Alternatieven overcapaciteit zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-06 07:38
Hoi allen,

Ik vraag me af wanneer we straks na saldering zo erg ontmoedigd worden om terug te leveren wat dan de mogelijkheden zijn om je overcapaciteit niet op het net te krijgen?
Wat ik kan bedenken:
- zonneboiler met pv opwarmen tijdens overcapaciteit
- thuisbatterij aanschaffen
- auto of fiets opladen
- apparaten maximaal aanzetten
- zorgen dat je geen overcapaciteit hebt, dus bijv met micro omvormers sommige panelen flexibel qua opbrengst aansturen (kan dit ook met string of power optimizers van solaredge?)

Zien jullie nog meer opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:28

Nullifiel

╞═══════╡

Als je terugleveren wilt voorkomen: panelen uitzetten?

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
Nullifiel schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 22:20:
Als je terugleveren wilt voorkomen: panelen uitzetten?
Dat was mijn laatste punt, maar ik weet niet in hoeverre dit al flexibel kan (dus bijv je opbrengst kunstmatig drukken door deels je opbrengst uit te zetten). Met micro omvormers volgens mij al wel.

[ Voor 5% gewijzigd door chris83 op 01-11-2024 22:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:15
Een auto opladen werkt wel. Een fiets, laptop, of telefoon, heeft nauwelijks invloed.

Het inschakelen van apparaten overdag helpt wel, maar het effect is zeer beperkt. Een cycle van een doorsnee vaatwasser of wasmachine gebruikt minder dan 1 kWh - en dat is heel fijn! Echter lever je in de zomer met een paneel of 10 al snel 20+ kWh per dag terug. En doen de meeste mensen geen 3 rondes (vaat)wassen gemiddeld per dag.

Ik denk niet dat je echt relevante opties bent vergeten overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-06 01:01
Een mooie optie ( als dat kan) is om je omvormer bij defect te vervangen met een type die 50% kleiner is. Dan mis je de pieken maar in de winter verlies je niks.
Ik ken ook iemand die esp32 onder de omvormers heeft hangen die ze via HA kunnen uitzetten.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
technopeuter schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 22:40:
Een mooie optie ( als dat kan) is om je omvormer bij defect te vervangen met een type die 50% kleiner is. Dan mis je de pieken maar in de winter verlies je niks.
Ik ken ook iemand die esp32 onder de omvormers heeft hangen die ze via HA kunnen uitzetten.
Maar kun je met een string omvormer of met optimizers ook delen uitschakelen, of is het daar alles of niets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-06 01:01
chris83 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 23:48:
[...]

Maar kun je met een string omvormer of met optimizers ook delen uitschakelen, of is het daar alles of niets?
Op alle omvormers zit een instelling om het vermogen naar beneden te schroeven. Iig weet ik het van SolarEdge YouTube: SolarEdge dynamic power limit
Maar uitzetten is vaak een goed idee.

Zelf zou ik het stapsgewijs doen:
1. Verbruik naar overdag tillen, dit tilt je eigenverbruik van 30% ( feit) naar 35% ( gokje)
- auto laden evt met een dynamische lader, zelf gebruik ik een homewizard stekker die in/uitschakeld op de zonnepanelen
- wasmachine en droger dynamisch aansturen : kan nu met Bosch en Siemens iig
- boiler aanzetten ;moet je het wel kunnen gebruiken, mijn boiler is snachts gewoon uit
2. Thuisaccu kopen. De kleinste accu zorgt er al voor dat je eigenverbruik zo 60% wordt. Zelfs de allergrootste komt in de zomer vol maar nooit leeg en in de winter andersom.
3. Zonnepanelen uitschakelen bij neg. stroomprijzen of ellendige terugleverboetes.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:40
Vrij veel omvormers hebben een 0 teruglevering optie.
Echter, die houdt geen rekening met salderen, die wijzigt elke paar seconden de maximale doorvoer, gebasseerd op de p1 meter.

Volgens mij is dat wat jij bedoelt?
Dit kan ook met string omvormers, niet op paneel niveau maar op output niveau.

https://support.huawei.co...e-teruglevering-instellen

Voorbeeld van Huawei

[ Voor 22% gewijzigd door 99ruud99 op 02-11-2024 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:40
Is uitschakelen wel zo interessant nu er nog salderen is ? Verbeter mij als ik er naast zit.

In mijn geval lever ik netto niks terug op de jaarrekening.

Voorbeeld stroom prijs 24 cent kWh en dat salderen ze.

"Straf" daarvoor is een teruglever vergoeding die je betaald. Bij de ene leverancier betaal je een bedrag per kWh, bijvoorbeeld 14 cent, bij de ander een vergoeding aan de hand van een staffel.

Als voorbeeld budget energie met staffels

Schaal 0
0 - 4 kWh
€ 0,00/jaar (€ 0,0000/dag)
Schaal 1
5 - 999 kWh
€ 36,50/jaar (€ 0,1000/dag)
Schaal 2
1000 - 1999 kWh
€ 120,45/jaar (€ 0,3300/dag)
Schaal 3
2000 - 2999 kWh
€ 240,90/jaar (€ 0,6600/dag)
Schaal 4
3000 - 3999 kWh
€ 361,35/jaar (€ 0,9900/dag)

Als je zorgt dat je in een lage staffel blijft valt het wel mee kwa kosten. 24 cent salderen - bijvoorbeeld 7 cent kosten hou je nog 17 cent over.

Voor iedereen is het weer anders of het financieel uit kan aan de hand van je verbruik.

