Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:41
Mijn vraag
Ik heb een nagelnieuw boek laten vallen, met als resultaat dat de kaft is gescheurd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6zS-8o1TsfRnQuMQbKHVPikss4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a67Mf7vbZvnUK4LUtFIeQ3Pn.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb een brede rol transparante tape gekocht, maar ik bedenk me nu of dit mooi gaat worden. Er zijn vast wel tweakers die hier ervaring mee hebben.

Dus hoe kan ik zo’n kaft het beste herstellen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Je kunt het beste lijmen met papier- of houtlijm.
Tape hecht niet goed op linnen.

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06:12

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Nee, geen tape, dat gaat ook nog eens verkleuren en valt vroeg of laat uit elkaar.

Er bestaan speciale boekbinderslijm, maar goede papierlijm kan ook. Werk heel nauwkeurig, stukje voor stukje, zeker niet te lijm in één keer. (daarvoor kan een doseertuitje handig zijn). Eventueel een pincet gebruiken om dat rode deel nauwkeurig op zijn plaats te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:47
Naar een boekrestorator gaan, zomaar de kaft op de rug verlijmen is geen optie, dan scheurt de boel weer los bij het openen van het boek.
Ik zou een dunne reep karton of leer in de rug 'frommelen' en daarop lijm aanbrengen om vervolgens met klemmen het reepje karton op de gescheurde rug te laten verkleven. De kaft op de rug moet vrij blijven van de binding van het boek zelf namelijk. De Action verkoopt speciale papierlijm die nog enigzins 'flexibel' blijft na droging.
O ja, en boekbinden is een vak apart, het valt, als leek, niet mee om een dergelijke schade zodanig te repareren dat het boek weer jaren gebruikt kan worden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:53

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Ik zou de hele kaft in de boeklon doen, en misschien eerst een paar boeken van de kringloop kopen om te oefenen.

Voor een boek van zo'n 50 euro dat nog gewoon te koop is naar een restaurator gaan alleen als je het van je overleden grootmoeder hebt gekregen en het zeer veel emotionele waarde heeft.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

Elvhenk

/me hartje GO

Speciale boekbinderslijm lijkt me het beste. Die is transparant, vergeelt niet en is ook licht flexibel. Die is bedoeld voor een rug van een boek.
Ik gebruik die lijm voor het lijmen van oude lp-hoezen.

[ Voor 8% gewijzigd door Elvhenk op 02-11-2024 11:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:41
thanks voor de tips. ik ga met boekbinderslijm aan de slag!
Pagina: 1