PC uit 2018 (i7-8700K) nieuwe (budget) GPU voor 1440p gaming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiakNL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-09 23:57
Hallo,

Ik heb momenteel een PC uit 2018 met de volgende specificaties:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-8700K Boxed€ 277,20€ 277,20
1MoederbordenGigabyte Z370 AORUS Gaming K3€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1070 Ti Windforce 8G€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 4TB€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 3,5", 4TB€ 85,18€ 85,18
1BehuizingenFractal Design Define C€ 97,48€ 97,48
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 0,-€ 0,-
2Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16€ 36,90€ 73,80
1VoedingenCorsair RM650x Zwart€ 0,-€ 0,-
1SSD'sKingston A2000 1TB€ 0,-€ 0,-
1SSD'sSamsung 860 EVO 500GB€ 104,99€ 104,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 638,65

2 Jaar geleden overgestapt van een 1080p scherm naar een 1440p scherm en merk dat mijn 1070TI nu echt niet meer kan bijbenen.

Ik sta nu op een punt van ga ik rond de 2k uitgeven aan een nieuw systeem of is het mogelijk om mijn huidige system een upgrade te geven door de GPU te verwisselen zodat ik over 2 jaar een compleet nieuw systeem kan aanschaffen.

Ik zat zelf naar de GRTX 4060 te kijken, bijvoorbeeld deze https://tweakers.net/pric...entus-2x-black-8g-oc.html

Deze lijkt mijn oude PC wel echt weer nieuw leven in te kunnen blazen vooral omdat je dan ook toegang hebt tot DLS.

Weet niet of het relevant is maar ik heb dit beeldscherm:
https://tweakers.net/pric...75tqsr-27-inch-zwart.html
Deze heeft dus G-Sync ondersteuning waardoor ik Vsync uit kan zetten (wat weer wat scheelt)
Hoewel het scherm 240hz aankan ben ik meer dan tevreden met 50-70

Mijn concern is alleen wel of mijn verouderde CPU de RTX 4060 wel kan bijbenen.
En of natuurlijk de RTX 4060 de correcte keus zou zijn.

Zat dit filmpje te kijken en dat gaf mijn wel goede hoop :)

Raytracing lijkt me wel grappig, maar ga ervanuit dat dat niet extreem lekker zal draaien.

Hebben jullie nog tips, aan en of opmerkingen?

Beste antwoord (via ManiakNL op 12-11-2024 23:14)

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:25
Ik zou voor een gebruikte rtx 3070 gaan met die setup.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• meljor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
welke games speel je en
hoeveel hz is je 1440p scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiakNL
meljor schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 19:46:
Interessante tip, dit ga ik eens in de gaten houden, de RTX 3070 is idd een stuk sneller dan de RTX 4060
voorkeur zou wel uitgaan naar iets nieuws aangezien ik niet echt een MP held ben :(
freaky35 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 20:03:
welke games speel je en
hoeveel hz is je 1440p scherm?
Zoals in de post beschreven:
Hoewel het scherm 240hz aankan ben ik meer dan tevreden met 50-70
Was net aan X4 Foundation begonnen en dit was de eerste keer dat ik me echt ergerde aan het gebrek aan performance van de video kaart, hoewel de game wel weer prima speelt op medium settings was dit voor mij een trigger om eens naar een upgrade te kijken.

Ik zou ook graag weer Cyberpunk 2077 opnieuw willen spelen met de uitbreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
om echt gebruik te amken van je 1440p 240hz scherm,zou ik toch echt serieus een nieuw systeem oevrwegen.

De cpu is simpelweg te langzaam om een recente gpu volledig te benutten op 1440p.
Verder is een 4060 te traag voor 1440p en een 3070 is bv 2de hands erg prijzig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiakNL
freaky35 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 20:16:
om echt gebruik te amken van je 1440p 240hz scherm,zou ik toch echt serieus een nieuw systeem oevrwegen.

