Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:51
Bij onze woning staat een carport, de afstand tussen woning en carport is ongeveer 50 meter.
Ik heb een mantelbuis gelegd naar de carport, in die mantelbuis wil ik een 5x4mm2 kabel en een internetkabel UTP kabel trekken.
Ik wil onder de carport een auto kunnen laden en ik wil er een lamp. Die lamp wil ik aan en uit kunnen zetten.

Hoe doe ik dat? Een schakelaar in huis werkt niet want er is een drie fase kabel en lamp is gewoon 230v.
Wifi komt niet tot de carport dus iets wat ik via Siri/ de Apple Woning app kan aanzetten gaat ook niet. Een lamp op zonne energie gaat niet, er is teveel boom om genoeg licht op te vangen in de donkere maanden.

Verder stopt mijn kennis qua mogelijkheden, welke mogelijkheden zijn er nog meer die ik niet bedacht heb?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:15

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Zigbee? Z-Wave smart-schakelaar?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Je 5x4mm2 niet leggen maar er een 6x4mm2 in leggen zodat je ook nog een schakeldraad hebt.
Je 'internetkabel' ik neem aan dat je UTP bedoelt, gebruiken waar die voor is: switchen en bij je carport een AP maken waar je slimme verlichting op kan werken via hetzelfde netwerk.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Microkid schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 19:49:
Zigbee? Z-Wave smart-schakelaar?
Dat is toch ook gewoon met wifi?
edit: toch niet helemaal maar bereik is max 20 meter zegt internet.

[ Voor 16% gewijzigd door No Hands op 01-11-2024 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
True schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 19:50:
Je 5x4mm2 niet leggen maar er een 6x4mm2 in leggen zodat je ook nog een schakeldraad hebt.
Je 'internetkabel' ik neem aan dat je UTP bedoelt, gebruiken waar die voor is: switchen en bij je carport een AP maken waar je slimme verlichting op kan werken via hetzelfde netwerk.
Sorry ja, UTP. Ik zal het aanpassen. een AP maken, wat is een AP?
6 aderige kabel? dat wist ik niet dat het bestond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

No Hands schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:36:
[...]

Sorry ja, UTP. Ik zal het aanpassen. een AP maken, wat is een AP?
6 aderige kabel? dat wist ik niet dat het bestond.
Access point, dus om daar wifi te krijgen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:44
Met die UTP-kabel ontstaan er legio mogelijkheden:
- wifi met een accesspoint
- Zigbee/Z-Wave/Bluethooth met een bridge
- Een DIY oplossing met een ethernetrelais

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-05 20:30

M2M

medicijnman

FredvZ schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:58:
Met die UTP-kabel ontstaan er legio mogelijkheden:
- wifi met een accesspoint
- Zigbee/Z-Wave/Bluethooth met een bridge
- Een DIY oplossing met een ethernetrelais
of de netwerkkabel gebruiken als relais schakeldraad. 24V relais en 24v + ground over de 8 aders verdelen. Eventueel zou je 4 aders kunnen pakken en de overige 4 gebruiken voor een 100Mb netwerkje. Of nog mooier, POE injector + splitter gebruiken. Volledig netwerk en je kunt naar hartelust een 24V relais open en dicht zetten met een schakelaar.

-_-

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• flo-rist
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12:07
Mag ik vragen waarom je persé de lamp zelf wil aan/uitzetten? Ik zou er lekker een bewegingssensor met schemerschakelaar tussen zetten. Heb je er geen omkijken naar. Gaat de lamp gewoon aan bij beweging als het donker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

UTP of andere netwerk kabel wil je niet in de zelfde mantelbuis als elektra. Storingen vrijwel gegarandeerd. Daarbij mag het officieel niet eens iirc.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:18
Idd extra schakeldraad trekken of wat @flo-rist zegt.

Ander puntje, 50 meter is best lang. Als je een auto met bv. 11 kW gaat laden, wat tegenwoordig niet bepaald ondenkbaar is, zou je beter 6 mm2 pakken. Volgens NEN1010 zou dat zelfs moeten als ik dit goed heb ingevuld:

https://acdesigner.app/kabel

Check even voor je gaat aanleggen. 6 mm2 gaat wel prijzig zijn namelijk, en lastiger leggen (stug).

