Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnepanelis
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 01-02 13:39
Wij willen in onze woning vloerverwarming gaan leggen en gebruiken als hoofdverwarming. Nu ben ik natuurlijk wat gaan inlezen en de meeste bedrijven/websites adviseren om 70-80 W/m3 aan te houden als benodigd vermogen. In een ruimte van 2,5 meter hoog, moet elke m2 vloer dus 175-200 W afgeven. (In nieuwbouw kan uitgegaan worden van 50 W/m3, oftewel 125 W/m2.)

Als ik vervolgens wat afgiftetabellen ernaast leg (zie hieronder) dan haal je met een h.o.h. afstand van 100 mm, 35 °C water en 20 °C binnen 'maar' 92 W/m2 aan afgiftevermogen. Zie ik iets over het hoofd, of moet ik dus nog extra bijverwarming hebben naast de vloerverwarming? (In nieuwbouw wordt toch alleen vloerverwarming gebruikt, waarom kom ik met de tabel dan te laag uit?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4CKZzYSG4knqAlQihbYv_f-ephE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bUEUnOueUnLKpYovjKj7DQPr.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:30
De bekende radiator calculatoren... als je die moet geloven krijg je alles wat in de laatste 40 jaar gebouwd is niet warm. Ik heb daadwerkelijk 10KW hangen in mijn 1978 huis, maar dat stook ik op 40/35/20 met iets van 2,5KW vermogen. Daarmee wordt het hier gewoon warm.

Wat je nodig hebt is een warmteverliesberekening, dan weet je wat je moet aanvullen. Daar iets boven zitten zodat je ook kunt opwarmen en dan komt het goed.
Die 100W/m2 ga je niet eens continu willen halen, dan wordt het een sauna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Ik heb geen getallen paraat. Die richtlijnen zijn behoorlijk conservatief, bedacht toen het gas nog gratis was. Met -15°C en windkracht 10 buiten moet het dan binnen nog 20°C worden, 18°C in slaapkamers etc.. Er wordt dan ook rekening gehouden met glaspartijen van 8 bij 2,5m en andere extremen.

Als het dan een keer -20°C buiten is en jij bent bereid de gordijnen lekker dicht te houden, extra trui, dekentje op de bank en een 2kW elektrisch kacheltje bij te zetten (al erg overdreven).

Ik zou lekker aan de lage kant gaan zitten en nemen hoe het komt, desnoods hou je ergens een aansluiting voor een radiator beschikbaar. Met die koppelkraantjes kan je ze tegenwoordig zo snel (zonder aftappen) plaatsen en weghalen dat je zelfs een soort 'winterradiator' zou kunnen klussen. Nogmaals, allemaal erg overdreven. Een verwarmde vloer geeft sowieso al een hoop comfort, ook als het maar 19°C op de thermostaat is.