Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 09:24
Op mijn woning heb ik 13 panelen zuid met Enphase IQ8+.

In maart heb ik op de garage 6 panelen (nagenoeg zelfde specs als op de woning) OW gelegd. Oost op een Goodwe XS1000 en West op een XS1000.

Vanaf Maart hebben de panelen op de schuur altijd net niet de helft van de opwek van de panelen op de woning. Logisch, want net iets minder dan de helft van de panelen.

Nu valt mij op dat deze verhouding steeds vaker zoek is. Zo hier de opwek van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pb7FUBK9-7a_bZ7igCjM6FRDnR0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xrPcmL834EFQjCo5JonvSMBB.jpg?f=fotoalbum_large

Waar zou dit door kunnen komen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:12
Rendement oost/west is minder dan zuid, meldt Google. En dan zal de laagstaande zon ook nog wel wat doen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:48

Barrycade

Through the...

Wat is je hoek? Neem aan op schuur plat en op je huis onder een stijlere hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-10 21:08

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@DaanTriple7 Misschien simulaties doen? - Tools/websites zijn op Internet te vinden.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikthuis2
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 02-10 20:30
Waarschijnlijk ligt ligt het aan de hoek van de panelen. De hoek meer horizontaal is beter in de zomer, meer verticaal beter in de winter.

Verder heeft Enphase IQ8 ook microburst en kan daarom in minder licht situaties toch nog electriciteit produceren. Het effect hiervan is het grootst in de winter.
Goodwe zal een hogere opstart spanning nodig hebben om electriciteit te kunnen leveren.