1440p ultrawide gaming / werk PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dherre65
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-08 17:41
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
In eerste instantie wordt dit een gaming PC, maar zal er ook wat simpeler werk op doen zoals office / photoshop (niet professioneel) op doen, en persoonlijke foto bibliotheek op bijhouden. Qua gaming speel ik voornamelijk wat oudere spellen, als er een nieuw spel gespeeld wordt hoeft het allemaal niet op ultra en 144 fps.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Prijs liefst rond de 1250 euro (voor de PC zelf, ex monitor)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb nu grotendeels de best-buy guide voor 1440p gevolgd, maar ik wil graag een 1440p ultrawide monitor nemen omdat dat ook handig is voor werk, als alternatief voor 2 schermen naast elkaar. Daarom vraag ik me af of het ook nog goed meegaat als het 3440x1440 wordt.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb hiervoor altijd Intel CPUs en Nvidia GPUs gehad, maar ik begrijp dat de value-for-money tegenwoordig echt bij AMD zit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stille kast, niet al te veel energieverbruik, geen RGB lichtjes / open kast poespas.

Ga je overklokken?
Niet van toepassing - wat mij betreft stel ik hem 1 keer in en tweak ik nog het een en ander maar daarna is het mooi geweest.

Wat verwacht je van ons?[i]
Met 'meeste value-for-money' in het achterhoofd, twee dingen:
  • Kan dit systeem mee met 1440 ultrawide voor de meeste games op high / eventueel medium settings
  • Zouden jullie voor de AMD of toch Nvidia GPU gaan
Hierbij nog het lijstje wat ik heb samengesteld (licht aangepaste versie van best-buy guide voor 1440p):
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 233,69€ 233,69
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 175,-€ 175,-
1VideokaartenASUS Dual Radeon RX 7700 XT OC Edition 12GB GDDR6€ 429,-€ 429,-
1BehuizingenFractal Design Pop Silent Black Solid€ 84,90€ 84,90
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo REV. 5€ 29,55€ 29,55
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 100,95€ 100,95
1VoedingenThermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition€ 91,46€ 91,46
1SSD'sSK hynix Platinum P41 2TB€ 139,90€ 139,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.284,45

Eventueel overwoog ik bijv. deze 4060 TI als alternatief voor de 7700XT: uitvoering: ASUS Dual GeForce RTX 4060 Ti EVO OC Edition 16GB GDDR6

Het scherm wat ik er waarschijnlijk aan wil hangen is deze: uitvoering: Samsung Odyssey Gaming Monitor G5 C34G55 Zwart

Veel dank!

Beste antwoord (via dherre65 op 03-11-2024 13:33)

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:39
dherre65 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 22:32:
[...]

Dank hiervoor - duidelijk. Nog even voor de zekerheid, dit geldt dus ook voor 1440p op een ultrawide monitor? Het is natuurlijk lang geen 4K maar toch wel meer pixels om te renderen dan op “normale” 1440p
Excuses, daar heb ik niet bij stil gestaan inderdaad. 3440x1440 is toch wel wat extra pixels waar je misschien hier en daar voordeel kan halen met DLSS in modernere games.

Toch vind ik iets als een RTX 4070 behoorlijk aan de prijs vergeleken met de door jou gekozen 7700XT. DLSS is beter, maar FSR werkt ook prima als je niet al te kritisch bent en het niet vaak gebruikt.

Je moet voor jezelf nagaan hoe lang je met je kaart wilt doen en of je verwacht in die tijd veel modernere titels te gaan spelen. Persoonlijk vind ik AMD doorgaans de betere keuze, tenzij je meer richting het high-end segment gaat, waar hogere eisen aan beeldkwaliteit, ray tracing, etc. worden gesteld.

Jouw configuratie zit een beetje op de grens. Ik vind hem eigenlijk erg mooi afgewogen. Het zal van persoonlijke voorkeur afhangen wat het beste bij je past. Als je een wat ruimere voeding neemt kan je wel op een later punt makkelijker de keuze maken om voor een wat krachtigere kaart te gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door DLSS op 03-11-2024 00:16 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
Mooie setup!

Als ik dan toch een opmerking mag maken, zou ik het hebben over de voeding.

Thermaltake staat namelijk niet het best aangeschreven op dit gebied, en een voeding met een iets hogere capaciteit biedt je de mogelijkheid om eventueel te upgraden naar een high-end GPU of CPU (wie weet, misschien gaan toekomstige midrange GPU’s wel meer verbruiken).

Vaak kun je voedingen zelfs in meerdere systemen hergebruiken omdat ze langer meegaan. Mijn 1000-watt Seasonic heb ik bijvoorbeeld mee kunnen nemen naar mijn nieuwe RTX 4090 systeem.