De cpu is simpelweg te langzaam om een recente gpu volledig te benutten op 1440p.
Verder is een 4060 te traag voor 1440p en een 3070 is bv 2de hands erg prijzig
Oke dus zelfs al zou ik met 60fps genoegen zou nemen is het al einde oefening ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:56
Je haalt Hz en fps door elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiakNL
Uszka schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 22:13:
Je haalt Hz en fps door elkaar.
Heb het aan aangepast..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-09 13:55

SpamLame

niks

Zelfbouw, kijk eens naar de Best Buy Guide: De beste 1440p-game-pc

Kan je kosten drukken door onderdelen te herbruiken, denk aan de kast ssd/hdd koeler (als je de mountings nog hebt voor een andere socket) psu (vermogen komt overeen, leeftijd is mss een dingetje) en de rest verkoop je.

Liever iemand anders laten bouwen en 4 jaar garantie? https://azerty.nl/pc/desk...%5D=AMD+Radeon+RX+7800+XT ter inspriratie obv de bbg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:56
Weet je wat het probleem is van oudere cpu's met recente videokaarten; er treden hinderlijke stutters op. Het percentage low is domweg te groot voor een vloeiende game ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
ja niets is zo vervelend met gamen als een cpu bottleneck,stutter ect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiakNL
freaky35 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 23:32:
ja niets is zo vervelend met gamen als een cpu bottleneck,stutter ect
Dit heb ik helaas al eens eerder meegemaakt toen ik mijn 1070TI in mijn vorige vorige systeem prikte. Zit niks anders op dan voor een nieuw systeem te gaan. Bedankt voor de antwoorden iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Je hebt het ook nog over raytracing. Staar je daar niet blind op want de performance hit is gigantisch waardoor het zonder high-end gpu sowieso niet de moeite waard is.

Een 3070 is onder de 300 gebruikt te vinden, even veel als een goedkopere versie van een nieuwe 4060 die een stuk langzamer is. Nieuwe 4060ti is ruim 100 duurder en ook wel vergelijkbaar.

Je kan altijd eerst een gpu kopen en testen. Is het voor jou niet voldoende dan kan je altijd nog de rest upgraden.

Ik ben het verder wel met de mannen hier boven eens hoor maar we neigen hier al gauw naar nieuwer spul omdat dat beter is (maar ook veel meer kost en niet iedereen is zo veeleisend).

De 8700k wordt oud maar is nog altijd een 6 core met hyperthreading die nog wel wat games kan draaien.

[ Voor 7% gewijzigd door meljor op 03-11-2024 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiakNL
meljor schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:06:
Je hebt het ook nog over raytracing. Staar je daar niet blind op want de performance hit is gigantisch waardoor het zonder high-end gpu sowieso niet de moeite waard is.

Een 3070 is onder de 300 gebruikt te vinden, even veel als een goedkopere versie van een nieuwe 4060 die een stuk langzamer is. Nieuwe 4060ti is ruim 100 duurder en ook wel vergelijkbaar.

Je kan altijd eerst een gpu kopen en testen. Is het voor jou niet voldoende dan kan je altijd nog de rest upgraden.

Ik ben het verder wel met de mannen hier boven eens hoor maar we neigen hier al gauw naar nieuwer spul omdat dat beter is (maar ook veel meer kost en niet iedereen is zo veeleisend).

De 8700k wordt oud maar is nog altijd een 6 core met hyperthreading die nog wel wat games kan draaien.
Je hebt helemaal gelijk, ik was voor de bestaande build opzoek naar een wat mindere maar recente GPU om net iets meer rek uit de hele PC te halen. Ik keek express naar een mindere GPU omdat ik weet (uit ervaring) dat een moderne medium/high end GPU een verouderde CPU hard zal bottlenecken waardoor de performance waarschijnlijk alleen maar achteruit zal gaan.

Net eens rond zitten neuzen naar de BBG voor een 1440p Machine en merk dat de aanbevolen GPUs ook al meer dan een jaar oud zijn. Na wat onderzoek lijkt het dat de nieuwere generaties ook net om de hoek staan. Normaliter ben ik niet zo van het eindeloos wachten tot er wat nieuws is, maar heb nu wel het idee dat we op het randje staan van een volgende generatie.

Wat of voor leuke nieuwe betaalbare opties kunnen zorgen, of het bestaande aanbod in prijs kan laten dalen.

