Advies over de ubiquity home netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nabilos
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-06 23:32
Mijn vraag

Hey,

Dus ik loop nu tegen een probleem aan bij ons landhuis in het buitenland.
We hebben op het moment een soort van hout & en touwtje systeem waarin we een netgear router hebben, die aangesloten is op een switch met POE, die vervolgens verbonde is met 5 Ubiquity AC Pros (3 binnen, 2 buiten, wel onder afdak).

Nu is het dat deze Ubiqutiy AC pros erg dom zijn in hun gebruik en dat we ze niet optimaal geconfigureerd hebben voor bijv MESH (ik weet dat ubiquity het niet zo noemt, maar je snapt wat ik bedoel).

Aangezien het om een ong 1000 m2 gaat, en er 2 acces points buiten zitten, gok ik dat ik niet echt v/d ubiquity af komt en bijv een tp link deco kan bestellen.

Heeft iemand ervaring met een soortgelijke scenario en misschien advies over hoe die zijn home netwerk heeft ingericht? Ik zoek een passende oplossing die de beste performance levert.

Indien meer info nodig is, kan ik die zeker verschaffen.

Beste antwoord (via nabilos op 02-11-2024 17:49)

• XiMMiX
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:32
nabilos schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:36:
Mijn vraag

Hey,

We hebben op het moment een soort van hout & en touwtje systeem waarin we een netgear router hebben, die aangesloten is op een switch met POE, die vervolgens verbonde is met 5 Ubiquity AC Pros (3 binnen, 2 buiten, wel onder afdak).
Ik zie hier geen probleem. Alle netwerk apparatuur van 1 leverancier kan configuratie gemakkelijker maken, maar zelden prestaties beter.
Nu is het dat deze Ubiqutiy AC pros erg dom zijn in hun gebruik en dat we ze niet optimaal geconfigureerd hebben voor bijv MESH (ik weet dat ubiquity het niet zo noemt, maar je snapt wat ik bedoel).
De term MESH wordt vaak verkeerd gebruikt. MESH betekent dat je je access points draadloos met elkaar verbind. Dit werkt op zich wel en als er echt geen optie is om kabels te leggen is het ideaal want een slechte optie is beter dan geen. Maar bekabeld heeft altijd de voorkeur.
Uit je beschrijving haal ik dat je access points al bedraad zijn aangesloten. Dus je hebt geen MESH en dat wil je zeker ook niet, het zou achteruitgang betekenen.
Wat je denk ik bedoeld is dat je access points 1 netwerk vormen en dat je client device automatisch met het "juiste" access point verbinden. Je kan om dit te bewerkstelligen wel een aantal instellingen aanpassen, maar dit is handwerk en gaat niet automatisch. Niet bij Ubiquity, niet bij andere merken.
Misschien kun je uitleggen wat je met met "dom" bedoeld.
nabilos schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:36:Aangezien het om een ong 1000 m2 gaat, en er 2 acces points buiten zitten, gok ik dat ik niet echt v/d ubiquity af komt en bijv een tp link deco kan bestellen.
Als je nu problemen hebt met ubiquity hebt zul je die met elk ander consumenten merk ook hebben.
Heeft iemand ervaring met een soortgelijke scenario en misschien advies over hoe die zijn home netwerk heeft ingericht? Ik zoek een passende oplossing die de beste performance levert.
Ik denk dat je betere antwoorden gaat krijgen als je je probleem eerst definieert. Want in je beschrijving zie ik geen problemen vermeld.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-09 18:18
De access points zijn nu 'dom' omdat je ze niet goed aanstuurt. Voor unifi heb je een controller nodig, dus je kunt beter die netgear router vervangen door een unifi router met controller software en dan gaan die APs zich ineens veel slimmer gedragen.

Maar je beschrijft niet echt wat nu exact het issue is en wat je uiteindelijk wilt bereiken dus lastig advies geven zo.

[ Voor 4% gewijzigd door spokje op 02-11-2024 12:47 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• XiMMiX
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:32
Mijn vraag

Hey,

Ik zie hier geen probleem. Alle netwerk apparatuur van 1 leverancier kan configuratie gemakkelijker maken, maar zelden prestaties beter.
De term MESH wordt vaak verkeerd gebruikt. MESH betekent dat je je access points draadloos met elkaar verbind. Dit werkt op zich wel en als er echt geen optie is om kabels te leggen is het ideaal want een slechte optie is beter dan geen. Maar bekabeld heeft altijd de voorkeur.
Uit je beschrijving haal ik dat je access points al bedraad zijn aangesloten. Dus je hebt geen MESH en dat wil je zeker ook niet, het zou achteruitgang betekenen.
Wat je denk ik bedoeld is dat je access points 1 netwerk vormen en dat je client device automatisch met het "juiste" access point verbinden. Je kan om dit te bewerkstelligen wel een aantal instellingen aanpassen, maar dit is handwerk en gaat niet automatisch. Niet bij Ubiquity, niet bij andere merken.
Misschien kun je uitleggen wat je met met "dom" bedoeld.
nabilos schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:36:Aangezien het om een ong 1000 m2 gaat, en er 2 acces points buiten zitten, gok ik dat ik niet echt v/d ubiquity af komt en bijv een tp link deco kan bestellen.
Als je nu problemen hebt met ubiquity hebt zul je die met elk ander consumenten merk ook hebben.
Ik denk dat je betere antwoorden gaat krijgen als je je probleem eerst definieert. Want in je beschrijving zie ik geen problemen vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nabilos
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-06 23:32
Hey,

Bedankt voor de antwoorden, het lijkt er idd op dat ik het zelf niet goed begrepen heb, waaronder Mesh.
Kwa probleem, zocht ik vooral de meest efficiente setup, maar zoals het nu lijkt is die er ongeveer al.

Ik denk inderdaad wel dat ik een extra cloud key ga aanschaffen zodat ik het beter kan managen, dat zouden me problemen moeten oplossen.

Bedankt voor de advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:13
Wat is je probleem of waar loop je tegen aan. Dat is mijn nog niet helemaal duidelijk.
Zijn ze verkeerd geplaatst, of heb je geen dekking of iets anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
nabilos schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:49:
Hey,

Bedankt voor de antwoorden, het lijkt er idd op dat ik het zelf niet goed begrepen heb, waaronder Mesh.
Kwa probleem, zocht ik vooral de meest efficiente setup, maar zoals het nu lijkt is die er ongeveer al.

Ik denk inderdaad wel dat ik een extra cloud key ga aanschaffen zodat ik het beter kan managen, dat zouden me problemen moeten oplossen.

Bedankt voor de advies!
Extra? Je hebt er maar eentje per locatie nodig. Maar als ik dit zo lees zou ik je aanraden iemand met meer kennis van ubiquiti eens een paar daagjes gratis in je huis te laten in ruil voor het fixen van je wifi, want dit klinkt als vrij standaard setup en de accesspoints die je hebt zijn ook zeker geen prut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
nabilos schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:49:
Hey,

Bedankt voor de advies!
Wat wil ja dan "managen"? Hier thuis een netwerk van vier bekabelde access points dat al jaren problemen werkt. Eenmaal instellen, geen "mess" en geen gemanage.
Pagina: 1