Badkamer op zolder

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-06 03:59
Hallo,

Wij willen op zolder een kleine badkamer/wc laten plaatsen, maar we zitten met een dilemma over de afvoer. De afvoer komt via de trapschacht op zolder uit en loopt naar buiten voor de ontluchting. De afstand van de afvoer naar de plek waar de wc/douche moet komen is ongeveer 5-6 meter.

We hebben verschillende loodgieters gesproken. Zij geven aan dat het mogelijk is, maar de afvoer moet elke meter en centimeter aflopen. Een andere loodgieter vertelde ons dat de vloer op zolder waar de badkamer moet komen verhoogd moet worden.

We hebben foto's van de afvoer en een tekening laten maken van waar de badkamer moet komen.

Wie van de kenners kan hier even naar kijken? Is het überhaupt haalbaar zonder in de toekomst problemen te krijgen?

Afmeting badkamer wordt kleiner, om de slaapkamer groter te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kDeSRdzwiYHpDXGDZv-Ny7RSztM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FDZxfcz3puiEEGBnPvnbHlmC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89oxiA4OfjW9uMHBg9NhOj6SiaE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w5DR9viVEZwt2rfyhkD1azpI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aCod_1JDT0-tVqMDuD1vlsITYgI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/soRSIjWye7EB8mOI9Scas5qm.jpg?f=fotoalbum_large

Wie van de kenners kan hier even naar kijken? Is het überhaupt haalbaar zonder in de toekomst problemen te krijgen?

[ Voor 5% gewijzigd door moca007 op 02-11-2024 00:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:46
Andere indeling maken.
Badkamer maken waar het washok zit.

Anders zal je poep en douchewater moeten gaan verpompen. Dat kan met een sanibroyeur. Maar dat is een oplossing dat verre van ideaal is.

Wat ook een mogelijkheid is, is om onder/achter de wc een nieuwe leiding naar beneden te boren.
Dan zal je op de verdiepingen eronder wel een koofje krijgen.

De leiding naar de andere kant halen over de vloer en ophogen, betekent dat je 110mm + 6/7cm +dekvloer en tegel omhoog komt.
Dat is zomaar 20cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-06 14:08
Volgens mij is er van alles mogelijk:
1. je afschot is gewoon goed (afhankelijk van toilet/douche)
2. je maakt (deels) een ophoging voor voor toilet en douche
3. sanibroyeur, is een pomp voor toilet en douche die zelfs een toilet op dunne pijp in een kelder mogelijk maakt.
4. Flink hakken, waar de ontluchtingsbuis nu loopt is vast nog wel 10cm te winnen door de dekvloer weg te hakken.
5. Boor een gat naar beneden, ergens, net als net met een schoorsteen en los het met netjes aftimmeren en stucen in de ruimte daaronder op, misschien kan via een kastenwand of een toilet daaronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
FRANQ schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 01:30:
Andere indeling maken.
Badkamer maken waar het washok zit.

Anders zal je poep en douchewater moeten gaan verpompen. Dat kan met een sanibroyeur. Maar dat is een oplossing dat verre van ideaal is.

Wat ook een mogelijkheid is, is om onder/achter de wc een nieuwe leiding naar beneden te boren.
Dan zal je op de verdiepingen eronder wel een koofje krijgen.

De leiding naar de andere kant halen over de vloer en ophogen, betekent dat je 110mm + 6/7cm +dekvloer en tegel omhoog komt.
Dat is zomaar 20cm.
Douche / wc waar de washok nu zit, is te krap qua ruimte, zie indeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herrfunkel
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 03-06 11:22
Te krap qua hoogte? Is de stippellijn 1.50m? Dan is de wc voor je huidige indeling onprettig "inparkeren" lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

moca007 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 04:58:
[...]

Douche / wc waar de washok nu zit, is te krap qua ruimte, zie indeling.
Als je de huidige muurtjes laat staan wel. Maar ook die zijn vaak te verplaatsen (lees: af te breken en op een nadere plek een nieuwe plaatsen).