Een bijkomend voordeel van voedingen met een hogere capaciteit is dat ze waarschijnlijk wat langer mee gaan. (merken zoals corsair en seasonic bieden doorgaans ook 10 jaar of meer garantie). Mijn 860-watt voeding van Corsair werkt bijvoorbeeld al 11 jaar probleemloos en is dagelijks in gebruik. (inmiddels in de computer van een vriend.)

Mocht je voor een iets betere voeding gaan kijk dan goed naar de gebrukte capacitors. Een Corsair RM850x gebruikt bijvoorbeeld goed aangeschreven Japanse capacitors, terwijl sommige niet-"x"-modellen goedkopere capacitors gebruiken.

(De RM850x is trouwens toevallig in de aanbieding voor 119 euro Wat mij betreft is een goede PSU zeker die paar extra tientjes waard.)

[ Voor 7% gewijzigd door DLSS op 02-11-2024 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:37
DLSS schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:17:
Thermaltake staat namelijk niet het best aangeschreven op dit gebied,
De bekende voedingsdeskundige Aris Mpitziopoulos (crmaris) is het niet met je eens, zie hier zijn beste picks in de 650 Watt klasse, ook in de meer vermogende klassen vind je dit merk terug in zijn aanbevelingen.

De oudere Corsair die je aanraadt heeft niet de laatste specificaties (ATX 3.0 of 3.1), als je een voeding koopt die ook geschikt met zijn voor een eventuele upgrade zou ik daar wel op letten, bij Corsair is dat bv de Corsair RM850x (2024). Een iets zwaardere Thernaltake is een zeer solide en voordeligere keuze in dat geval.

[ Voor 31% gewijzigd door martyw op 02-11-2024 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
martyw schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:35:
[...]

De bekende voedingsdeskundige Aris Mpitziopoulos (crmaris) is het niet met je eens, zie hier zijn beste picks in de 650 Watt klasse, ook in de meer vermogende klassen vind je dit merk terug in zijn aanbevelingen.
Dank voor de link, ik ken Aris Mpitziopoulos niet maar ik vind het altijd leuk om dat soort tests te bekijken. Ik had het overigens niet over de prestaties van de Thermaltake PSU's, maar over de kwaliteit en levensduur.

Mijn (anekdotische) ervaringen met Thermaltake-PSU's zijn zeer slecht. Maar goed, het blijft wel anekdotisch uiteraard. Persoonlijk ga ik liever voor een merk als Seasonic of Corsair, maar als Thermaltake goed blijkt te zijn, dan is dat ook prima.

Een iets hogere capaciteit kan alsnog nuttig zijn als je van plan bent om misschien ooit te upgraden en je weet niet wat GPU's in de toekomst gaan vragen, of als je de voeding meerdere systemen zou willen meenemen. (In sommige gevallen scheelt het ook in stroomverbruik, wat over een periode van 10 jaar best wat kan uitmaken.

[ Voor 8% gewijzigd door DLSS op 02-11-2024 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:37
Thermaltake geeft ook tien jaar garantie (link)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
martyw schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:56:
Thermaltake geeft ook tien jaar garantie (link)
Haha, ik was het net aan het opzoeken. Zag het inderdaad ook.

Ik heb geen ervaring met deze specifieke voeding maar er is ook een thermaltake van 850 watt voor 114,90 euro te krijgen

[ Voor 28% gewijzigd door DLSS op 02-11-2024 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14-08 12:29
DLSS schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:17:
Mooie setup!

Als ik dan toch een opmerking mag maken, zou ik het hebben over de voeding.

Thermaltake staat namelijk niet het best aangeschreven op dit gebied, en een voeding met een iets hogere capaciteit biedt je de mogelijkheid om eventueel te upgraden naar een high-end GPU of CPU (wie weet, misschien gaan toekomstige midrange GPU’s wel meer verbruiken).

Vaak kun je voedingen zelfs in meerdere systemen hergebruiken omdat ze langer meegaan. Mijn 1000-watt Seasonic heb ik bijvoorbeeld mee kunnen nemen naar mijn nieuwe RTX 4090 systeem.

Een bijkomend voordeel van voedingen met een hogere capaciteit is dat ze waarschijnlijk wat langer mee gaan. (merken zoals corsair en seasonic bieden doorgaans ook 10 jaar of meer garantie). Mijn 860-watt voeding van Corsair werkt bijvoorbeeld al 11 jaar probleemloos en is dagelijks in gebruik. (inmiddels in de computer van een vriend.)

Mocht je voor een iets betere voeding gaan kijk dan goed naar de gebrukte capacitors. Een Corsair RM850x gebruikt bijvoorbeeld goed aangeschreven Japanse capacitors, terwijl sommige niet-"x"-modellen goedkopere capacitors gebruiken.

