MSI Cubi (N100): Sata SSD valt random uit/weg

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonlichtstad
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-09 22:42
Hallo,

Ik ben sinds kort bezig onderstaand MiniPc'tje in te richten als homeserver (Proxmox, Home Assistant etc).
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BarebonesMSI Cubi N ADL-002BEU€ 179,-€ 179,-
1Geheugen internCrucial CT16G4SFRA32A€ 28,-€ 28,-
1SSD'sSamsung 860 EVO 1TB€ 174,90€ 174,90
Totaal€ 381,90

De MSI Cubi en het geheugen zijn nieuw. De SSD heb ik uit een andere PC gehaald en is al een jaar of 6 oud.

Nu heb ik het volgende probleem: op random momenten valt de SSD uit/weg en komt niet meer terug. Herstarten werkt niet: het BIOS ziet de SSD ook niet meer. De enige remedie is het om het kastje open te maken en weer dicht en dan werkt alles weer.

Om het probleem te diagnosticeren stuur ik de logs van de server naar mijn NAS. Helaas word ik daar weinig wijzer van: ik zie op een gegeven moment dat het filesystem onbereikbaar is (duh...). Ook de kernel log helpt niet. De laatste melding was dat de temperatuur van de SSD 35 graden was, dus ook niet echt een probleem.

Wat zou het kunnen zijn? Ik dacht aan temperatuur, maar gezien de laatste SMART melding lijkt me dat onwaarschijnlijk. Slecht SATA kabeltje? SSD toch te oud?

Alvast bedankt voor het meedenken _/-\o_

Gerbrand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:08
Zonlichtstad schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:33:
Op random momenten valt de SSD uit/weg en komt niet meer terug. Herstarten werkt niet: het BIOS ziet de SSD ook niet meer. De enige remedie is het om het kastje open te maken en weer dicht en dan werkt alles weer.
Echt willekeurig, dus niet na standby?
Alleen "open en weer dicht", haal je dan nog wat extra los misschien?
Gewoon (wat langer) alleen stroom eraf/plug eruit help dus ook niet?
Zonlichtstad schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:33:
Wat zou het kunnen zijn? Ik dacht aan temperatuur, maar gezien de laatste SMART melding lijkt me dat onwaarschijnlijk. Slecht SATA kabeltje? SSD toch te oud?
Met SATA SSD's heb ik nooit temperatuur issues, nooit op gelet ook eigenlijk.
Je kan natuurlijk nog testen zonder deksel?
Met oudere/gebruikte SSD's heb ik eigenlijk nooit problemen, wel soms dat een bepaald SSD type helemaal niet wil werken in een laptop/PC/Dock.
Zolang de smart/write health maar ok is?
De SSD werkte goed in het oude systeem?
Natuurlijk gecontroleerd op bios/firmware updates?
Andere SSD (HDD?) testen als je die beschikbaar hebt?

SATA controller terugzetten naar de standaard Microsoft AHCI versie?
Dat heeft bij mij wel eens onverklaarbare SATA problemen opgelost.

Crucial: Replacing Manufacturer AHCI Drivers with Standard Microsoft® SATA Drivers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonlichtstad
Bedankt voor je suggesties!
The_Doman schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 19:07:
[...]

Echt willekeurig, dus niet na standby?
Alleen "open en weer dicht", haal je dan nog wat extra los misschien?
Gewoon (wat langer) alleen stroom eraf/plug eruit help dus ook niet?
Ik heb nog geen "trigger" geïdentificeerd. Het gebeurt maar ca. 1 keer per week. Het is een servertje dus staat 24/7 aan. Langer de stroom eraf heb ik idd nog niet geprobeerd.
Zolang de smart/write health maar ok is?
De SSD werkte goed in het oude systeem?
SMART lijkt OK. SSD gaf geen problemen in het oude systeem.
Natuurlijk gecontroleerd op bios/firmware updates?
Ik kan checken of er BIOS updates zijn voor de Cubi.
SATA controller terugzetten naar de standaard Microsoft AHCI versie?
Het systeem draait Proxmox, dus ik denk niet dat de SATA controller van Microsoft komt ?

Gr

Gerbrand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 13:11
Heb je deze issue nog steeds?
Ik zit namelijk ook aan deze mini te denken om ook als 24/7 servertje m'n RPi4 te laten vervangen want ik wil af van het gebruik van SD kaarten als bootdisk.
Maar dan moet deze uiteraard wel stabiel draaien op een SSD.
Ik wil die dan voorzien van een NVME disk als bootdisk en een SATA SSD tbv opslag.

Heb je toevallig ook een meting van het werkelijke energieverbruik van die MSI Cube?
Welk OS heb jij erop staan?

[ Voor 3% gewijzigd door Joop_Klepzeiker op 11-11-2024 16:23 ]

Arriving Somewhere but not here....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonlichtstad
Het probleem is dat het maar 1x per week of zo optreedt. Ik heb nog geen manier gevonden om het uit te lokken. Als ik op het internet zoek naar SSDs die spontaan verdwijnen, wijst dat meestal op issues met de powersupply. Ik had nog een powersupply van een oude laptop liggen. Die heb ik nu aan de Cubi gehangen. Gaat nu al een weekje goed.
Heb je toevallig ook een meting van het werkelijke energieverbruik van die MSI Cube?
Welk OS heb jij erop staan?
Nee. Dat heb ik nooit gemeten. Ik heb er Proxmox opstaan (weet niet precies welke Linux variant dat is).

Gerbrand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 13:11
Ok, dankjewel voor de info. Hoop dat die laptopvoeding het probleem dan oplost voor jou.

Aan de andere kant, waarom zet je er geen nieuwe NVME SSD in en hou je die oude SSD als BackUp medium voor images van je docks? Heb je veel minder schrijf acties.
Een 6 jaar oude SSD als bootdisk in een server die 24/7 aan staat zou ik niet snel doen.

Wat je misschien ook nog kunt doen is een RAM disk aanmaken en daar je logs op laten wegschrijven en die dan 1x per 24 uur wegzet naar de SSD en dan weer leegmaakt; dan heb je historie zo lang je wilt en verminder je het aantal schrijfacties drastisch. Ik doe dat ook op m'n Pi.

Arriving Somewhere but not here....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonlichtstad
Joop_Klepzeiker schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:41:
Aan de andere kant, waarom zet je er geen nieuwe NVME SSD in en hou je die oude SSD als BackUp medium voor images van je docks? Heb je veel minder schrijf acties.
Een 6 jaar oude SSD als bootdisk in een server die 24/7 aan staat zou ik niet snel doen.

Wat je misschien ook nog kunt doen is een RAM disk aanmaken en daar je op laten wegschrijven en die dan 1x per 24 uur wegzet naar de SSD en dan weer leegmaakt; dan heb je historie zo lang je wilt en verminder je het aantal schrijfacties drastisch. Ik doe dat ook op m'n Pi.
Dat zijn inderdaad goede suggesties, maar ik maak me (nog) niet al te veel zorgen. Ik backup de images van mijn containers naar een NAS. Als ik in de SMART informatie kijk heb ik momenteel 13 TByte naar de SSD geschreven. Volgens de specs zou hij 600 Tbyte TBW moeten kunnen halen. Hij heeft 4000 uur aangestaan, dus dat kan ook nog wel even.

Gerbrand
Pagina: 1