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:44
WC verplaatsen naar de andere kant van de badkamer, en meten. Hart van het riool komt op +- 23 cm van de vloer, hoe hoog zit de afvoer op zolder? Ik zou zelf proberen door je wasruimte gaan, achterlangs het knieschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
mathelicious schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 07:04:
WC verplaatsen naar de andere kant van de badkamer, en meten. Hart van het riool komt op +- 23 cm van de vloer, hoe hoog zit de afvoer op zolder? Ik zou zelf proberen door je wasruimte gaan, achterlangs het knieschot.
Ja bedoeling is ook achterlangs via de knieschot de afvoer te leggen tot de andere ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
Herrfunkel schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 06:28:
Te krap qua hoogte? Is de stippellijn 1.50m? Dan is de wc voor je huidige indeling onprettig "inparkeren" lijkt me
Stippellijn is inderdaad 1.5 hoog, de wc komt net na de 1.5m zoals het is getekend, je kan dan gewoon staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:03
Ik ben zelf ook voornemens op zolder een bad en wc te gaan plaatsen maar ik zat zelf vooral te denken aan het maken van een lepe hoek in de trap en daar een extra standleiding naar beneden te maken. Dat scheelt een hoop geboor in beton etc. Je zou in jou geval dan de werkkamer en de badkamer moeten verwisselen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
breinonline schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 06:45:
[...]

Als je de huidige muurtjes laat staan wel. Maar ook die zijn vaak te verplaatsen (lees: af te breken en op een nadere plek een nieuwe plaatsen).
Probleem is de hoogte bij de washok, je kan niet naar voren dan zit je met gang, als je de wand verplaats een meter of 2 dan zit je al gauw op 4m vanaf de huidige afvoer, gaat weinig uitmaken. We hebben lang met indeling gespeeld en dit is voor ons de beste indeling om zo efficiënt mogelijk gebruikt te maken van de zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
P.s. ik zou dat bed tegen de buitenmuur plaatsen, nu moet je onder de schuine kap door om in het buitenste bed te komen? Dan heb je mooi de hoogte van de dakkapel als looproute:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
kaboom1555 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:24:
Ik ben zelf ook voornemens op zolder een bad en wc te gaan plaatsen maar ik zat zelf vooral te denken aan het maken van een lepe hoek in de trap en daar een extra standleiding naar beneden te maken. Dat scheelt een hoop geboor in beton etc. Je zou in jou geval dan de werkkamer en de badkamer moeten verwisselen,
Bij ons zitten alle leiding juist aan de andere kant ook de waterleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moca007
kaboom1555 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:26:
P.s. ik zou dat bed tegen de buitenmuur plaatsen, nu moet je onder de schuine kap door om in het buitenste bed te komen? Dan heb je mooi de hoogte van de dakkapel als looproute:-)
Ja dat was ook het plan, tekening is om een beeld te krijgen en vooral om de wanden te laten plaatsen door de timmerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
moca007 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:26:
[...]

Bij ons zitten alle leiding juist aan de andere kant ook de waterleiding.
Leidingen kan je overal krijgen waar je wil. De afvoer is het lastigste meestal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
Denk zo 10cm van de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
kaboom1555 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:27:
[...]

Leidingen kan je overal krijgen waar je wil. De afvoer is het lastigste meestal.
Ja het gaat ons ook om de afvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
moca007 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:29:
[...]

Ja het gaat ons ook om de afvoer.
Maar dan kan het toch beter zo? (kozijn badkamer schuin plaatsen of schuifdeur of badkamer iets kleiner)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYhDqQ99ORU5Qtw51TVdkMgld8w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qwNjxrIlro1eYB3sN6Qk40f7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door kaboom1555 op 02-11-2024 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16:46
Inderdaad de wasbak en het toilet omdraaien scheelt al 2,2m afvoer lengte. Misschien kun je nog iets meer winnen door het toilet dan een kwart slag te draaien (dan maak je de badkamer iets kleiner, maar dan verdwijnt de afvoer direct richting het knieschot).

Ik neem aan dat je het stuk badkamer lager dan 1,5m toch niet zult gebruiken, dan kun je daar beter opberg ruimte maken.

[ Voor 9% gewijzigd door peter13579 op 02-11-2024 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
kaboom1555 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:34:
[...]

Maar dan kan het toch beter zo? (kozijn badkamer schuin plaatsen of schuifdeur of badkamer iets kleiner)

[Afbeelding]
Je ziet dan toch met de afvoer die weer naar beneden moet? Of bedoel je de afvoer naar de washok kant trekken over de lente van de zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
peter13579 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 13:27:
[...]

Inderdaad de wasbak en het toilet omdraaien scheelt al 2,2m afvoer lengte. Misschien kun je nog iets meer winnen door het toilet dan een kwart slag te draaien (dan maak je de badkamer iets kleiner, maar dan verdwijnt de afvoer direct richting het knieschot).

Ik neem aan dat je het stuk badkamer lager dan 1,5m toch niet zult gebruiken, dan kun je daar beter opberg ruimte maken.
Begrijp niet helemaal wat je bedoelt, waar moet ik dan wasmachine en droger kwijt? Misschien kan je het tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
peter13579 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 13:27:
[...]