(De RM850x is trouwens toevallig in de aanbieding voor 119 euro Wat mij betreft is een goede PSU zeker die paar extra tientjes waard.)
toon volledige bericht
De Thermaltake staat ook lekker in de A-tier van de PSUs : https://cultists.network/140/psu-tier-list/
Denk dat die wel behoorlijk goed is dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
Boermansjo schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:59:
[...]

De Thermaltake staat ook lekker in de A-tier van de PSUs : https://cultists.network/140/psu-tier-list/
Denk dat die wel behoorlijk goed is dan.
Ik kan deze lijst niet toetsen op betrouwbaarheid (doorgaans zou je een groot aantal voedingen over een lange termijn moeten testen), maar als dit klopt, dan blijkt maar weer eens dat anekdotische ervaringen niet per se leidend moeten zijn voor je perceptie van een merk

Bij deze pas ik mijn advies aan naar 'een goede 850 watt-PSU' met het oog op eventuele upgrades / meenemen naar een volgend systeem dat wellicht meer stroom zal vragen. Een PSU is een van de weinige onderdelen die ik meeneem in meerdere systemen. In dat opzicht vind ik het de paar extra tientjes waard.

(Met daarbovenop een potentiële reductie in stroomverbruik en mogelijk een hogere duurzaamheid, omdat overcapaciteit doorgaans leidt tot minder warmteproductie en minder slijtage, wat kan resulteren in een lager uitvalpercentage.)

[ Voor 12% gewijzigd door DLSS op 02-11-2024 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dherre65
Dank hiervoor - ik ga me eens even verdiepen in voedingen.

Verder nog advies op de nvidia vs amd GPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14-08 12:29
DLSS schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 18:09:
[...]

Ik kan deze lijst niet toetsen op betrouwbaarheid (doorgaans zou je een groot aantal voedingen over een lange termijn moeten testen), maar als dit klopt, dan blijkt maar weer eens dat anekdotische ervaringen niet per se leidend moeten zijn voor je perceptie van een merk

Bij deze pas ik mijn advies aan naar 'een goede 850 watt-PSU' met het oog op eventuele upgrades / meenemen naar een volgend systeem dat wellicht meer stroom zal vragen. Een PSU is een van de weinige onderdelen die ik meeneem in meerdere systemen. In dat opzicht vind ik het de paar extra tientjes waard.

(Met daarbovenop een potentiële reductie in stroomverbruik en mogelijk een hogere duurzaamheid, omdat overcapaciteit doorgaans leidt tot minder warmteproductie en minder slijtage, wat kan resulteren in een lager uitvalpercentage.)
Ik ben met je eens. De lijst gebruik ik wel af en toe om te kijken waar de voeding zit. (In hun Excel zie je wel hoe ze aan die lijst komen) Ik heb zelf ook geen idee of die 100% betrouwbaar is. Zo is er ook deze lijst : https://hwbusters.com/bes...s-picks-hardware-busters/
Ik volg sowieso je mening dat wat extra geld in een goeie PSU veel waard is. Een goeie kan gemakkelijk 10j mee. (vandaar ook die hoge garanties)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DLSS
dherre65 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 18:24:
Dank hiervoor - ik ga me eens even verdiepen in voedingen.

Verder nog advies op de nvidia vs amd GPU?
Nvidia heeft als voordeel dat de GPU's doorgaans beter zijn in ray tracing en path tracing. Daarnaast is DLSS beter dan FSR, maar je betaalt daar dus wel meer voor.

Voor 1440p heb je vermoedelijk niet veel upscaling nodig in combinatie met de door jou gekozen GPU. Het is zonde om extra te betalen voor bijvoorbeeld een RTX 4070 met features die je niet nodig hebt.

Mocht je van plan zijn om in de toekomst een 4K-monitor aan te schaffen en je GPU daarvoor niet te upgraden, dan zou ik zeggen: kies voor een Nvidia GPU, omdat DLSS je daarbij helpt.

Voor je huidige configuratie vind ik persoonlijk dat je een goede GPU gekozen hebt. (Tenzij je met ray tracing aan de slag wilt maar als ik je post zo lees lijkt me dat niet het geval.) Ik weet niet wat je huidige systeem is, maar van de configuratie die je nu hebt samengesteld ga je heerlijk genieten in 1440p.

[ Voor 15% gewijzigd door DLSS op 02-11-2024 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dherre65
DLSS schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 18:09:
[...]

Dit klinkt trouwens counter intuitive - stroomverbruik naar beneden als je hoger wattage neemt?

Is het wel zo dat als je systeem bijv max 550 watt trekt, je nooit meer zal halen dan 550, of je nou een 650 of 850 PSU hebt? Of kan het wel zijn dat je dan soms hogere pieken haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dherre65
DLSS schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 20:27:
[...]

Nvidia heeft als voordeel dat de GPU's doorgaans beter zijn in ray tracing en path tracing. Daarnaast is DLSS beter dan FSR, maar je betaalt daar dus wel meer voor.

