de site staat van RetioBank
- ze wist mijn achternaam.

Toen ik uiteindelijk vertelde dat ik die rekening (al 5+ jaar) niet meer heb werd de verbinding verbroken. Ik wist sowieso niet dat RegioBank gegevens van mij ergens waren gelekt, maar ik vind vooral dat juiste 030-nummer eng. Kan dat? Kun je echt elk vast en mobiel nummer spoofen? Tricky shit dit. :/

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ophangen. En zelf de bank bellen is altijd het advies.
Of als je bank een systeem heeft zoals bv de ing, waar je kan controleren of het de bank is wie je belt. (Via de app)

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:43

Barrycade

Through the...

Ja dat kan heel makkelijk.

Waarschijnlijk ergens je oude gegevens gelekt vanuit een oude bestelling ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:27

Tys

Dat nummer spoofen wordt sinds een jaar of wat echt veelgebruikt - zoveel dat het als leek onbegrijpelijk is waarom daar niets aan gedaan wordt.

Ik ben ook iemand waarvan veel persoonsgegevens gelekt zijn en de hoeveelheid oproepen van shady nummers is echt idioot. Ik neem zelfs al tijden geen telefoontjes meer aan om die reden.

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Spoofen van een telefoonnummer is inderdaad eenvoudig en dat kan al sinds de introductie van nummermelding en VOIP telefonie, al tientallen jaren.

Vertrouw nooit op een weergegeven telefoonnummer.
Wat is bankhelpdeskfraude?

Bij bankhelpdeskfraude maken oplichters gebruik van de techniek ‘spoofen’: een manier om een ander telefoonnummer op het scherm te laten zien dan waarmee gebeld wordt. Zo herkent u het telefoonnummer van uw bank, terwijl u in werkelijkheid vanaf een ander nummer gebeld wordt.
bron: fraudehelpdesk

Je gegevens zijn misschien elders gestolen, bijvoorbeeld een administratie van een bedrijf. Dergelijke gegevens worden verhandeld op criminele "markten". Je eigen computer kan ook zijn besmet met malware, waardoor gegevens kunnen zijn gestolen. Scan daarom je systeem met een bekende en vertrouwde virusscanner die je hebt verkregen uit een betrouwbare bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ooit een LiteBit account gehad? Die is een poos geleden ook gehackt geweest naar ik begrepen heb. Dan heb je in één klap alle genoemde gegevens. Zo heeft de "Rabobank" mij laatst gebeld én "De Nederlande Bank"... voor iemand die niet al te veel geld heeft is dat op zich al verdacht.

Eigenlijk is er maar één boodschap: een bank belt niet over transacties die gedaan (gaan) worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Als je waar dan ook ooit ergens iets besteld hebt met je achternaam en betaald met dat rekeningnummer zou dat al verklaren hoe ze aan die info komen. Lek van gegevens van een webshop en ze hebben je volledige NAW-gegevens, telefoonnummer en bankrekeningnummer in één.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik krijg altijd alleen belletjes, berichtjes mailtjes etc... van "zgn" elke andere bank behalve de bank waar ik wel zit..

maar ook inderdaad met gespoofde nummers... t wordt zo wel wat saaier.. een onbekend 06 nummer maakt de kans groter dat ik hem opneem :+

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 24-11-2024

mr.

Banken bellen wel degelijk bij verdachte transacties maar hebben het dan al geblokkeerd voordat ze je bellen.

Jaren terug is er ergens mijn creditcard gegevens gestolen geweest en werden er transacties gedaan in Azië waarop de kaart geblokkeerd werd en ik direct werd gebeld.

Maar behalve een paar veiligheidsvragen als geboorte datum en volledige naam wordt er verder alleen gevraagd of de transactie correct is. In mijn geval niet waarop de pas definitief geblokkeerd is en ik enkele dagen later een nieuwe pas had met ander nummer
Pagina: 1