Begrijp niet helemaal wat je bedoelt, waar moet ik dan wasmachine en droger kwijt? Misschien kan je het tekenen, dan begrijp ik wat je bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
moca007 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 14:32:
[...]

Je ziet dan toch met de afvoer die weer naar beneden moet? Of bedoel je de afvoer naar de washok kant trekken over de lente van de zolder.
Nee je maakt gewoon een nieuwe kaarsrechte standleiding door het trapgat verticaal tot de kruipruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
kaboom1555 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 15:43:
[...]

Nee je maakt gewoon een nieuwe kaarsrechte standleiding door het trapgat verticaal tot de kruipruimte.
Dat zou echt de laatste optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
moca007 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 16:12:
[...]

Dat zou echt de laatste optie zijn.
Check in al die andere gevallen van vloer ophogen etc. ook of je vloer dat extra gewicht constructief wel kan dragen. Zeker omdat je t.h.v. je raveelijzer van het trapgat zit en dus alles op zo'n ijzer aankomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17:49
kaboom1555 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 15:43:
[...]

Die 2e standleiding moet je dan wel ook beluchten door nog een extra dak doorvoer te plaatsen.

De grootste uitdaging zal het afvoeren van het water van de douche zijn gezien je niet lager kan de dan de huidige 110mm pvc afvoer. De afvoeren van de wc en wastafel ga je nog wel op afschot kunnen krijgen (zoals eerder vermeld komt de wc afvoer achter de pot op ongeveer 23 á 25 cm afhankelijk van je gewenste pot hoogte). Hiervoor zal je dan wel je ventilatiebuizen aan moeten passen zodat je riolering daar niet nog eens overheen moet.

Voor het afvoeren van je douche water zal je een flink hoge douchebak moeten plaatsen of een zoals eerder voorgesteld sanitair afvoer pomp systeem plaatsen als je bij deze indeling wilt blijven zonder nieuwe standleiding e.d. aan te brengen. Denk ook in dit geval aan de ont en be-luchting van je riolering.

Edit;
Voor een beter beloop van de riolering zou het dan naar mijn idee ook beter zijn de wastafel met de wc van positie te veranderen. Dit omdat je het t-stuk van de douche niet te dicht op de wc aansluiting wilt hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Gotenx op 02-11-2024 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dh5uKHp5UcIKGYt2kUxOLxdQT3o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JCzzcbKJ5t0ULM3Zm2qBxnQL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben niet zo goed met plaatjes, maar nu het toilet in zwart getekend. De afvoer in het rood.

Dan moet je wastafel naast de douche. Hiermee wordt de afvoer significant korter. En het is waarschijnlijk iets makkelijker staan bij het toilet. Achter het toilet kun je een hok maken wat vanuit de wasruimte bereikbaar is.

De ruimte links van de wastafel ( hoogte <1,5m) kun je dan bij het Berg hok trekken of juist bij de badkamer houden om te gebruiken om een wasmand of kastje in de badkamer te zetten

[ Voor 17% gewijzigd door peter13579 op 02-11-2024 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16:53
Je schrijft dat je verschillende loodgieters hebt gesproken en die zeggen dat het kan. Vertrouw op hun vakmanschap en kijk naar de oplossingen die ze aandragen.
Een badkamer op zolder moet zeker kunnen maar wat je ook doet, kies voor een douchebak en een goede (glazen) douchewand. Je wilt absoluut geen lekkages en zeker niet op zolder. Het veiligst qua vocht maar ook eenvoudigst is een complete douchecabine plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:44
moca007 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:28:
[...]

Denk zo 10cm van de vloer.
Dat moet dan goed te overbruggen zijn. Afvoer van je wasbak kan je ook daar naar toe brengen. Blijft over de douche... al gedacht om deze recht naar beneden te maken met een DWTW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
vogelmans schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 18:26:
Je schrijft dat je verschillende loodgieters hebt gesproken en die zeggen dat het kan. Vertrouw op hun vakmanschap en kijk naar de oplossingen die ze aandragen.
Een badkamer op zolder moet zeker kunnen maar wat je ook doet, kies voor een douchebak en een goede (glazen) douchewand. Je wilt absoluut geen lekkages en zeker niet op zolder. Het veiligst qua vocht maar ook eenvoudigst is een complete douchecabine plaatsen.
Eerlijk gezegd was ik niet overtuigd en vandaar dat ik meerdere meningen wilde horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
peter13579 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:24:
[Afbeelding]

Ik ben niet zo goed met plaatjes, maar nu het toilet in zwart getekend. De afvoer in het rood.