Kromme is nu wel wij de net belasting gaan verslechteren hierdoor. Met oude energie contact was het de auto laden op nachtstroom. Met het nieuwe contract gaat de auto bij thuiskomst aan de stroom om zoveel mogelijk de terug levering te drukken, echter is dit wel rond 18.00 uur door de weeks.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Erwin_83 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:39:
Met het nieuwe contract gaat de auto bij thuiskomst aan de stroom om zoveel mogelijk de terug levering te drukken, echter is dit wel rond 18.00 uur door de weeks.
Teruglevering drukken vanaf 18:00 gaat je de komende maanden niet lukken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
jobr schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 19:03:
[...]

Teruglevering drukken vanaf 18:00 gaat je de komende maanden niet lukken. :)
Verwacht de komende maanden ook geen serieuze teruglevering.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolandSmit
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 08-06 21:17
99ruud99 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:31:
Vrij veel omvormers hebben een 0 teruglevering optie.
Dat is interessant: ik zat net te bedenken hoe je zonnepanelen kunt gebruiken zonder ooit iets aan het net te leveren. Tzt als salderen wordt afgeschaft.
Omvormer aan- en uitzetten schijnt heel slecht te zijn (of je moet er ‘s nachts de wekker voor zetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Kwestie van een hoog aantal zonnepanelen op kleine omvormer. Dan topt hij snel af, maar in winter heb je nog wel je opbrengst.

Veel omvormers kan je zelf kiezen waar ze aftoppen, of zelfs via de p1 meter laten moduleren. (Ja, je hebt dan wel enkele seconde vertraging, maar dan heb je het over 1 a 2 kWh op jaarbasis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:58
Een splitairco hangen; in de zomer is de opbrengst van de panelen het hoogst en tegelijkertijd ook het warmst buiten. Gebruik de airco dan om een aangenaam (koel) binnenklimaat te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:52
Ik zou eerst eens afwachten of terugleveren wel echt geld gaat kosten na het afschaffen van het salderen.
De vergoeding met vaste contracten zal laag zijn gok ik zo, maar over het jaar genomen zien de energiemaatschappijen die zonnestroom liever wel dan niet.
Financieel is het dan nog wel voordelig om je verbruik aan te passen zodat je zoveel mogelijk je eigen stroom gebruikt voor apparaten die je toch al zou laten draaien, maar zo drastisch als apparaten aanzetten enkel en alleen om niet terug te leveren zal niet nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
svenk91 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:36:
Ik zou eerst eens afwachten of terugleveren wel echt geld gaat kosten na het afschaffen van het salderen.
De vergoeding met vaste contracten zal laag zijn gok ik zo, maar over het jaar genomen zien de energiemaatschappijen die zonnestroom liever wel dan niet.
Financieel is het dan nog wel voordelig om je verbruik aan te passen zodat je zoveel mogelijk je eigen stroom gebruikt voor apparaten die je toch al zou laten draaien, maar zo drastisch als apparaten aanzetten enkel en alleen om niet terug te leveren zal niet nodig zijn.
Bij nieuwe contracten (met vaste tarieven) betaal je nu al een "terug lever vergoeding" bij de ene leverancier per kWh en bij de ander met een staffel systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
Erwin_83 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:43:
[...]

Bij nieuwe contracten (met vaste tarieven) betaal je nu al een "terug lever vergoeding" bij de ene leverancier per kWh en bij de ander met een staffel systeem.
Maar dankzij het salderen haal je nogsteeds winst uit die teruglevering. Ook na het salderen willen energieleveranciers graag goedkoop stroom van je panelen, dus reken er maar op dat je er een klein bedrag voor krijgt. Zelfs al is het maar 1 cent per kWh netto, dan is panelen plaatsen voor meer dan je eigen gebruik geen interessante business case maar dwingt het je ook niet om de omvormer uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolandSmit
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 08-06 21:17
svenk91 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:14:
[...]

Maar dankzij het salderen haal je nogsteeds winst uit die teruglevering. Ook na het salderen willen energieleveranciers graag goedkoop stroom van je panelen, dus reken er maar op dat je er een klein bedrag voor krijgt. Zelfs al is het maar 1 cent per kWh netto, dan is panelen plaatsen voor meer dan je eigen gebruik geen interessante business case maar dwingt het je ook niet om de omvormer uit te zetten.
Is er niet ergens een omslagpunt waarbij het gunstiger is om de panelen uit te zetten, bv bij langdurige afwezigheid in de zomer? Is dat eenvoudig uit te rekenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenk91
RolandSmit schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:56:
[...]

Is er niet ergens een omslagpunt waarbij het gunstiger is om de panelen uit te zetten, bv bij langdurige afwezigheid in de zomer? Is dat eenvoudig uit te rekenen?
Dat hangt van je contract af, maar je zou het zo in een excel kunnen zetten. Sowieso veranderen er mogelijk wat zaken als de nieuwe energiewet in gaat. Energieleveranciers zijn vanaf dan verplicht een redelijke vergoeding te betalen aan consumenten voor de stroom die je terug levert, wat precies redelijk is moet de ACM nog besluiten maar reken erop dat dat een netto positief bedraf zal zijn zoals ‘in de geest van de wet’. Je krijgt na het afschaffen van het salderen en tot 2030 minimaal 50% per teruggeleverde kWh als je voor een afgenomen kWh moet betalen, met dus een nog een nader te bepalen redelijkheidsvereiste die op die 50% komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Ik vergelijking, in België bestaat salderen niet meer, hier krijg ik 4 ct per kWh voor terugleveren.
Pagina: 1