Voor 1440p heb je vermoedelijk niet veel upscaling nodig in combinatie met de door jou gekozen GPU. Het is zonde om extra te betalen voor bijvoorbeeld een RTX 4070 met features die je niet nodig hebt.

Mocht je van plan zijn om in de toekomst een 4K-monitor aan te schaffen en je GPU daarvoor niet te upgraden, dan zou ik zeggen: kies voor een Nvidia GPU, omdat DLSS je daarbij helpt.

Voor je huidige configuratie vind ik persoonlijk dat je een goede GPU gekozen hebt. (Tenzij je met ray tracing aan de slag wilt maar als ik je post zo lees lijkt me dat niet het geval.) Ik weet niet wat je huidige systeem is, maar van de configuratie die je nu hebt samengesteld ga je heerlijk genieten in 1440p.
toon volledige bericht
Dank hiervoor - duidelijk. Nog even voor de zekerheid, dit geldt dus ook voor 1440p op een ultrawide monitor? Het is natuurlijk lang geen 4K maar toch wel meer pixels om te renderen dan op “normale” 1440p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DLSS
dherre65 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 22:30:
[...]

Dit klinkt trouwens counter intuitive - stroomverbruik naar beneden als je hoger wattage neemt?

Is het wel zo dat als je systeem bijv max 550 watt trekt, je nooit meer zal halen dan 550, of je nou een 650 of 850 PSU hebt? Of kan het wel zijn dat je dan soms hogere pieken haalt?
Voedingen zijn doorgaans het meest efficiënt wanneer ze op 40% tot 60% van hun capaciteit worden gebruikt. Als je het maximale TDP van je systeem grofweg optelt, kom je uit op iets meer dan 400 watt. Een 850-watt voeding zal in dat geval wat dichter bij het ideale efficiëntiebereik kunnen vallen (ongeveer 47% belasting bij 400 watt).

Dit is wel afhankelijk van de voeding die je kiest (sommige voedingen efficiënter dan andere, los van wattage) en hoe je je systeem gebruikt. Daarom heb ik dit tussen haakjes gezet.

De beste reden om die paar tientjes extra uit te geven is eigenlijk zodat je eventueel een krachtigere grafische kaart of CPU kunt inbouwen en de voeding eventueel kunt meenemen naar een volgend systeem dat wellicht meer stroom vraagt. Het geeft je meer flexibiliteit met upgraden op een later punt. Een van de mooiere aspecten van PC's :P.

[ Voor 4% gewijzigd door DLSS op 03-11-2024 00:11 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DLSS
dherre65 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 22:32:
[...]

Excuses, daar heb ik niet bij stil gestaan inderdaad. 3440x1440 is toch wel wat extra pixels waar je misschien hier en daar voordeel kan halen met DLSS in modernere games.

Toch vind ik iets als een RTX 4070 behoorlijk aan de prijs vergeleken met de door jou gekozen 7700XT. DLSS is beter, maar FSR werkt ook prima als je niet al te kritisch bent en het niet vaak gebruikt.

Je moet voor jezelf nagaan hoe lang je met je kaart wilt doen en of je verwacht in die tijd veel modernere titels te gaan spelen. Persoonlijk vind ik AMD doorgaans de betere keuze, tenzij je meer richting het high-end segment gaat, waar hogere eisen aan beeldkwaliteit, ray tracing, etc. worden gesteld.

Jouw configuratie zit een beetje op de grens. Ik vind hem eigenlijk erg mooi afgewogen. Het zal van persoonlijke voorkeur afhangen wat het beste bij je past. Als je een wat ruimere voeding neemt kan je wel op een later punt makkelijker de keuze maken om voor een wat krachtigere kaart te gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door DLSS op 03-11-2024 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Ik denk eerlijk gezegd ook dat het systeem wat je hebt samengesteld, erg goed past bij je budget en wensen.

Nvidia is wat energie efficiënter en is een soort van must als je ray tracering wil. Maar ik zou niet lager gaan dan een RTX 4070, wat eigenlijk niet in je budget te krijgen is. AMD bied in dit segment gewoon meer waar voor je geld.

Misschien even de blackfriday kat uit de boom kijken of je hier toch niet een upgrade uit je budget kan halen?

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dherre65
Dank allen - ik ga de PSU een upgrade geven en ik wacht met het geheel inderdaad even af op black Friday, mogelijk ga ik dan nog naar een nvidia maar ik denk van niet. Dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
dherre65 schreef op zondag 3 november 2024 @ 13:34:
Dank allen - ik ga de PSU een upgrade geven en ik wacht met het geheel inderdaad even af op black Friday, mogelijk ga ik dan nog naar een nvidia maar ik denk van niet. Dank voor het meedenken!
Geniet er van! 👍
Pagina: 1