Hoe los ik dit schimmel probleem op?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yawonki
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 29-09 22:44
Op de slaapkamer van mijn zoon zit schimmel tussen de klimaatfolie en de osb platen. Voor de folie zitten gipsplaten, waar ik een deel van heb verwijderd. De osb platen lijken niet van binnenuit vastgemaakt te zijn, maar van buitenaf, via het balkon.

Kan ik hier iets aan doen zonder van buitenaf te moeten werken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6x5At4vhS2vbwVhKt-x8--_w7Q4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hOQNZr77BOaWnwznfJywdgeh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ZqhtYG8k2KjBj3Grh6lkKcCj-0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OLwjw8HaRKf8DzflLDaFl0ew.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:56

DukeBox

loves wheat smoothies

Huur of koop?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:55

orf

Is dat wel klimaatfolie? Het lijkt meer op gewone plastic folie.

Hoe is de afwerking aan de buitenkant? Is dat dampopen of dampdicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12:49
Het lijkt wel of daar een lekkage zit die eerst opgelost moet worden. In ieder geval moet die osb plaat er uit want zoveel schimmel is super ongezond en dan zie je ook meteen of het om een lek gaat of om condens.
Ik zou een groot gat in de plaat boren waarna je met een decoupeerzaag de rest weg kunt zagen. Tijdens de werkzaamheden wel een goed stofmasker dragen want je wilt geen schimmelsporen in je longen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 29-09 19:05
Klimaatfolie had een opdruk gehad waarschijnlijk. Dit lijkt een reguliere dampdichte folie te zijn.
Zo te zien vocht in de constructie gehad welke niet weg kan/kon.
Hoe is de buiten zijde afgewerkt ? Lekkage gehad daar in de directe omgeving toevallig ?
Verwacht dat de OSB wel vanaf binnenzijde vastgezet is, soms lastig te zien als je geen idee hebt van de achterliggende draagconstructie.

Op zich wel vanuit binnen zijde te doen denk ik. Belangrijk dat daarna de opbouw ook weer goed is, dus met dampdichte folie aan de binnen zijde (als je zeker bent van een dampdoorlatende buitenzijde) anders wordt het een klimaatfolie en dampopen afwerking aan de binnen zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yawonki
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 29-09 22:44
Het gaat om een koophuis, woon er nu een half jaar, dus ben nog vanalles aan het ontdekken.
orf schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 16:13:
Is dat wel klimaatfolie? Het lijkt meer op gewone plastic folie.

Hoe is de afwerking aan de buitenkant? Is dat dampopen of dampdicht
Buitenkant is afgewerkt met pvc dakbedekking, dus dampdicht lijkt me

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_0G_MD_3KMgNJpc_rHdTizybp2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TCyAzJUy4D1Yzi0CxEC0kCnE.jpg?f=fotoalbum_large
TweakHm schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 16:46:
Klimaatfolie had een opdruk gehad waarschijnlijk. Dit lijkt een reguliere dampdichte folie te zijn.
Zo te zien vocht in de constructie gehad welke niet weg kan/kon.
Hoe is de buiten zijde afgewerkt ? Lekkage gehad daar in de directe omgeving toevallig ?
Verwacht dat de OSB wel vanaf binnenzijde vastgezet is, soms lastig te zien als je geen idee hebt van de achterliggende draagconstructie.

Op zich wel vanuit binnen zijde te doen denk ik. Belangrijk dat daarna de opbouw ook weer goed is, dus met dampdichte folie aan de binnen zijde (als je zeker bent van een dampdoorlatende buitenzijde) anders wordt het een klimaatfolie en dampopen afwerking aan de binnen zijde.
Buitenkant is dus pvc dakbedekking. Ik heb inmiddels de bevestiging van de osb platen aan de binnenzijde gevonden. Wel wat lastig te bereiken, want die zijn zo te zien vastgeschroefd voordat de dekvloer erin ging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m6Egxgwv7ePHxxIO365UCPjvBTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yUR5TJX5vArgPXzsM4glgRwt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakHm
Dan wordt het opnieuw opbouwen helaas. En dan met een klimaatfolie aan de binnenzijde en verder dampopen afgewerkt.
Vocht kon dus niet weg uit de constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
Er zal nauwelijks isolatiemateriaal achter de osb platen zitten waardoor er veel condens is kunnen ontstaan. Goede isolatie en dampdichte folie zal het probleem wegnemen, tenminste als er geen lekkage zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakHm
vogelmans schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 18:01:
Er zal nauwelijks isolatiemateriaal achter de osb platen zitten waardoor er veel condens is kunnen ontstaan. Goede isolatie en dampdichte folie zal het probleem wegnemen, tenminste als er geen lekkage zit.
Zoals aangegeven zit er aan de buitenkant pvc dakbedekking. Om eventueel binnendringend vocht kwijt te raken is dus een klimaatfolie aan de binnenzijde nodig. Geen volledig dampdichte versie.
Qua isolatie is normaal gesproken Rc 1,5 genoeg om condensproblemen te voorkomen.
Voorkeur is natuurlijk nog meer isolatie Rc 3 - 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
TweakHm schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 18:29:
[...]

Zoals aangegeven zit er aan de buitenkant pvc dakbedekking. Om eventueel binnendringend vocht kwijt te raken is dus een klimaatfolie aan de binnenzijde nodig. Geen volledig dampdichte versie.
Qua isolatie is normaal gesproken Rc 1,5 genoeg om condensproblemen te voorkomen.
Voorkeur is natuurlijk nog meer isolatie Rc 3 - 5.
Binnen damp dicht, goede isolatie, buiten damp open. Eventueel hele kleine roostertjes in de kunststof buitengevel maken. Condens treed op als er verschil tussen koud en warm is op het koudste gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:35
vogelmans schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 18:43:
[...]

Binnen damp dicht, goede isolatie, buiten damp open. Eventueel hele kleine roostertjes in de kunststof buitengevel maken. Condens treed op als er verschil tussen koud en warm is op het koudste gedeelte.
Hij heeft toch aan dat de dakbedekking aan de buitenzijde dampdicht is.
Dat betekent aan de warme zijde een klikaatfolie gebruiken die dit kan reguleren.
En dan direct isoleren idd. Dan moet het goed gaan.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Hoe dampdicht is een OSB plaat?
Verder eens met de rest, die folie moet weg, die OSB plaat moet weg, dat kun je natuurlijk gewoon van binnen uit loszagen.
Dan dampopen isolatie erin, en afwerken met klimaatfolie.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1