Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhidios
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-09 18:59
Ik ben aan het overwegen om naar een ander team in mijn bedrijf over te stappen. Mijn imposter syndrome zegt me alleen dat het een té grote stap is, terwijl de manager van dat team zegt dat het wel meevalt. Imposter syndrome zegt dan weer dat 'ie niet helemaal doorheeft wat mijn achtergrond/kennis is. Ik zou graag willen weten wat jullie denken.

Mijn achtergrond is in natuurkunde. Ik heb nu zo'n 4 à 5 jaar ervaring met programmeren in python. In mijn vorige baan (bij een universiteit) heb ik eigenlijk een soort van "embedded maar niet embedded" gedaan. Dat wil zeggen, bijv. DACs en ADCs en wat I2C bordjes aansturen met python. Ook heb ik een beetje met FPGAs gewerkt. Dit was ook nog een in distributed system, waarbij we gRPC voor communicatie tussen nodes gebruikten.

Dit vond ik best leuk (en ben dan ook om andere redenen daar weg gegaan), en is ook wel enigszins nuttig voor embedded software, maar ik denk niet dat het echt helpt voor wat dit team doet. Daar is het meeste werk in C++ in embedded linux, draaiend op RFSoCs ,met soms ook wat werk aan drivers of kernel modules voor interfacen met FPGA of peripherals.

C++ heb ik wel eens wat in geschreven, maar het is een draak van een taal en ik moet nog veel leren. Rust ben ik wel iets comfortabeler in, maar daar doen ze (nog) niets mee. Linux heb ik voornamelijk ervaring in als gebruiker. Daar probeer ik wel verandering in te brengen en heb al één deel van een cursus embedded linux gedaan. Heb hiervoor ook al een online curses bare-metal C op microcontrollers gedaan (Embedded Systems - Shape The World, best leuke cursus),.

Embedded software lijkt me oprecht wel leuk. Het is een stuk meer recht-toe-recht-aan, minder geneuzel over frameworks, en het is wat tastbaarder en dichterbij de hardware. En, niet onbelangrijk: mijn motivatie voor m'n huidige werk (een python framework/library) is echt op en het is echt switchen of switchen (naar een ander bedrijf). Maar ja, ik ben wel bang dat het op dit moment een sprong in iets té diep water is. Als jullie advies en/of geruststellende woorden hebben, ik hoor het graag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:32
Als je sowieso weg wil uit je huidige rol kan je het altijd proberen zonder nadelen. Mocht het toch niet bevallen kan je alsnog kiezen voor die andere baan.

C++ zal wel even wennen zijn ja, maar het is een taal die door velen wel gewaardeerd wordt. Het is echt geen rotzooi.

Ik stel altijd dat een programmeertaal leren makkelijker is dan leren programmeren. Als je in taal A goed kunt programmeren kan je vrij snel in taal B ook programmeren. Zeker als je wat hulp hebt van ervaren teamgenoten.