11 kW is 16A bij 3 fasen, gaf op site hierboven dit tabelletje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a65jmkkP2wJebiuxKUDvCF4-LxU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zdi8GXT0jIIJz6Z1f02mLTbT.jpg?f=fotoalbum_large

Dus de spanningsval is dan te groot voor NEN1010, en de verliezen zijn trouwens ook fors.

[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 01-11-2024 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:07
Je hebt ook lampen met ingebouwde nacht sensor. Weet niet precies of dit heel lekker werkt onder een carport. En waar de omslag ligt van donker en dat hij aan gaat. Of moet hij overdag ook aan kunnen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Wilke schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 22:58:

Ander puntje, 50 meter is best lang. Als je een auto met bv. 11 kW gaat laden, wat tegenwoordig niet bepaald ondenkbaar is, zou je beter 6 mm2 pakken. Volgens NEN1010 zou dat zelfs moeten als ik dit goed heb ingevuld:

Check even voor je gaat aanleggen. 6 mm2 gaat wel prijzig zijn namelijk, en lastiger leggen (stug).

[Afbeelding]

Dus de spanningsval is dan te groot voor NEN1010, en de verliezen zijn trouwens ook fors.
Mwah 5x6mm2 50 meter kost je een 300 euro.
Niet echt schrikbarend lijkt me.

Ik zou dan een wat forse mantelbuis leggen met daarin een 5x6mm2 een utp of 2 en nog een extra kabel hetzij een 3x2,5mm2 voor de verlichting om vanuit je huis te schakelen of een meeraderige stuurstroomkabel om in de carport een kastje te besturen met diverse relais om diverse dingen te schakelen.

Ik hou niet zo van dat digitale gedoe :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
flo-rist schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 22:25:
Mag ik vragen waarom je persé de lamp zelf wil aan/uitzetten? Ik zou er lekker een bewegingssensor met schemerschakelaar tussen zetten. Heb je er geen omkijken naar. Gaat de lamp gewoon aan bij beweging als het donker is.
Dat mag je vragen. Een bewegingssensor zorgt ervoor dat die lamp aangaat bij alles wat langs komt en de carport /tuin ernaast continue in een enorme zee van licht is. Daar heb ik niets aan. We hadden dat bij ons vorige huis, als je dan nachts een keer uit het raam keek was ineens dat licht aan. Dat licht hoeft alleen aan als ik er licht wil hebben of als ik weet dat er iemand anders is die licht wil hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
Passie-m schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 23:00:
Je hebt ook lampen met ingebouwde nacht sensor. Weet niet precies of dit heel lekker werkt onder een carport. En waar de omslag ligt van donker en dat hij aan gaat. Of moet hij overdag ook aan kunnen?
Overdag hoeft niet nee, dan is het licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
The Eagle schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 22:47:
UTP of andere netwerk kabel wil je niet in de zelfde mantelbuis als elektra. Storingen vrijwel gegarandeerd. Daarbij mag het officieel niet eens iirc.
De mantelbuis ligt er, het pad ligt er weer overheen gestart. Dus we moeten het doen met wat er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Wilke schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 22:58:

[Afbeelding]

Hm, dat is wel een punt ja. Maar 5x6 is wel een hele bult om door die buis te trekken. Maar straks een auto op halve snelheid laden is ook waardeloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:07
No Hands schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 07:04:
[...]

Overdag hoeft niet nee, dan is het licht.
Dan gaan ze automatisch aan. In de lamp zelf zit een nacht sensor die aan gaat als het donkerder wordt. Dus je hoeft niks aan /uit te doen.

Heb ze zelf in de tuin en voordeur. Alleen weer niet wat het doet als het echt onder een donkere carport zit. Is wel makkelijk te testen met verlengsnoer en een fitting. Even zomaar een willig keurige site https://www.ledlampenkope...lichting/ledsensor-lampen

Voor de prijs hoef je het ook niet te laten.