Als ik het goed begrijp gaat AMD zich met de 8000 series niet op de highend mark focussen wat niet erg is aangezien ik nu naar de 7700/7800 kijk

[ Voor 4% gewijzigd door ManiakNL op 03-11-2024 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
"om de hoek" is nogal relatief. De midrange gpu's van Nvidia komen waarschijnlijk pas over een half jaar.

Amd komt wel eerder omdat ze geen high-end uitbrengen, Nvidia komt dan eerst met de 5090,5080 en waarschijnlijk nog de 5070.

Je cpu zal zeker de bottleneck zijn voor bijna alle huidige gpu's. Is echter 60fps al prima dan kunnen de meeste games prima op high/ultra settings op 1440p (en vaak veel hogere fps afhankelijk van de game).

Als ik op YT kijk is een 8700k met 3070 (of 3060ti/4060ti) goed voor 60fps 1080p ultra met RT&Dlss. Maar dat is dan ook door RT een erg zware titel met RT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiakNL
Hmm een half jaar is dan ook wel weer een aardige tijdsjump. Net even. op MP gekeken en niemand die toevallig een 3070 in de buurt verkoopt.

Via Tweakers zie ik wel wat aanbiedingen. (niet in de buurt maar voelt wel beter dan op MP)
categorie: Videokaarten

Zijn er wat tips hoe ik dit veilig kan doen? Of is het gewoon een kwestie van iemand vinden met wat positieve ervaringen (ik ben zelf niet instaat om auto te rijden om het op te halen)

Zit naar deze 3 adds te kijkenIk neig naar die van https://tweakers.net/aanb...-rtx-3070-oc-edition.html angezien zie nog in een mooi doos zit

[ Voor 35% gewijzigd door ManiakNL op 03-11-2024 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Heb ik geen tips voor. Persoonlijk vind ik het wel belangrijk dat iemand langere tijd lid/actief is.

Ophalen zou ook mijn voorkeur hebben voor dit soort bedragen. En dan ook even kort werkend zien.

Mocht je Amd willen overwegen is de rx6700xt of 6750xt een goed alternatief. 12gb ipv 8. Wel minder sterk in raytracing/dlss (fsr).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
kaarten hebben allemaal geen garantie meer,iets om rekening mee te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiakNL
meljor schreef op zondag 3 november 2024 @ 13:29:
Heb ik geen tips voor. Persoonlijk vind ik het wel belangrijk dat iemand langere tijd lid/actief is.

Ophalen zou ook mijn voorkeur hebben voor dit soort bedragen. En dan ook even kort werkend zien.

Mocht je Amd willen overwegen is de rx6700xt of 6750xt een goed alternatief. 12gb ipv 8. Wel minder sterk in raytracing/dlss (fsr).
Interessant zal er eens naar kijken
freaky35 schreef op zondag 3 november 2024 @ 14:05:
kaarten hebben allemaal geen garantie meer,iets om rekening mee te houden
Hier ben ik me van bewust, heb wel het idee dat hardware van de laatste 5 jaar best wel oke is, durf hierin de gok wel te wagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiakNL
Oke, conclusie tijd :)

Ik heb een RTX 3070 gekocht via een mede-tweaker voor een relatief schappelijke prijs.

Vandaag geïnstalleerd en wat een verademing. Ik merk een gigantische performance verbetering terwijl ik mijn CPU niet echt veel drukker zie dan normaal dus gelukkig is/lijkt de bottelnek niet verschoven..

Volgens de benchmarks (3d mark) is de performance verbetering rond de 200% maar heb het idee dat het in games zelfs hoger ligt. Kwaliteit van medium naar ultra en tegelijkertijd beweegt het beeld ook aanzienlijk soepeler.

Merk wel dat de fans van de videokaart hard blazen als de videokaart op zijn staart wordt getrapt.
Dus de kaart iets terug geclocked en wat akoestische panelen van mijn kast gehaald en alles draait weer lekker :)

Misschien dat ik bij daglicht ook even het koelblok van de videokaart schoon blaas want merkte dat er wat stof tussen zat, dat zal ook wel helpen.

Ondertussen maar wat case-fans erbij besteld ik heb aan 2 kennelijk niet meer genoeg.

Bedankt voor het meedenken, ik denk dat ik met de GTX 4060 echt minder blij was geweest.
Pagina: 1