Performance problemen Ubiquiti USG?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neelix
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-07 09:17
Mijn vraag
Ik ben sinds kort overgestapt op KPN glasvezel en heb een 1Gbit aansluiting. Maar met m'n USG haal ik daar maar 5-600mbit, terwijl met de KPN box ik wel >800mbit haal.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik gebruik een USG 3P (4.4.57) met een unifi controller die ik in een docker op m'n NAS draai.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al de gateway config toegepast die hardware offloading, mtu, ipv6 en iptv regelt.
Ik heb de kabels al getest, die doen allemaal prima 1gbit.
Als ik de Experia box neem dan haal ik met iperf naar een eigen server makkelijk 800mbit, maar met de USG blijft het bij 500mbit.

Is dat nu de max die ik uit zo'n doosje kan halen of zie ik iets over het hoofd?

Don't worry, it's all just 1's and 0's.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Neelix schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 16:26:
Mijn vraag
Ik ben sinds kort overgestapt op KPN glasvezel en heb een 1Gbit aansluiting. Maar met m'n USG haal ik daar maar 5-600mbit, terwijl met de KPN box ik wel >800mbit haal.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik gebruik een USG 3P (4.4.57) met een unifi controller die ik in een docker op m'n NAS draai.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al de gateway config toegepast die hardware offloading, mtu, ipv6 en iptv regelt.
Ik heb de kabels al getest, die doen allemaal prima 1gbit.
Als ik de Experia box neem dan haal ik met iperf naar een eigen server makkelijk 800mbit, maar met de USG blijft het bij 500mbit.

Is dat nu de max die ik uit zo'n doosje kan halen of zie ik iets over het hoofd?
Zet voor de grap het IPS/IDS deel 'in' die USG-3P eens gewoon even UIT (en Hardware-Offloading AAN) _O-

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neelix
Will_M schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 16:30:
[...]

Zet voor de grap het IPS/IDS deel 'in' die USG-3P eens gewoon even UIT (en Hardware-Offloading AAN) _O-
Beter lezen, hardware-offloading stond al aan door de gateway config.
IPS uitgezet, maakt vrij weinig verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Neelix schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:09:
[...]

Beter lezen, hardware-offloading stond al aan door de gateway config.
IPS uitgezet, maakt vrij weinig verschil.
Harware Offloading kan op de USG-3P technisch gezien onmogelijk aanstaan in combinatie met IPS/IDS dus ik weet niet wat je allemaal nog meer voor (rare?) instellingen gemaakt hebt middels third-party scripts en .json files gezien je daadwerkelijk IPS/IDS dus nog wél uit kon zetten (in de GUI?).

Beter lezen? :P >:)

[Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 02-11-2024 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neelix
Zelf nog wat verder gezocht.

De config van @coolhva https://github.com/coolhva/usg-kpn-ftth heeft wat elementen om Hardware Offloading aan te zetten.

In de Unifi Controller UI is het mogelijk om dan nog steeds IDS/IPS aan te zetten, en Hardware Offloading staat daar dan automatisch uit. De USG doet door de gateway.config.json dan toch wat Hardware Offloading, maar het werkt beter door IDS/IPS helemaal uit te zetten en dan Hardware Offloading in de Controller UI aan te zetten.

Nog een extra performance winst valt te halen uit de DPI setting die in de Controller UI aan kan staan ((legacy modus) Settings -> DPI)

Met de gateway.config.json, IDS/IPS uit en DPI uit, lukt het mij om tussen de 7-800 Mbps door de USG heen te krijgen. Zoals @Will_M al in een PM aangaf, de USG is niet een supersnel beestje meer, dus veel meer gaat niet lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neelix
Toch nog wat gevonden om de functionaliteit op te krikken naar 1Gbit: je geeft dan de IPTV vlan op en kijkt KPN TV+ op unicast.

Ik heb daarvoor de IGMP functionaliteit en VLAN 4 uit de gateway config gehaald, en de static route uitgezet.

Ja, het is misschien iets lagere kwaliteit misschien, maar heb ik persoonlijk niet zo'n moeite mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:19
Mooi :)
Ik dacht namelijk te lezen dat de USG vaak hogere snelheden haalt itt sommige opvolgers ervan.

Als je alleen alle features uitzet in een router om bepaalde snelheid te kunnen halen dan kun je je wel afvragen of het niet handiger is de ISP router terug te zetten. Dan heb je ook weer multicast TV

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Neelix schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:57:
Toch nog wat gevonden om de functionaliteit op te krikken naar 1Gbit: je geeft dan de IPTV vlan op en kijkt KPN TV+ op unicast.

Ik heb daarvoor de IGMP functionaliteit en VLAN 4 uit de gateway config gehaald, en de static route uitgezet.

Ja, het is misschien iets lagere kwaliteit misschien, maar heb ik persoonlijk niet zo'n moeite mee.
Wat ik hier thuis destijds met de USG-3P deed is de IPTV stream over een L2 Vlan op m'n Unifi omgeving naar de IPTV ontvangers (Arris VIP5202) doorzetten vanop het KPN modem/router device (in mijn geval een eigen AVM Fritz!Box 7590). Wil dan helaas dus wel zeggen dat je een extra stroomverbruiker én een dubbele NAT slag intern maakt, maar.....

Je hebt dan géén scripts / .json files in gebruik welke na een update of reboot weer spontaan ontbreken, al zullen er voor de USG-3P waarschijnlijk geen updates meer uitgebracht gaan worden. Ook PPPoE hoeft dan niet meer op de USG-3P afgehandeld te worden waarmee je de laatste 'bitjes' qua snelheid terug kunt gaan winnen.

[ Voor 15% gewijzigd door Will_M op 07-11-2024 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-09 21:02

jurroen

Security en privacy geek

PPPoE is gewoon veel te zwaar voor een relatief crappy USG. Dat je 600mbit haalt is al enigszins verbazend. No offense - maar als je line speed wilt ga je moeten upgraden. Simple as that.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Pagina: 1