Dan moet je wastafel naast de douche. Hiermee wordt de afvoer significant korter. En het is waarschijnlijk iets makkelijker staan bij het toilet. Achter het toilet kun je een hok maken wat vanuit de wasruimte bereikbaar is.

De ruimte links van de wastafel ( hoogte <1,5m) kun je dan bij het Berg hok trekken of juist bij de badkamer houden om te gebruiken om een wasmand of kastje in de badkamer te zetten
Wc omdraaien moet lukken en inderdaad hierdoor wordt de afvoer korter, afvoer voor douche en wastafel is een dunner en die zou wel achter knieschot kunnnen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
Gotenx schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 16:50:
[...]

Die 2e standleiding moet je dan wel ook beluchten door nog een extra dak doorvoer te plaatsen.

De grootste uitdaging zal het afvoeren van het water van de douche zijn gezien je niet lager kan de dan de huidige 110mm pvc afvoer. De afvoeren van de wc en wastafel ga je nog wel op afschot kunnen krijgen (zoals eerder vermeld komt de wc afvoer achter de pot op ongeveer 23 á 25 cm afhankelijk van je gewenste pot hoogte). Hiervoor zal je dan wel je ventilatiebuizen aan moeten passen zodat je riolering daar niet nog eens overheen moet.

Voor het afvoeren van je douche water zal je een flink hoge douchebak moeten plaatsen of een zoals eerder voorgesteld sanitair afvoer pomp systeem plaatsen als je bij deze indeling wilt blijven zonder nieuwe standleiding e.d. aan te brengen. Denk ook in dit geval aan de ont en be-luchting van je riolering.

Edit;
Voor een beter beloop van de riolering zou het dan naar mijn idee ook beter zijn de wastafel met de wc van positie te veranderen. Dit omdat je het t-stuk van de douche niet te dicht op de wc aansluiting wilt hebben.
Nieuwe standleiding is echt niet de bedoeling, wc omdraaien is voor ons geen probleem. Begin er nu wel over twijfelen of het überhaupt verstandig is om op zolder een douche / wc te gaan plaatsen, als ik ergens een hekel aan heb is het waterlekkage!

Misschien is een bad douche zonder wc de beste optie? je zit niet met een grote afvoer van de wc en de afvoer voor een bad douche is dan aan te sluiten of de huidige afvoer op zolder waar ook de wasmachine op aangesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
moca007 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 23:34:
[...]

Nieuwe standleiding is echt niet de bedoeling, wc omdraaien is voor ons geen probleem. Begin er nu wel over twijfelen of het überhaupt verstandig is om op zolder een douche / wc te gaan plaatsen, als ik ergens een hekel aan heb is het waterlekkage!

Misschien is een bad douche zonder wc de beste optie? je zit niet met een grote afvoer van de wc en de afvoer voor een bad douche is dan aan te sluiten of de huidige afvoer op zolder waar ook de wasmachine op aangesloten is.
Zelf 1,5 jaar geleden een badkamer met toilet gemaakt op zolder. Nu kunnen de kids daar douchen, tanden poetsen en naar de wc zonder ons wakker te maken. Ook in de ochtend geen file meer in de badkamer op de eerste verdieping. Echt een aanrader om een complete badkamer extra te hebben, geeft veel comfort, maar wel een paar weken hoofdpijn. Ook ik heb Tetris voor gevorderden gespeeld om tot een indeling te komen, maar dat was het wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
Ik heb kader van de out of the box oplossingen:
Toilet naast de trap ipv wasmachine.
Daarnaast een hok voor wasmachine en droger.
Waar nu de badkamer staat alleen een douche en wastafel.

Is een extra luxe oplossing omdat je het toilet apart hebt van de douche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
peter13579 schreef op zondag 3 november 2024 @ 09:57:
[...]

Zelf 1,5 jaar geleden een badkamer met toilet gemaakt op zolder. Nu kunnen de kids daar douchen, tanden poetsen en naar de wc zonder ons wakker te maken. Ook in de ochtend geen file meer in de badkamer op de eerste verdieping. Echt een aanrader om een complete badkamer extra te hebben, geeft veel comfort, maar wel een paar weken hoofdpijn. Ook ik heb Tetris voor gevorderden gespeeld om tot een indeling te komen, maar dat was het wel waard.
Heb je een vergelijkbare zolder? Plattegrond? Ben benieuwd hoe je het gedaan hebt.
Pagina: 1