Oh lees das je hem zelf aan er uit wilt doen en niet de gehele nacht branden. Dan is dit niet de oplossing denk ik :-)

[ Voor 8% gewijzigd door Passie-m op 02-11-2024 07:23 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:04
Oplossingen te over. Zoals gezegd kan je met een AP op legio manieren schakelen. Dat zou ik doen, dan kan je ‘m eventueel ook automatisch aan en uit laten gaan op gezette tijden of bij verschillende triggers :)

Ligt de kabel er al? Uitgaande van afgezekerd op 16A zou ik dan die 4mm2 laten liggen ;)

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Je kunt i.p.v. UTP een shielded UTP kabel nemen (S/UTP), die heeft aluminium folie onder de PVC mantel zitten welke eventueel helpt tegen interferentie van je 4mm² spanningskabel.
Je hebt ook S/FTP, daarvan zijn de aderparen ook nog eens voorzien van een afschermende folie, maar dat is mijn inziens overkill.
Neem sowieso CU (koper) en geen CCA (aluminium kern) netwerkkabel.

[ Voor 11% gewijzigd door PD2JK op 02-11-2024 07:43 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:35
No Hands schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 07:04:
[...]

Dat mag je vragen. Een bewegingssensor zorgt ervoor dat die lamp aangaat bij alles wat langs komt en de carport /tuin ernaast continue in een enorme zee van licht is. Daar heb ik niets aan. We hadden dat bij ons vorige huis, als je dan nachts een keer uit het raam keek was ineens dat licht aan. Dat licht hoeft alleen aan als ik er licht wil hebben of als ik weet dat er iemand anders is die licht wil hebben.
Zou je dan niet gewoon een betere, gerichte bewegingssensor moeten gebruiken?
Wij hebben er hier 1 in de overkapping hangen (zo’n klein bolletje die je kan richten) en die hebben we zo gedraaid dat hij pas aan gaat als iemand een paar meter onze oprit oploopt en dus niet aan gaat bij alles wat langs loopt. Daarbij stel je dan in bij hoeveel lichtsterkte hij aan moet gaan, m.a.w. hoe donker het moet zijn voor hij werkt.

Daarnaast zou je ook de sterkte van de verlichting zelf weer kunnen laten aanpassen om niet ‘een enorme zee van licht’ te creëren.

Uiteraard kan je gewoon een ouderwetse schakelaar gebruiken, maar het komt nu op mij over als een situatie waarbij het in het verleden niet goed geregeld was en dat je daarom nu een ‘dat nooit meer’ tegenreactie geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-05 21:15
Zou liever naar 6mm aders gaan. Stel over paar jaar andere auto. Je wilt 22kw laden. Dan is het wel handig als je geen kabels hoeft aan te passen.
Of straks eventueel een 2de lader.
Nu 1 keer goede kabel leggen heeft echt zijn voordelen op langere termijn. Nu krijg je de kabel er nog in. Over paar jaar krijg je misschien de huidige kabels er niet meer uit en dus ook geen andere kabel er in.
Nu is de meer prijs vrij weinig.
Wat je eventueel ook nog kan doen is een losse kabel 3x2,5mm /3x4mm mee trekken voor verlichting en een losse wcd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 03-05 12:52
Zolang de netwerkkabel een isolatiespanning heeft gelijk of hoger aan de hoogste spanning die meeloopt, mag dat gewoon samen. Tenzij je losse aders zou trekken, maar dat doet niemand toch.
Ook interferentie is nagenoeg onbestaanbaar, netwerk gebruikt differentiële signalen op twisted pair waardoor storing ´zichzelf verwijdert´.
Kijk eens omhoog in een willekeurig bedrijf, kabelladders vol bundels netwerkkabels en netspanningskabels die tientallen meters parallel lopen zonder problemen.

O ja, een slagje te dikke kabel kan nooit kwaad, mss wil je ooit zonnepanelen op die carport leggen en dan is lagere spanningsveld ook mooi meegenomen.

[ Voor 9% gewijzigd door naftebakje op 02-11-2024 09:58 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Je kan de stroom voor de lamp ook gewoon van 1 van de 3 fases van de 4 / 6mm2 kabel aftakken in de lasdoos.
Misschien kan je er een eenvoudig radio-geschakeld stopcontact van maken waarmee je de lamp aan/uit zet, bijv. een klik-aan-klik-uit buiten-stopcontact wat je aanstuurt met een 433MHz afstandsbediening, of met een RPi + HomeAssistent / Domoticz + RFLink.
Geen noodzaak voor een extra kabel en low-tech genoeg.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Wijsgeworden door schade en schande.... Zorg voor een flink dikkere buis dan wat je nodig hebt en leg er meteen een 2e naast. Ongeacht de kabeladviezen over mm2 die je hier (terecht!) krijgt... Zorg dat je in elke buis een trekdraad hebt, niets zo lullig als tobben achteraf. Leg je ethernet kabel door de 2e buis, neem een kabel die voor buiten bedoeld is (dikkere mantel, beter bestand tegen de omstandigheden.

Helaas heb je de buis al liggen - laat dat je niet tegenhouden om het goed te doen..... Passen je kabels niet, bijt door de zure appel en pas het aan.

Ik heb trouwens nog nooit een sensorlamp gezien die aangaat omdat iemand achter z'n raam staat, misschien bij enkel glas? Daarnaast: op 50m afstand doet zo'n sensor het echt niet meer... Sensoren kun je richten door de juiste hoek te kiezen of bij een te grote hoek een deel af te plakken. Als je een ZIgbee oplossing oid neemt kun je de verlichting ook aan/uit laten gaan door externe sensoren te gebruiken, bijvoorbeeld een deursensor op je inrijpoort, bewegingssensoren op de juiste plaatsen, etc. Je kunt daarmee ook het pad tussen carpoort en woning automatisch kunnen verlichten en of het zo instellen dat bewiging tussen 00-06 uur een massieve schijnwerper aan laat gaan.

Los van of je het automatisch laat doen - beperk je niet tot 1 lichtpunt, 50m door het donker is best een heel stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Waarom perse met 11Kw laden?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
DropjesLover schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:03:
Je kan de stroom voor de lamp ook gewoon van 1 van de 3 fases van de 4 / 6mm2 kabel aftakken in de lasdoos.
Misschien kan je er een eenvoudig radio-geschakeld stopcontact van maken waarmee je de lamp aan/uit zet, bijv. een klik-aan-klik-uit buiten-stopcontact wat je aanstuurt met een 433MHz afstandsbediening, of met een RPi + HomeAssistent / Domoticz + RFLink.
Geen noodzaak voor een extra kabel en low-tech genoeg.
Ik was inderdaad ook van plan om de lamp op 1 van de aders van de 3 fase kabel te gaan aansluiten. Een kilo aan klik uit komt toch geen 50 meter ver qua bereik?
Als ik wel een 3x2,5mm2 mee trek met de 3 fase kabel dan kan ik daar wel binnen in huis eenvoudig iets aanknopen om die lamp te schakelen.
Maar 5x6mm en 3 x2,5mm en een UTP door een 50mm buis zal wel een worsteling worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

No Hands schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 13:34:
[...]

Ik was inderdaad ook van plan om de lamp op 1 van de aders van de 3 fase kabel te gaan aansluiten. Een kilo aan klik uit komt toch geen 50 meter ver qua bereik?
Als ik wel een 3x2,5mm2 mee trek met de 3 fase kabel dan kan ik daar wel binnen in huis eenvoudig iets aanknopen om die lamp te schakelen.
Maar 5x6mm en 3 x2,5mm en een UTP door een 50mm buis zal wel een worsteling worden.
433mhz zou in principe 100m bereik moeten hebben.
Maar dat hangt ook af van je antenne. Een rflink heeft (die van nodo-shop) eentje van 10cm, wat al meer bereik levert dan die van een compacte afstandsbediening.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:14

dragonhaertt

@_'.'

Als de wifi niet zo ver komt hoef je je ook geen zorgen te maken dat een bewegingsmelder je ziet als je uit het raam kijkt.

Die bewegingssensoren kan je ook gewoon afstellen, afschermen en richten. Dan hoef je geen kabel te trekken, geen oplossing te bedenken en geen knop in te drukken als je daar heen loopt.

Ik heb gewoon zo'n ding onder mn carport hangen: https://www.elektramat.nl...JRm2NsppAMbAaAukoEALw_wcB
Ideaal als je in het donker aan komt fietsen of je handen vol hebt.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
dragonhaertt schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 13:58:
Als de wifi niet zo ver komt hoef je je ook geen zorgen te maken dat een bewegingsmelder je ziet als je uit het raam kijkt.

Die bewegingssensoren kan je ook gewoon afstellen, afschermen en richten. Dan hoef je geen kabel te trekken, geen oplossing te bedenken en geen knop in te drukken als je daar heen loopt.

Ik heb gewoon zo'n ding onder mn carport hangen: https://www.elektramat.nl...JRm2NsppAMbAaAukoEALw_wcB
Ideaal als je in het donker aan komt fietsen of je handen vol hebt.
Die bewegingsmelder zag mij niet als ik uit het raam keek, maar als ik uit het raam keek dan was die lamp aan 's nachts. Kennelijk zo gevoelig dat het elke keer aan ging als er een kat, vos, vogel of hert langskomt. Dat is nergens voor nodig, ik wil licht als ik licht wil.

Maar, wellicht lag dat dus aan de bewegingsmelder of de instelling daarvan.

[ Voor 3% gewijzigd door No Hands op 02-11-2024 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
No Hands schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 14:54:
[...]

Die bewegingsmelder zag mij niet als ik uit het raam keek, maar als ik uit het raam keek dan was die lamp aan 's nachts. Kennelijk zo gevoelig dat het elke keer aan ging als er een kat, vos, vogel of hert langskomt. Dat is nergens voor nodig, ik wil licht als ik licht wil.

Maar, wellicht lag dat dus aan de bewegingsmelder of de instelling daarvan.
Koop een kwaliteitsding, zo een die niet reageert op katten en of richt m zodat ie de onderste 50cm niet meeneemt. Even zoeken op bewegingsmelder en katten levert er 1 voor binnen op: "bewegingsmelder is speciaal ontworpen om huisdieren tot 38 kilo, zoals katten en honden, te negeren. Zo is de kans op een vals alarm een stuk kleiner. ".

Overigens, wees daar ook weer niet TE fel op, je wilt vast dat iemand in een dikke winterjas ook gesignaleerd wordt. Een PIR melder reageert op (lichaams)warmte. Iemand die zich compleet inpakt zal ie dus niet zien. Maar, net als met heel veel andere dingen: het hangt er maar helemaal van af wat je wilt, hoeveel je er aan uit wilt geven, moet het toekomstvast zijn, wil je het in eigen beheer houden, cloud erbij, etc. Allemaal geheel aan jou. De middelen zijn er zodra je weet wat je wilt en daarna eventjes zoekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Nu online
kijk no hands, geld kost t toch al . Waarom niet een kleine extra verdeler onder je carport ? 4x6mm2 As kabel evt in mantelbuis naar toe brengen . Zou wel twee utp kabels middels extra mantelbuis er naar toe brengen . loadbalancing en evt internet daar voor a.p ofzo . Dan in die verdeler een groepje plaatsen voor je verlichting , mooie is heb je meteen wandcontactdoos mogelijkheid :) . Maar goed dat zou ik doen

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-05 23:36

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

Wellicht een gekke oplossing, maar wel draadloos met Klik Aan Klik Uit, en de schakelaar meenemen.
Als het toch 50m lopen is maak hiet niet uit of dat licht pas aan gaat als je dichtbij genoeg bent. Je hoeft dus niet te kunen schakelen vanuit huis.
Als dat wel een vereiste is, zal je een extra kabel moeten trekken, maar dat zou zelfs 2 aders kunnen ziin (schakeldraad+0) das genoeg voor een lichtpunt. Maar als je toch bezig bent is een 3-aders wel makkelijk dan kan er eventueel ook een stopcontact op die kabel, en is de andere volledig vrij voor het laden. als je dan een keer electrisch gereedscahp onder de carport wil gebruiken...

It's just a donkey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
No Hands schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 13:34:
[...]

Ik heb 3x6mm2, 2 maal 3x2,5mm2 en 2x utp door een 50mm naar mijn overkapping en schuur. Overigens shielded door een buis. Dat gaat uitstekend.

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-05 11:30

mjl

Ugh

Werkt hier anders zonder enig probleem over 50m 10 gigabit. Wel een mantelbuis van 7 cm en de YVMK-as 6mm2 3 fase er buiten langs gelegd (geen xvmk rommel). Maar ligt binnen 10cm gewoon als bundel 80cm onder de grond.

De aangegeven oplossing van een AP of router in Accesspoint mode en dan een wifi/smart schakelaar is denk ik de beste optie. Hoeft niet duurt te zijn, 2e hands is het prima te doen.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Cybersijp schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 15:56:
kijk no hands, geld kost t toch al . Waarom niet een kleine extra verdeler onder je carport ? 4x6mm2 As kabel evt in mantelbuis naar toe brengen . Zou wel twee utp kabels middels extra mantelbuis er naar toe brengen . loadbalancing en evt internet daar voor a.p ofzo . Dan in die verdeler een groepje plaatsen voor je verlichting , mooie is heb je meteen wandcontactdoos mogelijkheid :) . Maar goed dat zou ik doen
Een extra verdeler was ik al van plan, zodat ik de verlichting gewoon op 230v kan gebruiken. De UTP kabel was inderdaad voor loadbalancing bedoeld. Je zou het dus hetzelfde doen als ik. Ik had alleen dat AP nog niet bedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
uniquorn schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 16:56:
Wellicht een gekke oplossing, maar wel draadloos met Klik Aan Klik Uit, en de schakelaar meenemen.
Als het toch 50m lopen is maak hiet niet uit of dat licht pas aan gaat als je dichtbij genoeg bent. Je hoeft dus niet te kunen schakelen vanuit huis.
Als dat wel een vereiste is, zal je een extra kabel moeten trekken, maar dat zou zelfs 2 aders kunnen ziin (schakeldraad+0) das genoeg voor een lichtpunt. Maar als je toch bezig bent is een 3-aders wel makkelijk dan kan er eventueel ook een stopcontact op die kabel, en is de andere volledig vrij voor het laden. als je dan een keer electrisch gereedscahp onder de carport wil gebruiken...
Ik wilde dat dus met een onderverdeler doen bij de carport. Maar die extra 3x2,5mm2 geeft me de mogelijkheid om dat licht vanuit huis aan en uit te zetten, gekoppeld aan de Apple woningapp bijvoorbeeld. Ik denk dat ik dus een 5 en een 3 aderige en een UTP in 1 keer aan proberen te trekken. Dat lost voor mij veel op. En @ephymerous zegt dat het kan in de aanwezige mantelbuis :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
No Hands schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 18:39:
[...]

Ik wilde dat dus met een onderverdeler doen bij de carport. Maar die extra 3x2,5mm2 geeft me de mogelijkheid om dat licht vanuit huis aan en uit te zetten, gekoppeld aan de Apple woningapp bijvoorbeeld. Ik denk dat ik dus een 5 en een 3 aderige en een UTP in 1 keer aan proberen te trekken. Dat lost voor mij veel op. En @ephymerous zegt dat het kan in de aanwezige mantelbuis :)
Aldus Elektramat heeft 3x2,5mm2 ymvk een buitendiameter van 11,2mm. De 5x6 heeft een buitendiameter van 15,3mm en utp 6,1mm. Dat maakt samen nog geen 35mm. Oftewel dat gaat makkelijk want het ligt compacter dan naast elkaar ;)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

Ik zou wel kabels met mantel overwegen (grondkabel). Naast wat veiliger mocht je er toch eens met graafwerkzaamheden doorheen gaat ook betere afscherming van stoorsignalen.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

Werkt hier anders zonder enig probleem over 50m 10 gigabit. Wel een mantelbuis van 7 cm en de YVMK-as 6mm2 3 fase er buiten langs gelegd (geen xvmk rommel). Maar ligt binnen 10cm gewoon als bundel 80cm onder de grond.

De aangegeven oplossing van een AP of router in Accesspoint mode en dan een wifi/smart schakelaar is denk ik de beste optie. Hoeft niet duurt te zijn, 2e hands is het prima te doen.

-------

Pagina: 1