Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakM
  • Registratie: Februari 2012
  • Niet online
Ik zoek een betrouwbare en betaalbare netwerk kaart voor in mijn desktop

Mijn moederbord heeft al een 2.5Gb Intel I225-V NIC, maar ik wil graag een extra netwerk aansluiting hebben voor hobby doeleinden, zoals:
  • network sniffing (port SPAN op de switch, wireshark erachter), dus geen eigen IP op het interface
  • connectie met een tweede VLAN (los van het hoofd VLAN, onafhankelijke switch, geen internet connectivity, etc)
  • het interface aan een VM koppelen met bijv. OPNSense
Features van de kaart zijn in elk geval IPv6 ondersteuning, virtualisatie ondersteuning (VT-d, MSI-X (?)), en vlan tagging. Daarnaast drivers voor Windows 11 en Linux (ik draai dual boot).
1Gb is voldoende voor het doel, maar meer is geen bezwaar (mits stabiel). 1 UTP aansluiting is ook voldoende, 2 zou ook prima zijn (daar wil ik best wat meer voor betalen).
Een USB netwerk module lijkt me niet zo praktisch.
Op termijn kan deze kaart eventueel in een simpele firewall/lab-pc worden overgezet.

Wat is je budget?
Voor een kaart met 1 poort lijkt een budget van rond de 50 euro me ruim genoeg (of is dat tegenwoordig niet meer zo?).

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Het liefst heb ik geen vage/dump merken als Gembird, Sitecom, Delock en Digitus.
Als ik kijk naar de opties, dan zijn kaarten van Intel met een I226 niet zo betrouwbaar (frequente network disconnects), evenals Broadcom BCM5720 gebaseerde kaarten (veel issues op linux). Ook de ASUS XG-C100C heeft geen geweldige reviews.

Het lijkt wel alsof er nauwelijks nog kaarten zijn die betrouwbaar én betaalbaar zijn, dus daarom deze vraag om advies. Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!

Beste antwoord (via TweakM op 08-11-2024 23:20)

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:59

SpamLame

niks

Mag het 2dehands zijn? Dan heb je opties categorie: Netwerkadapters

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

Mag het 2dehands zijn? Dan heb je opties categorie: Netwerkadapters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakM
  • Niet online
Bedankt voor de tip @SpamLame. Mijn voorkeur was in eerste instantie nieuw. Als ik naar de 2e hands prijzen kijk dan versterkt dat mijn gevoel dat er maar weinig betaalbare kaarten zijn en misschien is 2e hands dan toch een optie.
Iemand anders nog een gouden tip voor een alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

Had al een vermoeden dat je voorkeur naar nieuw uitging, maar dan red je het niet icm je eisen.
Of de prijzen zijn dusdanig, dat je voor dezelfde €s beter kan krijgen op de gebruikte markt.
Zo kijk ik tenminste naar de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:59
Gelet op het budget, kom je vrij snel uit bij producten gebaseerd op Realtek chipsets.

Bijvoorbeeld:
uitvoering: Startech.com 1-poort PCI Express PCIe gigabit netwerkserver NIC-k...
uitvoering: TP-Link TX201 2.5 Gigabit PCIe Network Adapter

Of het voldoet aan al je eisen, laat ik aan je eigen blik over.
Beide hebben in ieder geval nog wel een redelijk actueel driver ondersteuning.

De 10 gigabit producten binnen dit budget zijn erg beperkt. Qua prestaties ook wel wat meer wisselvallig. Voor een nieuwe build heb ik zelf de volgende op het wensenlijstje staan:
uitvoering: TP-Link TX401 10 Gigabit PCI Express Network Adapter

Qua reviews naar wat ik tegengekomen ben, na driver updates, lijkt dit in ieder geval degelijk stabiel en voor consumenten doeleinden te voldoen.

Maar beschikbaar aantal kaarten in het consumenten segment is bijzonder beperkt, voor zover ik kon achterhalen. Meest wat je tegenkomt is server grade hardware, met een bijpassend server grade prijskaartje, wanneer je zoekt naar nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakM
  • Niet online
@psychodude Bedankt voor de goede tip, die TP-Link lijkt me een goed alternatief op een gebruikte, al mist hij veel features. Ik denk dat ik het in eerste instantie met een gebruikte ga proberen, en anders toch maar een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
psychodude schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:35:
Gelet op het budget, kom je vrij snel uit bij producten gebaseerd op Realtek chipsets.
Voldoet iets als uitvoering: Intel Ethernet Server Adapter I210-T1 niet aan de wensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakM
  • Niet online
@Olaf van der Spek Die kaart is voor het simpele werk prima, maar mist wat meer geavanceerde features. Ik ben uiteindelijk gegaan voor een tweedehands uitvoering: Intel Ethernet Converged Network Adapter X540-T2 gegaan. Bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
@TweakM Wat mist ie precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakM
  • Niet online
@Olaf van der Spek Hij mist vooral alle virtualisatie features: